راه کارهای افزایش طول زمان باروری دام ها در یک کتاب

به گزارش تور تایلند، خبرنگاران ناباروری و مسائل مربوط به آن یکی از رویکردهای مطالعاتی مهم برای کنترل جمعیت کشورهاست که اغلب کارشناسان علوم اجتماعی و پزشکان توجه ویژه ای برای یافتن راهکار آن دارند. جنبه دیگر این موضوع مربوط به دام ها است و درجه اهمیت آن به این دلیل است که تاثیر مستقیمی بر تولیدات و محصولات کشاورزی و دام پروری می گذارد.

راه کارهای افزایش طول زمان باروری دام ها در یک کتاب

در واقع سلول های زایای جنس نر در مقابل ابتلا به عفونت ها، ضربه، تأثیر عوامل محیطی همانند آلودگی های شغلی و همچنین داروها به ویژه شیمی درمانی و اشعه درمانی بسیار حساس است. به گونه ای که این عوامل می توانند منجر به تخریب اسپرم سازی شده و اگر تا مرحله متوقف شدن کامل فرایند فراوری اسپرم، پیش فرایند و باعث ناباروری گردد.

کتاب انجماد اسپرم به زبان ساده به قلم مولفان؛ ابوذر نجفی، مهدیه مهدی پور، محسن شمس اللهی و حسین دقیق کیا به آنالیز روش های صحیح انجماد اسپرم به ویژه در دام ها پرداخته است. در واقع این اثر به تشریح روش هایی می پردازد که موجب طولانی تر شدن عمر اسپرم می گردد.

در پژوهشی به قلم بهاره ترکی بلداجی و همکارانش، به اصول فیریز کردن اسپرم پرداخته شده است، در این مقاله آمده؛ فریز موثرترین روش نگه‫داری طولانی مدت اسپرم است. روش‫های متعددی برای فریز - ذوب مایع منی وجود دارد که ممکن است هر کدام آسیب‫هایی را به عملکرد اسپرم، حیات اسپرم و در نهایت کیفیت و توانایی باروری وارد نماید. برای به حداقل رساندن آسیب، ما باید بینش خود را در رابطه با روش های مختلف فریز، مکمل‫ های آنتی اکسیدان و حفظ فریز، افزایش دهیم تا بتوان غشای اسپرم را در طی فریز حفظ نمود و به وسیله این درک، کارایی این روش ‫ها را بهبود بخشید.

در کتاب انجماد اسپرم به زبان ساده با اشاره به مزایای منجمد کردن اسپرم آمده است؛ از مزایای منجمد کردن اسپرم می توان به بارور نمودن همزمان تعداد زیادی دام ماده با استفاده از اسپرم با نژاد برتر، انتقال آسان آن از مراکز فراوری و جمع آوری به دورترین دامداری ها، ذخیره ژن ها برای استفاده آینده و تضمین در مقابل از دست دادن نرهای منحصر به فرد اشاره نمود.

با توجه به آنچه که در این اثر آمده لازم به ذکر است؛ در طول سال های اخیر پژوهش های بسیاری درباره بهبود حفظ انجمادی اسپرم قوچ برای گسترش تلقیح مصنوعی انجام شده است. بقا ذوب تحت تاثیر فاکتورهای متعددی از تحرک اسپرم پس از انجماد کیفیت آن، نوع و غلظت اجزای موجود در محیط انجماد از قبیل غلظت گلیسرول و یا سایر مواد محافظت کننده مانند منابع پروتئینی قرار می گیرد

از طرفی دانشمندان معتقدند تلقیح مصنوعی مهمترین فنی است که برای به نژادی حیوانات ارائه شده است. با به کارگیری این فناوری، تنها با چند رأس حیوان نر انتخابی، می توان اسپرم مورد احتیاج برای تلقیح هزاران ماده را تأمین کرد. از رجحان های منجمد کردن اسپرم می توان به بارور کردن همزمان شمار زیادی دام ماده با استفاده از اسپرم دام های نر با نژاد برتر، حذف هزینه های مربوط به نگهداری حیوانات نر، جا به جایی آسان آن از مراکز فراوری و گردآوری به دورترین مکان ها، از بین رفتن اثر فصل در جفت گیری، همچنین ذخیره ژن ها برای استفاده آینده و تضمین در مقابل از دست دادن نرهای منحصر به فرد و جلوگیری از انقراض نسل نژادهای خاص اشاره نمود.

با توجه به مباحث درج شده در کتاب مذکور؛ امروزه کوشش های قابل توجهی روی تکوین تکنیک های لقاح مصنوعی با استفاده از اسپرم منجمد شده در حال اجرا است. انجماد و ذخیره اسپرم شامل قرار دادن آن در ازت مایع و در نتیجه توقف واکنش های متابولیکی اسپرم است. به این وسیله می توان طول زمان باروری اسپرم را افزایش داد.منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1114

به "راه کارهای افزایش طول زمان باروری دام ها در یک کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه کارهای افزایش طول زمان باروری دام ها در یک کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید