پشتیبانی 100 میلیون دلاری جف بزوس از یک استارتاپ همجوشی هسته ای

به گزارش تور تایلند، جف بزوس رئیس آمازون و ثروتمندترین فرد حال حاضر دنیا، صد میلیون دلار از یک استارتاپ حوزه انرژی که قصد دارد از همجوشی هسته ای به عنوان یک منبع انرژی پاک استفاده کند، حمایت کرد.

پشتیبانی 100 میلیون دلاری جف بزوس از یک استارتاپ همجوشی هسته ای

به گزارش خبرنگاران و به نقل از آی ای، شرکت جنرال فیوژن یک استارت آپ با هدف استفاده از همجوشی هسته ای به عنوان یک منبع انرژی پاک است که تا به امروز فقط 65 میلیون دلار بودجه جمع آوری کرده بود و اکنون 100 میلیون دلار از جانب جف بزوس حمایت شد.

بزوس یکی از سرمایه گذاران اولیه جنرال فیوژن است.

همچنین اعلام شده است که 50 میلیون دلار از صندوق نوآوری استراتژیک کانادا گرفته شده است و تا به امروز بیش از 200 میلیون دلار بودجه برای توسعه انرژی همجوشی هسته ای جمع آوری شده است.

این بودجه برای ساخت و بهره برداری از کارخانه Demonstration Fusion و تأیید عملکرد فناوری جنرال فیوژن در نظر گرفته شده است.

کریستوفر موری مدیر اجرایی جنرال فیوژن در یک بیانیه مطبوعاتی ضمن اعلام بودجه گفت: جهان به همجوشی هسته ای به عنوان یک مکمل لازم برای سایر فناوری ها که در مجموع، آینده انرژی عاری از کربن را فراهم می کند، نگاه می کند. میزان سرمایه گذاری ها گواه دیگری است که ذینفعان جهانی در تلاش برای تحقق این هدف متحد هستند. ما مفتخریم سرمایه گذاران با این بودجه اعتماد خود را به جنرال فیوژن نشان داده اند.

شرکت جنرال فیوژن در میان شرکت های نوپا یا استارتاپ هایی واقع شده است که در حال ایجاد راه های جایگزین برای تولید انرژی پاک هستند و برای رسیدن به این هدف به همجوشی هسته ای روی آورده اند و در حال افزایش سرمایه هستند.

همجوشی هسته ای یک فناوری جذاب است، زیرا برخلاف انرژی هسته ای، هیچ زباله و پسماندی برجا نمی گذارد.

اما تبدیل آن به یک واقعیت تجاری، سالهاست که به دلیل هزینه گزاف تجاری سازی آن، محقق نشده است.

رآکتور ITER که یک رآکتور آزمایشی همجوشی در فرانسه است، با همکاری هفت کشور ساخته خواهد شد و تخمین زده شده است که 65 میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

همجوشی هسته ای یا گداخت هسته ای یا فیوژن(Fusion) فرایندی عکس عمل شکافت هسته ای است. در فرایند همجوشی هسته ای هسته های سبک مانند هیدروژن، دوتریوم و تریتیوم با یکدیگر همجوشی داده شده و هسته های سنگین تر و مقداری انرژی تولید می شود.

برای اینکه همجوشی امکان پذیر باشد هسته هایی که در واکنش وارد می شوند باید دارای انرژی جنبشی کافی باشند تا بر میدان الکترواستاتیکی پیرامونشان فائق آیند؛ بنابراین دماهای وابسته به واکنش های همجوشی فوق العاده بالاست.

در سال 1952 اولین انفجار آزمایشی گرماهسته ای باعث آزاد شدن مقدار زیادی انرژی کنترل نشده شد. این آزمایش نشان داد که اگر دمای یک گاز متشکل از ذرات باردار -پلاسما- با چگالی بالا تا حد 50 میلیون درجه کلوین افزایش یابد، باعث ایجاد واکنش همجوشی هسته ای در گاز یونیده می شود. پس از انفجار موفقیت آمیز بمب هیدروژنی جستجو برای آزاد کردن کنترل شده انرژی همجوشی شروع شد. گرمای همجوشی به مفهوم گرمای حاصله از همجوشی هسته ای است.

همجوشی هسته ای، واکنشی کاملاً برعکس شکافت هسته ای است. به جای شکافتن اتم های عظیم به اتم های کوچک، اتم های کوچک به یکدیگر جوش داده می شوند تا اتم های عظیم به وجود آیند. این واکنش انرژی خیلی زیادی آزاد می کند، چرا که طبق نظریه نسبیت خاص اینشتین، قسمتی از ماده این واکنش به انرژی تبدیل می شود. واقعیت این است که خارج از نیروگاه های همجوشی و در طبیعت، ما هر روز اثر این واکنش را احساس می کنیم. همجوشی هسته ای همان چیزی است که در مرکز خورشید رخ می دهد. خورشید یک رآکتور عظیم همجوشی هسته ای است. این ستاره هیدروژن را به عناصر سنگین تبدیل می کند و نور و گرمای حاصل از واکنش را برای ما که روی زمین هستیم، ارسال می کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 914

به "پشتیبانی 100 میلیون دلاری جف بزوس از یک استارتاپ همجوشی هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشتیبانی 100 میلیون دلاری جف بزوس از یک استارتاپ همجوشی هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید