فصل هفتم پژوهش های باستان شناسی بین المللی در محوطه تاریخی ریوی آغاز می شود

به گزارش تور تایلند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: فصل هفتم پژوهش های باستان شناسی ایرانی آلمانی در محوطه تاریخی ریوی واقع در دشت سملقان از ابتدای مهرماه سال جاری با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور آغاز خواهد شد.

فصل هفتم پژوهش های باستان شناسی بین المللی در محوطه تاریخی ریوی آغاز می شود

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، حبیب یزدان پناه اضافه نمود: این فعالیت ها با همکاری این اداره کل و موسسه باستان شناسی آلمان از سال 1394 آغاز شده و هر ساله در مهر و آبان ماه در محوطه تاریخی ریوی انجام می شود. مهم ترین فعالیت های این فصل، کاوش باستان شناسی، مطالعه ژئومورفولوژی، سامان دهی محوطه و تهیه طرح سایت پلان مدیریتی و مرمت آثار حاصل از کاوش خواهد بود که با همکاری متخصصانی از ایران و آلمان انجام خواهد گرفت.

محوطه تاریخی ریوی در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار گرفته است. بر اساس پژوهش های باستان شناسی این محوطه یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود 3500 سال قبل تا کنون مورد توجه جوامع بشری بوده است. مهم ترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دورانهای هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده که سکونتگاه شهری و مرکز استقرار مردمان دشت سملقان بوده است.

محوطه تاریخی ریوی یکی از مهمترین استقرارگاه های تاریخی در شمال شرق کشور است که نزدیکی آن به جاده ارتباطی گرگان به مشهد فرصت مناسبی را برای ایجاد سایت موزه گردشگری و رشد صنعت توریسم دشت سملقان فراهم نموده است.

با توجه به ماهیت علمی و فرهنگی این پژوهش و لزوم حفظ و معرفی این استقرارگاه تاریخی و فراهم نمودن شرایط جذب گردشگر، شرایط بازدید از این محوطه در حین کاوش ­های باستان شناسی برای عموم فراهم است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 782

به "فصل هفتم پژوهش های باستان شناسی بین المللی در محوطه تاریخی ریوی آغاز می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل هفتم پژوهش های باستان شناسی بین المللی در محوطه تاریخی ریوی آغاز می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید