آشنایی با التهاب یا ورم لوزه Tonsillitis به همراه علائم و راه های درمان آن

به گزارش تور تایلند، در صورت التهاب لوزه ها، بیماری به نام ورم لوزه یا tonsillitis ایجاد می گردد. ورم لوزه ممکن است در هر سنی به سراغ انسان بیاید؛ اما وقوع آن در سنین پایین محتمل تر است. در بیشتر موارد بچه ها در سنین پیش دبستانی به این عارضه مبتلا می شوند. نشانه های این عارضه گلو درد، تب و ورم لوزه ها است.

آشنایی با التهاب یا ورم لوزه Tonsillitis به همراه علائم و راه های درمان آن
ورم لوزه بیماری مرتبط با غدد لنفاوی دهان است که به صورت دو بافت صورتی رنگ در کنار زبان کوچک قرار دارند.

لوزه چیست؟

شاید وجود دو بافت صورتی رنگ در انتهای حفره دهانی کنجکاوی همه ما را در سنین کودکی بر انگیخته باشد. این بافت ها که آن ها را به نام لوزه ها می شناسیم، دو گره لنفی در دو طرف انتهایی گلوی ما هستند و در ایجاد مکانیسم دفاعی ما نقش دارند.

ورم لوزه چیست؟

در صورت التهاب لوزه ها، بیماری به نام ورم لوزه یا tonsillitis ایجاد می گردد. ورم لوزه ممکن است در هر سنی به سراغ انسان بیاید؛ اما وقوع آن در سنین پایین محتمل تر است. در بیشتر موارد بچه ها در سنین پیش دبستانی به این عارضه مبتلا می شوند. نشانه های این عارضه گلو درد، تب و ورم لوزه ها است.

ورم لوزه می تواند به وسیله طیف وسیعی از باکتری ها و ویروس ها ایجاد گردد و مسری است. باید توجه داشت که شرایط ورم لوزه ای که به وسیله باکتری استرپتوکوک ایجاد می گردد، در صورت عدم توجه می تواند خطرساز گردد. تشخیص این شرایط بسیار راحت است و علائم این بیماری معمولاً پس از حدود 7 الی 10 روز ناپدید می شوند.

علت ورم لوزه

لوزه ها اولین خط دفاعی بدن ما را در برابر عوامل عفونی دهانی تشکیل می دهند. آن ها در فراوری گلبول های سفید و تجهیز سایر سلول های ایمنی بدن نقش دارند. لوزه ها هنگام ورود عوامل عفونی ویروسی یا باکتریایی به دهان، به مبارزه و سرکوب آن ها می پردازند؛ اما همین لوزه ها از صدمه در مقابل برخی مهاجمان مصون نیستند.

هم ویروس ها و هم باکتری ها می توانند در ایجاد ورم لوزه مؤثر و خطرناک واقع شوند. بر اساس گزارش آموزشگاه پزشکان خانواده ایالات متحده امریکا، از کل تعداد موارد ورم لوزه مراجعه نماینده به مراکز درمانی حدود 30 درصد آن ها در اثر آلودگی های باکتریایی به وجود آمده اند.

در واقع ویروس ها شایع ترین عامل ایجاد تورم لوزوی هستند. ویروس اپشتین بار که معمولاً برای ایجاد بیماری مونونوکلئوز شناخته می گردد، از جمله ویروس هایی است که می تواند در ورم لوزه ها مؤثر عمل کند.

التهاب لوزه ویروسی

ویروس ها شایع ترین علت التهاب لوزه ها هستند. ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند اغلب منبع التهاب لوزه هستند؛ اما ویروس های دیگر نیز می توانند باعث ایجاد آن شوند. این موارد شامل:

* ویروس رینو

* ویروس اپشتین بار

* هپاتیت A

* ویروس ایدز

از آنجا که ویروس اپشتین بار می تواند باعث ایجاد مونونوکلئوز و التهاب لوزه گردد، گاهی اوقات افراد مبتلا به مونو به عنوان یک عفونت ثانویه دچار التهاب لوزه می شوند.

اگر به التهاب لوزه ویروسی مبتلا هستید، علائم شما ممکن است شامل سرفه یا گرفتگی بینی باشد. آنتی بیوتیک ها در خصوص ویروس ها موثر نیستند. اما شما می توانید با هیدراته ماندن، مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه و استراحت، علائم استاندارد را برای بهبودی بدن خود درمان کنید.

التهاب لوزه باکتریایی

حدود 15 تا 30 درصد موارد لوزه ها ناشی از باکتری است. غالباً این باکتری های استرپتوکوکی است که باعث ایجاد گلودرد می گردد، اما سایر باکتری ها نیز می توانند باعث التهاب لوزه شوند.

التهاب لوزه باکتریایی بیشتر در بچه ها بین 5 تا 15 سال دیده می گردد.

پزشک می تواند آنتی بیوتیک برای درمان التهاب لوزه باکتری تجویز کند؛ اگرچه ممکن است لازم نباشد. علاوه بر آنتی بیوتیک ها، درمان در بیشتر موارد التهاب لوزه های ویروسی و باکتریایی یکسان است.

علائم ورم لوزه

انواع مختلفی از ورم لوزه وجود دارد که در زیر به برخی از نشانه های آن ها اشاره می کنیم:

* دردناک بودن گلو

* بلع دردناک یا اشکال در انجام آن

* وجود صدای نا به هنجار در گلو

* تنفس بد بو

* تب و لرز

* درد گوش

* تورم و سفتی گردن

* سر درد و درد شکم

* حساسیت به درد ناحیه فک و گردن به علت غدد لنفاوی متورم

* قرمزی گلو

* کم بودن اشتها و خستگی غیرعادی در بچه ها با تحرک بیشتر در سنین پایین

خطرات ورم لوزه

در موارد نادری، ورم لوزه میکروبی پیچیده و آزاردهنده می گردد.

پخش عفونت به نقاط دیگر بدن خطراتی به توضیح زیر ایجاد می نماید:

* عفونت گوش میانی؛

* وجود چرک بین دیواره گلو و لوزه؛

* وقفه تنفسی در خواب که در آن، دیواره گلو در هنگام خواب به حالت استراحت سکون درمی آید و چرخه خواب و نفس کشیدن را مختل می نماید؛

* عوارض نادر ورم لوزه هم به این شکل است:

* مخملک یا تب اسکارلت؛

* تب روماتیسمی که باعث التهاب در بدن می گردد و تشنج به همراه دارد؛

* گلومرولونفریت که توانایی کلیه در تصفیه و پالایش مواد موجود در بدن را از بین می برد و موجب استفراغ می گردد.

در بیشتر موارد، ابتلا به ورم لوزه خطرناک نیست و سریعا بهبود پیدا می نماید.

انواع ورم لوزه

التهاب لوزه انواع گوناگونی دارد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم:

التهاب لوزه حاد

التهاب لوزه در بچه ها بسیار شایع است. در حقیقت، تقریباً هر کودک حداقل یک بار دچار التهاب لوزه می گردد.

اگر علائم حدود 10 روز یا کمتر طول بکشد، این التهاب لوزه حاد محسوب می گردد. اگر علائم بیشتر طول بکشد، یا اگر لوزه در طول سال چندین بار برگردد ، ممکن است التهاب لوزه مزمن یا مکرر باشد.

التهاب لوزه حاد به احتمال زیاد با درمان های خانگی بهبود می یابد؛ اما در برخی موارد ممکن است به درمان های دیگر مانند آنتی بیوتیک ها احتیاج داشته باشد.

التهاب لوزه مزمن

علائم ورم لوزه مزمن بیش تر از حاد ادامه دارد. علائم زیر را ممکن است طولانی مدت تجربه کنید:

* گلو درد

* بوی بد دهان (هالیتوز)

* گره های لنفاوی حساس در گردن

لوزه های مزمن هم چنین ممکن است باعث ایجاد سنگ های لوزه شوند؛ جایی که موادی مانند سلول های مرده، بزاق و غذا در شکاف لوزه های شما جمع می شوند. در نهایت، این رسوبات می تواند به سنگ های کوچک تبدیل گردد. این ها ممکن است خود به خود رها شوند، یا ممکن است لازم باشد به وسیله پزشک برطرف شوند.

اگر مبتلا به التهاب لوزه مزمن باشید، ممکن است پزشک شما عمل جراحی لوزه را برای برداشتن لوزه های شما توصیه کند.

التهاب لوزه مکرر

همانند التهاب لوزه های مزمن، درمانی استاندارد برای لوزه های مکرر، عمل لوزه است. التهاب لوزه مکرر اغلب به این صورت تعریف می گردد:

* گلودرد یا التهاب لوزه حداقل 5 تا 7 بار در طی 1 سال

* حداقل 5 بار در هر 2 سال گذشته رخ داده است

* در هر 3 سال گذشته حداقل 3 بار اتفاق می افتد

تحقیقات 2018 نشان می دهد که لوزه های مزمن و مکرر ممکن است به علت بیوفیلم های موجود در چین لوزه ها ایجاد گردد. بیوفیلم ها میکروارگانیسم هایی هستند که مقاومت آنتی بیوتیکی آن ها افزایش داده و باعث عفونت های مکرر می شوند.

ژنتیک نیز ممکن است علتی برای التهاب لوزه های مکرر باشد.

مطالعه ای در سال 2019 لوزه های بچه های را که لوزه های مکرر داشتند آنالیز کرد. این مطالعه نشان داد که ژنتیک ممکن است منجر به پاسخ ایمنی ضعیف به باکتری های استرپتوکوک گروه A گردد، که باعث ایجاد گلودرد و التهاب لوزه می گردد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

* تب بالاتر از 103 درجه فارنهایت (39.5 درجه سانتیگراد)

* ضعف عضلانی

* سفتی گردن

* گلودرد که بعد از 2 روز برطرف نگردد

در موارد نادر، التهاب لوزه ممکن است تورم گلو را به حدی ایجاد کند که باعث مشکل تنفس گردد. اگر این رخ داد، به سرعت در پی مراقبت پزشکی باشید.

در حالی که برخی از قسمت های التهاب لوزه به خودی خود از بین می فرایند، برخی ممکن است به درمان های دیگر نیز احتیاج داشته باشند.

آیا التهاب لوزه مسری است؟

اگر به التهاب لوزه مبتلا باشید، ممکن است 24 تا 48 ساعت قبل از بروز علائم مسری باشد. تا زمانی که دیگر بیمار نشوید، ممکن است بتوانید بیماری را توسعه دهید.

اگر آنتی بیوتیک برای التهاب لوزه باکتریایی استفاده می کنید ، باید بعد از 24 ساعت دیگر مسری نشوید.

اگر فرد مبتلا به عفونت در نزدیکی شما سرفه یا عطسه کند و به صورت قطره ای نفس بکشد، می توانید دچار التهاب لوزه شوید. اگر یک شی آلوده مانند دستگیره را لمس کنید و سپس بینی یا دهان خود را لمس کنید، ممکن است به التهاب لوزه مبتلا شوید.

تماس با بسیاری از افراد خطر قرار گرفتن در معرض التهاب لوزه را افزایش می دهد. به همین علت بچه ها در سنین مدرسه اغلب به این بیماری مبتلا می شوند. اگر علائمی دارید، بهتر است در خانه بمانید تا از انتشار التهاب لوزه جلوگیری کنید.

به طور معمول 2 تا 4 روز طول می کشد تا علائم پس از قرار گرفتن در معرض کسی که دچار التهاب لوزه می گردد، بروز کند. دریابید که چگونه خطر ابتلا به بیماری لوزه یا شیوع آن را کاهش دهید.

تشخیص ورم لوزه

تشخیص ورم لوزه پس از معاینه فیزیکی گلو به وسیله متخصص صورت می گیرد. تهیه یک نمونه سواپ از میکروارگانیسم های سطح لوزه ها برای کشت در محیط آزمایشگاه نیز به تشخیص عامل عفونی ورم لوزه منجر می گردد.

درمان ورم لوزه

در موارد جزئی و خفیف همانند سرماخوردگی، درمان ورم لوزه ها به راه حل خاص و ویژه ای احتیاجمند نیست. در موارد شدیدتر پزشکان ابتدا به درمان موارد باکتریایی با آنتی بیوتیک روی آورده و در صورت عدم بهبود، اقدام به جراحی خارج کردن لوزه یا tonsillectomies می نمایند. در درمان دارویی باید توجه داشت که حتی در صورت بهبود کلی بیماری، لازم است طول درمان دارویی به طور کامل سپری گردد.

جراحی برداشتن لوزه ها معمولاً برای بیمارانی که از ورم لوزه مزمن یا عود نماینده رنج می برند تجویز می گردد. بعلاوه پزشکان کوشش می نمایند تنها بیمارانی را مورد جراحی قرار دهند که تورم آن ها با درمان های دیگر قابل بهبود نیست و عوارض جانبی این بیماری زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار داده باشد.

گاهی مشاهده می گردد برخی از بیماران مبتلا به ورم لوزه، به علت درد ناشی از نوشیدن مایعات، حجم قابل توجهی از آب بدن خود را از دست می دهند. در این موارد تزریق وریدی مایعات بدن و بعلاوه استفاده از مسکن ها و ضد دردها می تواند گره گشا باشد.

جراحی لوزه

به جراحی برای برداشتن لوزه ها عمل لوزه گفته می گردد. به طور کلی فقط برای افرادی که لوزه های مزمن یا مکرر را تجربه می نمایند ، یا در مواردی که التهاب لوزه باعث ایجاد عوارض یا بهبودی علائم نمی گردد، توصیه می گردد.

اگر در سال گذشته حداقل 5 تا 7 بار به التهاب لوزه یا استرپتوکوک مبتلا شده باشید، عمل لوزه می تواند به شما یاری کند. این جراحی هم چنین می تواند مسائل تنفسی یا بلع را که می تواند ناشی از التهاب لوزه باشد برطرف کند.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2017 انجام شد، عمل جراحی لوزه ممکن است تعداد عفونت های گلو در بچه ها را در سال اول پس از جراحی کاهش دهد. با این حال، یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که بزرگسالانی که در زمان کودکی لوزه هایشان را برداشته اند، خطر طولانی مدت بیماری های تنفسی و عفونی را افزایش می دهند.

اگرچه بعد از برداشتن لوزه ها هنوز می توانید دچار استرپتوکوک گلو و سایر عفونت های گلو شوید، اما انجام عمل لوزه ممکن است خطر کلی شما در ایجاد گلودرد را کاهش دهد. هم چنین ممکن است لوزه های شما پس از جراحی دوباره رشد نمایند، اما این غیر معمول است.

شما باید بتوانید همان روز جراحی به خانه بروید اما بهبودی کامل 1 تا 2 هفته طول می کشد. یاد بگیرید که قبل و بعد از عمل جراحی لوزه چه کاری انجام دهید.

آنتی بیوتیک های لوزه ها

اگر عفونت باکتریایی باعث التهاب لوزه شما گردد، پزشک می تواند آنتی بیوتیک برای مقابله با عفونت تجویز کند.

آنتی بیوتیک ها ممکن است یاری نمایند علائم شما کمی سریعتر برطرف شوند. با این حال، آن ها خطر مقاومت آنتی بیوتیکی را افزایش می دهند و ممکن است عوارض جانبی دیگری مانند ناراحتی معده داشته باشند. آنتی بیوتیک ها برای افرادی که در معرض خطر عوارض ناشی از التهاب لوزه هستند بیشتر لازم است.

اگر پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند، احتمالاً پنی سیلین برای التهاب لوزه ناشی از استرپتوکوک گروه A است. در صورت حساسیت به پنی سیلین، آنتی بیوتیک های دیگر نیز در دسترس هستند.

مهم است که شما دوره کامل آنتی بیوتیک ها را کامل کنید. اگر تمام داروهای تجویز شده را مصرف نکنید، حتی اگر علائم شما کاملاً از بین بفرایند، ممکن است عفونت بدتر گردد. ممکن است پزشک از شما بخواهد که برای اطمینان از موثر بودن دارو، یک ویزیت دیگر نیز داشته باشید.

درمان خانگی ورم لوزه ها

* نوشیدن مایعات به مقدار زیاد

* استراحت کافی

* قرقره و گلوشویی با آب مقطر گرم و نمک یا سرم شست و شو

* استفاده از مرطوب نماینده های محیط و دستگاه های بخور

* اجتناب از دود

* استفاده از داروهای ضد درد

التهاب لوزه در بزرگسالان

التهاب لوزه در بچه ها شایع است؛ زیرا آن ها هر روز در مدرسه و بازی نزدیک با دیگران تماس دارند و این مسئله آن ها را در معرض انواع ویروس ها و باکتری ها قرار می دهد. با این حال، بزرگسالان نیز می توانند به التهاب لوزه مبتلا شوند.

تماس مکرر با افراد، خطر مواجهه با کسی را که به این عفونت مبتلا است افزایش می دهد. در نتیجه، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا انجام فعالیت های دیگر در کنار بسیاری از افراد ممکن است احتمال ابتلا به التهاب لوزه را افزایش دهد.

علائم التهاب لوزه و روش های درمانی برای بزرگسالان و بچه ها مشابه است. اگر در بزرگسالی جراحی لوزه انجام دهید، احتمالاً بهبودی شما نسبت به کودک برای شما بیشتر طول می کشد. بیاموزید اگر در بزرگسالی به التهاب لوزه مبتلا شوید چه باید بکنید.

التهاب لوزه در مقابل گلودرد

التهاب لوزه و گلودرد استرپتوکوکی ممکن است در برخی موارد به وسیله همان باکتری ایجاد گردد، اما همان چیز نیست.

تعدادی از باکتری ها یا ویروس های مختلف می توانند باعث التهاب لوزه شوند، از جمله باکتری های استرپتوکوک گروه A. همین باکتری ها تنها عامل استرپتوکوک گلو هستند.

هر دو شرایط مسری هستند، بنابراین اگر فکر می کنید یکی از این دو بیماری را دارید باید سعی کنید از افراد دیگر دور شوید.

علاوه بر علائم التهاب لوزه، افراد مبتلا به استرپتوکوک گلو ممکن است علائم زیر را نیز دارا باشند:

* درد در سایر قسمت های بدن

* حالت تهوع

* استفراغ

* لکه های قرمز کوچک در پشت دهان

* چرک سفید در اطراف لوزه ها

* بثورات

پزشک شما می تواند از آزمایش های مشابه برای تشخیص هر دو بیماری استفاده کند. درمان های التهاب لوزه باکتریایی و گلودرد استرپتوکوک نیز مشابه است.

عوارض جانبی ورم لوزه

ورم لوزه می تواند سر آغازی برای ابتلا به آپنه انسدادی یا همان وقفه تنفسی در حین خواب باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که ورم لوزه ها در خواب بتواند مسیرهای هوایی تنفس فرد بیمار را مسدود کند. بعلاوه عفونت های مزمن می تواند به قسمت های مختلف بدن فرد منتقل گردد.

در یک مورد خاص که سلولیت لوزه شناخته می گردد، ورم لوزه ها می تواند منجر به ایجاد یک بافت چرکین در پشت لوزه ها گردد که در این رابطه معمولاً جراحی روش پیشنهادی پزشکان متخصص برای بهبود بیمار است.

در صورت عدم طی شدن طول درمان در افرادی که درمان دارویی را دنبال می نمایند، وقوع عوارض جانبی از جمله تب روماتیسمی و گلومرونفریت ممکن است.

پیشگیری از ورم لوزه

از آنجا که عارضه ورم لوزه به شدت مسری است، پیشگیری برترین راه مقابله با آن است. سعی کنید از مواجهه با افراد بیمار خودداری کنید. بعلاوه توصیه می گردد در نوبت های زود به زود، به شست و شوی دستان خود اقدام کنید.

درمان های خانگی و گیاهی موثر برای درمان ورم لوزه در بچه ها و بزرگسالان :

جوش شیرین برای درمان ورم لوزه:

روش 1. جوش شیرین با آب: یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با نصف فنجان آب ولرم مخلوط کنید و آن را 2 بار در روز بنوشید.

روش 2. جوش شیرین و نمک: یک هشتم قاشق چایب خوری نمک ، یک چهارم قاشق چای خوری نمک را با یک فنجان آب ولرم ترکیب کنید و هر سه ساعت یکبار این مایع را قرقره کنید.

روش 3. جوش شیرین و لیمو: آب یک عدد لیمو را بگیرید و یک قاشق غذا خوری جوش شیرین به آن اضافه کنید ، به خوبی هم بزنید و دهان خود را 5 بار در روز با آن شستشو دهید.

درمان ورم لوزه با لیمو:

روش 1. آب ، لیمو و نمک:

آب نصف یک لیمو ، یک قاشق غذا خوری نمک و یک چهارم فنجان اب را ترکیب کنید و هر روز قرقره کنید. بهتر است که از آب ولرم بهره ببرید.

روش 2. لیمو، نمک و عسل :

عسل یک انتی بیوتیک طبیعی است که به بدن یاری میکند تا در برابر میکروب ها مقاوم باشد. آب یک عدد لیمو را با یک لیوان آب ولرم و نمک را ترکیب کنید و تا چند وقت ، دو بار در روز بنوشید.

روش 3. لیمو ، عسل و آویشن:

یک فنجان آب را بجوشانید و با یک قاشق غذا خوری آویشن خشک شده ترکیب کنید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید و آب آن را بگیرید. یک قاشق چای خوری عسل و آب یک لیمو نصفه را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و بنوشید.

روش4. آبلیمو و آب:

آبلیمو را با آب مخلوط کنید ، سپس یک قاشق چای خوری عسل و زنجبیل به آن بیافزایید و هر روز بنوشید.

روش 5. لیمو و نمک:

روی یک تکه لیمو مقداری نمک و فلفل بپاشید و 2 تا 3 بار در روز لیمو را بخورید.

آب پرتقال و آب برای درمان ورم لوزه:

آب یک عدد پرتقال را بگیرید و با آب ولرم ترکیب کنید (به مقدار یک به سه) و دوبار در روز آن را بنوشید.

درمان و برطرف ورم لوزه هویج ، چغندر و آب خیار :

چغندر ، خیار و هویج را با دقت بشویید و پوست بکنید و آنها را در یک مخلوط کن بریزید و آبشان را بگیرید و یا میتوانید آب هر کدام از آنها را جداگانه مصرف کنید.

برای درمان ورم لوزه مایعات زیادی بنوشید:

پروکسید هیدروژن ، مثل محلول آب نمک یک ضد باکتری و مناسب برای بیماران مبتلا به ورم لوزه است که بهتر از ترکیب یک فنجان آب گرم و پروکسید هیدروژن بهره ببرید.

کمپرس گرم برای درمان ورم لوزه:

با استفاده از این روش میتوان درد و عفونت ناشی از ورم لوزه را از بین برد. یک حوله را با نمک و آب داغ بشویید و آب آن را بگیرید و روی گردن بگذارید.

درمان ورم لوزه با دانه های زغال اخته:

2 تا 3 فنجان آب را با یک قاشق چای خوری دانه های زغال اخته ترکیب کنید.

به مدت نیم ساعت آنها را بجوشانید و اجازه دهید تا سرد گردد و آن را دو بار در روز بنوشید.

تاثیر ریحان در درمان ورم لوزه:

روش 1.

ده عدد برگ ریحان را با دقت بشویید.

با یک لیوان آب ترکیب کنید و بجوشانید.

اجازه دهید تا کمی خنک گردد.

سپس سه بار در روز از آن بنوشید.

روش 2:

مقداری برگ ریحان را به مدت 10 دقیقه بجوشانید.

آب آن را بگیرید و مقداری عسل به آن بیفزایید.

این ترکیب را دو الی سه بار در روز بنوشید.

روش 3:

ترکیبی از فلفل، زنجبیل و برگ های ریحان برای درمان ورم لوزه:

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری فلفل

نصف قاشق غذاخوری زنجبیل

1 قاشق غذاخوری برگ ریحان

فلفل را آسیاب کنید.

زنجبیل و برگ های ریحان را خورد کنید و آنها را با هم ترکیب کنید.

از آن سه بار در روز بهره ببرید.

احتیاط:

این روش برای بیماران مبتلا به اختلال خونریزی که قصد عمل جراحی دارند مناسب نیست.

درمان ورم لوزه با دارچین و عسل:

روش 1. یک قاشق چای خوری پودر دارچین ، یک لیوان اب گرم و دو قاشق چای خوری عسل را با هم ترکیب کنید . به خوبی هم بزنید و این محلول را تا زمانی که گرم است بنوشید و از آن دو تا سه بار در هفته بهره ببرید.

روش 2. دارچین و لیمو:

یک قاشق چای خوری آب لیمو ، پودر دارچین و سرکه سیب را با آب داغ ترکیب کنید و بنوشید.

روش 3. دارچین و شیر:

پودر دارچین و یک فنجان شیر را ترکیب کنید و این مخلوط را هر روز بنوشید.

هشدار: این روش برای بچه ها زیر یک سال مناسب نیست.

روش 4. دارچین و آب:

نصف قاشق چای خوری پودر دارچین را با یک فنجان آب ولرم ترکیب کنید و روزانه دو بار بنوشید.

درمان ورم لوزه با زرد چوبه:

روش 1. زرد چوبه و عسل:

یک قاشق چای خوری زرد چوبه و یک قاشق چای خوری عسل را با هم ترکیب کنید و سه بار در روز از آن مصرف کنید.

روش 2. زرد چوبه و آب :

یک قاشق چایخوری پودر زرد چوبه و یک لیوان آب گرم را با هم ترکیب کنید از این مایع قبل از رفتن به رختخواب بنوشید.

روش3. زرد چوبه ، فلفل سیاه و شیر :

یک فنجان شیر را گرم کنید.

سپس یک قاشق چای خوری از پودر فلفل سیاه و زرد چوبه به آن بیافزایید و به خوبی هم بزنید.

شب ها قبل از رفتن به رختخواب از آن بنوشید .

روش4. زرد چوبه و شیر بز:

مقداری پودر زرد چوبه را در یک فنجان شیر بز بجوشانید و هر روز از آن بنوشید.

سرکه سیب راهی برای درمان ورم لوزه:

یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک فنجان آب ولرم ترکیب کنید.

سپس هر روز آنرا قرقره کنید.

بعد دهان خود را با آب بشویید این کار را هر روز تکرار کنید.

نکته:

از قلم نیاندازید که حتما دهان خود را بشویید زیرا اسید موجود در سرکه به دهان و معده شما آسیب میرساند.

درمان ورم لوزه با چغندرقند و سرکه:

یک عدد چغندر قند را با دقت بشویید و پوست بکنید و آن را به قطعات کوچک خرد کنید.

یک فنجان چغندر قند را با یک قاشق چای خوری سرکه ترکیب کنید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند و سپس آن را قرقره کنید. این روش را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید.

پیاز برای درمان ورم لوزه:

روش 1.

یک عدد پیاز را بشویید و پوست بکنید و سپس آب آن را بگیرید و با یک لیوان آب ولرم ترکیب کنید از این مخلوط هر روز قرقره کنید.

روش2.

یک عدد پیاز را رنده کنید و درون قابلمه داغ کنید و روی یک بانداژ بریزید و در قسمت بیرونی گلو اعمال کنید.

درمان ورم لوزه با زنجبیل:

روش 1.

مقداری زنجبیل خرد شده را با یک فنجان آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید.

شما میتوانید مقداری عسل برای شیرین شدن به آن اضافه کنید.

این ترکیب را 3 بار در روز بنوشید.

روش 2.

ده گرم زنجبیل ، 8 تا 10 عدد برگ ریحان و 4 تا 5 عدد فلفل سیاه را تهیه کنید.

ابتدا آنها را خرد کنید و درون یک قابلمه با یک لیوان آب بجوشانید .

به مدت نیم ساعت صبر کنید ، سپس آب آن را بگیرید و مانند یک چای بنوشید.

از این روش 2 تا 3 بار در روز ، تا زمان بهبودی بهره ببرید.

چای سیاه برای درمان ورم لوزه:

2 قاشق چای خوری عسل را به چای سیاه دم کشیده اضافه کنید و روزانه 3 فنجان از این چای بنوشید و یا میتوانید دو بار در روز چای سیاه را قرقره کنید.

درمان ورم لوزه با شیر و خاک رس:

شما از این ترکیب میتوانید به عنوان ماسک بر روی گلو بهره ببرید.

یک چهارم فنجان شیر گرم شده را با سه قاشق غذا خوری خاک رس ترکیب کنید.

به خوبی هم بزنید تا یک ماسک غلیظ حاصل گردد.

یک تکه پارچه را درون این ترکیب خیس کنید و بر روی گلو اعمال کنید.

این درمان را هر شب قبل از خواب انجام دهید.

سیر فوق العاده برای درمان ورم لوزه:

روش 1. سیر ، شلغم و آناناس:

یک عدد شلغم رسیده خرد شده، سه تکه آناناس و دو عدد سیر.

همه مواد را درون مخلوط کن بریزید و آب آنها را بگیرید.

دو بار در روز آن را بنوشید.

روش 2. عسل و سیر:

چهار تکه سیر را پوست بکنید و خرد کنید.

یک قاشق غذا خوری عسل و آب ولرم را اضافه کنید.

از این ترکیب 3 الی 4 بار در روز بهره ببرید.

چای بابونه برای درمان ورم لوزه:

مقداری بابونه را بجوشانید و با کمی عسل و لیمو ترکیب کنید و بنوشید.

درمان ورم لوزه با نعنا:

مقداری برگ نعنا را بشویید و با یک فنجان آب ترکیب کنید و به مدت چند دقیقه بجوشانید و فورا بنوشید.

روش های درمانی ورم لوزه با انجیر

روش 1. انجیر و آب:

مقداری انجیر تازه و رسیده را با یک فنجان آب ترکیب کنید و بجو شانید و اجازه دهید تا کاملا نرم گردد.

سپس آن را ترکیب کنید و یک خمیر و ماسک خوب و غلیظ بدست آورید.

اجازه دهید تا خشک گردد و آن را با آب گرم شستشو دهید.

این روش را یکبار در روز تکرار کنید.

روش 2. انجیر و عسل:

مقداری انجیر را با یک فنجان آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید و سپس یک قاشق چای خوری عسل به ان بیفزایید.

از این ترکیب دو تا سه بار در روز بهره ببرید.

درمان ورم لوزه با آلوئه ورا:

یک چهارم فنجان از ژل آلوئه ورا را با یک چهارم فنجان فندق ، یک قاشق چای خوری آبلیمو و گیلیسیرین ، و 10 قطره روغن درخت چای ترکیب کنید و آن را به خوبی هم بزنید و از این ترکیب بارها در طول روز بهره ببرید.

درمان ورم لوزه با میخک:

روش 1:چای میخک:

یک فنجان آب را بجوشانید.

دو عدد گل میخک به آن بیفزایید اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بماند.

سپس کمی عسل به آن اضافه کنید.

این روش را دو بار در روز تکرار کنید.

روش 2:میخک و ریشه شیرین بیان:

دو قاشق غذاخوری میخک را با نصف فنجان دارچین ، یک فنجان گل بابونه و ریشه شیرین بیان خشک شده ترکیب کنید.

سپس 3 قاشق غذاخوری از این ترکیب را با دو و نیم فنجان آب سرد ترکیب کنید .

اجازه دهید تا 10 دقیقه بجوشاند و از نوشیدن این چای لذت ببرید.

این روش را بارها در طول روز تکرار کنید.

روش 3:میخک و جعفری:

مقداری برگ جعفری را خورد کنید و درون یک قابلمه بریزید.

مقداری میخک به آن بیفزایید،کمی آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا جوش بیاید.

چند دقیقه صبر کنید و بعد آن را بنوشید.

شما میتوانید برای طعم بهتر، مقداری عسل به آن اضافه کنید.

از این روش یکبار در روز بهره ببرید.

روش 4:میخک و فلفل سیاه:

مشابه میخک، فلفل سیاه نیز خاصیت ضدالتهابی دارد . بنابراین به کاهش ورم لوزه یاری میکند.

نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه را با 3 عدد میخک، با یک قاشق غذا خوری عسل ترکیب کنید.

از این مخلوط 2 الی 3 بار در روز مصرف کنید.

روش 5. میخک و زنجبیل:

زنجبیل یک ضد التهاب قوی است برای همین در درمان ورم لوزه موثر است .

به مقدار مساوی پودر میخک را با پودر زنجبیل ترکیب کنید.

سپس 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون به آن بیفزایید.

از این نوشیدنی 2 بار در روز بهره ببرید.

به جای استفاده از زنجبیل ، شما میتوانید از شیر و دارچین بهره ببرید که نتایج مشابه دارد.

نکته:

از استفاده از روغن میخک به جای خود میخک اجتناب کنید زیرا روغن آن سمی استو ممکن است باعث ناراحتی های شکم گردد.

سخن آخر

لوزه های متورم ممکن است باعث دشواری در تنفس شوند، که می تواند منجر به اختلال در خواب گردد. التهاب لوزه در صورت عدم درمان می تواند منجر به توسعه عفونت در ناحیه پشت لوزه ها یا بافت اطراف گردد.

علائم التهاب لوزه ناشی از عفونت باکتریایی معمولاً چند روز پس از آغاز مصرف آنتی بیوتیک بهبود می یابد. تا زمانی که برای مدت 24 ساعت آنتی بیوتیک مصرف نکرده اید، استرپرت گلو مسری محسوب می گردد.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت چطور

سایت نمناک

منبع: راسخون
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1900

به "آشنایی با التهاب یا ورم لوزه Tonsillitis به همراه علائم و راه های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با التهاب یا ورم لوزه Tonsillitis به همراه علائم و راه های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید