نصب پلاک ثبتی میراث جهانی جنگلهای هیرکانی در منطقه گشت رودخان فومن

به گزارش تور تایلند، خبرگزاری مهر/ براساس اخبار منتشر گشته، نصب پلاک ثبتی میراث جهانی جنگلهای هیرکانی در منطقه گشت رودخان فومن صورت پذیرفت.

نصب پلاک ثبتی میراث جهانی جنگلهای هیرکانی در منطقه گشت رودخان فومن

ولی جهانی اظهار کرد: جنگلهای هیرکانی تنها اثر ثبت شده استان گیلان در لیست میراث جهانی است و این استان تنها استان دارای پایگاه در میان پنج استان دارای سایتهای جهانی هیرکانی است.

وی با اشاره به جزئیات ثبت جهانی جنگلهای هیرکانی افزود: در چهل و پنجمین اجلاس جهانی یونسکو که در کشور عربستان (ریاض، 2023) با ثبت دو سایت از جنگلهای هیرکانی جمهوری آذربایجان، جنگلهای هیرکانی به تنها سایت جهانی فرامرزی ایران تبدیل شده است که همین امر لزوم معرفی، حفاظت و مدیریت این سایتها را بیش از پیش آشکار میسازد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از نصب پلاک ثبتی میراث جهانی جنگلهای هیرکانی در سایت گشت رودخان اطلاع داد و افزود: این اداره کل به منظور معرفی و بهره مندی از فرصت به دست آمده از ثبت جهانی این اثر، اولین استانی است که در راستای نصب پلاک ثبتی و تابلوهای معرفی سایتهای جهانی هیرکانی با بودجه ای بالغ بر 3 میلیارد و 500 میلیون ریال اقدام نموده است.

جهانی ادامه داد: نصب پلاک ثبتی از جمله تعهدات کشورهای عضو در خصوص سایتهای جهانی است و بدیهی است که ثبت یک اثر در لیست میراث جهانی خود به خود آن اثر را تبدیل به مقصد گردشگری می نماید و بهره مندی از این فرصت کم نظیر بر عهده کشورهای عضو است.

وی با بیان اینکه تا به امروز فعالیتهای بسیاری در راستای معرفی و آموزش عمومی در خصوص سایتهای جهانی هیرکانی در استان گیلان اجرا شده، افزود: از آن جمله میتوان به فراوری ساکهای دوستدار طبیعت با لوگوی این اثر، برگزاری کارگاه ها و اردوهای آموزشی در مدارس، آموزش مردم محلی، برگزاری جشنواره های مختلف اشاره نمود.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به تأسیس موزه جنگلهای هیرکانی بیان نمود: این موزه در صورت تخصیص اعتبارات مورد احتیاج تا دهه فجر افتتاح می گردد.

جهانی با اشاره به مقیاس و موقعیت جغرافیایی جنگلهای هیرکانی در کشور افزود: در بخش ایرانی جنگلهای هیرکانی 12 سایت با مساحتی بالغ بر 306 هزار هکتار به ثبت جهانی رسیده که 3 سایت از 12 سایت آن شامل منطقه حفاظت شده لیسار در شهرستان تالش، گشت رودخان در شهرستان فومن و سیاهرود رودبار در شهرستان رودبار در استان گیلان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نصب پلاک ثبتی جنگلهای هیرکانی به همراه لوگوی کمیته میراث جهانی و یونسکو در دو سایت به جای مانده و در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است، افزود: امید است اقداماتی از این قبیل فرصت بدست آمده را در راستای بهبود زیرساختهای گردشگری و ارتقای اقتصاد ملی و محلی قرار دهد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 آبان 1402 بروزرسانی: 30 آبان 1402 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2329

به "نصب پلاک ثبتی میراث جهانی جنگلهای هیرکانی در منطقه گشت رودخان فومن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصب پلاک ثبتی میراث جهانی جنگلهای هیرکانی در منطقه گشت رودخان فومن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید