جدیدترین آمار خودروهای ناقص خودروسازان

به گزارش تور تایلند، به گزارش خبرنگاران، دو خودروساز عظیم کشور در مجموع 140 هزار دستگاه خودرو را به علت نقص قطعه در پارکینگ ها دپو نموده اند.

جدیدترین آمار خودروهای ناقص خودروسازان

روز گذشته خبرگزاری صدا و سیما به نقل از اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور خبر از زمین گیر شدن این تعداد خودرو داد.

بر اساس این گزارش میر محمدی در نشست تخصصی برطرف چالش های تامین قطعات اصلی خودرو و کاهش خودرو های ناقص که به میزبانی سازمان بازرسی کل کشور برگزار گردید، اسم نموده که از 140 هزار خودروی ناقص، سهم ایران خودرویی ها 95 هزار دستگاه و سهم خودروسازی سایپا هم 45 هزار خودرو است.

این مقام مسئول تصریح نموده وضع سایپا از ایران خودرو بهتر است، اما ایران خودرو تنوع محصول بیشتری دارد. اما این تعداد خودرو به علت کسری کدام قطعات امکان تجاری شدن پیدا نکردند؟ آن طور که میر محمدی اسم نموده بیشترین کسری قطعه در خودرو های یاد شده مربوط به ECU است.

آنالیز های صورت گرفته نشان می دهد از 95 هزار دستگاه خودروی ناقص ایران خودرو بیش از 91 هزار دستگاه خودرو به این علت در پارکینگ این خودروساز دپو شده است. بنابراین بیش از 96 درصد محصولات ناقص ایران خودرو به علت نبود ECU امکان تجاری شدن نداشتند.

از دیگر خودروساز کشور یعنی سایپا هم خبر می رسد که از مجموع 45 هزار خودروی ناقص، بیش از 38 هزار دستگاه خودرو یا به عبارت دیگر حول وحوش 85 درصد خودروهای دپویی این شرکت به علت کمبود ECU در پارکینگ این خودروساز معطل مانده اند.

بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور افزوده که البته قطعات دیگری هم با کمبود روبرو است که حتما باید قطعه سازان توضیحات خود را در این خصوص ارائه نمایند.

میرمحمدی گفت: سازمان بازرسی کل کشور هفته آینده بازدیدی میدانی از پارکینگ های خودروسازان خواهد داشت و امیدواریم مشابه سال گذشته این بازدید ها و اقدامات مسوولان ذی ربط موجب گردد که این عدد به اندازه استاندارد برسد. اما این اولین بار نیست که دو شرکت عظیم خودروساز کشور به علت کمبود قطعه مجبور به دپوی محصولات خود شده اند.

تابستان 98 خبر دپوی خودروهای ناقص به وسیله یکی از مدیران شرکت های قطعه ساز فاش شد. در آن مقطع مجموع خودروهای ناقص عددی حول وحوش 200 هزار دستگاه اسم شد. علت اصلی فراوری این تعداد خودروهای ناقص در آن موقع بازگشت تحریم های صنعت خودرو و ناهموار شدن راستا تامین قطعات از منابع تامین خارجی اعلام شد.

سیاست گذار خودرویی در آن مقطع با راه اندازی نهضت داخلی سازی قطعات توانست تا حدودی بر این مشکل فائق آید، ولی مشکل فراوری خودروهای ناقص به طور کامل بر طرف نشد و شرکت های خودروساز همیشه تعدادی از محصولات خود را به علت کسری قطعه در پارکینگ ها نگه می داشتند.

با شیوع ویروس کرونا و کاهش فراوری ریزتراشه، صنعت خودروی جهانی با بحرانی موسوم به بحران ریزتراشه ها روبرو شد و برندهای عظیم خودروساز جهانی برای مقابله با این بحران مجبور شدند فراوری خود را کاهش داده و حتی بعضی از سایت های فراوریی خود را به طور موقت و تا بر طرف شدن این چالش تعطیل نمایند.

از آنجا که ریزتراشه ها در قطعات الکترونیکی خودرو مانند ECU مورد استفاده قرار می گیرد و در حال حاضر بیش از 129 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان به علت نبود ECU زمین گیر شدند، بنابراین بحران ریز تراشه ها به نوعی تبدیل به چالش اصلی شرکت های خودروساز داخلی در خطوط فراوری شده است.

پیش بینی های پیشین خبر از برطرف بحران ریزتراشه تا خاتمه تابستان سال جاری می داد اما با توجه به اتمام تابستان و تداوم بحران یاد شده به نظر می رسد سایه این چالش همچنان روی صنعت خودروی جهانی سنگینی کند.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1839

به "جدیدترین آمار خودروهای ناقص خودروسازان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین آمار خودروهای ناقص خودروسازان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید