تیونر ایرانی شورولت کوروت، را تبدیل به هیولا کرد
به گزارش تور تایلند، شورولت کوروت نسلی از خودروهای عضلانی آمریکایی است که به سفره ماهی (استینگری) معروف است. یکی از قشنگترین و پرفروش ترین های کوروت، نسل سوم آن است که برادران کلهر تیونر های ایرانی، با انجام تغییراتی این سفره ماهی زیبا را به یک شیرماهی بدل نموده است.
خبرنگاران - امیرحسین اسماعیل بیگی: کوروت یکی از خودروهای رویایی و پر هوادار آمریکایی است که فراوری آن از دهه 50 میلادی شروع شده و خوشبختانه تا به امروز ادامه داشته است.
شورولت کوروت از ابتدا به عنوان یک خودرو اسپرت دو در دونفره طراحی و فراوری شده است.
امروزه شاهد فراوری هشتمین نسل این خانواده هستیم که تمام کوشش خود را نموده است تا میراث خانوادگی را به خوبی حفظ کند.
ما در خبرنگاران به سراغ نسل سوم کوروت رفته ایم تا از نزدیک با این آمریکایی جذاب آشنا شویم.
این خودرو، کوروت نسل سوم مدل 1974 با سقف تی شکل است.
نام کوروت (Corvette) به معنای کشتی جنگی کوچک است که شورولت برای این نسل از خودروهای خود انتخاب نموده است.
نسل سوم با کد C3 در سال 1968 روانه بازار شد.
این نسل از خودرو تا سال 1982 بر خط فراوری قرار داشت.
نسل سوم با ثبت دو رکورد بازه فراوری و میزان فروش همراه بود.
بازه فراوری این خودرو حدود 13 سال است و بیشترین زمانی است که یک نسل از کوروت تا کنون روی خط فراوری مانده.
کوروت نسل سوم (C3) به پرتیراژترین و شاید محبوب ترین مدل شورولت کوروت بدل شد به طوری که در 13 سال، بیش از 540 هزار خودرو از این مدل فراوری شد.
قیمت این خودرو در زمان فراوری 6000 دلار بود اما اکنون به علت جذابیت این خودرو برای کلکسیونرها با قیمت های بسیار بالاتری در دسترس است.
پیشرانه های کوروت
نسل سوم کوروت با چندین مدل پیشرانه از 305 (5.0 لیتری) تا 454 (7.4 لیتری)اینج مکعب قابل سفارش بود.
که توانایی فراوری 165 تا 460 اسب بخار را داشتند.
کوروت 1974 تنها با دو پیشرانه هشت سیلندر خورجینی بلوک کوچک 5.7لیتری با توان 195 اسب بخار (V8 small block 350 cu in) و هشت سیلندر خورجینی بلوک عظیم 7.4 لیتری با توان 270 اسب بخار (V8 big block 454 cu in) عرضه شد.
پیشرانه 454 اما از سال 1970 تا 1974 بر شورولت کوروت نسل سوم قابل سفارش بود.
اما این پیشرانه از سال 1972 به بعد با افت چشمگیر توان خروجی روبرو شد.
به این ترتیب که این پیشرانه در سال 1970 و 1971 در بهترین حالت قادر به فراوری 460 اسب بخار بود، اما این قدرت خیره کننده در سال های 1972 تا 1974 تنها به 270 اسب بخار کاهش یافت.
این داستان درخصوص پیشرانه 350 نیز روایتی مشابه دارد.
مدل مورد آنالیز در ابتدا موتور 5.7 لیتری داشته است ولی در حال حاضر موتور آن با یک موتور جایگرین شده است.
برای تقویت این خودرو از موتور LS2 استفاده شده که نسل جدیدتری از موتورهای جنرال موتور است و روی کوروت های جدید تر نصب شده است.
موتور LS2 دارای سیستم انژکتوری است و با حجم 6 لیتر می تواند 400 اسب بخار قدرت و 540 نیوتن متر گشتاور فراوری کند.
برای نصب این موتور روی خودرو، تغییراتی روی شاسی و دسته موتور ها اجرا شده است تا موتور با زاویه مناسب در جای خود قرار بگیرد.
همچنین هدرزهای موتور کاملا دست ساز مناسب با فضای کمی که در محفظه موتور وجود داشت ساخته شده است.
گیربکس سه دنده اتوماتیک
گیربکس های قابل سفارش برای نسل سوم شورولت کوروت شامل چهار نسخه 3 و 4 سرعته اتوماتیک و دستی است.
بدون شک نسخه دستی 4 سرعته از محبوب ترین انتخاب ها میان این چهار گزینه به حساب می آید.
چراکه ضمن ارائه سواری جذاب تر و کنترل بهتر روی خودرو، بهترین شتاب ممکن را نیز برای آن به ارمغان می آورد.
اما این نسخه که در تصاویر می بینید، دارای گیربکس سه سرعته اتوماتیک است.
تمامی زیر بندی و سیستم ترمز این خودرو تغییر نموده و به صورت افتر مارکت و تقوییت شده نصب شده است.
همچنین سیستم فرمان خودرو از فابریک به سیستم rack and pinion تغییر نموده است که باعث شده مسائل خودرو رفع گردد و هندلینگ و فرمان پذیری عالی پیدا کند.
راستا و داکت های ورودی هوا در این خودرو روی بدنه تعبیه شده است که ظاهر خودرو را به یک سفره ماهی تمام عیار تبدیل نموده است.
پشت خودرو طراحی خاص و زیبایی دارد، همچنین در این خودرو چیزی به نام صندوق عقب یا در آن وجود ندارد.
هرچند در پشت جایگاه ها فضایی برای گذاشتن وسیله تعبیه شده است.
طراحی چراغ های خودرو که به صورت دوگانه دایره ای در هر طرف است. این طراحی تا نسل ها در خودرو کوروت به همین صورت حفظ شده است.
منبع: بیت ران