فستیوال گیاهخواران پوکت در تایلند

به گزارش تور تایلند، فستیوال گیاهخواری پوکت تایلند که به فستیوال خدایان نه امپراتوری (Nine Emperor Gods) یا فستیوال کین جی (Kin Jay Festival) نیز معروف است، یکی از رویدادهای سالانه تائو است که نخست بطور عمده بین جامعه چینی‌های تایلند و حوالی جنوب شرق آسیا مرسوم بود.

فستیوال گیاهخواران پوکت در تایلند

این فستیوال جالب یکی از جاذبه‌های تور پوکت است و به مدت نه روز برگزار می‌شود. این فستیوال به زعم بسیاری از مردم و گردشگران تور تایلند یکی از جالب‌ترین و عجیب‌ترین فستیوال‌هایی است که در تایلند برگزار می‌شود. کسانی که در این فستیوال شرکت می‌کنند نه تنها خوردن گوشت را برای تعطیلات کنار می‌گذارند بلکه تعدادی از آن‌ها در واقع خود را در معرض نابودی و خطر قرار می‌دهند و کارهایی نظیر فرو کردن شمشیر در گونه خود، راه رفتن بر روی خاکستر داغ، بالا رفتن از نردبانی از تیغه شمشیر را انجام می‌دهند. نه امپراتوری که در این فستیوال برای آن‌ها جشن برگزار می‌شود عبارتند از: هفت ستاره صورت فلکی دب اکبر به اضافه دو ستاره‌ نامرئی.

آنچه باید در فستیوال گیاهخواری پوکت در تایلند انتظار داشت

اصلا انتظار فضایی مشابه یک معبد محزون را نداشته باشید! این فستیوال جالب تور پوکت کاملا زنده، پر از انرژی و شور و شوق و جنب و جوش است. مسلما شاهد عده زیادی خواهید بود که در حال آواز خواندن و پرتاب ترقه های نواری دور هم جمع شده‌اند، و مراسم رقص شیر در میان جمعیت برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان لباس سفید می‌پوشند و جمعیت mah song (هواخواهان شیفته‌ای که از خدایان می‌خواهند به جسم آن‌ها وارد شوند) لباس‌هایی کارشده و خاص می‌پوشند و بدن‌های خود را سوراخ می‌کنند.

برگزیدگان mah song، زنان و مردانی که هرگز ازدواج نمی‌کنند، با کمک یک تیم کمکی، صورت‌های خود را با هر چیزی از قلاب گرفته تا نیزه‌های بزرگ سوراخ می‌کنند. تمامی mah songها ادعا می‌کنند که درد خیلی کمی احساس می‌کنند و زخم جای فرو کردن این اجسام تنها روی صورت تعداد اندکی از آن‌ها باقی می‌ماند. آشنایی با این جمعیت و دیدن آن‌ها یکی از جاذبه‌های تور تایلند به حساب می‌آید. در این میان تکه‌های کاغذ و پارچه رنگی به نشانه خوش شانسی میان جمعیت پخش می‌شود.

قوانین فستیوال گیاهخواری تور تایلند

در این فستیوال، هواداران باید لباس‌هایی به رنگ سفید بپوشند و افکار و ذهن خود را پاک و خالص نگه دارند. آن‌ها از خوردن گوشت، محرک‌ها و غذاهای قوی (غذاهای دارای بو و مزه زیاد) مثل سیر، برقراری رابطه جنسی و نوشیدن الکل خودداری می‌کنند. از گردشگران تور تایلند که در این فستیوال شرکت می‌کنند دعوت می‌شود تا به جمع این هواداران بپیوندند و با آن‌ها عکس بگیرند. اگرچه فستیوال گیاهخواری پوکت ممکن است به نظر یک کارناوال عجیب و غریب بیاید، اما با این حال بیش از هر چیز یک رویداد مذهبی است. بنابراین به عنوان یک گردشگر تور پوکت حتما با احترام رفتار کرده و سر راه نایستید. افراد عزادار و زنان باردار یا زنانی که در دوران قاعدگی قرار دارند، نباید در این مراسم شرکت کنند.

غذاهای مخصوص گیاهخواران

در حالی که بسیاری از گردشگران تور تایلند تنها برای دیدن افرادی که صورت خود را سوراخ می‌کنند به این فستیوال می‌روند، باید بدانید که غذاهای خوشمزه‌ای که مخصوص گیاهخواران است یکی دیگر از نکات جذاب این فستیوال است. رستوران‌ها و دکه‌های فروش مواد غذایی که در این فستیوال شرکت می‌کنند، پرچم زردی با حروف چینی قرمز رنگ سر در مغازه خود می‌زنند. در این فستیوال می‌توانید از خوردن انواع مختلف غذاهایی تایلندی مشهوری که دارای نودل هستند و بدون سس گوشت یا ماهی درست می‌شوند لذت ببرید و این تجربه را به تجربه‌های خود در تور پوکت اضافه کنید.

غذاهای گیاهخواری که در این فستیوال عرضه می‌شوند، دقیقا شبیه به غذاهایی است که با گوشت قرمز یا مرغ درست می‌شوند اما مطمئن باشید که تماما گیاهی هستند. در این غذاها حتی تخم‌مرغ و فرآورده‌های لبنی نیز استفاده نمی‌شود. اما در تهیه غذا نهایت دقت به کار می‌رود تا نتیجه نهایی از نظر ظاهری شبیه به غذاهای دارای گوشت به نظر برسد.

تاریخچه فستیوال خدایان نه امپراتوری

درست مانند هر فستیوال قدیمی دیگری درباره اصل و ریشه این فستیوال کهن شهر پوکت نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد. یکی از نظریه‌ها این است که این فستیوال حدود سال 1825 توسط عده‌ای از بازیگران تئاتر از چین به شهر پوکت تایلند راه یافته است. فستیوال خدایان نه امپراتوری در چین نیز برگزار می‌شود اما سوراخ کردن صورت و آزار به خود منحصر به تایلند است. برخی بر این عقیده‌اند که این عمل متاثر از کارهای مشابهی است که در فستیوال Thaipusam هندوستان انجام می‌شود.

بهترین مکان برای دیدن فستیوال گیاهخواری پوکت

فستیوال گیاهخواری تا حدی در شهرهای بانکوک، چیانگ مای و حتی در کوالالامپور برگزار می‌شود. اما با این وجود شهر پوکت که جمعیت چینی‌های آن به حدود 35% می‌رسد بهترین مکانی است که در تور تایلند می‌توان برای دیدن افرادی که بدن‌های خود را سوراخ می‌کنند و حرکات خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهند، به آن مراجعه کرد. برخی از معابد شهر پوکت که می‌توان برای دیدن این مراسم‌ها در تور تایلند به آن‌ها مراجعه کرد، عبارتند از: جوی توی (Jui Tui)، بنگنیو (Bang Niew)، پوتجا (Phut Jaw)، معبد Cherng Talay و کاتو (Kathu). در طول مراسم، این جشن‌ها به نوبت در معابد مختلفی برگزار می‌شود و داشتن برنامه زمان‌بندی این رویداد ضروری است تا بتوانید تور تایلند خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که به موقع در محل مناسب باشید.
زمان برگزاری فستیوال گیاه خواران

فستیوال گیاهخواری پوکت در روز نخست ماه نهم تقویم قمری چینی آغاز می‌شود بنابراین تاریخ آن متغیر است. اما معمولا این فستیوال معروف تور پوکت در فصل پاییز، تقریبا انتهای ماه سپتامبر و آغاز اکتبر، برگزار می‌شود. اوج این فستیوال در روز نهم ( یعنی روز پایانی فستیوال) است. در روز نهم فستیوال مراسم جالب وداع با خدایان نه گانه و فرستادن آن‌ها به خانه‌شان در آسمان برگزار می‌شود. پس بهتر است تور تایلند خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که در این روز حتما در پوکت باشید.

انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 261

به "فستیوال گیاهخواران پوکت در تایلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فستیوال گیاهخواران پوکت در تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید