10 سریال قدرنادیده برتر قرن 21؛ آماده کشف جدید باشید

به گزارش تور تایلند، خیلی ها قرن بیست و یکم را عصر طلایی سریال های تلویزیونی می دانند. سریال های تلویزیونی همواره وجود داشتند، اما از سال 2000 به بعد بود که به یک باره شاهد یک جهش بزرگ، هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی شدیم. این جهش به حدی بود که چند سال پیش کارگردان بزرگی همچون دیوید فینچر هم اعتراف کرد الان اگر دنبال دغدغه های شخصی یک فیلمساز نسبت به یک موضوع خاص می شد، در سریال های تلویزیونی راحت تر از فیلم ها می توانید آن را پیدا کنید.

10 سریال قدرنادیده برتر قرن 21؛ آماده کشف جدید باشید

چنین اتفاقی قطعا خوبی های زیادی داشت. نویسنده ها فرصت های بهتری نصیب شان شد، مخاطبان با آثار متنوعی آشنا شدند و کلی بازیگر عالی تازه کار هم معرفی گردید. ولی بدی اش هم این بود که در میان سیل عظیم سریال های مختلفی که فراوری می شد، کلی آثار خوب هم وجود داشت که آن چنان که باید مورد توجه قرار ندریافتد. در واقع تعداد این آثار خوب قدرنادیده خیلی زیاد است! برخی هایشان مخاطبان خاص خودشان را پیدا کردند و به اصطلاح کالت شدند. ولی برخی دیگر متاسفانه به کلی فراموش شدند.

در این مطلب، نگاهی می اندازیم به ده سریال برتر قدرنادیده ای که از سال 2000 به بعد فراوری شدند. به جز یکی دو مورد، بیشترشان شهرت چندانی بین مخاطبان فارسی ندارند، پس خودتان را آماده کلی کشف جدید کنید!

10. رودخانه (The River)

  • خالق: اورن پلی، مایکل آر. پری
  • بازیگران: بروس گرینوود، جو اندرسون، لزلی هوپ
  • فصل اول: 2012

این سریال ترسناک ماورائی که حال وهوایی شبیه سریال گمشدگان دارد، در زیرگونه ویدئوی پیدا شده قرار می گیرد، یعنی آثاری که در آن ها بخش هایی از داستان به وسیله ویدئوها و فیلم های ضبط شده توسط ناظران روایت می گردد. البته استفاده از چنین تمهیدی در این سریال قابل پیش بینی است، چرا که اورن پلی یکی از خالقان آن است که با فیلم فعالیت فراطبیعی خودش یکی از سردمداران این نوع فیلمسازی شد.

سریال داستان دکتر امت کول اکتشاف گر است که به شکل مرموزی در حوضه آمازون ناپدید می گردد. حال، شش ماه پس از این حادثه، لینکلن پسرش به همراه یک گروه راهی آن منطقه می شوند تا شاید ردی از او بیابند.

بدشانسی رودخانه این بود که زمانی وارد بازار شد که کلی فیلم و سریال با الهام از گمشدگان و فعالیت فراطبیعی ساخته می شد، به همین دلیل خیلی آن ها را یک کپی ضعیف دیگر از آثار این چنینی در نظر دریافتد. گویا این که اورن پلی خودش یکی از خالقان سریال بود هم تاثیر چندانی نداشت! ولی واقعیت است که سریال جوی فوق العاده، فضایی ترسناک و یک داستان وحشت آور پرقدرت دارد. شبکه ای بی سی بعد از همان فصل اول سریال را لغو کرد. ولی گفته می گردد نتفلیکس در حال مذاکره با آن ها برای ساخت یک دنباله دیگر برای رودخانه است.

9. آنالیز (Review)

  • خالق: اندی دالی، چارلی سیسکل
  • بازیگران: اندی دالی، مگان استیونسن
  • فصل اول: 2014

قطعا یکی از بامزه ترین و اصیل ترین کمدی هایی است که متاسفانه مردم آن چنان که باید مورد توجه قرار نداده اند. در این مستندنمای عجیب، اندی دالی در قالب منتقدی به نام فارست مک نیل، آغاز می نماید به تجربه کارهای مختلف و امتیاز دادن به آن ها. این کارها گستردگی زیادی دارند و هر چیزی را شامل می شوند. از سارقی از فروشگاه و توهین نژادی گرفته تا قایق سواری و زنده به گور شدن! او حتی در یک قسمت از همسرش طلاق می گیرد.

تکیه سریال به واقع گرایی باعث می گردد آنالیز پر از بالا و پایین های مختلف باشد. سریال به شکلی هوشمندانه نشان می دهد که هر جنبه ای از زندگی در هر حوزه ای، ارزش مورد توجه قرار دریافت را دارد.

8. رشد دادن گل های مینا (Pushing Daisies)

  • خالق: برایان فولر
  • بازیگران: لی پیس، آنا فریل، چی مک براید
  • فصل اول: 2007

به نظرم در خصوص این سریال اول توضیحی درباره اسم عجیبش بدهیم. نام انگلیسی سریال در اصل یک اصطلاح است درباره مردن. وقتی کسی می میرد، بدن او زیر خاک دفن می گردد، تجزیه می گردد، کود می گردد و در نتیجه باعث بلند شدن و رشد گل های مینای اطراف آن قبر می گردد!

رشد دادن گل های مینا داستان شیرینی پزی به نام ند است که متوجه می گردد تنها با لمس می تواند مرده ها را زنده کند. ند همراه با گروهی که دور خودش جمع می نماید، از این توانایی در جهت حل پفراینده های جنایی استفاده می نماید.

برایان فولر را باید یکی از بدشانس ترین فیلمسازان هالیوود در نظر بگیریم. او هر سریالی می سازد بعد از دو، سه فصل فراوریش لغو می گردد. یا آثارش خیلی خاص هستند یا متاسفانه بلد نیست رگ خواب مخاطب را پیدا کند. بد نیست بدانید او خالص سریال مشهور و طبعا متوقف شده هانیبال هم هست.

کمدی سیاه و اسرارآمیز رشد دادن گل های مینا با نورپردازی درخشان و ترکیب رنگ شاد باعث می گردد با یک اثر مفرح و پرانرژی طرف باشیم. شما هم اگر سریال را ببینید قطعا بابت ادامه نیافتن آن کلی حسرت می خورید.

7. اپیزودها (Episodes)

  • خالق: دیوید کرین، جفری کلاریک
  • بازیگران: مت له بلانک، استیون منگن، تمسین گریگ
  • فصل اول: 2011

مت له بلانک بعد از سریال دوستان خیلی کوشش کرد از قالب نقش جویی خارج گردد و شمایل های تازه ای از خود نشان دهد. ولی متاسفانه آن چنان که باید پیروز نشد. سریال اپیزودها شاید تنها اثری باشد که له بلانک تا حدودی پیروز می گردد پیش فرض های ذهنی مخاطب درباره خودش را از بین ببرد، ولی جالب این است که در این سریال او در نقش خودش بازی می نماید!

اپیزودها داستان دو خالق انگلیسی است که به آمریکا می آیند تا نسخه آمریکایی یکی از سریال های انگلیسی محبوب خود را بسازند. مشکل از جایی آغاز می گردد که تهیه نمایندگان سریال آمریکایی مت له بلانک را به عنوان بازیگر نقش اصلی به زور وارد پروژه می نمایند.

سریال یک هجویه تماشایی است بر فرایند سریال سازی، فضای کاری بین کارگردان ها و بازیگران و کل ساختار هالیوود. اگرچه تنها پنج فصل از سریال ساخته شده و قطعا محبوبیتی در حد دوستان ندارد، ولی اپیزودها نظر منتقدان را خوب جلب کرد و حتی در مراسم هایی چون گلدن گلوب و امی هم خوش درخشید.

6. تیک (The Tick)

  • خالق: بن ادلاند
  • بازیگران: پاتریک واربرتون، دیوید برک، نستر کاربونل
  • فصل اول: 2001

البته فصل اول برای این سریال واژه درستی نیست چون کلا یک فصل است! تیک که بر اساس یک کمیک ابرقهرمانی از خود بن ادلاند ساخته شده، در اصل هجویه ای بر دنیای ابرقهرمانی است. بر اساس تیک قبلا هم آثار زیادی ساخته شده است و جالب این است که آن ها هم قدرنادیده هستند.

هوشمندی این سریال این است که علاوه بر هجو و شوخی با دنیای ابرقهرمانی، یک لحن عظیمسالانه هم در کار وجود دارد که تنها در آثار کمدی مطرحی همچون ساینفلد می توان رد آن ها را پیدا کرد. تیک اگرچه همان فصل اول به سرانجام رسید، ولی همواره طرفداران خاص خودش را داشته است. به همین دلیل چند سال یک بار بحث ساخت دنباله ای بر آن مطرح می گردد و متاسفانه دوباره خبری نمی گردد.

5. سرانجام های خوش (Happy Endings)

  • خالق: دیوید کسپ
  • بازیگران: الیزا کوپ، الیشا کاتبرت، زکری نایتون
  • فصل اول: 2011

سرانجام های خوش داستان شش رفیق صمیمی در شیکاگو است. به همین دلیل فصل اول که پخش شد خیلی ها آن را یک کوشش ضعیف دوباره برای خلق یک سریال دوستان دیگر در نظر دریافتد. ولی کم کم معلوم شد با یک اثر زیبای باارزش طرف هستیم.

با وجود شخصیت های جذاب متوع، شوخی های عالی و دیالوگ های سریع، سرانجام های خوش قاعدتا باید یک سریال کمدی پیروز می شد، ولی تهیه نمایندگان متاسفانه بازاریابی بدی داشتند. در کمال ناباوری فرایند فراوری سریال بعد از سه فصل متوقف شد. کوشش هایی برای احیای دوباره آن صورت گرفت، ولی به جایی نرسید. متاسفانه سرانجام های خوش خودش سرانجام تلخی داشت.

4. بنشی (Banshee)

  • خالق: جاناتان تروپر، دیوید چیکلر
  • بازیگران: آنتونی استار، ایوانا میلیچویچ، اولریش تامسن
  • فصل اول: 2013

بنشی داستان یک سارق حرفه ای به نام جان استار است که وارد شهری به نام بنشی می گردد و خود را به عنوان کلانتر تازه جا می زند. چالش اصلی او این است که بتواند مرزی بین برقراری عدالت و فعالیت های مجرمانه را حفظ کند. همین باعث می گردد جان استار به یکی بهترین ضدقهرمانان دهه 2010 تبدیل گردد.

در میان شبکه های تلویزیونی، شبکه سینه مکس از همه مهجورتر است و چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. ولی سینه مکس اگر بتواند سریال های بیشتری در حد بنشی فراوری کند، قطعا به زودی یکی از رقیبان سرسخت غول هایی چون اچ بی او می گردد.

جاناتان تروپر ابتدا نویسنده بود و بعدا وارد دنیای فیلم و تلویزیون شد. به همین دلیل همچون رمان هایش، بنشی هم ساختاری منسجم با شخصیت پردازی فوق العاده دارد، همراه با یک فضاسازی خوفناک و خاص که بعید است به این زودی ها فراموش کنید.

3. مهمانی دریافت (Party Down)

  • خالق: جان انبام، راب توماس، دن اتریج، پال راد
  • بازیگران: آدام اسکات، کن مارینو، جین لینچ، رایان هنسن
  • فصل اول: 2009

منظور از اسم سریال یک مهمانی دریافت معمولی نیست، بلکه یک مهمانی تمام وکمال افراطی که هر نوع خلافی در آن اعمال گردد. فیلم داستان یک تیم شش نفره در لس آنجلس است که وظیفه برگزاری و پذیرایی در مهمانی ها را برعهده دارند. ولی رویای اصلی تمام آن ها این است که بالاخره پیروز شوند راهی به هالیوود پیدا نمایند.

سریال یک اثر قدرنادیده به معنای واقعی کلمه است. عده ای از کارشناسان معتقدند اگر مهمانی دریافت تنها دو فصل نبود و یکی، دو فصل دیگر ادامه پیدا می کرد، به یک پیروزیت عظیم تبدیل می شد.

خوشبختانه همه بازیگران سریال بعدا به ستاره های پیروزی تبدیل شدند، ولی طرفداران مهمانی دریافت همچنان امیدوارند آن ها را در یک فیلم بلند بر اساس این سریال دوباره گرد هم ببینند.

2. بی شرم (Shameless)

  • خالق: پل ابوت
  • بازیگران: ویلیام اچ. میسی، امی رسوم، جاستین چتوین
  • فصل اول: 2011

بی شرم بازسازی یک سریال بریتانیایی به همین نام است، و شاید اولین بازسازی آمریکایی باشد که از نسخه اصل انگلیسی بهتر باشد. درباره سریال اداره هم این ادعا مطرح می گردد، ولی انگلیسی ها نسخه آمریکایی را اصلا قبول ندارند!

سریال داستان یک خانواده از طبقه کارگر آمریکا است، داستان فرانک گلگر دائم الخمر با شش فرزند که معلوم نیست چگونه زندگی خود را می گذرانند. سریال خیلی خوب تاثیر اعتیاد بر روی نابودی یک خانواده را نشان می دهد. البته خانواده گلگر با تمام بی شرمی ها و مصیبت هایی که از سر می گذرانند، تمام کوشششان را می نمایند که کشتی سست بنیان خانواده خود را هرطوری شده سرپا نگه دارند.

بی شرم یک تعادل هنرمندانه بین کمدی سیاه، طنزی مضحک و احساساتی عالی برقرار می نماید. ویلیام اچ. میسی به خاطر این سریال به اندازه کافی تحسین شده است، ولی نادیده دریافت بقیه بازیگران بی شرم، مخصوصا امی رسوم، یک بی عدالتی عظیم است.

1. یتیم سیاه (Orphan Black)

  • خالق: گرم منسن، جان فاوست
  • بازیگران: تاتیانا مازلانی، دیلن بروس، جوردن گاواریس
  • فصل اول: 2013

این تریلر علمی-تخیلی کانادایی داستان دختری به نام سارا منینگ است که بعد از خودکشی یکی از کلون های خود به نام الیزابت، هویت او را می سارقد. همین باعث ورود او به ماجراهایی پیچیده و قرار دریافت در قالب شخصیت های دیگری است که در اصل شبیه سازهایی از او هستند.

فقط تاتیانا مازلانی می تواند با بازی فوق العاده خود جوری جلوه دهد که تک تک این شخصیت هایی که او به تصویر می کشد، همه هویت و خصوصیات خاص خودشان را داشته باشند. بی اغراق بخش زیادی از پیروزیت سریال به خاطر همین بازی بی نظیر اوست که خوشبختانه در سال 2015 یک نامزدی امی هم نصیبش کرد.

جدا از این ها، یتیم سیاه یک سریال عالی با پیرنگی فکر شده و شخصیت پردازی جذاب است که مخاطب حتی یک لحظه هم نمی تواند چشم از آن بردارد. سریال نگاهی منفی به شبیه سازی انسان دارد و جنبه های اخلاقی آن را به چالش می کشد.

  • 15 سریال برتر نیمه اول 2020؛ تلویزیون تحت تاثیر جنبش های اجتماعی

منبع: Watchmojo

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1361

به "10 سریال قدرنادیده برتر قرن 21؛ آماده کشف جدید باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 سریال قدرنادیده برتر قرن 21؛ آماده کشف جدید باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید