بتمن بدون بتمن؛ پیش نمایش شوالیه های گاتهام

به گزارش تور تایلند، پنج سالی از عرضه آخرین بازی بتمن، یعنی بتمن: شوالیه آرکام می گذرد. در تمام این مدت، حدس ها و حدس های مختلفی درباره دنباله احتمالی این بازی شنیدیم. اطلاعات درز شده و غیر رسمی مختلفی هم از ساخت یک بتمن جدید در این سال ها به بیرون درز کردند. نهایتا، تابستان سال جاری بود که در استودیوی بازی سازی برادران وارنر در نمایشگاه دی سی فندوم از جدیدترین ساخته خود به نام بتمن: شوالیه های گاتهام رونمایی کرد. همان طور که انتظار داشتیم، این بازی را سازندگان سری بتمن: آرکام نمی سازند.

بتمن بدون بتمن؛ پیش نمایش شوالیه های گاتهام
  • شوالیه های گاتهام رسما برای کنسول های فعلی و نسل بعد رونمایی شد

استودیوی بازی سازی برادران وارنر که وظیفه ساخت شوالیه های گاتهام را بر عهده دارد، پیش از این توانایی خود را در ساخت یک بازی بتمن خوب با بتمن: ریشه های آرکام ثابت نموده است. با این حال، ریشه های آرکام به هیچ وجه به خوبی سه گانه اصلی بتمن: آرکام نبود. استودیوی برادران وارنر به طور کلی ساختار جدیدی برای بازی بتمن جدیدش در نظر گرفته است. به جای یک بازی ماجراجویی اکشن، مثل بتمن های قبلی، این بار با یک نقش آفرینی اکشن طرف شده ایم؛ یعنی پایه و اساس بازی امتیاز تجربه دریافت و ارتقای تجهیزات و مهارت های شخصیت هاست. ولی آیا این موضوع، با یک بازی بتمن سازگاری دارد و سازندگان شوالیه های گاتهام می توانند تجربه ای درخور نام بتمن به هواداران ارائه دهند؟ به خصوص که سطح انتظارات پس از سه گانه شگفت انگیز آرکام بسیار بالاست.

ریشه

قبل از هر چیزی باید عنوان نمود که این بازی در دنیای سه گانه بتمن: آرکام که توسط استودیوی راک استدی ساخته شد، جریان ندارد و همانند بتمن: ریشه های آرکام، یک خط داستانی و شخصیت پردازی کاملا متفاوت و جدیدی را دنبال میکند. داستانی که استودیوی سازنده برای این بازی در نظر گرفته، ماجرای محفل جغدها (Court of Owls) است که اگر سری جدید کمیک های بتمن را خوانده باشید، مطمئنا خط داستانی آن ها را به خاطر دارید.

محفل جغدها، گروهی مخفی و مرموز در دنیای بتمن است که کنترل همه چیز را از پشت پرده به دست دارد. کم و بیش می توانیم محفل جغدها را به چیزی مثل ایلومیناتی یا فراماسونرها در دنیای بتمن تشبیه کنیم. اعضای محفل جغدها، از قشر ثروتمند گاتهام که شجره خانوادگی آن ها به دوران پی ریزی شهر گاتهام می رسد به گرد هم آمدند و به صورت زیرزمینی دنیای جرم و جنایات شهر گاتهام را کنترل می نمایند. محفل جغدها قاتلانی دارد که زیر نظر آن ها کار می نمایند و مطمئن می شوند تا تصمیمات این گروه، به درستی اجرا گردد. این محفل بچه ها کار را از سیرک می دزدیدند و با آموزش و پرورش به یک قاتل حرفه ای تبدیل می کردند. تنها مشکل روبه روی آن ها وجود بتمن و عدالت خواهی او بود.

  • تریلر رونمایی شوالیه های گاتهام

اما بتمن مرده است! بله درست شنیدید، در دنیای شوالیه های گاتهام، بتمن ناپدید شده و طی یک پیام، امنیت شهر و مردم گاتهام را در خدمت یاران خود می سپارد و از آنان قصد دارد که به هیچ شخص یا ارگانی اعتماد ننمایند. حال باید دید که فقدان وجود بتمن چه تأثیری بر فرایند بازی می گذارد، آیا در خاتمه غافلگیر می شویم و سر و کله او پیدا می گردد؟ طبق گفته ی سازندگان، بازیکن با یکی از تاریک ترین روایت های تاریخ بتمن روبه رو خواهد شد. از اطلاعات پنهان شده در نمایش اولیه بازی می توان اتفاقات ممکن و حضور احتمالی شخصیت های نام آشنای مثبت و منفی را پیش بینی کرد. زیرا نقطه عطف دنیای بتمن، رویارویی شخصیت های سفید، سیاه و خاکستری در یک قاب است. باید دید آیا استودیوی بازی سازی برادران وارنر همان داستان اصلی کتاب مصور را دنبال می نماید یا مخاطب با یک تجربه کاملا جدید روبه رو می گردد.

یکی برای همه، همه برای یکی

شوالیه های گاتهام یک نقش آفرینی اکشن سوم شخص دنیا باز است. فرایند آن برخلاف بازی های تک نفره ی داستان-محور قبلی، به صورت چهار نفره آنلاین و با تمرکز بر روی کار تیمی و گیم پلی طراحی شده است. البته که می توان بازی را به صورت تک نفره هم تجربه کرد، ولی سازندگان شوالیه های گاتهام، اساسا آن را به عنوان یک بازی آنلاین چند نفره طراحی نموده اند.

بازی در دنیای بزرگتری نسبت به سری آرکام جریان دارد و بازیکن می تواند با استفاده از وسایل نقلیه مخصوص یاران بتمن، مانند بت سایکل در شهر تردد کند. این طور که از گیم پلی منتشر شده از بازی بر می آید، با فرایندی متفاوت در مقایسه بازی های آرکام طرف هستیم. سکوبازی و حرکت در محیط، انگار اهمیت کمتری پیدا نموده. مشخصا حل معما هم که عنصری مهم و اصلی در سری آرکام بود، حضوری در شوالیه های گاتهام ندارد. البته که هنوز جا برای نمایش بیشتر از بازی باقی است و ممکن است معماهای مختلف هم بخشی از گیم پلی آن باشد.

مخاطب می تواند به تنهایی یا در کنار دوستان خود، با انتخاب از بین شخصیت های نایت وینگ، ردهود، رابین و بت گرل به تجربه بازی بپردازد. هر کدام از این شخصیت ها توانایی و قابلیت های خاص خود را دارند. جدا از اینکه کدام شخصیت را انتخاب می کنید، شخصیت های دیگر بیکار نمی نشینند و امتیاز تجربه کسب می نمایند؛ یعنی بازی در واقع بازیکن را تشویق می نماید تا از همه شخصیت ها استفاده کند، آن هم بدون اینکه از ضعیف بودن شخصیت نگرانی داشته باشد. در واقع شخصیت ها همگی با یکدیگر ارتقا پیدا می نمایند. البته که قضیه در حالت آنلاین کاملا فرق می نماید و هر بازیکن، شخصیت خودش را به بازی می آورد. نکته مسخره و عجیب این جاست که هر کسی می تواند هر شخصیتی را انتخاب کند؛ یعنی این امکان وجود دارد که بازی را مثلا با چهار بت گرل به صورت هم زمان تجربه کرد.

  • تریلر گیم پلی شوالیه های گاتهام

البته که جای شوالیه تاریک ما همچنان خالی است. تصور می کنیم که این قهرمان ها فقط در صندلی شخصیت نباشند، بلکه بر اساس سبک و علاقه بازیکن ها کلاس بندی خاص خود را داشته باشند. از میان این چهار شخصیت، مهارت های بت گرل شباهت بیشتری به بتمن دارد، رابین برای مبارزه از راه دور مناسب تر است و ردهود و نایت وینگ هم هر دو برای مبارزات نزدیک و تن به تن طراحی شده اند. با این تفاوت که ردهود توانایی استفاده از دو سلاح به صورت هم زمان را دارد.

موضوعی که باعث تغییر سبک ناخوشایند در این بازی شده، نحوه اجرای مکانیک های نقش آفرینی در شوالیه های گاتهام است؛ بدین گونه که دیگر توان دشمنان ثابت نیست و همراه با پیشرفت بازیکن افزایش می نماید. اگر توان بازیکن از حد مورد نظر برای انجام ماموریت کمتر باشد، نمی توان در بازی پیشرفت کرد و باید طی مبارزاتی تکراری، به دنبال تجهیزات بهتر با تراز بالاتر بود.

مبارزات بازی هم با اینکه در ظاهر شباهت هایی به سری آرکام دارند، اما در طراحی کاملا با آن فرق می نمایند. مبارزات شوالیه های گاتهام، البته با توجه به آنچه فعلا نشان داده اند و همه چیز ممکن است تغییر کند، بر پایه قدرت تجهیزات بازیکن پیش می فرایند. هر چه سلاح شما قوی تر باشد، خط سلامتی دشمن سریع تر خالی می گردد. یک غول آخر در ویدیوی گیم پلی شوالیه آرکام نشان مان داده شده که آن هم دقیقا این فرایند را دنبال می نماید. مبارزه با مستر فریز را آرکام سیتی به خاطر دارید؟ آن همه روش مختلف و طراحی مرحله شگفت انگیز را به دور بیاندازید. در شوالیه های گاتهام مستر فریز را که مقابلتان به چه بزرگی ایستاده، چهار نفره انقدر می زنید تا جانش تمام گردد و مبارزه به خاتمه برسد. امیدواریم که بازی نهایی به هیچ وجه این فرایند را دنبال نکند و در طراحی مبارزات خود هوشمندی به خرج دهد.

البته که نامردی نموده ایم اگر به سیستم مبارزه جدید بازی که بر مبنای همکاری بنا شده، کمی اعتبار ندهیم. همان طور که گفتیم، شوالیه های گاتهام اساسا برای بازی کردن آنلاین ساخته شده و به همین دلیل، حرکات مختلف مبارزات هم بیشتر با تمرکز روی اینکه به صورت چند نفره مشغول بازی کردن هستید، اجرا می شوند. در آرکام نایت، چند مرتبه ای شخصیت نایت وینگ به بتمن می پیوندد و با حضور او، حرکات تازه ای به مبارزات معرفی می شوند؛ ضرباتی که بتمن و نایت وینگ با هم اجرایشان می نماید. کل مبارزات شوالیه های گاتهام بر پایه این نکته طراحی شده و تصور می کنیم این موضوع، به مذاق بازی نماینده های تک نفره چندان خوش نیاید.

بازیکن باید با انجام مأموریت های اصلی و فرعی، امتیاز تجربه کسب و آن را صرف پیشرفت مهارت و بالا بردن سطح تجهیزات خود کند. این مسأله بازیکن را از فرایند اصلی دور می نماید. زیرا به جای تمرکز بر روایت و داستان، مجبور به انجام کارهای تکراری و خسته نماینده می گردد؛ حتی اگر گیم پلی نهایی سرگرم نماینده و لذت بخش باشد.

خاتمه شب سیه

نمایش شوالیه های گاتهام در دی سی فندوم ما را در انتظار یک تجربه کاملا متفاوت و جدید در سری بازی های بتمن قرار داد. حضور چند شخصیت مختلف در خانواده بتمن از آمدن چنین روزی که بازیکنان باید بصورت چند نفره و آنلاین، آن هم در دوره سرویس ها و پرداخت های درون برنامه ای به تجربه بازی بپردازند، می گفت.

  • بازی Suicide Squad برای کنسول های نسل بعد رونمایی شد

اما وجود بتمن: ریشه های آرکام در کارنامه استودیوی بازی سازی برادران وارنر برای بازیکنان امیدبخش است. سازندگان اصلی بتمن آرکام یعنی استودیوی راک استدی در حال ساخت بازی جوخه انتحار هستند و اگر به دنبال بازی جدید بتمن باشیم، تنها انتخابمان همین شوالیه های گاتهام است. اما در نهایت باید منتظر ماند و شاهد خود نمایی این دو بازی بود.

بازی شوالیه ای گاتهام در سال 2021 برای کامپیوتر، پلی استیشن و ایکس باکس عرضه خواهد شد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1505

به "بتمن بدون بتمن؛ پیش نمایش شوالیه های گاتهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بتمن بدون بتمن؛ پیش نمایش شوالیه های گاتهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید