نیکون در برابر فوجی فیلم؛ کدام برند دوربین را انتخاب کنیم؟

به گزارش تور تایلند، اغلب شما احتمالاً این جمله را شنیده باشید که تجهیزات و دوربین در عکاسی خیلی مهم نیستند و همه چیز به مهارت های عکاس بازمی گردد. اما این ادعا واقعاً خیلی صحیح نیست. دلایل زیادی وجود دارد که باور کنید کیفیت تجهیزات و دوربین شما نقش مهمی را در عکاسی ایفا می کنند. برخی از دوربین ها عکس های خیلی بهتری می گیرند و کار با برخی مدل ها و برندها آسان تر از سایرین است. نیکون (Nikon) و فوجی فیلم (Fujifilm) دو مورد از بزرگ ترین تولیدکنندگان دوربین های دیجیتال هستند.

نیکون در برابر فوجی فیلم؛ کدام برند دوربین را انتخاب کنیم؟

هر دو این شرکت ها دوربین هایی دارند که رقابت نزدیکی با محصولات شرکت دیگر دارند. این دوربین ها عموماً کاربرد بالایی داشته و سطوح مختلفی از امکانات را به عکاس ها ارائه می کنند. بااین حال، از آنجایی که خرید تجهیزت عکاسی عموماً یک نوع سرمایه گذاری تلقی می شود و دوربین عکاسی محصولی نیست که آن را همیشه تعویض کنید، ارزش آن را دارد که قبل از خرید به دقت تحقیق و بررسی کرده و محصول مناسبی را انتخاب کنید. به همین علت، در این مقاله قصد داریم به مقایسه دوربین نیکون و فوجی فیلم بپردازیم.

ساخت دوربین

در این بخش قصد داریم مقایسه دوربین نیکون و فوجی فیلم را از لحاظ کیفیت کلی ساخت بررسی کنیم. این روزها دوربین ها در تمام شکل و مقدار ها تولید می شوند. انتخاب بین ظاهرها و مقدار های مختلف می تواند به احتیاجها و خواسته های شما بستگی داشته باشد. مثلاً، اگر یک دوربین مناسب برای سفر و گردشگری می خواهید، مقدار و وزن دوربین می تواند برای شما اهمیت زیادی داشته باشند. شما به دوربینی احتیاج دارید که به راحتی در جیب شما جای بگیرد و فضای زیادی را اشغال نکند.

به صورت کلی، دوربین های بدون آینه فوجی فیلم خیلی فشرده و کوچک هستند. بسته به لنزی که استفاده می کنید، احتمالاً بتوانید آن را در جیب خود جای داده و به راحتی حمل کنید. با این حال، مدل های DSLR ابعاد بزرگ تری دارند و حمل آن ها شاید دشوارتر باشد. به عنوان مثال، ابعاد دوربین FinePix S3200 را در نظر بگیرید.

دوربین های شرکت نیکون نیز به همین شکل طراحی شده اند. دوربین های DSLR این شرکت خیلی بزرگ هستند و آنها را چندان نمی توانیم قابل حمل بدانیم. از سوی دیگر، مدل های بدون آینه آن، مثلاً مثل Nikon Z fc فضای خیلی کمتری را اشغال می کنند و کاملاً قابل حمل هستند.

اگر بخواهیم به مقایسه دوربین نیکون و فوجی فیلم از لحاظ ساختار و مقدار بپردازیم، حتماً باید حواسمان به ویژگی های نمایشگرهای آن ها هم باشد. برای مثال، نمایشگر دوربین Nikon Z fc قابلیت جمع شدن دارد و زمانی که از دوربین استفاده نمی کنید، همچنان محفوظ باقی می ماند. این در حالی است که نمایشگر دوربین فوجی فیلم در معرض نمایش بوده و در برابر خط و خش و ضربه آسیب پذیر است.

علاوه بر این، اماکن چرخاندن نمایشگر دوربین Nikon Z fc وجود دارد. بنابراین، اگر بخواهید یک سلفی از خودتان بگیرید، به راحتی می توانید از این قابلیت بهره بگیرید. این در حالی است که چنین ویژگی در دوربین های فوجی فیلم دیده نمی شود.

دسترسی به لنزها

هرچه بیشتر در زمینه عکاسی پیشرفت کنید، احتیاج بیشتری به لنزهای پیشرفته پیدا خواهید کرد. همان طور که می دانیم، لنزهای دوربین ها را می توان به 2 دسته تقسیم کرد. دسته اول لنزهای پیش فرض دوربین ها است و دسته دوم هم لنزهایی هستند که جداگانه خریده و آنها را می توانید به دوربین خود اضافه کنید. در این بخش سعی می کنیم دوربین های نیکون و فوجی فیلم را از هر دو نظر مقایسه کنیم. ولی بیایید کار را با مقایسه لنزهای کیت (لنزهای اولیه) این دوربین ها شروع کنیم.

اگر یک دوربین DSLR نیکون تهیه کنید، احتمالاً یک لنز 18-55mm با دیافراگم f/3.5 یا f/5.6 همراه آن خواهد بود. اگر مدل های بدون آینه را بخرید، مقدار دیافراگم به همین شکل خواهد بود، ولی فاصله کانونی احتمالاً 16-50mm باشد.

در شرکت فوجی فیلم ولی تنوع کمی بیشتر است. لنز کیت در دوربین های فوجی فیلم به نوع دوربین شما بستگی دارد. برای مثال، اگر مدل XT-30 را انتخاب کنید، یک لنز 15-45mm به همراه دارد که مقدار دیافراگم آن چیزی بین f/3 و f/5.6 است. با این حال، دوربین مدل XT-4 یک لنز 18-55mm دارد که دیافراگم آن بین f/2 و f/8.4 است.

ولی اگر لنزهای نو و جداگانه را بخواهیم بررسی کنیم، باید بگوییم که هر دو شرکت طیف وسیعی از لنزها را ارائه می کنند. ولی با این حال، می توانیم بگوییم که کیفیت لنزهای فوجی فیلم بهتر است و عکاس های بیشتری ترجیح می دهند از این لنزها استفاده کنند.

قیمت گذاری

وقتی صحبت از خرید هر کالایی به میان می آید، قیمت طبعاً یکی از مهم ترین عوامل برای تصمیم گیری است. مهم ترین عامل تأثیرگذار در تنوع قیمت دوربین های عکاسی، تنوع مدل ها و امکانات آن ها است. به عنوان مثال، دوربین های بدون آینه عموماً گران قیمت تر از مدل های DSLR هستند.

دوربین های بدون آینه فوجی فیلم معمولاً قیمت بالایی دارند. ولی تفاوت قیمتی چندان چشمگیر نیست.برای مثال، مدل XT-300 چیزی در حدود 900 دلار قیمت دارد، درحالی که قیمت دوربین XT-4 خیلی بیشتر و در حدود 1700 دلار است. این در حالی است که قیمت دوربین های DSLR فوجی فیلم در خیلی از مواقع چیزی کمتر از 300 دلار است.

شرکت نیکون ولی تنوع محصولات نسبتاً بیشتری داشته و دوربین های خود را با طیف های قیمتی مختلفی عرضه می کند. برای مثال، اگر بخواهید یک دوربین ساده DSLR نیکون تهیه کنید، دوربین های مختلفی از محدوده قیمتی کمتر از 300 دلار تا کمی بیشتر از 400 دلار از برند نیکون را می توانید تهیه کنید. با این حال، مدل های پیشرفته و قدرتمندی مثل D6 نیز وجود دارند که علی رغم DSLR بودن، قیمت آن ها بیش از 5000 دلار است!

اگر طرف دار دوربین های بدون آینه باشید، مدل Z fc نیکون می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و قیمت آن هم زیر 1200 دلار است. البته، مدل های قوی تری هم در بازار موجود است که طبعاً قیمت بالاتری هم دارند.

عملکرد

مقایسه دوربین نیکون و فوجی فیلم از لحاظ عملکردی به ما نشان می دهد که این دوربین ها کارکردهای متفاوتی دارند. این موضوع می تواند تأثیر خیلی زیادی در تصمیم گیری خرید شما داشته باشد. در ادامه این بخش قصد داریم دوربین های این دو برند را از لحاظ بعضی از اصلی ترین تنظیمات دوربین های عکاسی با یکدیگر بررسی کنیم.

محدوده ایزو | ISO Range

ایزو یکی از اصلی ترین متغیرها برای کنترل نور تصاویر است. اگر دوربین XT-30 فوجی فیلم را به عنوان یک مثال در نظر بگیریم، کمترین مقدار ایزو برابر با 80 است و بالاترین مقدار آن هم 51.200 است. از سوی دیگر، در دوربین Nikon Z fc هم بالاترین مقدار ایزو همان 51.200 است، ولی کمترین حد برای ISO از رقم 100 شروع می شود.

سرعت شاتر | Shutter Speed

سرعت شاتر جزو اصلی ترین ویژگی های یک دوربین عکاسی است. سرعت شاتر می تواند خیلی از ویژگی های عکس شما را تعیین کند و به صورت کلی نشان می دهد که چه کارهایی می توانید با دوربین خود انجام دهید. دوربین XT-4 فوجی فیلم سرعت شاتری برابر با 30 ثانیه تا 1/8000th ثانیه دارد. ولی شرایط در دوربین XT-30 ساخت همین شرکت کمی فرق دارد. سرعت شاتر در این دوربین از 15 ثانیه تا 1/4000م ثانیه است.

اگر دوربین های نیکون را در نظر بگیریم، باید بگوییم که سرعت شاتر در مدل Z fc شبیه به ویژگی های همان دوربین XT-30 فوجی فیلم است. با این حال، سرعت شاتر دوربین D6 از 15 ثانیه تا 8000/1م ثانیه بوده و مدل D3400 نیز از 30 ثانیه تا 4000/1م ثانیه است.

دامنه دینامیکی | Dynamic Range

دامنه دینامیکی موضوع پیچیده ای است که اگر بخواهیم به خوبی به آن بپردازیم، لازم است یک مقاله کامل و مستقل را به این موضوع اختصاص دهیم. ولی اگر بخواهیم این مفهوم را خیلی ساده تعریف کنیم، باید بگوییم به تفاوت بین تاریک ترین و روشن ترین قسمت های یک تصویر اشاره دارد.

محدوده دینامیکی مهم است زیرا بر ظاهر کلی تصاویر شما تأثیر می گذارد. دوربین های فوجی فیلم دارای یک تنظیم محدوده دینامیکی هستند که به شما امکان می دهد انتخاب کنید که آیا می خواهید روی 100٪، 200٪ یا 400٪ قرار بگیرند. همچنین، می توانید آن را روی اتوماتیک تنظیم کنید تا دوربین کار انتخاب محدوده دینامیکی را به صورت اتوماتیک انجام دهد.

بعضی از دوربین های نیکون هم دارای تنظیمات محدوده دینامیکی بالایی هستند که می توانید آن را تغییر دهید. با این حال، بعضی از مدل های دیگر این شرکت، مانند دوربین مدل D3400 از تنظیمات محدوده دینامیکی پشتیبانی نمی کند.

سیستم لرزش گیر | Camera Stabilization

اگر اهل عکاسی باشید، حتماً با عکس های لرزیده، تار و محو سروکار داشته اید. برای اجتناب از این مشکل، یا باید دقت خیلی بالایی در عکاسی داشته باشید، یا از 3 پایه استفاده کنید و یا اینکه دوربین شما مجهز به سیستم لرزش گیر باشد!

بیشتر دوربین های فوجی فیلم مجهز به سیستم لرزش گیر هستند. ولی این موضوع چندان در میان دوربین های نیکون متداول نیست. تقریباً تمام دوربین های DSLR نیکون سیستم لرزش گیر و ثابت کننده عکس را ندارند. ولی بعضی مدل های بدون آینه و قدرتمندتر، مانند مدل Z9 این قابلیت را به خریداران ارائه می کنند.

خیلی از لنزهای شرکت نیکون از تکنولوژی کاهش لرزش (VR) استفاده می کنند و این موضوع در میان لنزهای فوجی فیلم هم دیده می شود؛ بنابراین، محصولات این دو شرکت از این نظر تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند.

منبع: Makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 آذر 1401 بروزرسانی: 13 آذر 1401 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2201

به "نیکون در برابر فوجی فیلم؛ کدام برند دوربین را انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیکون در برابر فوجی فیلم؛ کدام برند دوربین را انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید