پرسش هایی درباره برخی فعالیت های مدیرعامل سابق خانه کتاب

به گزارش تور تایلند، به گزارش خبرنگاران، مجید غلامی جلیسه در سال 1393 به عنوان معاون فرهنگی خانه کتاب از سوی نجف علی میرزایی منصوب شد. در همان سال 93 و پس از استعفای میرزایی، غلامی جلیسه ابتدا به عنوان سرپرست انخاب شد و پس از مدتی حکم مدیرعاملی خانه کتاب را دریافت کرد. او در اواخر بهمن 1396 از مدیرعاملی خانه کتاب استعفا داد.

پرسش هایی درباره برخی فعالیت های مدیرعامل سابق خانه کتاب

پس از گذشت هفت ماه از استعفای غلامی جلیسه نگاهی داشته ایم به برخی از فعالیت های پژوهشی او در زمان مدیریتش بر خانه کتاب. در این بررسی چند ابهام نیز مطرح شده اند که امید است مدیریت فعلی خانه کتاب به این ابهام ها پاسخ گویند. لازم به توضیح است که تمامی اطلاعات کتابشناختی این گزارش همه از سایت خانه کتاب استخراج شده اند.

پیشینه کتابی مدیرعامل سابق خانه کتاب

تا پیش از فعالیت غلامی جلیسه به عنوان مدیرعاملی خانه کتاب با پژوهش او کتاب هایی چون کتابنامه حضرت عباس(ع) مشترک با طاهره غلامی، انتشارات دلیل ما، پژوهش نامه صحیفه سجادیه (1): مجموعه مقالاتی در سندپژوهی و نسخه شناسی صحیفه سجادیه انتشارات دلیل ما، تاریخ چاپ سنگی اصفهان انتشارات کتابخانه مجلس و چاووشی نامه (قطع جیبی) انتشارات عطف و فهرست کتاب های چاپ سنگی ترکی کتابخانه دیجیتال بیاض انتشارات عطف، منتشر شده بودند.

چاپ نوشت: کوته نوشت هایی درباره کتاب یکی از نخستین کتاب های مجید غلامی جلیسه بود که پس از شروع مدیریتش بر خانه کتاب در سال 1394 از طرف انتشارات خانه کتاب منتشر شد. او در مقدمه این کتاب نوشت که عمده مطالب کتاب چاپ نوشت مجموعه یادداشت های وبلاگی اش بودند که پیشتر هیچگاه فرصت انتشار به صورت کاغذی را نداشتند. نزدیک به 100 نسخه از این کتاب در جشنی که خانه کتاب در سال 94 به مناسبت روز خبرنگار در مجموعه باغ زیبا برپا کرد به خبرنگاران کتاب هدیه داده شد. در شناسه کتاب شمارگان آن هزار نسخه درج شده است.

کتاب های مسیح ثقفی و محمد علی تربیت هر دو از مجموعه مشاهیر کتابشناسی معاصرایران، نیز از دیگر تالیفات غلامی جلیسه است که در دوران مدیریت او بر خانه کتاب از سوی انتشارات این مجموعه منتشر شدند. کتاب مجموعه مقالات منشی نول کشور: خادم نشر فارسی نیز به کوشش غلامی جلیسه به مناسبت برگزاری همایش نقش منشی نولکشور در گسترش زبان و ادبیات فارسی در دنیا در هنداز سوی انتشارات خانه کتاب در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

به این مجموعه باید شماره هایی از مجموعه کتابشناسی ماه، کارنامه نشر، مرجع نشر ایران 1394، کتابشناسی طلاق، کتابشناسی خانه کتاب، کتاب شناسی توصیفی آثار منتخب جشنواره های کتاب ایران و چند مجموعه کتابشناسی دیگر را نیز اضافه کرد. چند کتاب پژوهشی دیگر غلامی جلیسه نیز در این دوران نیز از طرف انتشارات عطف روانه کتابفروشی ها شدند.

هرچند که در ظاهر به تالیف و انتشار این کتاب ها نمی توان ایرادی وارد دانست، اما با این اوصاف خوب است که به چند سوال پاسخ داده شود: نخست اینکه سازوکار انتشار کتاب در دوران مدیریت مجید غلامی جلیسه در خانه کتاب به چه صورت بود؟ آیا شورایی علمی تصمیم به انتشار کتاب می گرفت یا خیر؟ مدیریت خانه کتاب نیز یک کار اجرایی است، مدیرعامل سابق خانه کتاب در چه ساعت هایی به انجام این پژوهش ها می پرداخت؟ درباره پژوهش های کتابشناسی آیا مدیرعامل خانه کتاب دستمزدی اضافی برای این پروژه ها دریافت می کرد یا خیر؟ فراموش نکنیم که غلامی جلیسه در گفت وگوهای مطبوعاتی خود پس از استعفا از مدیرعاملی خانه کتاب نیز اشاره کرد که در تهران منزل نداشته و هر شب پس از اتمام ساعت کاری به قم (محل زندگی اش) برمی گشت.

ابهام در نوع همکاری انتشارات عطف با خانه کتاب

انتشارات عطف پس از شروع فعالیت غلامی جلیسه همکاری های مشترکی را با خانه کتاب شروع کرد و فعالیت این انتشارات نیز گسترده تر از قبل شد. تعدادی از کتاب های این انتشارات به مناسبت برگزاری برخی از همایش ها در خانه کتاب منتشر شدند.

این انتشارات پیش از شروع مدیریت غلامی جلیسه بر خانه کتاب، کتاب هایی چون فهرست کتاب های چاپ سنگی ترکی کتابخانه دیجیتال بیاض نوشته مجید غلامی جلیسه، چاووشی نامه نوشته مجید غلامی جلیسه (در 32 صفحه)، اخلاق کاربردی نوشته ماشاالله کوچکی میبدی (در 68 صفحه) و تورک گوزل آدلار سوزلویو: فرهنگ نامهای زیبای ترکی نوشته سعیده زارع (96 صفحه) را منتشر کرده بود.

پس از شروع مدیریت غلامی جلیسه این انتشارات کتاب هایی چون پژوهشنامه خط کوفی و کتابشناسی ترجمه های متون شیعه هر دو به قلم مجید غلامی جلیسه، شاهنامه کاترین محمدبن محمدمحسن اشرفی ایلچی با مقدمه مجید غلامی جلیسه و محمدجواد احمدی نیا، بیست مقاله در باب تاریخ چاپ سنگی در ایران نوشته اولریش مارزولف، کریمانه: به مناسبت شصت و شش سالگی عبدالکریم جربزه دار خادم فرهنگ و تمدن ایرانی به کوشش جمشید کیان فر، رساله جهادیه عیسی بن حسن میرزابزرگ قائم مقام با مقدمه مجید غلامی جلیسه و محمد جواد احمدی نیاحکایت مرد لر احمد نراقی زیر نظر مجید غلامی جلیسه، از حدیث نبوی تا خلیج فارس نیما صفا درگیری و چند کتاب دیگر را نیز منتشر کرد.

محمدجواد احمدی نیا پس از شروع دوران مدیریت غلامی جلیسه به عنوان مسئول دفتر مدیریت خانه کتاب در این نهاد مشغول به کار شد. همچنین تمامی کتاب های انتشارات عطف در کتابفروشی خانه کتاب به مخاطبان عرضه می شود.

همچنین خانه کتاب در سال 1394 همایش 170 سال کتاب و کتابخوانی با هزار و یکشب را برگزار کرد. برای این همایش پروفسور اولریش مارزولف نیز به عنوان یکی از اعضای هیات علمی دعوت شد. به مناسبت این رخداد انتشارات عطف کتاب هزار و یکشب را به کوشش علی بوذری منتشر کرد که در این همایش رونمایی و نسخه های از آن در میان حاضران توزیع شد. قطعا ناشر خصوصی توانایی مالی برای اهدای آن حجم کتاب در یک چاپ را ندارد. علی بوذری نیز پس از حضور غلامی جلیسه در خانه کتاب به سردبیری فصلنامه نقد کتاب هنر انتخاب شد.

سوال اینجاست که آیا این انتشارات قراردادی با خانه کتاب برای انتشار کتاب هایی که به مناسبت برخی از همایش های این نهاد منتشر شدند، منعقد کرده بود؟ آیا خانه کتاب قراردادی برای خرید کتاب های این انتشارات و توزیع آنها در این همایش ها داشت؟ اگر دارد چرا با وجودیکه خانه کتاب خود ناشر است، با این انتشارات برای انتشار آن کتاب ها همکاری کرده است؟ و سوال دیگر این است که در صورت وجود قرارداد، تکلیف آن کتاب ها در دوران مدیریت جدید خانه کتاب چه می شود؟ سرویس فرهنگ خبرنگاران آماده انتشار پاسخ خانه کتاب به ابهامات مطرح شده در این گزارش است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 430

به "پرسش هایی درباره برخی فعالیت های مدیرعامل سابق خانه کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسش هایی درباره برخی فعالیت های مدیرعامل سابق خانه کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید