آشنایی با تعدادی از دیدنی ترین غارهای ایران

به گزارش تور تایلند، غارهای زیبا و شگفت انگیزی در کشور وجود دارند که مطمنا با برخی از آن ها آشنا هستید. اما، تعدادی از زیباترین غارهای ایران برای بیشتر شما ناشناخته هستند. در مطلب غارهای معروف ایران ما قصد داریم شما را با دیدنی ترین غارهای ایران که برای افراد ماجراجو پر از هیجان و سرشار از جاذبه بوده، آشنا کنیم.

آشنایی با تعدادی از دیدنی ترین غارهای ایران

غار علیصدر

بی مثال ترین غار آبی جهان، غار علیصدر همدان است. این مورد از دیدنی ترین غارهای ایران در ارتفاع 2100 متری از سطح دریا بوده، دارای سراهای پیچ در پیچ زیادی هست و به عنوان یکی از مکان های گردشگری معروف و مشهور همدان شناخته می شود. در میان این غار، دریاچه نبستا بزرگی واقع شده که برای غارنوردی باید حتما از قایق استفاده کنید.

غار آبی قوری قلعه

در شمال شهر جوانرود، غاری بسیار دیدنی واقع گشت به نام غار قوری قلعه که جز غارهای آبی کشور بشمار می آید. این غار آبی براساس تحقیقات اجرا شده توسط کارشناسان در کل تحت نام بی مثال ترین غار آبی در کل آسیا شناخته شده است. تالارهای زیادی در داخل این مورد از زیباترین غارهای ایران قرار داشته که مهمترین آن تالار مریم نامیده می شود، تالارهایی با قندیل های زیبا که وقتی به آنها نگاه می کنید، هر کدام شکل خاصی را تداعی می کنند. برای مثال، تالار مریم را به دلیل اینکه قندیلی در قالب حضرت مریم در آن بچشم می آید یا اینگونه تداعی می شود، به این نام نامگذاری شده است.

غار رود افشان

در کوه های سر به فلک کشیده روستای رود افشان دماوند، غار رود افشان قرار گرفته است که می تواند غارنوردان را مجذوب خود کند. برای اینکه به این مورد از غارهای معروف ایران سر بزنید، باید کوهنورد نسبتا ماهری باشید. از ویژگی های بی نظیر این مورد از دیدنی ترین غارهای ایران، وجود تالاری بزرگ است. همچنین، دهانه غار نیز نسبتا بزرگ بوده و برای رسیدن بدان باید 800 متر را با پای پیاده طی کنید. طاقدیس و ناودیس های زیبایی که به دلیل چکه کردن آب از سقف غار شکل گرفته اند، بسیار زیبا و چشم نواز هستند. کف غار اندکی مرطوب بوده که این مرطوب بودن به سبب فروریختن قطرات آب از سقف است.

غار یخی چما

غار یخی چما مکانی است که در آن می توانید در هر فصلی از سال به انباری پر از برف دسترسی داشته باشید. در واقع، از نظر معماری این مورد از زیباترین غارهای ایران به تنگه ای بزرگ شباهت دارد که در میان آن پر از برف است، برفی که در برخی از قسمت ها به 50 متر هم می رسد. عبور از روی لایه های زیبای یخی می تواند در فصل تابستان بسیار خطرناک باشد، زیرا در این فصل این یخ ها ضخامتشان بسیار نازک و سست می شود. برف های چندین ساله غار یخی چما قندیل های یخی و توده های بزرگی از برف را بوجود آورده که در هر فصلی از سال دیده می شوند. جوانان و نوجوانان در موقع فراغت از کار بیشتر وقت خود را در غار یخی چما می گذرانند.

غار خفاش

غار خفاش، یکی از غارهای معروف ایران بوده که وجود 30 هزار خفاش در آن سبب شده که این نام بر آن نهاده شود. این غار جذاب می تواند بهترین مکان برای مطالعه بر روی این پستانداران باشد. کسانی که به طبیعتگردی و غارنوردی علاقمند بوده، می توانند الخصوص در فصل تابستان به شهرستان دوران مسافرت کرده و به همراه گردشگران دیگر شاهد خروج دسته جمعی خفاشانی باشند که در زمان غروب خورشید از غار خارج می شوند. وقتی به درون غار قدم می گذارید، دهلیزهای فراوانی را می ببینید که برخی از آنها عمقی به اندازه 400 متر دارند.

غار کرفتو

غار کرفتو که جز زیباترین غارهای ایران بوده، توسط مردم با استفاده از ابزار آلات دستی و بی هیچ وسیله پیشرفته و برقی کنده شده است. این غار دارای معماری صخره ای زیبایی در ورودی خود است که ریزش هایی که در طی زمان در صخره های بیرونی اجرا شده، آن را فرم بخشیده اند. برای ورود به این مورد از غارهای معروف ایران به راحتی می توانید از طریق پله های چوبی و آهنی که در راهروی ورودی غار دیده می شود، وارد غار شوید. اطاق و راهروهای زیادی در غار کرفتو وجود دارند. غار کرفتو را می توان در ردیف دیدنی ترین غارهای ایران برای بازدید گردشگران و علاقمندان قرار داد.

غار شاپور

بخش اول غار شاپور در دو سمت خود دیوارهای صاف و کنده کاری دارد. این بخش به طول 80 متر بوده و تقریبا هموار است و در سرانجام به پرتگاه ختم می شود. دیوارهای دو طرف غار را که نگاه می کنید، صاف و حجاری شده و دارای طاقچه های بزرگی هستند. دو آب انباری که عمقی در حدود یک متر دارند، با فاصله نیم متری از یکدیگر در میان سنگی کنده شده و در سمت چپ قرار گرفته اند. یکی از این آب انبارها دارای ابعادی به اندازه 3 در 4 متر و دیگری 2 در 1.5 است. در واقع، این آب انبارها آبی که از سقف چکه می کرد را در خود جمع کرده و برای مصرف ساکنان غار آماده می نمودند. هنگامیکه می خواهید وارد این مورد از زیباترین غارهای ایران شوید، در سمت چپ ورودی دخمه ای را مشاهده می کنید که با دست کنده شده است. وقتیکه از این ورودی جلوتر می روید، اولین موردی که شما را جذب خود می کند، مجسمه شاپور اول ساسانی است که ارتفاع آن به حدود 7 متر می رسد. وجود آبشار سنگی زیبا و چکنده های بزرگ و کوچک از خصوصیات برجسته غار شاپور هستند.

غار کتله خور

غار کتله خور دارای ویژگی های بی مثالی است. از ویژگی شاخص این غار اگر بخواهیم نام ببریم، باید خدمت شما عرض کنیم که این غار دارای 7 طبقه بوده و از این 7 طبقه تنها 3 طبقه آن کشف شده است. این سه طبقه غار به سه بخش تفریحی، ورزشی و فرهنگی تقسیم گشته که هر کدام از آنها توسط مردم مورد بهره مندی قرار می گیرند. جالب است بدانید که با بررسی های اجرا شده بر روی این غار، محققان و کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که به احتمال زیاد این غار به غار علیصدر در همدان وصل است. از این سه بخش، بخش تفریحی غار تنها توسط عموم استفاده میشود که طولش به 2 کیلومتر می رسد. اگر صخره نورد و غارنورد هستید، می توانید به بخش ورزشی غار که طولی به اندازه 4 کیلومتر دارد، بروید. انواع مختلف مراسم های فرهنگی هم در بخش فرهنگی غار برگزار می شوند.

غار آبی سهولان

غار آبی سهولان بهترین غار برای قایق سواری است. این غار از دو دهانه تشکیل شده که در سمت جنوبی قرار دارند. برای اینکه به قایق سواری در این غار آبی بپردازید، باید برای رفتن به اسکله حدود 106 پله بتونی را از دهانه اصلی غار در دل زمین پایین بروید. بعد از آن به دریاچه ای می رسید که ارتفاع آن نسبت به دهانه اصلی غار 45 متر پایین تر است. می توانید سوار قایق های پارویی شوید و در این دریاچه که وسعت آن چیزی در حدود 200 متر است، به قایق سواری بپردازید. قایق سواری و قدم زدن در داخل با عطر گوگرد و عبور از میان دالان های پر پیچ و خم می تواند برای شما جذاب و خاطره انگیز باشد. وقتی به سرانجامی دریاچه می رسید، از دو دالان باریک که عرضشان دو متر بیشتر نیست، می توانید به دالان و دریاچه های بعدی بروید. پوشیدن جلیقه نجات در موقع قایق سواری لازم و ضروری است.

غار یخ مراد

اگر قصد دارید که یک مسافرت یک روزه را در برنامه هفتگی خود بگنجانید، توصیه می کنیم که به غار یخ مراد سری بزنید. غار یخ مراد به طول 8 متر و عرض 3 متر، در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا جای دارد. همراه بردن ابزار غارنوردی مانند لباس گرم و هدلامپ بسیار لازم و ضروری خواهد بود. گاهی اوقات دمای هوا در بخش داخلی به زیر صفر می رسد. به محض ورود به این مورد از غارهای معروف ایران شما شاهد تالاری سنگی به ارتفاع 6 متر و ابعاد 18 در 12 متر هستید.

منبع: همگردی
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1000

به "آشنایی با تعدادی از دیدنی ترین غارهای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تعدادی از دیدنی ترین غارهای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید