همه چیز درباره پرنده نگری در ایران

به گزارش تور تایلند، پرنده نگری در ایران

در میان گردشگران و راهنمایان گردشگری که به صورت حرفه ای به این کار مشغول هستند، تخصص در یکی از زمینه های طبیعت گردی، رشته اصلی هر یک را تشکیل می دهد. در میان این رشته ها، پرنده نگری یکی از جذابیت های هر فصل و البته پاییز است که روز به روز به علاقه مندانش در ایران افزوده می گردد. در مجموعه مطالب طبیعت گردی مجله خبرنگاران کوهنوردی، پروانه نگری، آشنایی با گونه های در حال انقراض و در معرض خطر و بسیاری دیگر را برای شما خوانندگان مطرح نموده ایم با این حال، پرنده نگری همچنان جایش خالی بود. با این حساب، این بار تمام نکات و ابعاد و زوایا های پرنده نگری در ایران را به شما خواهیم گفت. پس کسانی هم که برای اولین بار می خواهند با این رشته از طبیعت گردی آشنا شوند و آن را آغاز نمایید، با مطالعه این مطلب می توانند پرنده نگری در ایران را آغاز کنند.

همه چیز درباره پرنده نگری در ایران

مطالب زیر را در این مطلب خواهید خواند

پرنده نگری چیست ؟

افرادی که به طبیعت گردی علاقه دارند به راحتی می توانند پرنده نگری در ایران را آغاز نمایند. در جهان در حقیقت سالهاست که افراد مختلف، با تخصص های مختلفی به این تفریح می پردازند. تفریح سالمی که بر خلاف تصور همگان، احتیاج به تخصص ویژه ای ندارد. تنها کافیست که به طبیعت و پرندگان علاقه داشته باشید. از زیبایی و دیدن پرهای رنگارنگ یک سهره سینه سرخ یا شنیدن آواز بلبل ها در فصل بهار یا آواز متفاوت یک دارکوب در دل طبیعت اگر لذت می برید، شما می توانید به راحتی یک پرنده نگر باشید. پرنده نگری جزو آن دسته از تفریحاتی است که احتیاج به آرامش و سکوت دارد. در نتیجه برای تمرکز و حتی آرام شدن روح و روان هم بسیار مفید است. بسیاری از روانشناسان نگریستن به پرندگان در طبیعت و محل زندگیشان را برای آرامش فکری و تقویت روحیه توصیه می نمایند.

از نکات جالبی که راجع به هواداران پرنده نگری می توان گفت، برابری هواداران پرنده نگری با هواداران فوتبال در کشورهای آلمان و انگلیس است!

فرایند رو به رشد پرنده نگری در ایران نشان می دهد که افراد مختلفی از هر قشر جامعه و با هر شغلی که دارند می توانند به این رشته طبیعت گردی روی بیاورند. یک پرنده نگر با یک پرنده شناس بسیار متفاوت است. پرنده نگری تنها به جنبه لذت از زیبایی پرندگان در طبیعت دارد. در صورتی که یک پرنده شناس اهداف مطالعاتی را دنبال نموده و ممکن است که روزها از خانه بیرون نیاید.

اگر چه پرنده شناس ها به پرندهگان بسیار جزئی نگاه می نمایند و اطلاعات بسیاری را در اختیار پرنده نگرها قرار می دهند اما این پرنده نگرها هستند که مدام به دنبال کسب تجربه و آموختن از جهانی پرندگان هستند. آن ها این دو مورد را با لذت تماشای زیبایی پرندگان چند برابر می نمایند.

خوشبختانه ابزارهای مختلف و مناسبی برای این رشته از طبیعت گردی وجود دارد. یکی از این ابزارها، نرم افزار اندروید پرنده نگری است. اگر به پرنده نگری علاقه مند هستید، می توانید اپلیکیشن پرنده نگری در ایران را هم از گوگل جستجو نموده و دانلود کنید.

چگونه می توان یک پرنده نگر شد؟

برای پرنده نگری در ایران تنها کافیست که وسایلی همچون کتاب راهنمای پرنده نگری، دوربینی دوچشمی برای تماشای پرندگان از راه دور و البته اگر علاقه مند به یادداشت برداری هستید، یک دفترچه یادداشت داشت. دوربین دوچشمی را از گردنتان آویزان کنید. کلاهی آفتابگیر به سر بگذارید. دفترچه و مدادی برای ثبت نکات آموزشی و آنچه که می بینید به همراه کتاب راهنمای پرندگان، درون جیب یا کیف دوشی تان بگذارید. می توانید در کلاس های آموزشی پرنده نگری که در موسسات مختلف گردشگری برگزار می گردد، شرکت کنید و معلومات خود را بالا ببرید. همچنین تورهای پرنده نگری مختلفی در ایران برای ثبت نام و شرکت کردن وجود دارد. در نهایت عضویت در یک باشگاه پرنده نگری در ایران و همراه شدن با افراد با سابقه می تواند شما را تبدیل به یک پرنده نگر نماید.

از کجا آغاز کنیم

فرقی ندارد. هیچ موقع برای پرنده نگر شدن دیر نیست. می توانید از همین امروز و بعد از خواندن همین مطلب مجله خبرنگاران آغاز کنید. نگاهی به بیرون از پنجره و پرندگانی که در محیط اطرافتان وجود دارند، آغاز کنید. به صدای پرندگان گوش دهید. مطمئنا که در ابتدا نخواهید توانست صدای پرندگان را از یکدیگر تشخیص دهید اما پس از مدتی گوش فرا دادن، قادر خواهید بود که صدای سار، توکای سیاه، طوطی، کلاغ، گنجشگ، کبوتر، قمری و بسیاری دیگر را از یکدیگر تشخیص دهید. مهم ترین موضوع در تمام این مراحل، تنها داشتن علاقه است.

55 درصد از گونه های پرندگان کشور، در استان آذربایجان غربی زندگی می نمایند

وسایل مورد احتیاج برای پرنده نگری در ایران

تمام وسایل مورد احتیاج برای پرنده نگری در ایران پیدا می شوند. همچنین در میان وسایل مورد احتیاج برای پرنده نگری نمی توان به قطعیت گفت که حتما باید چنین وسایلی را داشته باشید. بسیار آسان بگیرید. یادتان باشد که تنها بودن در کنار پرنده نگرهای دیگر و انجام این تفریح در طبیعت است که اهمیت دارد. شما برای تماشای پرندگان به دامان طبیعت آمده اید و قرار است که به شما خوش بگذرد.

  • وسایلی که باید به همراه داشته باشید:

لباس مناسب طبیعت گردی و همرنگ با طبیعت: استتار شدن در طبیعت یاری نماینده خوبی برای شما خواهد بود.

انتخاب کفش بسته به طبیعت مورد نظرتان فرق می نماید: کفش هایی مانند چکمه برای تالاب گردی و کفش ترکینگ و کوهنوردی مناسب کوه و جنگل را بپوشید.

کلاه آفتابگیر: هم برای جلوگیری از آفتاب و داشتن دید مناسب و گاهی برای مخفی شدن و استتار مناسب است.

دوربین دوچشمی یا تلسکوپ: برای تماشای پرندگان از دور

  • وسایلی که بهتر است به همراه داشته باشید:

کتاب راهنمای پرندگان: در این کتاب می توانید، گونه پرنده ای که می نگرید را شناسایی کنید و اطلاعات کلی مانند نام و زیستگاه و پراکندگی و … را راجع به آن بدانید.

دفترچه ثبت مشاهده ها: اگر اهل نوشتن و یادداشت برداری هستید و نکات مختلفی که در هنگام پرنده نگری در ایران به ذهنتان خطور می نماید را، می توانید در این دفترچه یادداشت کنید.

دوربین عکاسی: اگر علاقه مند به عکاسی از پرندگان هستید، دوربین عکاسی با خود بردارید. گاهی در هنگام پرنده نگری با پرندگان مهاجر یا پرندگان نادر و در خطر انقراض روبرو می شوید. عکاسی از این پرندگان، را پیشنهاد می دهیم.

در زیستگاه های آذربایجان غربی، 106 هزار بال پرنده شمارش شده اند.

بهترین فصل برای پرنده نگری

بهترین فصل برای پرنده نگری در ایران و در تالاب ها، فصل بهار و پاییز است. در فصل پاییز، نه تنها پرندگان مهاجر وارد ایران می شوند، بلکه به تعداد پرندگان نیز افزوده شده است. جوجه هایی که در بهار به جهان آمده اند، اکنون عظیم شده و به دسته هایشان می پیوندند. به همین خاطر، در هنگام تماشا ممکن است که با گونه های مختلفی روبرو شوید و چند برابر لذت ببرید.

اگر به تماشای جوجه هایی که از تخم ها بیرون می آیند، علاقه مند هستید، در فصل بهار برای تورهای پرنده نگری در ایران ثبت نام کنید. حتی پرندگان مهاجر نیز گاهی در تالاب های ایران، تخم گذاری می نمایند. در تالاب ها پر از صدای جوجه هایی می گردد که تازه از تخم بیرون آمده اند و گرسنه منتظر مادرشان هستند. اگر به تماشای عظیم شدن پرنده ها و چرخه زندگی آن ها علاقه مند هستید، فصل بهار آغاز خوبی برای شماست. همچنین فضای تالاب ها و دریاچه ها هم بسیار دلنشین و شاداب می گردد.

در ایران بیشتر پرنده نگرها به استان آذربایجان غربی می فرایند تا پرندگان بیشتری را ببینند. در استان های دیگر باید هنوز در این زمینه بیشتر کار گردد و تورهای پرنده نگری بیشتری برگزار گردد. با آشنا شدن بیشتر مردم با این رشته از طبیعت گردی، تعداد پرنده نگرها هم بیشتر شده و اطلاعات جمعی ما از انواع پرندگان محیط زیستمان بالا می رود.

پرندگان، نقش بسیار مهمی در چرخه حیات هر منطقه دارند. بنابراین می بایست شکار پرندگان در بیشتر مناطق، ممنوع شده و گروه های حمایتی از پرندگان ایجاد گردد. مخصوصا که برخی از گونه های پرندگان در لیست گونه های در خطر انقراض قرار دارند. ماجرا پرنده درنای سفید امید را از قلم نیاندازید!

مناطقی که برای پرنده نگری در ایران مناسب هستند

  • شبه جزیره میانکاله
  • تالاب فریدون کنار
  • تالاب میقان
  • پارک شهر تهران
  • آبیک قزوین
  • سایت پرنده نگری تالاب قره قشلاق بناب آذربایجان شرقی
  • جزیره قشم
  • تالاب زریبار در مریوان کردستان
  • مرداب انزلی

نکات مهم برای پرنده نگری در ایران

طبیعت مورد نظرتان را بشناسید

برای پرنده نگری در ایران به سراغ کدام تالاب و محیط طبیعی می روید و می خواهید چه گونه های پرنده را مشاهده کنید. از قبل اطلاعات کافی راجع به این مطالب بخوانید.

  • برای مشاهده گروه های پرنده ها، مجبور به تماشا از دور هستید و باید از دوربین دوچشمی استفاده نمایید.
  • متخصص در شناسایی پرندگان شهر خود شوید. می توانید از کتاب پرندگان خاورمیانه برای پرنده نگری در ایران بهره ببرید.

می بایست صدای پرندگان را تشخصی دهید و محیطی که ممکن است آن ها را ببینید، را بشناسید. آیا آن ها بر روی درختان زندگی می نمایند یا بر روی تالاب ها و دریاچه ها هستند؟

  • حتما به گروه های پرنده نگری در ایران بپیوندید. از تجربیات دیگران بهره ببرید و تجربیات خود را با آن ها به اشتراک بگذارید.
  • اگر زبان انگلیسی می دانید، به سراغ کتاب های آشنایی با پرندگان به زبان انگلیسی بروید.
  • با روش های جذب پرندگان به سمت خود، آشنا شوید. به طور مثال گلکاری در باغچه (مثلا گل آفتابگردان) می تواند پرندگان را به سمت خود جذب کند.
منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 981

به "همه چیز درباره پرنده نگری در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره پرنده نگری در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید