6 اشتباه دارویی که سلامت بچه ها را به خطر می اندازد

به گزارش تور تایلند، در بعضی موارد والدین از میزان دوز داروی مصرفی کودکشان اطلاعی ندارند این امر می تواند منجر به بروز عوارض جدی در کودک گردد.

6 اشتباه دارویی که سلامت بچه ها را به خطر می اندازد

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، زمستان فصل سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا است، زمانی از سال که به احتمال زیاد اشتباهات دارویی رخ می دهد. در حقیقت، محققان در مطالعه ای دریافتند که بیش از 80 درصد والدین حداقل یک خطای دوز داروی مایع برای بچه ها شان داشتند؛ یک مطالعه قدیمی تر نشان داد که هرچه کودک کوچک تر باشد، احتمال اشتباه دارویی والدین در خصوص او بیشتر است. اگرچه اکثریت قریب به اتفاق این اشتباهات دارویی احتیاج به مراقبت پزشکی ندارند، اما بعضی منجر به عوارض جدی و حتی مرگ می شوند.

اشتباه دارویی والدین

دادن دوز غلط

همواره دوز توصیه شده توسط پزشک یا داروساز یا همانی که روی بسته بندی نوشته شده است، دنبال کنید. بیشتر دوز های دارویی بچه ها بر اساس وزن بدن کودک است که دقیق ترین راه برای مشخص دوز دارو محسوب می گردد. (دوز دارو های بدون نسخه گاهی اوقات براساس دامنه سنی هستند که فقط مبنی بر تخمین وزن بر اساس سن محاسبه شده اند.)

دارو های مایع اغلب با اندازه های قاشق چایخوری یا قاشق غذاخوری ارائه می شوند. اما یادتان باشد استفاده از قاشق های آشپزخانه می تواند منجر به خطا گردد. دارو های مایع بچه ها را با سرنگ خوراکی یا فنجان دارویی دارای خطوط اندازه گیری بدهید. سرنگ و فنجان ها اغلب با دارو های مایع تجویز شده همراه هستند، اما در فروشگاه های دارویی نیز موجودند. این اقلام یاری می نمایند که از این اشتباه دارویی والدین جلوگیری گردد.

تکرار یک دوز

تکرار تصادفی یک دوز یک خطای رایج در مصرف دارو است، خصوصاً در خصوص نوزادان که نمی توانند به شما بگویند که قبلاً داروی شان به آن ها داده شده است. با استفاده از یک تایمر در تلفن تان، برنامه دارو دادن به فرزندتان را پیگیری کنید.

دادن دوز های دارو، خیلی نزدیک به هم

برنامه دوز را به دقت دنبال کنید. دوز ها را به هم نزدیک نکنید یا از حداکثر دوز های روزانه که روی برچسب دستور ارائه شده فراتر نروید.

اشتباه در واحد های اندازه گیری

یک اشتباه دارویی والدین، در خصوص واحد های اندازه گیری است. آنچه در نسخه اصلی نوشته شده و آنچه روی برچسب دارویی که می گیرید قید شده ممکن است مطابقت نداشته باشند. نسخه، ارتباطی بین پزشک و داروساز است که توسط پزشک نوشته شده است و سپس توسط داروساز به زبان ساده روی برچسب ترجمه می گردد.

دارو ها در انواع مختلفی از جمله میلی گرم (قرص)، میلی لیتر (مایع) و موارد دیگر وجود دارد. ممکن است یک داروساز مجبور گردد یک واحد را به واحد دیگر تبدیل کند. در این صورت مهم است که با داروساز صحبت کنید تا مطمئن شوید که برچسب را درست متوجه شده اید و دچار اشتباه دارویی نمی شوید.

دادن داروی اشتباه

برای اطمینان از اینکه دارو برای علائم و سن کودک شما مناسب است و تاریخ مصرف آن نگذشته است، همواره برچسب را برای دستورالعمل و تاریخ انقضا بخوانید. برچسب ها را از روی دارو جدا نکنید و دارو ها را در جعبه داروی دیگری قرار ندهید. همواره بسته های قرص را با دستورالعمل و اطلاعات دوز به داخل ظرف اصلی خود برگردانید. تاریخ انقضا همواره روی ویال ها و بوتل ها ذکر نشده است، بنابراین اگر مطمئن نیستید با داروساز خود مشورت کنید.

استفاده از دارو به شیوه اشتباه

دارو ها معمولاً به صورت خوراکی تجویز می شوند، اما می توان آن ها را برای چشم یا گوش، بینی، روی پوست و … نیز تجویز کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1514

به "6 اشتباه دارویی که سلامت بچه ها را به خطر می اندازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 اشتباه دارویی که سلامت بچه ها را به خطر می اندازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید