تشکیل معاونت ارتباطات بین الملل و انتقال تکنولوژی در وزارت ICT
به گزارش تور تایلند، به گزارش خبرنگاران به نقل از اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران(IRICTU)، اسماعیل ثنائی با بیان اینکه به زودی شاهد تغییرات قابل توجهی در دولت و نظام اجرایی کشور خواهیم بود، گفت: فارغ از تغییرات پدید آمده در جناح سیاسی، آغاز کار یک تیم تازه نفس و با انگیزه که از تجارب دولتهای قبلی نیز بهره مند باشد، نوید تغییرات مثبت و رو به جلو را در دیدگاه ها، راهبردها، برنامه ها و نهایتاً عملکرد نمایان می سازد.

نایب رئیس اتحادیه صادرنمایندگان صنعت مخابرات ایران با بیان اینکه بدیهی است در کلیه عرصه های سیاست، ارتباطات بین المللی، تجارت، صنعت، کشاورزی، خدمات، آموزش، بهداشت، فرهنگ و … شاهد تغییرات رو به رشدی خواهیم بود، ادامه داد: یکی از سرفصل های بسیار مهم در دولت آینده، مربوط به زمینه های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و از آن بالاتر مباحث مرتبط در محور تحول دیجیتال و ورود به عرصه های خلاقیت و نوآوری است.
وی گفت: در دنیای امروز، ضرورت دستیابی کسب و کارهای عظیم، متوسط و حتی کوچک به تحول دیجیتال لازم اما کافی نیست، بلکه نظام هر کشور و طبعاً سیستم اجرایی و قوه مجریه در رأس آن باید خود را به این مهم تجهیز نموده و دیدگاه ها و راهکارهای کلان خود را در این راستا بچینند.
وزارت ارتباطات آینده، تحول دیجیتال را پیاده سازی کند
ثنائی با اشاره به اینکه این نگرش صرفاً در قالب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خلاصه نشده و دیدگاهی است که روابط خارجی، صنعت، کشاورزی، بازرگانی، آموزش و بهداشت و … را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، اعلام نمود: با این افق والای تحول دیجیتال، طرحی نو باید درانداخت و لذا وزارتخانه مرتبط، دیگر نباید صرفاً به موضوعات تحت مسئولیت خود از جمله تلفن ثابت و همراه، زیرساخت فیبر، ارتباطات ماهواره ای، شبکه های مطمئن و امن ارتباطی و … بپردازند.
وی گفت: ضروری است که علاوه بر پیاده سازی شبکه های ملی اطلاعاتی و خدماتی داخلی و دولت الکترونیک، وزارت ارتباطات باید برای پیاده سازی تحول دیجیتال در سازمان های مربوطه همکاری نموده و به سوی دولت همراه و سپس دولت هوشمند گام بردارد.
نایب رئیس اتحادیه صادرنمایندگان صنعت مخابرات ایران با بیان اینکه اگر وظایف وزارت ارتباطات را با تعریف جدید مرور کنیم، بار بسیار سنگینی به آن وزارتخانه اضافه می گردد، پیشنهاداتی را برای توضیح وظایف وزارت ارتباطات و ویژگی های وزیر آینده ارائه کرد و گفت: وزیر آینده ارتباطات باید بیشتر از آنکه فردی علمی و یا استاد و پروفسور دانشگاه باشد، فردی کار آزموده، مدیر و از همه مهمتر آشنا به تحول دیجیتال و طبعاً مسلط به اقتصاد دیجیتال باشد.
رگولاتوری ICT مستقل گردد
وی اضافه نمود: وزیر ارتباطات نه تنها باید مسئول اداره وزارتخانه خود باشد، بلکه باید در خدمت سایر سازمان های دولتی جهت تعریف و ارتقا فرهنگ تحول دیجیتال و پیاده سازی آن نیز باشد. در همین حال وزارت ارتباطات جدید با توجه به تمرکز بر تحول دیجیتال در خود و سایر دستگاه های دولتی و تعریف مجدد توضیح وظایف، نباید بار دیگر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات (رگولاتوری) را به دوش بکشد.
ثنائی ادامه داد: در واقع در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا، رگولاتوری کاملاً مستقل بوده و تحت نظر رئیس جمهور فعالیت دارد و اگر صندلی آن کماکان در وزارت ICT باشد، انتخاب رئیس آن باید توسط رئیس جمهور صورت گیرد. در واقع رگولاتوری باید به اختلافات حقوقی دستگاه های دولتی در این حوزه بپردازد و اگر تحت نظر وزارت ICT باشد، طبعاً بی طرفی مورد نظر به دست نخواهد آمد.
پیشنهاد ادغام وزارت ارتباطات و معاونت علمی
وی با اشاره به محورهای مهمی همچون خلاقیت، نوآوری و حمایت از شرکتهای دانش بنیان، گفت: ادغام وزارت ارتباطات با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن بهینه سازی ساختار دولت، راندمان حمایتی را بسیار افزایش خواهد داد.
نایب رئیس اتحادیه صادرنمایندگان صنعت مخابرات ایران بر ضرورت تشکیل معاونت تحول دیجیتال در وزارت ارتباطات که نقش مهمی را در 4 سال آینده ایفا می نماید، تاکید نمود و گفت: توصیه می گردد که این معاونت ضمن تشکیل کمیته های مختلف (صنعت، تجارت، کشاورزی، بهداشت، آموزش …)، از طیف گسترده متخصصان بخش خصوصی استفاده نموده و با همراهی آنها، وظیفه سنگین و مهم تحول دیجیتالی را در سازمان های دولتی راهبری کند.
معاونت ارتباطات بین الملل و انتقال تکنولوژی تشکیل گردد
وی با اظهار امیدواری از اینکه تحریم های ظالمانه برچیده شده و یا به حداقل خود برسد تا کشور بتواند در تمامی عرصه ها، عقب ماندگی خود را جبران کند، اضافه نمود: در این صورت پیشنهاد می گردد با توجه به گشایش در ارتباطات بین المللی و حضور شرکتهای عظیم و متوسط در صنعت ICT، معاونت ارتباطات بین الملل و انتقال تکنولوژی نیز جهت سامان دهی و تنظیم بازار، تشکیل گردد تا ضمن برخورداری از فناوری های نوین و تجارب کمپانی های چند ملیتی عظیم و متوسط، از شرکتهای داخلی (تحقیق و توسعه، فراوری، مشاوره، پیمانکاری، خدمات، آموزش…) که در دوران سخت تحریم کماکان سرپا مانده اند، حمایت کامل گردد.
به گفته ثنائی این معاونت به خصوص در تفاهم نامه 25 ساله با چین می تواند نقش بسزایی ایفا نماید تا تجارب تلخ گذشته تکرار نشده و ضمن استقبال از فناوری ها و تجارب کمپانی های چینی، شرکتهای داخلی نه تنها نابود نشده، بلکه در آستانه این تفاهم نامه، هر یک در عرصه های فعالیت خود رشد نمایند.
منبع: خبرگزاری مهر