فناوری می تواند به کمک محیط زیست و صنعت بیاید

به گزارش تور تایلند، عضو انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در مصاحبه با خبرنگاران گفت: برای حفظ محیط زیست به جای آنکه آمارها را بالا ببریم بهتر است مصرف پلاستیک را کاهش بدهیم و از سوی دیگر به صنعت هم آسیب نزنیم. قطعاً فناوری در این زمینه می تواند به کمک محیط زیست و صنعت بیاید.

فناوری می تواند به کمک محیط زیست و صنعت بیاید

هوشنگ پارسا شرح داد: می توانیم با یک دید مثبت به مسئله نگاه کنیم و ببینیم دنیا چه نموده است و ما هم به همان سمت برویم. ما عادت نموده ایم آمار را بالا ببریم و در خصوص مسئله پلاستیک هم همین است، عموما کوشش نموده اند آمار را بالا ببرند،اما می توانیم مثلاً به جای آنکه برای پوشش کاری از 3 تن پلاستیک استفاده کنیم، از 500 کیلو پلاستیک استفاده کنیم، از یک سو باید مصرف را کاهش بدهیم و از سوی دیگر به صنعت هم آسیب نزنیم و اگر به طور مثال کسی گلخانه دارد با مشکل روبرو نگردد.

وی ادامه داد: شاخه های مختلف صنعت به طور زنجیروار به هم وصل است و ما نمی توانیم فراوری پلاستیک نداشته باشیم اما گلخانه داشته باشیم. اگر ما بتوانیم با دانش و صنعت روز دنیا فعالیت کنیم، مصرف پلاستیک بسیار کاهش می یابد.

عضو انجمن صادرنمایندگان نمونه گفت: برای نمونه کیسه زباله ای که ما در ایران استفاده می کنیم 100 میکرون است، در حالی که همین کیسه زباله در اروپا تنها 20 میکرون است و مقاومت بیشتری هم دارد؛ بنابراین فناوری می تواند به محیط زیست کمک کند.

پارسا درباره اینکه آیا فراوری پلاستیک تجزیه پذیر در کشور هم می تواند به کمک محیط زیست بیاید یا نه گفت: بنده هنوز نمی توانم بپذیرم که عده ای در ایران می گویند ما پلاستیک تخریب پذیر فراوری می کنیم. البته شاید دانش من اندک است و نمی توانم این مسئله را رد یا تأیید کنم؛ اما مسئله ای که وجود دارد آن است که ممکن است من پلاستیکی را که تحت شرایطی کیفیتش را بدتر می کنم با قیمت بالاتر به عنوان پلاستیک تجدیدپذیر بفروشم و متأسفانه این گونه سودجویی ها در برخی وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه صنعت پلاستیک ایران چه گام هایی به سوی مجهز شدن به فناوری روز دنیا برداشته است گفت: شکاف عمیقی زمانی میان دانشگاه و صنعت وجود داشت و هنوز هم وجود دارد. البته خوشبختانه صنایعی مثل پتروشیمی رشد خوبی داشته اند؛ اما صنایع پایین دستی خیلی عقب رفته اند. تمام نگاه های دولت مردان ما به سمت صنایع بالا دستی بوده است و در خصوص صنایع بالا دستی به ویژه پتروشیمی ما در دنیا حرف برای گفتن داریم؛ اما متأسفانه به این دلیل که تدبیری اندیشیده نگردیده است، صنایع پایین دستی در همان جای پیشین خود مانده است.

عضو انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران گفت: امکان خام فروشی برای صنایع بالا دستی راحت تر است، ایجاد ارزش افزوده با ماشین آلاتی که اکنون وجود دارد ممکن نیست و من نمی گویم ماشین آلات خوب نیست ولی به تعداد بسیار کم وجود دارد. صنایع پایین دستی در جایگاهی قرار گرفته است که دانش روز دنیا را در اختیار ندارد و بهره وری مناسبی نمی تواند داشته باشد؛ بنابراین ارزش افزوده مناسبی هم نمی تواند داشته باشد.

پارسا تأکید کرد: در کشورهای دیگر، به فراوری بها دادند و ماشین آلات خوبی تهیه نموده اند. یکی از اشکالاتی که در کشور ما وجود دارد این است که سرمایه ملی و بودجه ملی هیچ گاه در خدمت فراوری قرار نگرفته است. ممکن است نردبانی بوده برای بالا رفتن بعضی از افراد در انتخابات و... اما در عمل اقتصاد ملی و سرمایه ملی ما در خدمت فراوری نبوده است.

وی توضیح داد: همیشه فراوری به سرمایه خدمت نموده، شما به هر گونه فراوریی که نگاه کنید خواهید دید که دلالان منافع زیادی در آن دارند؛ یعنی در حقیقت صنعت به سرمایه خدمت می نماید، از طرف دیگر برای صادرات هم که شرکت ها کوشش می نمایند، تا زمانی که اقتصاد ما در خدمت سیاست باشد، ما گرفتاری خواهیم داشت، فرقی هم نمی نماید که چه کسی رئیس جمهور باشد، اگر جهت عوض گردد یعنی سیاست در خدمت اقتصاد قرار بگیرد و اقتصاد در کنار فراوری باشد، به گمان من اقتدار سیاسی بهتری هم خواهیم داشت.

عضو انجمن صادرنمایندگان نمونه ایران ادامه داد: این چیدمان درست نیست و ما برای کار کردن با کشورهای مختلف باید ببینیم چه میزانی از سهم بازار را در آنجا می گیریم. باید فرمول هایمان را در ریاضیات عوض کنیم. برای ما سهم بازار آن کشور مهم است، تمام کشورها با این فرمول پیش می روند. ممکن است گاهی حرکت هایی در این زمینه ها انجام گردد؛ اما پرنده ای هستیم که بالمان شکسته است.

پارسا در شرح اینکه تا زمان برطرف مسائل ساختاری بلند مدت، چه اقدام ها کوتاه مدتی در زمینه حفظ محیط زیست می توان انجام داد گفت: بهترین کمک را مردم می توانند داشته باشند. در خصوص تخریب پذیری، ما مردم بیشتر مقصریم، ما عادت کردیم که پلاستیک ها را دور بیندازیم، این مسئله به فرهنگ سازی مربوط است. اگر قرار باشد که صدا سیما و رسانه ها و از همه مهم تر وزارت آموزش و پرورش در این زمینه کمک ننمایند، خیلی دیرتر به این فرهنگ خواهیم رسید. زمانی بیشترِ مردم کمربند نمی بستند؛ در حالی که برای ما ایمنی ایجاد می نماید؛ اما اکنون تقریبا همه کمربند ایمنی می بندند. اگر آموزش عمومی هدفمند باشد قطعا موفق خواهد شد؛ اما ممکن است گاهی هرج و مرج در یک زمینه منافعی برای برخی داشته باشد و آموزش ها را در جهت منافع خود هدف گذاری نمایند.

وی تأکید کرد: باید صدا و سیما و رسانه ها کمک نمایند و مردم هم به این مسائل توجه داشته باشند. متأسفانه نگاه ملی در کشور ضعیف گردیده است، زمانی که ما نگاه ملی و جمعی نداریم؛ پلاستیک ها و زباله را پرت یا در محیط رها می کنیم، وقتی مطلع باشیم که این سرزمین مال همه است و نگاه ملی و جمعی داشته باشیم بی شک در رفتارهای خود تجدید نظر خواهیم کرد، ما باید نگاه ملی را تقویت کنیم. با کمک هم می توانیم مصرف را به حد اقل برسانیم، نمی گویم مصرف پلاستیک را به صفر برسانیم چرا که در هر زمینه ای باید منافع و مضرات را با هم در نظر بگیریم، اگر مصرف پلاستیک 3 ضرر دارد، می تواند 12 تا استفاده هم داشته باشد اما اگر ملی فکر کنیم بسکمک از مسائلی که اکنون گریبان جامعه را گرفته است حل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 435

به "فناوری می تواند به کمک محیط زیست و صنعت بیاید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری می تواند به کمک محیط زیست و صنعت بیاید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید