پمپئو با همتای کانادایی خود درباره عربستان گفت و گو کرد

به گزارش تور تایلند، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای کانادایی خود درباره اختلاف پیش آمده بین اوتاوا و ریاض گفت و گو کرد.

پمپئو با همتای کانادایی خود درباره عربستان گفت و گو کرد

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

اختلاف کانادا و عربستان به دنبال پیغامک توئیتری بود که وزارت خارجه کانادا در حمایت از فعالان حقوق بشر در عربستان منتشر کرد.

این مساله موضوع گفت و گوی تلفنی مایکل پمپئو روز شنبه با کریستیا فریلند بود در حالی که واشنگتن تا کنون موضع ضعیفی را در حمایت از متحد ناتو و قدیمی خود اتخاذ نموده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دو طرف درباره ایران و اوکراین هم گفتگو کردند.

اختلافات میان دو کشور زمانی اوج گرفت که دیپلمات های کانادایی از جمله وزیر خارجه کانادا در پیغام هایی در توئیتر نگرانی شدید خود را از بازداشت های جدید فعالان جامعه مدنی و حقوق زنان در عربستان از جمله سمر بداوی ابراز داشته و مسئولان عربستانی را به آزادسازی فوری این زندانیان تشویق کرد اما این درخواست اوتاوا خشم شدید ریاض را به دنبال داشت.

بر این اساس، سعودی ها سفیر کانادا در کشورشان را اخراج و سفیر خود را هم از اوتاوا فراخواندند. آنها همچنین پروازهای عربستان به کانادا را تعلیق و 16 هزار دانشجوی عربستانی مقیم در کانادا را برای بازگشت به کشورشان فراخوان دادند.

اما از زمان بروز این اختلاف، آمریکا موضع روشنی اتخاذ نکرد و از دو طرف خواست تا با روش های دیپلماتیک این اختلاف را رفع نمایند. بعضی از کارشناسان معتقدند آمریکا به دلایل منطقه ای و خرید نفت از این متحد استراتژیک خود، هرگز به تغییر شرایط حقوق بشر در عربستان متعهد نشده است.

فعالان صلح در آمریکا هم بر این عقیده اند که اتحاد بن سلمان و ترامپ باعث شده است تا آمریکا نسبت به ریاض سخت گیری نکند و این مساله راه فراری برای سعودی ها در سرپوش گذاشتن بر اقداماتشان در نقض حقوق بشر و حتی کشتار بچه ها و شهروندان غیرنظامی یمنی فراهم نموده است.

منبع: خبر فوری
انتشار: 23 فروردین 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 845

به "پمپئو با همتای کانادایی خود درباره عربستان گفت و گو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پمپئو با همتای کانادایی خود درباره عربستان گفت و گو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید