40 اثر تاریخی ثبت ملی شد

به گزارش تور تایلند، 40 اثر تاریخی از چهار استان های ایلام، خراسان شمالی، کرمانشاه، گلستان و موزه ملی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد.

40 اثر تاریخی ثبت ملی شد

11 شهریور 97 کمیته آثار منقول برگزار گشت و چهار استان های ایلام، خراسان شمالی، کرمانشاه، گلستان و موزه ملی ایران پرونده های خود را ارائه کردند. صاحب نظران و کارشناسان میراث فرهنگی در این کمیته نیز حضور داشتند.

در این نشست 15 اثر از موزه باستان شناسی گرگان استان گلستان شامل هشت اثر مسی و سفالی از محوطه بیش از دو هکتاری بازگیر مینودشت با گاهنگاری اسلامی، اشکانی، آهن، مفرغ، مس و سنگ و چهار ظرف سفالی از نرگس تپه گرگان، دو اثر سفالی از آق تپه گنبد کاووس و یک منبر چوبی مسجد جامع استرآباد گرگان مربوط به دوره تیموری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

از آثار ملی ثبت شده استان کرمانشاه نیز می توان به 13 اثر در قالب دو مجموعه شامل پنج سرستون با نقوش انسانی، هندسی و گیاهی با تکنیک نقش برجسته مربوط به عصر ساسانی و هشت بشقاب و کاسه نقره ای به شیوه چکش کاری با نقوش اساطیری، حیوانی و گیاهی از غار قوری قلعه اشاره کرد.

شش اثر حاصل از کاوش های باستان شناسی محوطه تاریخی چلو در جاجرم خراسان شمالی واقع در شرق سنخواست شامل سبو، آیینه، جام مفرغین پایه دار، سنجاق لباس و جام سفالین پایه دار که مربوط به دوره مس سنگی تا عصر آهن است، از دیگر آثاری هستند که در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.

در این نشست همچنین پنج گچبری متعلق به سطح دیوارها و قوس های ورودی بنای موسوم به مسجد شهر تاریخی سیمره واقع در شرق استان ایلام مورد تأیید کمیته قرار گرفت.

از دیگر موضوعات مورد تأیید کمیته ثبت آثار منقول، ثبت یک شیء استخوانی از موزه ملی مربوط به کاوش های یانیق تپه تبریز با قدمت 5800 سال به لحاظ ویژگی های فرم و ساخت است.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2048

به "40 اثر تاریخی ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "40 اثر تاریخی ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید