با مشهورترین آبشارهای جهان آشنا شوید

به گزارش تور تایلند، آیا می دانستید؟

شهر ایلیگان (Iligan) واقع در میندانائو شمالی (Northern Mindanao) کشور فیلیپین، شهر آبشارهای باشکوه نامیده می شود چراکه آبشارهای متعددی در این ناحیه وجود دارند. نزدیک به 23 آبشار در اطراف این شهر قرار گرفته اند که از میان آن ها آبشار کریستینا از بقیه شناخته شده تر است.

با مشهورترین آبشارهای جهان آشنا شوید

آبشارها یکی از زیباترین جلوه های طبیعت هستند که دوستداران طبیعت معمولا علاقه زیادی به آن ها نشان می دهند. یک آبشار، زمانی تشکیل می شود که آب جاری یا رود از یک صخره فرود بیاید. این آب از ارتفاع زیادی فرود می آید و به همین دلیل انرژی زیادی دارد. با توجه به نحوه فرود و ارتفاع آبشار، آبشارها را در چند دسته شیرجه ای، دم اسبی، چند جوی، پهن رود، چند صخره ای و... تقسیم می کنند. آبشارها علاوه بر اینکه از پدیده های جغرافیایی جذابی هستند، مکان مناسبی برای جذب گردشگر از سراسر جهان به شمار می فرایند. برخی از آبشارهای سراسر جهان نیز به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده اند. در ادامه با شناخته شده ترین آبشارهای جهان آشنا می شویم.

آبشار آنجل (Angel Falls)

این آبشار که نامش را از نام کاشف خود یعنی جیمز کراوفورد انجل (James Crawford Angel) گرفته، بلندترین آبشار جهان است. این آبشار ارتفاعی 979 متری و ریزشگاهی 807 متری تا رود چوران (Churun River) دارد. آبشار آنجل در استان بولیوار کشور ونزوئلا قرار گرفته و میراث جهانی یونسکو است. چون این آبشار در جنگل های انبوه قرار گرفته است، تا دهه 1930 که دولت ونزوئلا به جستجو با هواپیما نپرداخته بود، ناشناخته باقی مانده بود.

آبشار دتیفوس (Dettifoss)

این آبشار در پارک ملی Vatnajokull در کشور ایسلند قرار گرفته است. حوضه آبریز این آبشار، رود یوکولسا آ فیولوم است. آبشار دتیفوس قدرتمندترین آبشار قاره اروپا به شمار می رود. از سال 2012 راستا جدیدی در این مکان احداث شده که با کمک آن می توانید از این آبشار بازدید کنید.

آبشار گولفوس (Gullfoss)

این آبشار در دره رود Hvita در ایسلند قرار گرفته و یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین آبشارهای این کشور است. ترجمه تحت اللفظی نام این آبشار، آبشار طلایی است. این آبشار در پلکانی صخره ای و سه سطحی جریان دارد سپس به شکافی به عرض بیست متر و طول 2.5 کیلومتر می ریزد. البته این آبشار به نحوی قرار گرفته که این شکاف قابل دیدن نیست. انگار که رودخانه در زمین غیب شده است.

آبشار ایگوازو (Iguazu Falls)

این آبشار در مرز بین برزیل و آرژانتین قرار گرفته و به خاطر چشم انداز ها و چشم اندازهای زیبا و نفس گیرش معروفیت دارد. با وجود اینکه ارتفاع آن فقط 89 متر است اما به خاطر زیباییش به عنوان چهارمین آبشار جهان شناخته می شود. یکی از ویژگی های جالب توجه این آبشار، شکل نعل مانند صخره های آن است که گلوی شیطان نیز نامیده می شود. Alvar Nunez Cabeza de Vaca، جهانگرد اسپانیایی، آن را کشف کرده است.

آبشار نیاگارا (Niagara Falls)

این آبشارها یکی از قدرتمندترین آبشارهای کل جهان هستند که سرعت جریان آب آن ها، شش میلیون متر مکعب بر دقیقه است. این آبشار در مرز بین کانادا و آمریکا واقع شده است. آبشارهای نیاگارا در واقع مجموعه ای از سه آبشار به نام های آبشار نعل اسب، آبشار آمریکایی و آبشار نقاب عروس است. این مجموعه به دلیل زیبایی حیرت انگیزش در سراسر جهان شناخته شده است و سالانه تعداد زیادی گردشگر را از سراسر جهان به سوی خود می کشاند.

آبشار پلیتویک (Plitvice)

این آبشار در مرز پارک ملی دریاچه های پلیتویک در کشور کرواسی بین زاگرب و زادار قرار گرفته است. 16 دریاچه جدا از هم در این منطقه وجود دارند که 12 تای آن در سطح بالاتر و 4 تای آن در سطحی پایین تر قرار هستند و از طریق آبشارها و رودهایی به هم متصل شده اند. چشم انداز این دریاچه ها و آبشارها، یکی از زیباترین چشم اندازهایی است که ممکن است در زندگی خود ببینید. یکی دیگر از دلایلی که موجب به معروفیت رسیدن این آبشارها و دریاچه ها شده، رنگ های متفاوت آن ها به دلیل داشتن مواد معدنی گوناگون است.

آبشار راین (Rhine Falls)

این آبشار که در شهر شفوزان (Schaffhausen) در شمال سوئیس قرار گرفته است، بزرگ ترین آبشار پهن رود در قاره اروپا است. زمین شناسان معتقد هستند که این آبشار، 17 هزار سال پیش شکل گرفته است ازاین رو یکی از قدیمی ترین آبشارهای جهان به شمار می رود. نحوه شکل گیری این آبشار به گونه ای است که ماهی ها نمی توانند از آن بالا بفرایند، تنها مارماهی ها با کمک صخره ها می توانند این کار را انجام دهند.

آبشار ساترلند (Sutherland Falls)

این آبشار در تنگه میلفورد (Milford)، در جزیره جنوبی نیوزیلند قرار گرفته است که تا مدت های مدیدی تصور می شد که بلندترین آبشار این کشور است. این آبشار 580 متر ارتفاع دارد و نسبت به آبشار براون با 834 متر ارتفاع، در جایگاه دوم قرار می گیرد. این آبشار در واقع از سه آبشار دیگر تشکیل شده که اولی 229 متر، دومی 248 متر و سومی که پایین تر از بقیه قرار گرفته 103 متر ارتفاع دارد.

آبشار ویکتوریا (Victoria Falls)

آبشار ویکتوریا با 1708 متر عرض و 108 متر ارتفاع، عریض ترین آبشار جهان است که در مرز بین زامبیا و زیمبابوه قرار گرفته است. منبع این آبشار، رود زامبزی (Zambezi) است. این آبشار به خاطر صدایی که تولید می کند، در زبان اهالی منطقه، موسی اوآ تونیا (Mosi-oa-Tunya) نامیده می شود که به معنی مه خروشان است.

آبشار یوسیمیتی (Yosemite Falls)

این آبشار که بلندترین آبشار آمریکای شمالی است، در پارک ملی یوسیمیتی در کالیفرنیا واقع شده است. این مجموعه آبشار، با ارتفاع 2425 پا یا 739 متر، بیستمین آبشار بلند جهان است. این مجموعه از دو آبشار شیرجه ای و یک آبشار دیگر تشکیل شده است.

آبشار کائتور (Kaieteur Falls)

یکی از قدرتمندترین آبشارهای جهان، آبشار کائتور است که در پارکی ملی به همین نام در کشور گویان واقع شده است. طبق فهرست اطلاعات آبشارهای جهان، آبشار کائوتر از نوع قطره ای و صدوبیست وسومین آبشار بلند جهان است. به علاوه از نظر حجم، نوزدهمین آبشار بزرگ و بیست و ششمین آبشار زیبای جهان است. ارتفاع این آبشار سه برابر آبشارهای معروف نیاگارا است و ترکیب منحصر به فرد حجم زیاد و ارتفاع بالا، آن را به یکی از قدرتمندترین آبشارهای جهان تبدیل کرده است.

آبشار یلواستون (Yellowstone Falls)

این آبشار در پارک ملی یلواستون، وایومینگ ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. این مجموعه از دو آبشار یکی بالاتر به ارتفاع 109 پا (33 متر) و دیگری که پایین تر قرار گرفته و 308 پا (94) ارتفاع دارد، تشکیل شده است. آبشار پایینی دو برابر نیاگارا ارتفاع دارد و از میان دره های باریک و عمیق جریان یافته و به آبگیر کم عمقی می ریزد. منطقه ها متعددی برای بازدید از این آبشار وجود دارد که هرکدام چشم انداز متفاوت و بی نظیری دارند. بنابراین هیچ کدام را نباید از دست بدهید.

آبشار جاگ (Jog Falls)

این آبشار در استان جنوب غربی کارناتاکا در هند واقع شده و دومین آبشار شیرجه ای بلند جهان است. این آبشار که به بخش های مختلفی تقسیم می شود، از ارتفاع 253 متری فرو می ریزد. این آبشار از طریق رود شاراواتی ایجاد شده و یکی از مقاصد مهم گردشگری به خصوص در فصل های پرگردشگر (فصل های مانسون) است. جنگل های بارانی اطراف آبشار، انبوه و سرسبز هستند. دپارتمان گردشگری این کشور 1500 پله برای دسترسی بهتر گردشگران به این آبشار و فراهم کردن چشم اندازهای بی نظیر ساخته است.

آبشار توگلا (Tugela Falls)

این آبشار با ارتفاع کلی 948 متر، دومین آبشار بلند جهان است و در رشته کوه Drakensberg، واقع در استان کوازولو ناتال آفریقای جنوبی و پارک ملی Royal قرار گرفته است. بسکمک از گردشگران برای دیدن بهترین چشم انداز این آبشار کمی کوهنوردی می کنند.

آبشار دتیان (Detian)

آبشار Ban Gioc - Detian پس از آبشارهای ویکتوریا، ایگوآسو و نیاگارا، چهارمین آبشار بزرگ جهان است که در واقع از ترکیب دو آبشار و روی رود Guichun تشکیل شده است. گونه های متعددی از گیاهان بومی در اطراف این آبشار دیده می شوند. این مکان طبق گفته اهالی، در گذشته مخفی گاهی برای راهزنان محلی بوده که اکنون نیز گهگاه گنیجینه های مخفی شده آن، کشف می شوند. این آبشار 30 متر ارتفاع دارد. صدای برخورد آب با صخره ها و غرش امواج از فاصله های دور نیز شنیده می شود.

آبشار نیل آبی (Blue Nile Falls)

یکی از شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری اتیوپی، آبشار رود نیل آبی با ارتفاع 40 متر است. این آبشارها در زبان امهری، tis issat نامیده می شوند. این آبشار در بخش بالایی رود نیل آبی واقع شده است. این آبشارها از چهار رشته تشکیل شده اند که در فصل های خشک، بسیار کم آب هستند و در فصل های بارانی عرضشان به 400 متر نیز می رسد. اولین پل سنگی ساخته شده در اتیوپی در فاصله نزدیکی از رود پایین دست آبشار قرار داد.

آبشار دودن (Düden Waterfalls)

آبشار دودن مجموعه ای از چند آبشار است که در آنتالیای ترکیه واقع شده اند و از مقاصد گردشگری در تور آنتالیا به شمار می فرایند. رود دودن از کوه Taurus سرچشمه می گیرد و به دریای مدیترانه می ریزد و در راستا خود دو آبشار ایجاد می کند که با نام های دودن بالا و دودن پایین شناخته می شوند. دودن بالا، 15 متر ارتفاع و 20 متر عرض دارد و در یک دره قرار گرفته است. یک غار طبیعی در پشت این آبشار شکل گرفته که مکان مناسبی برای نشستن و دیدنی آبشارها است. در باغ های اطراف این آبشار، رستوران، راه های چوبی و مکان هایی برای استراحت و تفریح وجود دارند. دودن پایین نیز چشم انداز شگفت انگیزی از یک آبشار دیدنی را به نمایش می گذارد که از صخره ها فرو ریخته و به دریای مدیترانه می ریزد.

آبشار رامونا (Ramona Waterfalls)

این آبشار 37 متری که از بالای صخره های بازالت ستونی فرو می ریزد، در اورگان ایالات متحده آمریکا واقع شده است. شکل حیرت انگیز صخره های این آبشار بر اثر فوران مواد مذاب تشکیل شده است. وقتی این مواد مذاب به آرامی سرد می شوند، این اشکال شش ضلعی را به وجود می آورند. بعدها فرسایش موجب ایجاد اشکال ستونی منحصر به فردی در این صخره ها شده است. این آبشار یکی از مقاصد گردشگری شناخته شده و مناسب برای کوهنوردی است. ارتفاع این آبشار و صخره ها به 1090 متر می رسد.

آبشار دودهساگار (Dudhsagar)

نام این آبشار که به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای جهان شناخته می شود به معنای دریای شیر است. از دور، این طور به نظر می رسد که به جای آب، در دامنه کوه، شیر جریان دارد. این آبشار در نزدیکی مرز دو استان شناخته شده هند یعنی گوا و کارناتاکا قرار گرفته است. رود Mandovi موجب تشکیل آبشار دودهساگار شده که در فصل های بارانی به یکی از قوی ترین آبشارهای این کشور تبدیل می شود. این آبشار با جنگل های زیبایی احاطه شده که مامن گونه های مختلفی از پرندگان، حشرات، گیاهان و حیوانات مختلف هستند. این آبشار چهارلایه درمجموع 310 متر ارتفاع و 30 متر عرض دارد. کوه پیمایی در اطراف این آبشار یکی از فعالیت های تفریحی موردعلاقه گردشگران است.

آبشار تری برگ (Triberg Waterfalls)

آبشار Triberg یکی از بلندترین آبشارهای آلمان است که در منطقه جنگل سیاه قرار گرفته است. این آبشار تقریبا 163 متر ارتفاع دارد. رود Gutach در عبور از وسط جنگل سیاه و از روی صخره هایی که به طور طبیعی پله پله شده اند، عبور می کند و این آبشار زیبا را به وجود می آورد. شهر کوچک Triberg در انتهای دره واقع است. قدم زدن در راستاهای پیاده روی و صعود از ارتفاعات اطراف، این امکان را به گردشگران می دهد که چشم انداز زیبایی از آبشار و شهر کوچک و زیبای انتهای دره را نظاره کنند. هر سال بیشتر از نیم میلیون گردشگر از این آبشار دیدن می کنند.

آبشار گودافوس (Godafoss)

این آبشار که نامش به معنای آبشار خدایان است، عریض بوده و نزدیک به 12 متر ارتفاع دارد. آبشار Godafoss در منطقه Mývatn در شمال ایسلند قرار گرفته است. این آبشار یکی از زیباترین و دیدنی ترین آبشارهای ایسلند به شمار می رود و داستان جالبی دارد. طبق افسانه ها، پس از اینکه مسیحیت به عنوان مذهب رسمی این منطقه شناخته شد، سردسته کافرکیشان، مجسمه ها و تصاویر چوبی خدایان را به داخل آبشار انداخته است. نام آبشار خدایان نیز از این افسانه نشات می گیرد.

این فهرست معرفی مجموعه ای از آبشارهای شناخته شده و معروف جهان است. سراسر جهان آبشارهای کوچک و بزرگ فراوانی وجود دارند که می توانید برای دیدن یکی از آن ها برنامه ریزی کنید و از مشاهده این جلوه های بی نظیر طبیعت لذت ببرید.

منبع: Buzzle

منبع: کجارو
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1963

به "با مشهورترین آبشارهای جهان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مشهورترین آبشارهای جهان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید