طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد با سه روش آسان و سریع

به گزارش تور تایلند، حریره در کنار شیر مادر یکی از برترین مکمل های غذایی برای کودک به شمار میرود که به استخوان بندی و رشد او یاری می نماید. فواید خوردن حریره تنها برای بچه ها نیست بلکه بزرگسالان را هم شامل می گردد. برای آشنایی بیشتر با این فواید می توانید مطلب خواص حریره بادام را بخوانید. در مطالب قبلی دستور تهیه آن برای بزرگسالان را آورده ایم، حال قصد داریم طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد را به سه روش آسان برایتان بگوییم.

طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد با سه روش آسان و سریع

مواد لازم برای تهیه حریره بادام با آرد برنج

  • آرد برنج یک قاشق غذاخوری
  • آب سرد یک لیوان
  • شکر دو قاشق غذاخوری
  • بادام پنج عدد
  • شیر یک لیوان
  • کره (اختیاری) یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد

1. بادام ها را خیس کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد احتیاج است که بادام ها را در آب برای پنج تا شش ساعت خیس کنید. اگر بادام ها بعد از این مدت کمی متورم شدند یعنی آماده پوست گرفتن هستند. در ادامه بادام ها را پوست گرفته و ریز خردشان کنید. بادام ها را آسیاب هم می توانید بکنید.

2. مواد را مخلوط کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد در تابه ای مناسب آب سرد بریزید و بادام های خردشده را به آن اضافه کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که برای هر فنجان بادام، یک چهارم فنجان آب هم احتیاج است. در ادامه شکر، آردبرنج و کره را در ظرفی جداگانه خوب مخلوط نموده سپس به تابه اضافه کنید. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک دست شوند.

3. مواد را بپزید

حال در سومین مرحله از طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد مواد یکدست شده را داخل قابلمه یا تابه مناسب ریخته و روی حرارت بگذارید. 10 دقیقه زمان دهید تا به غلظت مناسب و قابل توجهی برسد. حال حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید تا کمی خنک گردد.

4. شیر را اضافه کنید

در ادامه طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد باید قابلمه را حرارت ملایم گذاشته و شیر را به آن اضافه کنید. زمان دهید تا شیر بجوشد، بعد از تماشا اولین حباب های شیر در قابلمه، حرارت را خاموش نموده و آن را کنار بگذارید. حال مخلوط آردبرنج را به مواد اضافه نموده و تا یک دست شدن کامل مواد، آن را هم بزنید. بعد از یک دست شدن مواد نوبت به اضافه کردن مخلوط آرد برنج و شیر می رسد. غلظت مواد باید به غلظت ماست برسد تا برای بلع نوزاد مناسب باشد. در سرانجام حریره بادام را می توانید از صافی یا تنظیف رد نموده تا حریره ای صاف و یک دست داشته باشید. حال آن را در ظرف مورد نظر خود سرو و با پودر بادام تزئین کنید. طرز تهیه حریره بادام را در کتاب کاله می توانید بخوانید.

مواد لازم برای تهیه حریره با آرد گندم

  • شیر پرچرب دو فنجان و نیم
  • بادام (پودر بادام) چهار قاشق غذاخوری
  • آرد گندم یک قاشق چای خوری
  • شکر دو و نیم قاشق غذاخوری
  • کره دو و نیم قاشق غذاخوری
  • زعفران یک قاشق چای خوری
  • پودر هل به میزان لازم
  • پسته چهار عدد

طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد

1. بادام را آسیاب کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد با آرد گندم احتیاج است که بادام خشک را آسیاب تا خوب ریز گردد. ناگفته نماند که این یک روش فوری برای تهیه حریره محسوب می گردد. در روشی دیگر بادام ها را برای چند ساعت در آب سرد می توانید بخیسانید و بعد از شش ساعت پوست آن ها را گرفته و در آسیاب خرد کنید. در ادامه یک تابه مناسب انتخاب و کره را داخل آن بیندازید.

2. آرد گندم را اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد آرد گندم را به تابه اضافه کنید. با حرارت ملایم آرد و کره را تفت دهید تا بوی مطبوعی از آن بلند شده و به رنگ قهوه ای روشن دربیاید. حال پودر بادام را به آرد تفت داده شده اضافه نموده و با حرارت ملایم تفت دهید. مواد را آن قدر تفت دهید که رنگ طلایی به خود بگیرد.

3. شیر و زعفران را اضافه کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه حریره بادام نوبت به اضافه کردن شیر و زعفران می رسد پس اجازه دهید سه دقیقه با دیگر مواد خوب بجوشد. بعد از جوشیدن شیر و زعفران، شکر را به تابه اضافه کنید. 2 دقیقه زمان مناسبی است که مواد با یکدیگر در تابه پخته شوند. در این مدت مدام باید مواد را هم بزنید تا به کف تابه نچسبند. دقت داشته باشید که استفاده از زعفران و هل برای نوزادان از ابتدای هفت ماهگی توصیه می گردد پس بهتر است با پزشک نوزادتان مشورت داشته باشید.

4. پودر هل را اضافه کنید

حال در آخرین مرحله از طرز تهیه حریره بادام پودر هل را به مخلوط اضافه نموده و هم بزنید، سپس از روی شعله بردارید تا خنک گردد. این نکته را در نظر داشته باشید که هل مناسب فصل تابستان است و شما در فصل زمستان جوزهندی را می توانید جایگزین آن کنید. حال حریره را در ظرف مورد نظر سرو نموده و روی آن را با کمی خلال پسته تزئین کنید. دستور تهیه حریره بادام با جو دوسرپرک را هم می توانید برای خود و نوزادتان امتحان کنید.

حریره بادام را در برنامه غذایی نوزادان خود قرار دهید.

نکات تکمیلی برای تهیه حریره برای نوزادان

حریره بادام جدا از آن که یک غذای یاریی برای نوزادان است، یک دسر خوشمزه هم در روزهای سرد زمستانی برای بزرگسالان محسوب می گردد. از این رو باید فوت و فن های لازم را برای پخت بهتر آن را بدانید که در قالب چند پرسش و پاسخ کوتاه در ادامه به آن اشاره نموده ایم.

با چه روش دیگری می توان حریره بادام را آماده کرد؟

یکی دیگر از روش های سریع تهیه حریره استفاده از مایکروویو است که تمامی مواد گفته شده در بالا را در یک کاسه مناسب ریخته و خوب مخلوط شان کنید. ظرف را برای 30 ثانیه با قدرت بالا در مایکروویو بگذارید تا بپزد. حواستان باشد که در این میان مواد را هم بزنید تا خوب مخلوط شوند.

آیا در تهیه حریره حتما باید از بادام استفاده کرد؟

خیر. شما در تهیه حریره از انواع آجیل ها می توانید بهره ببرید اما سن فرزند خود را هم در نظر بگیرید. طرز تهیه حریره بادام که در بالا گفته شد مناسب نوزادان شش تا هشت ماهه است که در هضم و گوارش غذاهای یاریی مشکل دارند. با این حال از بادام هندی در تهیه حریره برای بچه ها یک سال به بالای خود می توانید بهره ببرید. برای راحتی بچه ها خود آن را حتما از صافی رد کنید.

فواید خوردن حریره بادام برای نوزاد چیست؟

متخصصین تغذیه برای حریره بادام فواید بسیاری را برشمرده اند که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد:

1. وزن گیری نوزاد

2. افزایش انرژی

3. یاری به برطرف یبوست

4. یاری به رشد نوزاد

5. تقویت سیستم ایمنی

6. جلوگیری از نرمی استخوان

7. کلسیم سازی برای بدن نوزاد

چه نکاتی را در تهیه حریره برای نوزاد باید رعایت کرد؟

در صورت تهیه این غذای یاریی مفید برای بچه ها بهتر است، آن را از صافی رد کنید تا کامل یک دست گردد. برای جلوگیری از حساسیت در این سن، بهتر است از طعم دهنده هایی مانند وانیل یا هل استفاده نکنید. با توجه به طبع سرد آرد برنج و شیر می توانید از نبات برای شیرین کردن حریره بهره ببرید تا معده بچه ها بهم نریزد. نکته آخر آن که حریره نباید خیلی غلیظ باشد، در صورت غلیظ بودن، کمی آب جوش به آن اضافه کنید.

حساسیت بچه ها به شیر برای تهیه حریره چه باید کرد؟

حریره بادام با مواد، طعم دهنده و روش های متفاوتی تهیه می گردد. برای جلوگیری از ایجاد بیماری و حساسیت برای بچه ها تان می توانید آن را بدون شیر هم تهیه کنید که در کتاب کاله طرز تهیه حریره بادام بدون شیر به صورت مفصل شرح داده شده است.

حریره بادام را تا چند روز می توان نگه داشت؟

قبل از نگه داری حریره بادام در یخچال باید زمان دهید تا خوب سرد شده و به دمای محیط برسد. سپس آن را درون یک ظرف دربسته ریخته و برای 2 روز در یخچال نگه داری کرد.

از چه طعم دهنده هایی در تهیه حریره بادام می توان استفاده کرد؟

عسل، نبات و گلاب از برترین و طبیعی ترین طعم دهنده ها در دنیای آشپزی به حساب می آیند که می توان در تهیه این غذای یاریی آن ها را به کار برد. در نظر داشته باشید که گلاب علاوه بر عطر بی نظیری که به حریره می دهد، طعم آن را هم فوق العاده می نماید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 27 تیر 1402 بروزرسانی: 27 تیر 1402 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2300

به "طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد با سه روش آسان و سریع" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد با سه روش آسان و سریع" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد با سه روش آسان و سریع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید