معرفی 6 سایت کوهنوردی بی نظیر و دیدنی در استان یزد

به گزارش تور تایلند، کوه های یزد را می شناسید؟ کوهستان و کوهنوردی، از زمان های قدیم که تفریحات و ورزش های متنوعی رونق نگرفته بود هواداران بسیاری داشته و دارد. کوه ها از متنوع ترین جاذبه های گردشگری نیز محسوب می شوند که از ایام دور، بیشترین اوقات فراغت گردشگران در مناطق کوهستانی را به خود اختصاص داده و هر روزه علاقه و درخواست آن ها را برای انجام ورزش های مهیج و بازدید از اکوسیستم های کوهستانی و جاذبه های آن بیشتر نموده اند.

معرفی 6 سایت کوهنوردی بی نظیر و دیدنی در استان یزد

استان یزد نیز علاوه بر جاذبه های گردشگری فراوان خود کوه های زیبا و باشکوهی همچون شیرکوه یزد ، عقاب کوه یزد و غیره دارد که عنوان ارتفاعات استان یزد را به دوش می کشند. ماهم در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران به شما خواهیم گفت که برای کوهنوردی در یزد به کجا بروید؟ با ما در ادامه همراه باشید.

1-کوه های یزد | شیرکوه

شیرکوه، بلندترین قله استان یزد با ارتفاع 4075متر از سطح آب های آزاد می باشد و سلسله جبال وسیعی است که در واقع بخشی از رشته کوه زاگرس محسوب می گردد. روستای باغ مهدی در غرب، روستای بردستان در جنوب غرب، روستای ده بالا در شرق و روستای دره شیر هم در شمال غرب قله شیرکوه واقع شده است.

علت نام گذاری و وجه تسمیه شیرکوه یزد را دو دلیل می توان دانست اول اینکه، قله این کوه در بیشتر ایام سال پوشیده از برف و به رنگ شیر سفید است و دوم به علت شباهت بسیار آن به یک شیر خفته بر دستانش می باشد که گویا این قله سر به فلک کشیده در روزگاران دور، واقعاً شیری با یال و کوپال بوده و اینک در این دیار، به خواب زمستانی رفته است. برای دیدن این کوه باشکوه، مردم به روستای ییلاقی و خوش آب وهوای ده بالا می فرایند؛ روستایی که همواره سرسبز و خنک است با مردمانی مهربان و سازگار که حتی باوجود سرمای سخت زمستانیِ روستا، هرگز این شیر اصیل را تنها نگذاشته اند.

راستا صعود به قله شیرکوه یزد

در انتهای روستای ده بالا و از کنار مسجد محله شیخ علیشاه، نقطه آغاز صعود به قله شیرکوه یزد آغاز می گردد.تا یک کیلومتر از راستا قله شیرکوه را می توان با ماشین رفت، ولی بقیه راستا خاکی است و باید آن را پیاده طی کرد. از این نقطه، ارتفاع صعود حدود 2500 متر است. در راستا صعود، 3 چشمه همواره پُر آب قرار گرفته است که چشیدن آب خنک و زلال آن ها، انرژی ادامه راه را تأمین می نماید. چشمه اول، در کنار درختان تبریزی بلند واقع شده و این منطقه را در بین محلی ها، به تابستان خانه مشهور ساخته است.

ادامه راستا صعود به قله شیرکوه یزد از جان پناه تا قله، راستای کاملاً تعیین با شیب ملایم است و تنها، سرعت بسیار بالای باد و مسافت 5.4 کیلومتری پوشیده از برف، کمی ادامه راه را ناملایم می نماید، ولی رسیدن به قله، تمام خستگی را از تن آدمی به در می آورد و شوق فتح قله، بس وصف ناپذیر همچون کشف گنجی با ارزش می باشد.

ادرس شیرکوه یزد: یزد، شهرستان تفت، ارتفاعات بخش مرکزی دهستان پیشکوه

2-کوه های یزد | کوه ریگ مهریز

کوه ریگ، یکی از جاذبه های طبیعی استان یزد است که در شهرستان مهریز و محله بغداد آباد سفلی گرفته است. در طول سال ها تلی از ماسه های تمیز و بدون خاک به صورت تپه ای بسیار بزرگ در کنار یک کوه، روی هم انباشته شده تا امروزه، کوه ریگ مهریز را تشکیل دهند و مکانی جذاب را برای تفریح گردشگران و مسافران این دیار فراهم آورند. مردمان شهر یزد، سالهاست که برای درمان درد مفاصل و رماتیسم به این کوه ریگ پناه می آورند و اینجا را بهترین مرکز درمان می پندارند.

راستا صعود به کوه ریگ مهریز

برای رسیدن به کوه ریگ مهریز باید از کوچه پس کوچه های محله بغداد آباد گذر کنید، باغ ها را ببینید تا به پای کوه برسید. از تپه های ماسه ای حرکت می کنیم، چون می خواهیم که بالای کوه ریگ مهریز را ببینیم. هنگامی که بالای تپه می رسید، آنچه می بینید شما را حیرت زده خواهد نمود؛ شهری کویری با کوچه پس کوچه هایی پر از باغ، درخت، رنگ سبز و زندگی را نظاره خواهید کرد.

اگر پس از پایین آمدن از کوه ریگ مهریز، فرصتی داشتید، می توانید به بازدید از دو جاذبه دیگر یعنی برج کبوترخانه و آب انبار تاریخی کوه ریگ مهریز بروید که در کنار این مکان واقع شده است.

آدرس ریگ مهریز : یزد، شهرستان مهریز، محله بغداد آباد، کوه ریگ مهریز

3-کوه های یزد | کوه برفخانه طرزجان

کوه برفخانه طزرجان یکی دیگر از کوه های معروف یزد است که علاقمندان می توانند این کوه زیبا را برای کوهنوردی و تفریح انتخاب نمایند. کوه برفخانه طرزجان قله ای با یخچال های طبیعی و دیواره ها و دهلیزهای سنگی است که دائمی بوده و از جاذبه های کوهنوردی و سنگ نوردی استان یزد محسوب می گردد.

در گذشته، پیش از آنکه بشر به تکنولوژی فراوری یخ از آب دست یابد، مردم محلی برای خنک کردن آب در گرمای تابستان، به منطقه برفخانه می رفتند و با بُرش قطعات یخ قله و پیچاندن آن ها در لابه لای کاه برای جلوگیری از آب شدن این قطعات را به یاری قاطر تا روستا حمل می کردند. قله برفخانه طزرجان شامل قله اصلی، میل، قله غربی و سوزنی های برفخانه مشهور به میل فریدونی می باشد که مشرف به بخش طزرجان است.

راستا صعود به قله برفخانه طزرجان

ارتفاع قله برفخانه طزرجان، حدود 3990 متر است که برای صعود به آن، باید به منطقه خوش آب و هوای افشار آباد طزرجان رفت و از راستا دره پونه با یک کوه پیمایی پیوسته و روان، به سمت پناهگاه پیش رفت. چشمه های زلال و همواره پُر آب دامنه کوه، نشاط و سرحالیِ طی راستا را فراهم می نمایند.

در پناهگاه، باید به اندازه کافی آب برای ادامه راستا و حتی برگشت تهیه نمود. با کمی استراحت و لذت بردن از این منطقه پُرگل -البته در بهار- و سرسبز، کوله بار فتح قله برفخانه را برداشته و پس از طی راستا تراورسیِ دره امید، می توان به دره پونه رسید. بعدازآن با 2 ساعت پیاده روی، قله ای باشکوه خودنمایی می نماید که به یک باره، خستگی سفر را از روی دوش برمی دارد و لذت رسیدن به قله را لمس خواهید کرد.

4-کوه های یزد | عقاب کوه

عقاب کوه یزد یک کوه زیبا با ظاهری خاص است. کوهی مرتفع و بلندبالا که شکل یک عقاب کوهستان بزرگ الجثه را به خود گرفته و بال هایش را بر سطح دشتی وسیع، شاهانه گسترانیده است. عقاب کوه، در یزد و روستای فراشاه قرار گرفته است و از سری کوه های استان یزد، با ارتفاع حدود 2000 متر می باشد. این کوه، علاقه مندان فراوانی دارد و بسیار مناسب ورزش کوهنوردی است.

به دلیل فرسایشی و آهکی بودن جنس کوه عقاب تفت، هیچ گیاه و چشمه ای بر روی آن وجود ندارد؛ ولی در قسمت بالایی کوه، حفره های بسیاری دیده می گردد که جانوران کوهستان، از آن به عنوان لانه استفاده می نمایند. علاوه بر این منظر طبیعی عقاب کوه تفت در استان یزد، با شماره 347 در فهرست آثار طبیعی و ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

صعود به قله عقاب کوه

برای صعود به قله عقاب کوه، باید 10 کیلومتری را از شهرستان تفت به روستای فراشاه یا اسلامیه حرکت کرد. روستایی که در دامنه شمالی شیرکوه و دره ای پهناور واقع شده است. پس از رسیدن به اسلامیه، باید از قسمت غربی روستا به سمت دامنه شمال غربی عقاب کوه که شیب کمتری دارد، حرکت کرد.

آدرس عقاب کوه : یزد، شهرستان تفت، روستای اسلامیه، کوه عقاب تفت

5-کوه های یزد | کوه خرانق یزد

کوه خرانق یزد، در روستای خرانق اردکان و شمال شهر یزد واقع شده است و بلندترین نقطه آن خونزا یا هنزا به ارتفاع 3158 متر می باشد. قله های خونزا، بندر، اشتری، بزکوه، هامانه و چک چک از قسمت های معروف کوه خرانق شهر یزد هستند. این منطقه باوجود معادن اورانیوم ساغند، سنگ آهن چادرملو، باریت، گرانیت، روی و همچنین منطقه حفاظت شده دره انجیر با حیواناتی نظیر گربه وحشی، سیاه گوش، یوزپلنگ، کل، میش، بز، قوچ، هوبره و غیره از اهمیت بالایی برخودارست و مورد توجه می باشد.

راستا صعود به کوه خرانق یزد

برای رفتن به کوه خرانق یزد باید به روستای خرانق یزد رفت. روستای خرانق یزد، در ناحیه کوهستانی و 85 کیلومتری یزد واقع شده است. این روستا، امروزه دارای 2 بخش جدید و قدیم می باشد و گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب کرده؛ به گونه ای که در اروپا، نام این روستا از ایران هم مشهورتر است. قدمت خرانق، به دوره ساسانیان و به روایتی، به تاریخی قبل از شکل گیری یزد می رسد.

6-کوه های یزد | پیست اسکی سخوید یزد

پیست اسکی سخوید، یکی از مناطق ییلاقی یزد محسوب می گردد که در روستای سخوید یزد، معروف به سخوید و در دامنه های شیرکوه تفت سر بَرآورده و هر ساله با آغاز فصل زمستان و بارش برف، به محلی مفرح برای اسکی و برف بازی مردمان کویر یزد که کمتر این حجم از برف را می بینند تبدیل شده است.

صعود به پیست اسکی سخوید

برای رفتن به پیست اسکی طبیعی سخوید تفت یزد باید به روستای خوش آب و هوای سانیج و سپس روستای سخوید رفت، روستاهایی که با داشتن کوه های بلند، اغلب پرباران و پرنعمت از محصولاتی همچون گردو، بادام، توت و انگور می باشند. درختان کهن سال گردو نیز در میان خانه های کاه گلی روستا، تلفیق رنگی زیبایی را خلق کرده و بیانگر هم نشینی کاه گل کویر و درختان سرسبز هستند. روستای سخوید یزد، قدمتی 1500 ساله دارد که ساکنین اولیه آن همچون دیگر مناطق یزد، زرتشتی بوده و بعدها به علت بدی آب و هوا و باران های شدید از آنجا مهاجرت کرده و آثاری همچون دخمه و آتشکده را از خود بر جای گذاشته اند. با گذر از روستای سخوید، در فصول زمستان به کوه های پوشیده از برف می رسید که زیبایی طبیعت آن مسحور نماینده است و همچون مرواریدی در دل صدف کویر می درخشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1620

به "معرفی 6 سایت کوهنوردی بی نظیر و دیدنی در استان یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 6 سایت کوهنوردی بی نظیر و دیدنی در استان یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید