آنچه دانشجویان کارشناسی حقوق باید بدانند

به گزارش تور تایلند، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مهم ترین و تاثیرگذارترین دورانی که دانشجویان به لحاظ سنی در آن قرار دارند، دوره کارشناسی است چراکه در این دوره افراد باید مهارت های لازم را به دست آورند تا در آینده بتوانند به آرامش و شغل خوبی دست پیدا نمایند.

آنچه دانشجویان کارشناسی حقوق باید بدانند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

دکتر سید محمد جواد ساداتی در برنامه زنده اینستاگرامی انجمن علمی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص مهارت های لازم برای دانشجویان کارشناسی حقوق اظهار کرد: دانشجویان در دوره کارشناسی باید به مسائلی برسند که حس مثبت به آن ها منتقل می نماید و باید به مهارت هایی نیز دست پیدا نمایند. دانشجویان باید در دوره کارشناسی تا آنجایی که می توانند در دوره آموزش قوی عمل نمایند و درس خود را کامل بخوانند تا معدل مناسب و خوبی کسب نمایند. اگر دانشجویان حقوق معدل خود را 17 به بالا نگه دارند، کفایت می نماید. با قاطعیت مطرح می کنم که در هیچ جایی از ایران استانداردهای جدی علمی و سخت گیرانه دانشگاه فردوسی مشهد در جذب اعضای هیات علمی وجود ندارد و برای این دانشگاه معدل 17 به بالا مهم است. همچنین برای عضویت در بنیاد نخبگان و استفاده از تسهیلات نظام وظیفه هم معدل 17 ذکر شده است.

وی توضیح داد: بنابراین دانشجویان در اولین گام باید معدل خود را نزدیک به 17 نگه دارند و اصلا خود را درگیر مسابقه نمره ننمایند. دانشجویان سعی نمایند تا آنجایی که می توانند در دوره کارشناسی مهارت ها و سطح آموزشی خود را به وسیله خواندن کتاب افزایش دهند. یادگیری مهارت هایی که مستقیم به آموزش مرتبط است و در آینده فرد را متمایز می نماید مانند یادگیری زبان انگلیسی در دوره کارشناسی است که باید در سطح بالا نگه دارید.

عضو هیات علمی گروه حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: دانشجویان سعی نمایند در دوره کارشناسی، دورنمایی از اهدافی که در آینده برای خود دارند را ترسیم نمایند؛ به عنوان مثال در این دوره به نتیجه برسید که می خواهید وکیل، قاضی یا سردفتر باشید و باید تا ترم هفتم اهداف خود را معین کنید. ارشد خواندن برای افرادی است که می خواهند کار پژوهشی انجام دهند و افرادی که نمی خواهند پژوهش انجام دهند و برای آن ها فراوری ثروت مهم است، واقعا خود را معطل ارشد خواندن ننمایند و برای این امر مهم حتما با اساتید مشورت نمایند.

ساداتی مطرح نمود: افراد براساس اهدافی که برای آینده خود ترسیم می نمایند، باید معین جهت نمایند؛ به عنوان مثال اگر فردی می خواهد دانشجوی کارشناسی ارشد گردد و به جزا علاقه دارد، قطعا باید حوزه مطالعاتی خود را به سمت جزا سوق دهد و اینکه مطالعه کدام درس از اهمیت بیشتری برخوردار است به افراد بستگی دارد که در چه حوزه ای علاقه دارند و آن معین هدف است که معین می نماید حوزه مطالعاتی خود را به کدام سمت سوق دهند. اما توصیه می کنم که دانشجویان از هیچ درسی غافل نشوند و سطح معینی از دانش همه دروس را داشته باشند.

وی اظهار داشت: درس هایی در رشته حقوق وجود دارد که دانشجویان باید در این زمینه دانش خود را افزایش دهند و متون حقوقی، حقوق مدنی و حقوق جزا را با جدیت مطالعه نمایند زیرا حقوق مدنی و جزا مبانی دارد که اگر یاد گرفته نگردد، با خواندن قانون یادگیری ها محقق نمی گردد. اصول فقه محتوای خشکی دارد اما قوای استدلالی افراد را تقویت می نماید و باید حتما یاد گرفته گردد.

عضو هیات علمی گروه حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد: به دانشجویان برای خواندن کتاب جزا پیشنهاد می کنم که نگرش انتقادی و پرخوانی داشته باشند و تمامی کتاب هایی که به حقوق جزا مربوط است را مطالعه نمایند. سه جلد دکتر اردبیلی و کتاب های جزای دیگر را نیز حتما مطالعه نمایند. کتاب دانشجویان نباید سفید باشد و اگر نظری از اساتید در کتاب آمده، حتما نگاه انتقادی داشته باشید که درست یا غلط است و انقادهای خود را یادداشت نمایند و با نگرش انتقادی جزء به جزء کتاب را نقد و مطالعه نمایند.

وی افزود: در کنار خود کتاب قانون کیفری را قرار دهید و نظرات فقهی که مثلا در خصوص یک ماده قانونی وجود دارد را کنار قانون بنویسید و نظرات افراد مختلف را ذکر کنید. همچنین پیشنهاد می کنم رویه هایی که در کشورهای دیگر وجود دارد را در کنار قانون خود بنویسید. این امر باعث می گردد که در مجموعه ای از انتقادها قرار بگیرید و متوجه می شوید که کدام دقیق تر و صریح تر است.

ساداتی اظهار کرد: در دوره کارشناسی موضوعی که بسیار اهمیت دارد، یادگیری بیشتر است. اگر در کنار درس، کارکردن بتواند به یادگیری فرد یاری کند، خوب است اما اگر تبدیل به کار کردن رسمی گردد را توصیه نمی کنم که در زمان درس کار رسمی داشت و باید در این دوره تنها به فکر افزایش مهارت های علمی باشیم. اگر دانشجو می تواند در کنار درس کارآموزی انجام دهد، اشکال ندارد اما به شرطی که خللی در درس ایجاد نکند.

وی گفت: فعالیت ها و حرفه های حقوقی دو طیف هستند ابتدا خدمات فنی مانند وکالت، قضاوت، سردفتری و مشاوران حقوقی می دهند و دیگری فعالیت های پژوهشی است. اگر دانشجویان به طور کلی به حرفه های فنی علاقه دارند، می توانند به جز وکالت سراغ قضاوت، سردفتران و مشاوران بروند اما اگر به طور کلی به حرفه های فنی علاقه ندارند به فعالیت های پژوهشی روی آورند و تکلیف خود را در این دو حوزه معین نمایند.

عضو هیات علمی گروه حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص انگیزه درس خواندن افزود: نکته ای که دانشجویان برای درس خواندن باید در نظر داشته باشند این است که بیشتر ما به وسیله خواندن رشته حقوق به موفقیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دست پیدا خواهیم کرد. اگر در خصوص چشم اندازی که حقوق در خصوص امکانات، موقعیت ها و شغل های حقوقی که به افراد می دهد، فکر کند می تواند انگیزه خود را برای درس خواندن افزایش دهد. بنابراین حقوق فرصت رسیدن به همه موقعیت ها را به افراد می دهد و فکر کردن به این مسائل برای فرد انگیزه ایجاد می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1288

به "آنچه دانشجویان کارشناسی حقوق باید بدانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه دانشجویان کارشناسی حقوق باید بدانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید