حلوا سوهانی بیجار بالاتر از گز اصفهان و سوهان قم

به گزارش تور تایلند، خبرنگاران/کردستان یکی از فراوری کنندگان حلوا سوهانی در بیجار گفت: آزمایش تشخیص ارزش غذایی که به واسطه معاونت اشتغال وزارت کار اجرا شده تعیین شده که ارزش غذایی گز و سوهان نمره 40 را کسب نموده در حالی که حلوا سوهانی نمره 80 از 100 را گرفته است.

حلوا سوهانی بیجار بالاتر از گز اصفهان و سوهان قم

شیرینی سنتی حلواسوهانی، سوغاتی با قدمت بیش از 100 سال از دیار بیجار گروس است که از گذشته به شکل لواشک در پذیرایی میهمانی ها و یا به صورت میان وعده استفاده می شد و حتی می تواند جانشین لذیذی برای قند در کنار چای باشد؛ مواد تشکیل دهنده حلوا سوهانی آرد جوانه گندم، آرد شیرینی، زعفران، هل، زنجبیل و روغن می باشد.

حلوا سوهانی طی سال های اخیر با کوشش یک شهروند بیجاری ثبت ملی شده است و با ایجاد نوآوری در فراوری این محصول زمینه معرفی بهتر و بیشتر این سوغات سنتی بیجار را فراهم نموده است.

حسن کاظم زاده یکی از فراوریکنندگان حلوا سوهانی در گفت وگو با خبرنگاران، درابتدا به سابقه خانوادگی خود در زمینه فراوری حلوا و انواع شیرینی اشاره و اظهار کرد: در ابتدای فراوری، جنبه تجاری آن مهم نبود، وقتی که انواع حلوا سوهانی فراوری شده را مصرف می کردم احساس می کردم که این شیرینی در مقایسه با حلوایی که در خانواده خودم فراوری می شد کیفیت خوبی ندارد و این موضوع باعث شد که احساس کنم این میراث در حال نابود شدن است.

وی در ادامه به مقدس بودن این محصول در خانواده های اصیل بیجاری اشاره و مطرح نمود: در گذشته کسانی که حلواسوهانی فراوری می کردند با وضو دریافت اقدام به آغاز فراوری این شیرینی می کردند.

کاظم زاده به قدمت فراوری این شیرینی در خانواده خود اشاره نمود و گفت: فرمول اصلی فراوری این محصول را از مادر خود یاد گرفتم و او نیز از مادر خود طرز تهیه این سوغات را فراگرفته بود، فرمول ها را جمع آوری کردم و شش سال است که کار فراوری را آغاز کردیم؛ تغییراتی در ساختار اصلی ندادیم، در بحث ظاهری وارد شدیم و اقدام به فراوری آن به شکل بسته بندی لقمه ای شکل و در قالب های مربعی کردیم و کوشش کردیم که اصالت را حفظ کنیم و هم تغییراتی در ظاهر ایجاد کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: بیجاری های اصیل بیشتر طالب محصول به شکل لواشکی هستند اما غالب مشتری های جدید خواستار بسته بندی جدید هستند؛ در زبان کردی گروسی واحد اندازه گیری نوع سنتی حلوا به اصطلاح با نام گل شناخته می شد که دلیل این نامگذاری ارزش و اهمیتی بوده که برای حلوا سوهانی قائل بودند؛ درگذشته حلوا را تا می کردند و برروی آن ضربه می زدند و در صورتی که شکسته نمی شد نشان دهنده پخت کم بود، درصورتی که اکنون لزومی ندارد شکسته گردد چون که در گذشته چیزی نبود که وسط آن قرار دهند و به ناچار برای اینکه به هم نچسبد فرآیند پخت را طولانی تر می کردند.

کاظم زاده با تاکید بر اینکه در روش جدید در فرآیند پخت تغییری ایجاد نشده مطرح نمود: فقط بعد از پخت تفاوت وجود دارد، فراوری به حالت به اصطلاح شکلاتی، گز و سوهان و در قالب مربعی و لقمه ای است و از انواع آجیل های مختلف مثل پسته و گردو و شیرینی نخودی درآن استفاده می کنیم.

وی در ادامه به ثبت ملی این محصول اشاره نمود و گفت: قبل از دریافت نشان سیب سلامت اقدام به ثبت ملی حلواسوهانی کردیم و توسط بنده به نام بیجار ثبت آثار ناملموس ملی ایران شد؛ این موضوع باعث می گردد شهردیگری اقدام به ثبت آن نکند و زمینه گسترش فراوری این محصول در آینده فراهم باشد.

کاظم زاده به ارزش غذایی این محصول اشاره و تاکید نمود: سوهان و گز بیشتر از شکر تشکیل شده است، اما حلوا سوهانی 30 تا 40 درصد از جوانه گندم تشکیل شده و هیچ مواد شیمیایی نگه دارنده ای در آن استفاده نشده است؛ در بحث توسعه حلوا سوهانی، فراوری جوانه گندم، بسته بندی و چاپ سلفون باعث ایجاد شغل می گردد؛ آزمایش تشخیص ارزش غذایی که به واسطه معاونت اشتغال وزارت کار اجرا شده معین شده که ارزش غذایی گز و سوهان قم نمره 40 را کسب نموده در حالی که حلوا سوهانی نمره 80 از 100 را گرفته است.

وی در ادامه گفت: به نظر خودم 50 درصد به هدف رسیدم و در کوشش هستیم تا در بحث تشخیص آماده شدن محصول، زمان پخت توسط دستگاه تشخیص داده گردد؛ موضوع ماندگاری محصول نیز اهمیت ویژه ای دارد؛ به دنبال آن هستیم که در این حوزه نیز پیشرفت کنیم.

کاظم زاده با تاکید بر اینکه به دنبال ارتقای فراوری حلوا سوهانی هستیم، مطرح نمود: متقاضی مصرف این محصول زیاد است؛ زیرساخت های ما ضعیف است، ظرفیت صادرات گسترده را نداریم با این حال به شهرهای کرمانشاه، تهران، زنجان، سنندج و حتی کشور عراق ارسال محصول داشتیم.

وی در ادامه به فرآیند فراوری این شیرینی اشاره نمود و گفت: ماده اصلی تشکیل دهنده این محصول جوانه گندم است، تهیه جوانه گندم کار سختی است؛ بعد از خشک کردن جوانه گندم با چند نوع آرد معمولی ترکیب می گردد و وارد مرحله پخت می شویم که با ترکیب کردن روغن و شکر و زعفران و هل پخت ادامه می یابد و در نهایت بسته بندی می گردد؛ در گذشته برای تامین جوانه گندم فراوری را خودمان انجام می دادیم اما در حال حاضر به دلیل افزایش حجم فراوری، علاوه بر فراوری اقدام به خرید جوانه گندم نیز کردیم.

کاظم زاده در ادامه به نقش کاظم کاظمی معاون فرماندار و فرزاد خدامرادی کارگزار اشتغال شهرستان بیجار اشاره و یادآور شد: این دو شخص شدیدا پیگیر توسعه حلوا سوهانی به وسیله بنیاد برکت و نهادهای دیگر هستند و در جلسه برگزارشده تهران در بنیاد برکت نمونه ای از این محصول ارائه شد که با استقبال خوب این بنیاد روبرو شد و در موضوع دانش بنیان شدن به دنبال تشکیل شرکت هستیم تا در ادامه اقدامات لازم برای دانش بنیان شدن آن انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1618

به "حلوا سوهانی بیجار بالاتر از گز اصفهان و سوهان قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حلوا سوهانی بیجار بالاتر از گز اصفهان و سوهان قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید