غلبه بر شکست عشقی؛ بایدها و نبایدهایی برای دختران و پسران

به گزارش تور تایلند، از آن جایی که احساسات بشری، ما را ناگزیر به سمت دوست داشتن و عشق ورزیدن می کشاند، ناکامی در عشق ورزیدن نیز اجتناب ناپذیر می نماید. با این حساب، داشتن قدرت غلبه بر شکست عشقی و اندوه های بی خاتمه پس از آن، امتیازی است که باید در خود پروراند و به آن تسلط یافت.

غلبه بر شکست عشقی؛ بایدها و نبایدهایی برای دختران و پسران

غلبه بر شکست عشقی

عشق آدمیزاد به آدمیزاد حسی شورانگیز و پرالتهاب است که می تواند در شدیدترین نوع خود، ناهنجاری هایی را نیز به همراه داشته باشد. عموم شکست های عشقی به دلیل نوع نگاه بی چون و چرا و به دور از واقعیت افراد رخ می دهد. اما در هر حال برای غلبه بر این احساس تلخ شکست چه باید کرد؟ آیا درمان این غم برای پسران و دختران متفاوت است؟ بیایید مفصل این موضوع را بررسی کنیم.

درمان شکست عشقی در پسران

پسرها برای درمان شکست عشقی، باید پیش از هر چیزی پذیرفتن را تمرین کنند. مهم ترین مسئله ای که آقایان با آن دست و پنجه نرم می کنند، ناتوانی در پذیرش و شنیدن پاسخ منفی است. اما باید نسبت به قبول نخواستن، نشدن و نبودن، نرمش داشته و این وقایع را پذیرفت.

  • پذیرفتن و بخشیدن چیزی ست که به شما یاری می کند تا خود را از دام اندوه برهانید و بهانه ای برای چسبیدن به خیالات غم انگیز نداشته باشید.
  • گام دوم رهایی خویشتن در امور زندگی است. با پرداختن به مشاغل روزمره خود و کار مداوم، فرصت گریز ذهن به خاطرات با شخص از دست رفته را محدود ساخته و به روح و مغز فرصت فراموشی می دهید.
  • به یاد داشته باشید با مرور خاطرات شورانگیز، زخمی را که به سمت بهبود یافتن حرکت می کند، دوباره تازه کرده و فرصت التیام را از آن می گیرید!
  • گام بعدی دست یابی به عزت نفس بالاتر و تکیه بر غنای شخصی است. هر یک از ما درون خود، چیزی دارد که وابسته به آن، هویت پیدا کرده و قادر به ایجاد تمایز خود با دیگران است. با همین بسط چیزی که در گنجینه درونی خود دارید، دنیا خود را از خلاصه شدن در یک شخص واحد خلاص کرده و به نکات مثبت خویش بپردازید. با تقویت نکات مثبت خویش و رشد کردن، اندوه رفته رفته شما را ترک کرده و دیگر جایی برای جولان نخواهد داشت.

درمان شکست عشقی در دختران

در دختران ماجرا به شکل متفاوت تری پیش می رود. دختران حوصله بیشتری برای مرور رنج های خود دارند و به شکل ذاتی در پذیرش اندوه با آغوش بازتری پیش می فرایند. از همین روی غلبه بر شکست عشقی در آن ها با وسواس بیشتری اتفاق می افتد.

1. پرهیز از تنهایی

دختران برای درمان شکست عشقی، باید از تنهایی به شدت حذر کنند. تنها ماندن و غوطه ور شدن در خیالات اندوه بار، مراحل فراموشی را سخت تر می کند. به خاطر داشته باشید که مدت زمان لازم برای فراموشی و التیام یافتن پس از شکست عشقی، تابع مستقیمی از کیفیت رابطه و مدت زمان آن است.

2. فعالیت اجتماعی

باید به جلو حرکت کرد و همین طور به جلوتر، تا بار غم رفته رفته جدا شده و رنج رهایتان سازد. به پیشرفت های خود در زمینه تحصیلی، کاری و اجتماعی بپردازید و سعی در بالا بردن رتبه خود نمایید. در این راستا یاری جستن از آنانی که دوستشان دارید، بسیار مفید خواهد بود.

3. دوری از سرزنش خود و احساس بی ارزشی

نباید خود را بابت چیزی که در گذشته رخ داده، ملامت کنید و به دنبال خالی کردن بار تقصیر برهم خوردن رابطه، روی خود باشید. این چیزی است که رخ داده و راه غلبه بر آن، پذیرفتن تفاوت های فردی است. باید بپذیریم که شخص مقابل ما علایق یا تفکراتی داشته که به هر دلیل در تناقض با تفکرات و مکنونات قلبی و ذهنی مان بوده است.

بیشتر دختران پس از شکست عشقی، احساس می کنند که ستمی بر آن ها روا داشته شده و حق آن ها به نوعی پایمال گشته است. این احساس طرد شدن و پس زده شدن، به تلخی تمام بر قلب نشسته و روح را تا مدت ها آزار می دهد. این را بپذیرید که به هم خوردن یک رابطه عاطفی، حتی در بدترین شکل آن نیز نشانه ای از ضعف هیچ یک از طرفین نیست. تنها گویی تکه های پازل به درستی کنار هم قرار نگرفته اند.

4. تکیه بر مفاهیم ارزشمند

قد راست کرده و به دنیای اطراف خود نگاه کنید. چه چیزهای ارزشمندی باقی مانده است؟ مهم ترین آن ها احساساتی است که همچنان درون خود دارید و باید برای حفظ حیات آن، به درستی راهنماییشان کنید.

5. پرهیز از مرور خاطرات و سعی در ایجاد رابطه مجدد

از متوسل شدن به عکس نوشته شکست عشقی و مانند آن، پرهیز کنید و به هیچ وجه سعی در جلب توجه طرف مقابل نداشته باشید.

نگاه کردن به عکس ها و فیلم های یادگاری یا فرو رفتن در پیله تنهایی و فکر کردن به ساعت های گذشته، تنها بر مدت زمان فراموشی می افزاید و بیماری دل کندن را مزمن تر می سازد. اگر لازم است بارها و بارها درباره این موضوع با یکی یا بیشتر از نزدیکان خود صحبت کرده و ماجراهای پیش آمده را از اول تا آخر بازگو کنید. این بازگو کردن از شدت و ابهت ماجرا می کاهد و آن را در ذهنتان کمرنگ تر می سازد؛ حتی می توانید وقایع رخ داده را روی کاغذ بیاورید. اما پس از آن خود را به امور دیگر سرگرم ساخته و هرگز به زندان خیال و فکرهای گذشته با آن شخص، وارد نشوید. لازم است آن قدر به این وانمود کردن، ادامه دهید تا رشته آن به رشته حقیقی زندگی، متصل شده و واقعیت یابد.

افسردگی بعد از شکست عشقی

اما با تمام این ها، گاهی افسردگی بعد از شکست عشقی پیش می آید. شخص خود را بی رمق و بدون احساسات یافته و گویی در کنج دنیای بزرگ، هیچ رنگی را نمی بیند. در این دوران باید نوش داروی حیات را قطره قطره در کام بریزید. به اطراف خود نگاه کنید؛ چه چیزهایی می تواند برایتان محرک باشد؟ آیا خریدن یک کیف جدید، هیجان انگیز به نظر می رسد؟ درنگ نکنید! شاید حتی تماشای یک فیلم ترسناک بتواند اندوه را به اضطراب تبدیل کرده و از خیالات غم انگیز، موجود مضحکی بسازد که دیگر چندان جدی و کشنده نیست.

خود را به هر شکلی که می توانید سرگرم کنید. هر اندازه هم که کسالت آور به نظر می رسد، باز به جمع دوستان و اقوام خویش بروید. در چنین جمع هایی به خاطر می آورید که برای عده زیادی بسیار بااهمیت هستید و عده ای نیز در شمار عزیزان شما قرار دارند. پس هنوز در این دنیا چیزهای مهمی باقی مانده است. همه چیز سرجای خودش واقع شده است!

نبایدهایی برای غلبه بر شکست عشقی

برای غلبه بر شکست عشقی، به جز نکات و راهنمایی ها، نبایدهای بزرگی نیز وجود دارد. اتفاقا این نبایدها بیشتر موثر هستند و انجام دادن آن هاست که در اغلب اوقات ماجرای فراموشی را وخیم تر و طولانی تر می سازد. برای غلبه بر شکست عشقی، چه کارهایی نباید بکنیم؟

  • هرگز دوباره سراغی از آن فرد نگیرید
  • به فیلم ها و عکس های یادگاری نگاه نکنید
  • پیام های خود با آن فرد را پاک کنید
  • تا زمان بهبود روحی کامل، وارد رابطه جدیدی نشوید
  • احساس کینه را در خود نپروانید

یک نصیحت محبت آمیز

به دنبال مقصر نباشید و رابطه تمام شده را کالبدشکافی نکنید. این را بپذیرید که تصادفی در زندگی شما رخ داده و هیچ چیزی جز خطای فرمان دهی، سبب آن نبوده است. دو انسان فانی در مقابل هم قرار گرفته و یارای همزیستی را نداشته اند؛ این چیزی است که باید پذیرفت و با عبور از آن به ادامه زندگی رنگی و پرهیجان آینده پرداخت. فراموش نکنید که تجربیات و سوالات خود را از طریق ارسال پیام با ما و خوانندگان انگیزه در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1245

به "غلبه بر شکست عشقی؛ بایدها و نبایدهایی برای دختران و پسران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غلبه بر شکست عشقی؛ بایدها و نبایدهایی برای دختران و پسران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید