رمی جمرات چیست؟

به گزارش تور تایلند، رمی جمرات از مناسک ایام حج است که مفهوم آن پرتاب کردن سنگ ریزه بر شیطان ظاهر و سرکروب کردن شیطان درون است. رمی جمرات در عید قربان و ایام تشریق برگزار می گردد.

رمی جمرات چیست؟

از جملهمناسک حج، رمی جمره است و اصل وجوب رمی جمرات، به عنوان یکی از مناسک حج، از مسلماتو ضروریات اسلام است و همه علمای اسلام بر این اتفاق نظر دارند. رمی جمره در منا ودر دو نوبت انجام می گیرد: رمی در عید قربان و رمی در ایام تشریق. رمی جَمَرهپرتاب کردن سنگ ریزه به سوی جمره در حج است و از آن در باب حج سخن گفته اند.رمی جمرات درمنا از مهم ترین ارکان اعمال ایام تشریق است و در روایات آمده است که ابلیس برایبار اول در جمره عقبه خود را بر حضرت ابراهیم نمایاند و آن حضرت با سنگریزه هاییاو را از خود دور ساخت و ابلیس دیگر بار در جمره وسطی و اولی راه را بر او بست وابراهیم بار دیگر او را با پرتاب سنگ گریزان کرد و ابلیس به هنگام فرار به سرعت گریخت.جمره و اجمار به معنای شتاب کردن و گریختن است؛ زیرا که شیطان در این مکان ازبرابر ابراهیم گریخت. لذا افراد باید در این محل با رمی جمره و انداختن سنگ بر شیطانظاهر، شیطان درون را نیز سرکوب نمایند تا از شیطان پیروی نکند.

رمی عیدقربان

رمی جمرهعقبه در روز دهم ذیحجه (عید قربان) پس از ورود حاجی به منا و قبل از قربانی و تقصیرصورت می گیرد. در وجوب یا استحباب رعایت ترتیب بین اعمال یاد شده (رمی، قربانی وتقصیر) اختلاف است. مشهور، قول اول است. بنابر قول به وجوب، چنانچه از روی علم وعمد ترتیب رعایت نشود، اعاده عمل جهت تحصیل ترتیب بنابر قول مشهور واجب نیست، هر چندشخص گناه نموده است.

رمیدر ایام تشریق

رمیجمرات سه گانه اولی، وُسطی و عقبه، در ایام تشریق یعنی روزهای یازده، دوازده و نیزسیزدهم ذیحجه در صورتی که شب سیزدهم در منا بماند، به ترتیبِ یاد شده صورت می گیرد.در صورت عدم رعایت ترتیب، از روی عمد یا سهو، واجب است اعاده شود.

زمانرمی جمره

زمان رمیبنابر مشهور از طلوع آفتاب تا غروب است، مگر برای معذوران از رمی در روز، مانند بیمار،پیر و چوپان که مجازند شب رمی نمایند؛ چنان که زنان در خصوص رمی روز عید می توانندشب رمی نمایند؛ خواه از رمی در روز معذور باشند یا نباشند؛ اما در رمی ایام تشریق درصورتی مجازند شب رمی نمایند که از رمی در روز معذور باشند.

ستون هایرمی جمره از چه زمانی ساخته شده است؟

این سؤالمهمی است که کمتر کسی به جواب آن پرداخته و شاید نتوان پاسخ دقیقی برای آن یافت؛ولی قرائن فراوانی که از کلمات فقهای خاصه و عامه و همچنین از سخنان ارباب لغتاستفاده می شود، نشان می دهد که این ستون ها در عصر پیامبر خدا صلی الله علیه وآله و ائمه علیهم السلام و قدمای اصحاب وجود نداشته و در اعصار بعد به وجود آمدهاست و ساختن آنها به احتمال قوی برای این بوده که نشانه و علامتی بر آن محل باشد.اما به تدریج تصور بر این شده که باید ستون ها را رمی نمایند و با گذشت زمان اینپندار تقویت شده است.

حذفستون های جمرات

تا سال 2004 میلادی جمراتاز سه ابلیسک تشکیل شده بود که زائران به عنوان نمادی از شیطان به سوی آن ها سنگپرتاب می کردند ولی پس از حج سال 2004 مقامات سعودی دستور جایگزین کردن این ابلیسک هابا دیواری 26 متری را دادند. آن ها دلیل این کار را امنیت بیشتر ذکر کردند. برایدسترسی راحت تر به جمرات پلی پیاده رو که پل جمرات نام دارد در اطراف آن ساخته شد.این پل به زائران این امکان را می دهد تا عمل پرتاب سنگ به نماد شیطان را هم از رویزمین و هم از روی پل جمرات انجام دهند.

مشکلاتپیش رو در به انجام رساندن رمی جمره

ازمشکلات مهم حاجیان در سفر حج، رمی جمره عقبه، در صبح روز دهم ذیحجه است که صدهاهزار حاجی، به خصوص شیعیان ـکه بر اساس فتاوای مراجع عظام تقلید باید با چشم خودنظاره گر اصابت سنگ به ستون جمره باشندـ یکباره به آن سو حرکت می نمایند و با مشکلازدحام جمیعت روبرو می گردند و ناگزیر می شوند جمعیت را بشکافند و تا نزدیکی جمرهپیش فرایند و اقدام به رمی نمایند که این خود دشواری های فراوانی را به وجود می آورد.

چاره اندیشیاین معضل حج، سال هاست که مورد توجه محافل علمی و حوزوی و حتی مسؤولان اجرایی دوکشور ایران و عربستان قرار گرفته ولی تا به امروز راه حل عملی برای آن ارائه نشده است.اخیرا حضرت آیه اللّه آقای ناصر مکارم شیرازی دامت برکاته فتوایی در این رابطهصادر نموده و نیز در رساله ای با استناد به روایات و اقوال فقها به این نتیجه رسیده اندکه: اصابت در رمی شرط نیست.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی حوزه - ویکی پدیا

منبع: setare.com
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1359

به "رمی جمرات چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمی جمرات چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید