از این باغ شرقی؛ کتابی درباره نظریه های نقد شعر کودک و نوجوان

به گزارش تور تایلند، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، اثر حاضر با ارائه مجموعه ای از نظریه ها و ابزارهای نقد در حوزه نقد ادبی معاصر کوشش دارد تا زمینه هایی برای شناسایی نقد شعر کودک و نوجوان فراهم کند. در عرصه نظریه ها، مؤلف هم از نظریه های کلاسیک شرقی و هم نظریه های معاصر غربی سود می جوید؛ با این حال ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت شناخت و توجه به نظریه ها و ابزارهای نقد تازه در به کارگیری ابزارهای نقد شعر بچه ها و نوجوانان، دستاورد نظریه پردازان و منتقدان فرهنگ و ادب ایرانی اسلامی را آسان تر و کارسازتر می یابد.

از این باغ شرقی؛ کتابی درباره نظریه های نقد شعر کودک و نوجوان

کتاب حاضر با آنالیز دقیق بسیاری از مجموعه های شعر کودک و نوجوان و تحلیل آنها مبتنی بر آرایه ها و ابزارهای زیبا شناسی سخن پارسی و برجسته کردن نقاط قوت و ضعف آنها می تواند نمونه ای درخور برای بحث های بنیادین و ضروری درباره مبانی نظری شعر کودک و نوجوان فراهم نماید.

این کتاب، نخستین اثر از نوع خود در زبان فارسی است که می تواند شروعگر بحث های بنیادین ضروری درباره مبانی نظری شعر کودک و نوجوان باشد. بعلاوه تصویری عمومی از ویژگی های خاص این نوع شعر فارسی از شروع تا امروز را ترسیم می نماید.

دیدگاه مؤلف بیشتر متکی بر نقد زیبایی شناختی است و گاهی، از این محدوده فراتر می رود و مقوله های دیگری را در بر می گیرد. در عرصه نظریه ها نیز مؤلف خود را به یکی از دو حوزه نظریه های کلاسیک یا مدرن، محدود ننموده و با نگاهی همه جانبه به موضوع نگریسته و در این روند، گاه به دیدگاه های شخصی و تازه ای دست یافته است.

در پیشگفتار نویسنده آمده است که آنچه به عنوان نظریه و ابزار نقد شعر در این کتاب ارائه شده، حاصل آنالیز کتاب های شعر کودک و نوجوان است. هدف از معرفی شعرها، به نوشته نویسنده، ارزش گذاری و قضاوت او نیست؛ بلکه خواسته است مخاطبان و شاعران شعر کودک، خود به داوری درباره ضعف و قوت این نمونه ها بپردازند.

از این باغ شرقی؛ نظریه های نقد شعر کودک و نوجوان 22 فصل دارد که در آنها شعر کودک و نوجوان از دیدگاه های گوناگون نظریه و نقد ادبیات کودک و نوجوان، تاریخچه، شعر کودک و نوجوان، تخیل، صنایع شعری، حس آمیزی، موتیف ها و نشانه ها، طنز، تخیل، اسطوره، عاطفه، زبان، اندیشه، معنی و مضمون، روایت، اندیشه اجتماعی و آسیب شناسی آنالیز شده است. در انتها، لیست منابع لاتین و فارسی، کتاب ها و مقاله های آنالیز شده و نمایه موضوعی و اعلام آمده است. این کتاب در سال 1386 برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شده است.

از این باغ شرقی؛ نظریه های نقد شعر کودک و نوجوان پیش از این در سال 1387 در انتشارات کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان منتشر شده بود. این اثر تا به امروز توانسته است جوایز زیر را کسب کند؛

- کتاب برگزیده شورای کتاب کودک در رشته نقد سال 1385

- کتاب برگزیده پنجمین جشنواره قلم زرین سال 1385

- کتاب برگزیده بیست وپنجمین دوره کتاب سال 1386

- کتاب برگزیده دومین جشنواره بانوی فرهنگ و برگزیده نخست نقد و پژوهش ادبی سال 1386

- کتاب برگزیده سومین دوره جشنواره ادبی پروین اعتصامی 1387

پروین سلاجقه، شاعر، داستان ­نویس، پژوهشگر و منتقد ایرانی دانش آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. سلاجقه سابقه 10 سال تدریس در آموزش و پرورش، 16 سال تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی و داوری جوایز ادبی متعددی را در کارنامه اجرایی­ اش دارد. او به عنوان منتقد و پژوهشگر ادبی، علاوه بر مقالات متعدد در زمینه ادبیات کلاسیک فارسی و ادبیات مدرن ایران، کتاب ­هایی نیز در هر دو زمینه تألیف نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 تیر 1402 بروزرسانی: 12 تیر 1402 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2294

به "از این باغ شرقی؛ کتابی درباره نظریه های نقد شعر کودک و نوجوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از این باغ شرقی؛ کتابی درباره نظریه های نقد شعر کودک و نوجوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید