چوپانان؛ روستایی بدون کوچه بن بست

به گزارش تور تایلند، خبرنگاران : روستای چوپانان واقع در استان اصفهان با بافت منحصر به فرد خود، به عنوان منظم ترین روستای خشتی دنیا شناخته شده است.

به گزارش خبرنگاران ،باور می کنید که روستای چوپانان طوری مهندسی شده است که هیچ گونه کوچه بن بستی در آن نخواهید دید و شما می توانید انتهای آبادی را در غرب یا شرق از هر کوچه ببینید و از نمای بالا مانند یک صفحه شطرنج تجلی می گردد.

چوپانان؛ روستایی بدون کوچه بن بست

این روستا به خاطر اینکه یک منطقه کویری است زمستان های بسیار سرد و تابستان های بسیار گرمی را تجربه می نماید. باد و باران در فصل بهار و زمستان به قدری در این روستا شدید است که به وسیله آن آب کشاورزی روستا تامین می گردد.

زمانی که وارد این روستای منحصر به فرد میشوید نخلستانهای حاضر در آن چشم های شما را به خود خیره می نماید و البته وجود بوته هایی در این روستا منجر شده این منطقه شبیه به یک منطقه جنگلی باشد چراکه اخیراً اداره منابع طبیعی و جنگلبانی به سبب تثبیت شنهای روان حوالی روستا اقدام به کاشت بوته های تاق نموده است.

وجود زمین های کشاورزی، طبیعت کویری، خدمات زیر ساختی و دامداری در حاشیه این روستا باعث می گردد زیرساخت های گردشگری افزایش یافته و این روستا به عنوان مقصد گردشگری پر هوادار شناخته گردد.

تقریباً سال 1280 شمسی شترداران اهالی انارک اقدام به حفر قنات در منطقه چوپانان می نمایند چرا که در زمان های بسیار دور چاهی در این روستا وجود داشته که گله داران و چوپان ها و ساربان ها برای آب دادن به شتران و گوسفندان خود از آن چاه به خاطر داشتن آب فراوان استفاده می نموده اند و این فراوانی آب منجر شد تصمیم به کشاورزی نیز بگیرند و بدین گونه سنگ بنای روستای چوپانان در 180 کیلومتری شرق نایین و 90 کیلومتری شرق انارک گذاشته شد.

تقریبا 2300 نفر در این روستا زندگی مینمایند، این روستا از شمال به استان سمنان و ریگ جن و از جنوب استان یزد، از شرق به شهرستان خور و از غرب به انارک ختم می گردد.لهجه چوپونی عنوان لهجه مردم روستای چوپانان می باشد، بالای 94 درصد از واژگان این لحظه با فارسی مشترک است.

در روستاهای اطراف همانند مهرجان، گرمه، ایراج و رباط پشت بادام این لهجه وجود داشته و از لحاظ لحن و غنای واژگان شباهت زیادی به لهجه محلی شیراز دارد.

زادآوری مجدد پناهگاه حیات وحش عباس آباد چوپانان

زادآوری تازه در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نشان دهنده پتانسیل بالای منطقه و بعلاوه زیست بوم سالم و امنیت بیشتر آن است. شاید بتوان گفت از این پس عباس آباد یکی از برترین زیستگاه های پلنگ ایرانی در کشور محسوب گردد که در این اتفاق کوشش مسئولین و محیط بانان عباس آباد به وضوح قابل لمس می باشد و مهمتر از همه فرهنگ بالای مردم نیز نقش بسزایی در این امتیاز بزرگ دارد.

فعالیت اهالی روستای چوپانان

بخش عمده فعالیت های اهالی روستای چوپانان به دامداری و کشاورزی اختصاص دارد، از محصولات کشاورزی این روستا می توان به زردآلو، انار، سیفی کاری، گندم، سیر، یونجه و انار اشاره نمود. هندوانه های ابوجهل نیز از آن دسته گیاهان خودرو در این منطقه می باشد که برترین درمان برای بیماری دیابت محسوب می گردد.

از جمله جاذبه های گردشگری روستای چوپانان می توان به قلعه کبودان، مسجد جامع چوپانان، ریگ جن، حوزه ابریشم، کشکی، حوض شیخ حسن، برجک های بادشکن دشت، حوض حاج مدرحیم، کاروانسرای مشجری، هِجَرگ، صُوَر، چشمه سارهای گراز، کرسم و کاروانسرای عباسی عباس آباد اشاره نمود.

یکی از جذابیت های این روستا قرارگیری آن روی ارتفاع می باشد و بعلاوه خاک قرمز رنگی که در ساخت خانه ها به کار رفته جذابیت دو چندان به این روستا بخشیده است.

کویر مخوف چوپانان

آرامش مرموزی در بیابان حاکم است، در یک غروب رویایی و زیبای خورشید دراز کشیدن روی شن های گرم بیابان یک حس آرامش بسیار زیبا و وصف ناپذیر به شما می دهد به طوری که شاید هرگز نتوانید در یک مکان دیگر آن را تجربه بکنید.

ماسه زارهای معروف ریگ جن این کویر مخوف و مرموز را احاطه نموده است. سفر شما با شتر سواری در این کویر، پیاده روی در طول تپه های شن و ماسه طلایی، بازدید از چند ضلعی های نمکی، تماشای آسمان پر از ستاره های درخشان نشستن کنار آتش در شب شب بسیار خاطره انگیز رقم خواهد خورد.

به همان زیبایی که خورشید کم کم از آسمان محو میگردد، صحنه های بسیار بی نظیر از درخشش ستارگان بیشماری به آرامی پدیدار میگردد. شما میتوانید نزدیکتر از هر گوشه جهان درخشش راه شیری را در این منطقه به خوبی لمس کنید.

تجربه زندگی در خانه های محلی روستای چوپانان

باید بدانید که هتلی در روستای چوپانان نخواهید دید، از طرفی همین اتفاق باعث می گردد که شما هیجان زندگی در خانه های محلی این روستا را تجربه کنید.

این خانه ها در یک محیط سنتی و فضای باز پذیرای گردشگران می باشد شما علاوه بر لذت بردن از معاشرت با افراد بومی روستا و تجربه زندگی در خانه های محلی می توانید از خوردن غذاهای محلی این منطقه نیز بهره مند شوید یا حتی می توانید در دل کویر چادر بزنید و در فصل تابستان از تماشای آسمان درخشان لذت ببرید.ناگفته نماند هیچ استراحتگاه و توقفگاهی در جاده منتها به چوپانان وجود ندارد و در بیشتر منطقه ها آن دسترسی به تلفن همراه امکان پذیر نمی باشد.

مهمترین موارد در سفر به کویر چوپانان

پیش از اینکه راهی این روستای دلربا و فریبنده شوید حتماً از سالم بودن خودرو خود اطمینان حاصل کنید و حتماً مجهز به تجهیزات ایمنی باشید. طی چند روزی که در این روستا اقامت دارید برای گشت و گذار در منطقه ها مختلف آن حتماً آب و غذا، نقشه و قطب نما با خود به همراه داشته باشید و برترین کار این است که از هدایت های افراد بومی این روستا بهره ببرید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 22 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2148

به "چوپانان؛ روستایی بدون کوچه بن بست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چوپانان؛ روستایی بدون کوچه بن بست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید