8 خودرویی که اعتبارشان زیر سوال رفته است
به گزارش تور تایلند، همیشه در بر یک پاشنه نمی چرخد. گاهی خودروسازی که در زمینه ساخت محصولات لوکس تخصص دارد، با ورود به بازار پیکاپ ها بی آبرویی بزرگی به بار می آورد؛ مثل بنز و مورد X کلاس. گاهی برندی که در ساخت خودروهای اقتصادی-شهری تبحر دارد، نمی داند راه و رسم ساخت محصولات اسپورت-لوکس چگونه است و فاجعه ای مثللکسوس SC430 را می سازد. گاهی هم شرکتی مثل هیوندای خیال می کند دارد خودرو اسپورت می سازد و به کاهدان می زند؛ حتما مدل ناکام تیبوران را یادتان هست. ما اینجا سراغ چنین خودروهایی رفتیم که بدترین محصولات بهترین خودروسازان جهان بوده و به عنوان تجربه ای تلخ، در کارنامه سازندگان شان ثبت شده اند. خودروهایی که اغلب زشت، کند و گران اند و در قالب اتاق های خاص، بازارپسندی شان پایین نیست.
کیا کارنز مدل 2015
500 میلیون تومان
با داشتن موتوری چهار سیلندر از سری مشهور GDi، سعی می کند پشت این ظاهر بانمک محصولی باکشش باشد اما واقعا نمی تواند. برای یک مینی ون هفت نفره سنگین با این ابعاد حداقل باید یک موتور 3500سی سی شش سیلندر می داشتیم تا کمی هیجان به مسافرت های خانوادگی اضافه می شد اما خب، این ماشین یک کیاست و همان اندازه باید از آن انتظار داشت. کارنز که در هیچ یک از دو نسل گذشته خود فروش موفقی را در ایران سپری نکرد در مدل های 2015 و 2016 امکانات خوبی دارد و به غیر تجهیزات معمول به سیستم اتوپارک، پنج گرمکن و دو سردکن به همراه فرمان سه حالته مجهز است.
تویوتا آریون مدل 2010
550 میلیون تومان
آریون گرند در مقایسه با محصولاتی نظیر جنسیس سدان، هیوندای گرانجور، کیا کادنزا و این دسته از خودروها محصولی خشن تر و اسپورت تر است و به همین دلیل هم فروش ضعیفی را به دست آورد. عموما کسانی که در این رده به خرید خودرو دست می زنند و سدانی حدود پنج متری را برای استفاده روزمره انتخاب می کنند، بیش از هیجان دنبال شکوه و رفاه و آرامش هستند. چیزی که آریون در نسخه گرند یا اسپورت کمتر از بهره برده و بیشتر از کمری و بالاتر از محصولات لکسوس خشن و جسور می نماید. البته خب این محصول همه مشخصات یک تویوتای بادوام را دارد!
مرسدس بنز B200 مدل 2008
400 میلیون تومان
خب زور که نیست. کسی از این بنز خوشش نمی آید. با اینکه MPV برجسته بنز جزو پرفروش ترین خودروهای شرکت بنز در اروپا بوده ولی در ایران محصولی نچسب به نظر می رسد. دلیل این موضوع هم طراحی ضعیف سری B است که نشانی از لذت رانندگی یا امکانات خوب مرسدس بنز را در خود ندارد. این مشکل البته دامن ب.ام.و در ایران را هم گرفته و سری 2 اکتیوتورر این شرکت به رغم همه ویژگی های خوبی که دارد، مورد بی مهری بازار قرار گرفته است. به همین دلیل است که وقتی کسی نامی از بنز B کلاس به عنوان انتخاب خود از بازار خودرو می آورد اغلب با سرزنش اطرافیان روبه رو شده و از قید این کار می گذرد.
میتسوبیشی اکلیپس مدل 2010
350 میلیون تومان
طبیعی است دیدن چنین خودرویی در ایران آن هم وقتی فقط چند عدد از آن به کشور وارد شده اتفاق هیجان انگیزی است؛ منتها اکلیپس هیچ وقت خودرو مهمی در کلاس خود در جهان یا در ایران نبود. ولی آیا فروش پایین باعث می شود تا اکلیپس را نادیده بگیریم؟ واقعا نه. اکلیپس کوپه با رنگ نارنجی جیغ یا غروب آفتاب، رینگ و لاستیک 19 اینچی، پوزه و گلگیرهای پف آلود، چراغ های عقب کریستالی و یک جفت اگزوز بزرگ که صدای موتور شش سیلندرش را به خوبی روانه آسمان می کند هر جاکه دیده شود، سریعا بساط عکس و سلفی را داغ می کند.
لکسوس SC430 / مدل 2011
600 میلیون تومان
یکی از انبوه تلاش های شکست خورده لکسوس برای ورود به بازار محصولات کابریو که نتیجه نداد و فروشش فاجعه بار بود، همین خودرو مثلا اسپورت است که گویا از آن تنها به تعداد پنج دستگاه در کشور هست. این خودرو که در یک دوره زمانی طولانی با چند فیس لیفت اغلب در بازار آمریکای شمالی حضور داشت، به عقیده جرمی کلارکسون بدترین خودرو تاریخ است. البته ایراد بزرگ SC430 ظاهر خودرو است که در اولین برخورد نه تنها لوکس نیست که واقعا سردرگم و عجیب نظر می رسد. از آن سو اما سواری خودرو و کارکرد موتور و گیربکس این کوپه ژاپنی مناسب و استاندارد است و ابدا خریدارانش را اذیت نمی کند.
نیسان قشقایی مدل 2008
250 میلیون تومان
بزرگترین ایراد قشقایی این بود که زمانی به ایران وارد شد که هنوز بازار کراس اوورها چندان داغ نشده بود. آن زمان مفهوم شاسی بلند دقیقا با یک خودرو دو دیفرانسیل محکم و قلدر معنا می شد و کراس اوور هنوز به کلمه ای فراگیر در فرهنگ عامه تبدیل نشده بود. امکانات نه چندان زیاد و ظاهر اقتصادی و یک موتور کند هم مزید برعلت شد تامولود اختصاصی نیسان برای بازار ایران یک شکست تلخ را تجربه کند و با لمس اولین تکانه تحریم، فرار را بر قرار ترجیح دهد. البته گذشت زمان ثابت کرد قشقایی از هر نظر خودرو قابل اعتمادی است، فقط باید کمی ورزش کند!
هیوندای تیبوران مدل 2008
175 میلیون تومان
کوپه ارزان قیمت هیوندای که در میانه دهه 80 خورشیدی در بدو ورود به بازار حدود 40 میلیون قیمت داشت و حالا بعد از حدود 10 سال کار برای برخی خریداران جذاب است. دلیل این موضوع موتور نسبتا حجیم و شش سیلندر تیبوران کوپه است که در کنار جعبه دنده شش سرعته دستی و فرم ظاهری خشن، می تواند گزینه ارزان و جذابی برای تیونینگ باشد. بسیاری از ماشین بازان با خرید تیبوران و نصب باله و کیت ظاهری و دمیدن در قدرت موتور خودرو از طریق نصب توربوشارژر، از همین موجود نحیف و کند خودرویی به غایت مخوف می سازند.
ب.ام.و X1 مدل 2016
یک میلیارد تومان
این خودرو که در محدوده قیمتی خود رقبای چندانی به جز لکسوس نداشت، به نفرین این برند ژاپنی مبتلا شد و بازی را واگذار کرد. باید بپذیریم که این آلمانی مواج و صبور در مقایسه با لکسوس ان ایکس از طراحی و اصالت بالاتری برخوردار استو ظرافت و قیمت مناسب مزیت مطلق رقیب ژاپنی است. ایکس1 که در نسل جدید نسبت به مدل قبلی خود، سبک تر شده مثل هر ب.ام.و دیگری موتور قدرتمندی دارد که در نهایت به عملکردی مناسب در زمینه شتاب منجر می شود. این کراس اوور کوچک ظرف 5/6 ثانیه به سرعت 100 می رسد.
منبع: دیوار