امن ترین صندلی های هواپیما کدام هستند؟

به گزارش تور تایلند، آیا تابحال هنگام رزرو بلیط هواپیما، و گرفتن صندلی به این فکر نموده اید که کدام یک از صندلی ها امن تر هستند و بهتر می توانند در مواقع اضطراری از شما محافظت نمایند؟ احتمالا خیر!

امن ترین صندلی های هواپیما کدام هستند؟

پریسا عباسی- بیشتر مردم برای انتخاب صندلی هواپیما در هنگام رزرو به راحتی آن توجه می نمایند، مثلا داشتن فضای کافی برای پاها، یا دسترسی راحت به دستشویی ها از جمله مواردی هستنند که بسیاری به آن توجه می نمایند. کسانی که پروازهای مکرر دارند، اغلب می خواهند تا صندلی خود را تا حد امکان نزدیک به جلو هواپیما رزرو نمایند تا بتوانند سریع از هواپیما پیاده شوند.

به ندرت پیش می آید که امیدوار باشیم تا یکی از صندلی های وسط در ردیف آخر نصیبمان گردد. اما نکته جالب اینجاست که از نظر آماری این صندلی ها، امن ترین صندلی های در هواپیما هستند.

سفرهای هوایی ایمن ترین راه سفر کردن

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم، باید بگوییم که سفرهای هوایی از امن ترین روش های حمل و نقل هستند. در سال 2019، کمتر از 70 میلیون سفرهوایی در سرتاسر دنیا انجام شد و تنها 287 نفر در این سفرها کشته شدند.

براساس تجزیه و تحلیل شورای امنیت ملی ایالات متحده از داده های سرشماری، احتمال مرگ در هواپیما یک در 205.552 است. و این در مقایسه با آمار تصادفات جاده ای و مرگ با خودرو که آمار آن یک در 102 است، بسیار ناچیز است. با اینحال ما توجه چندانی به تصادفات جاده ای نداریم، اما ناگهان سقوط هواپیمای ATR72 در نپال به سرتیتر همه صفحات خبری تبدیل می گردد.

شاید علاقه ما به اخبار مربوط به سقوط هواپیما از این باشد که بخواهیم بدانیم چرا این حوادث اتفاق می افتند و یا اینکه احتمال وقوع دوباره آنها چقدر است؟ که البته شاید این چیز بدی نباشد؛ نگرانی ما باعث می گردد که این حوادث غم انگیز به طول کامل و دقیق آنالیز شوند تا از رخ دادن دوباره آنها جلوگیری شده و نهایتا به امن بودن سفرهای هوایی یاری گردد.

اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، زمانی که سوار یک پرواز تجاری می شوید، احتیاجی به نگرانی در خصوص ایمنی پرواز نیست. اما اگر هنوز این سوال که کدام صندلی ها در هواپیما امن تر هستند در سر شما می چرخد، ادامه مطلب را بخوانید.

صندلی های وسط در عقب هواپیما

البته باید بگوییم که ماهیت سوانح هوایی به گونه ای است که ممکن است با هیچگونه پیش بینی و استانداردی مطابقت نداشته باشد. در سقوط پرواز یونایتد فلایت 232 که در سیوکس سیتی، استان آیووا رخ داد، 184 مسافر از مجموع 269سرنشین هواپیما از این حادثه جان سالم به در بردند. و بیشتر سرنشینان، در قسمت جلوی هواپیما و پشت قسمت فرست کلاس نشسته بودند.

با این وجود، طبق تحقیقات صورت گرفته به وسیله TIME که به آنالیز داده های سوانح هواپیمایی در طی 35 سال پرداخته، نشان داده شد که صندلی های وسط در ردیف عقب هواپیما با آمار 28٪ کمترین مقدار مرگ و میر را داشته اند. در حالی که این آمار در صندلی های راهروهای میانی به 44٪ می رسد.

این یک مسئله منطقی است. نشستن در کنار ردیف های خروجی، همواره سریع ترین راه خروج را در مواقع اضطراری فراهم می نماید، به شرط اینکه در آنجا آتش وجود نداشته باشد. اما از آنجایی که سوخت هواپیما در بال ها ذخیره می شوند، بنابراین ردیف های خروج در وسط هواپیما، امن ترین جا در هواپیما نیستند.

بعلاوه نزدیک بودن به جلو هواپیما به این معناست که شما زودتر از افرادی که در انتهای هواپیما هستند آسیب می بینید. در خصوص اینکه چرا صندلی های وسط امن تر از صندلی های کنار پنجره و راهرو هستند هم باید بگوییم که به این علت است که افرادی که در کنار شما قرار می گیرند، مانند حائلی از شما محافظت خواهند کرد.

بعضی موارد اورژانسی بدتر از بقیه هستند

البته مقدار نجات یافتن و بقا به نوع حادثه نیز بستگی دارد. مثلا در برخورد با یک کوه، عموما افراد شانسی برای زنده ماندن نخواهند داشت. در حادثه غم انگیزی که در سال 1979 در نیوزلند اتقاق افتاد، پرواز TE901 هواپیمایی نیوزلند در دامنه کوه اربوس در قطب جنوب سقوط کرد و 257 مسافر و خدمه آن کشته شدند.

بعلاوه فرود آمدن در دماغه اقیانوس نیز شانس زنده ماندن را کاهش می دهد. همانطور که در پرواز447 هواپیمایی فرانسه در سال 2009 تمامی 228 مسافر و خدمه هواپیما جان خود را از دست دادند.

بیشتر بدانید: پشت پرده سقوط عمدی یک فروند بوئینگ 727 در بیابان

خلبان ها برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی در مواقع اضطراری به برترین شکل ممکن آموزش دیده اند. آنها کوشش می نمایند تا به کوه برخورد ننمایند و با پیدا کردن یک سطح صاف و هموار، تا حد امکان فرودی عادی داشته باشند. تکنیک فرود آمدن بر روی آب نیز احتیاج به ارزیابی شرایط سطح آب و کوشش برای فرود آمدن بین موج ها با زاویه فرود معمولی دارد.

هواپیماها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند در مواقع اضطراری، بسیار مقاوم باشند. در واقع علت اصلی اینکه خدمه پرواز از ما می خواهند تا کمربندهای خود را بسته نگه داریم، خطر سقوط نیست، بلکه چاله های هوایی هستند که در ارتفاع بالا، در هر زمانی ممکن است اتفاق بیافتند. این یک پدیده آب و هوایی است که می تواند بیشترین آسیب را به مسافران و هواپیما وارد کند.

سازندگان در حال طراحی هواپیماهای نو با مواد کامپوزیتی بیشتری هستند که قادر به تحمل بیشتر استرس پرواز(تنش نیروهای داخلی) باشند. در این طراحی ها، بال های هواپیما سخت و محکم نیستند، بلکه منعطف هستند تا بتوانند با جذب بارهای شدید، از شکسته شدن در امان باشند.

آیا نوع هواپیما مهم است؟

مسلما بله. اما متغیرهای خاصی نظیر تاثیر سرعت هوا، می تواند در هواپیماهای مختلف، تفاوت ایجاد کند. با این حال فیزیک پرواز در تمام هواپیماها کمابیش یکسان است.

اما به طور کلی، از آنجایی که در ساختار هواپیماهای بزرگتر، مواد بیشتری استفاده می گردد، آنها استحکام بیشتری خواهند داشت و در برابر فشار در ارتفاع و در مواقع اضطراری نیز مقام تر خواهند بود. اما این موضوع نیز بستگی به مقدار و شدت موقعیت اضطراری پیش آمده دارد.

ولی این بدان معنا نیست که پرواز بعدی تان را با بزرگترین هواپیمای ممکن رزرو کنید. همانطور که گفته شد سفرهای هوایی همچنان جزو امن ترین روش ها برای سفر هستند. بنابراین پیشنهاد می کنیم که به جای فکرهای منفی به این فکر کنید که در راه چه فیلمی را می خواهید دیدن کنید و امیدوار باشید که مرغ تمام نگردد تا مجبور باشید میگو بخورید!

منبع:ScienceAlert

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 بهمن 1401 بروزرسانی: 23 بهمن 1401 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2238

به "امن ترین صندلی های هواپیما کدام هستند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "امن ترین صندلی های هواپیما کدام هستند؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امن ترین صندلی های هواپیما کدام هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید