برنامه ساترا برای فراوری محتوا در فضای مجازی ، مقیسه: قانون مند کردن به معنای محدودیت نیست
به گزارش تور تایلند، سعید مقیسه در جلسه هم اندیشی جمعی از مدیران سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) با هیئت مدیره اتحادیه فراوری و نشر محتوا گفت: صدا و سیما خود را حامی فعالیت های فرهنگی در فضای مجازی می داند و از فراوری و نشر محتوای اسلامی-ایرانی در فضای مجازی حمایت می نماید.
به گزارش خبرنگاران، جلسه هم اندیشی ساترا و اتحادیه فراوری نشر محتوا در فضای مجازی با حضور سعید مقیسه رییس ساترا، محمد حسام پور معاون پایش و نظارت و محمد صادق افراسیابی سرپرست معاونت کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا، سعید مشهدی مدیرعامل اتحادیه فراوری نشر محتوا در فضای مجازی، سیدعلی علوی رییس هیئت مدیره و سایر اعضای هیئت مدیره این اتحادیه برگزار گردید.
همکاری ساترا با نهادها و تشکل های اجتماعی
سعید مقیسه گفت: ساترا از تعامل با اتحادیه ها و مجامع قانونی استقبال می نماید و یکی از جهتهای تسریع و تسهیل عرضه حمایت ها را همکاری با اتحادیه ها و مجامع مذکور می داند. در بازار محتوای صدا و سیما بالغ بر 26 میلیون رکورد اطلاعاتی و هزاران عنوان برنامه از محتوای تمام شبکه های رادیویی و تلویزیونی و آثار سینمایی داخلی و خارجی وجود دارد و در قالب بسته های حمایتی و مبتنی بر نظام رتبه بندی پلتفرم های دارای مجوز از ساترا در اختیار آنها قرار می گیرد.
رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) اعلام کرد: ساترا خود را حامی فعالیت های فرهنگی در فضای مجازی می داند و از فراوری و نشر محتوای اسلامی ایرانی در فضای مجازی حمایت می نماید.
مقیسه در ادامه با اشاره به فرایند فراوری محتوای صوت و تصور فراگیر گفت: در این فرایند، زنجیره های ارزش آفرینی مختلف و منقطع و موازی وجود دارد. از ایده تا طرح، از طرح تا فراوری سینمایی و نمایش خانگی و فضای مجازی و ... تا برودکست و محصولات جانبی همه یک زنجیره است.
قانون مندی به معنای محدودیت نیست
او اضافه کرد: به نظر من یکی از مهم ترین اهداف اتحادیه و مجامع می تواند یاری به هم افزایی و هم راستایی فعالیت ها زنجیره های ارزش آفرینی باشد. اگر زنجیره فراوری محتوا را به یکدیگر متصل کنیم، باعث ارتقاء کارایی و اثربخشی کوشش در عرصه فرهنگ و هنر خواهد شد.
رئیس ساترا در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه تنظیم گری گفت: در این جهت احتیاج به تنظیم گری و مقررات گذاری است. قانون مند کردن اکوسیستم فراوری محتوا در فضای مجازی، لزوماً محدود کردن نیست بلکه راهگشای ارائه حمایت ها و تسهیلات و محتوای دولتی به بخش خصوصی است و همین طور زمینه ساز رشد پایدار برای همه فعالان صنعت در یک رقابت سالم است.
کوشش برای رونق اقتصاد محتوا
سعید مشهدی، مدیرعامل اتحادیه و دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی درباره اتحادیه فراوری و نشر محتوا گفت: هم اکنون سه مجمع ناشران دیجیتال کودک، مجمع ناشران دیجیتال بین الملل و مجمع ناشران دیجیتال اسلامی در اتحادیه عضو هستند و در آینده نزدیک سه مجمع آموزش، سلامت و سامانه های ویدئوی درخواستی هم عضو خواهند شد.
او در ادامه اعلام کرد: در حال حاضر فراوری محتوا در ایران بسیار پررنگ است و شکل دیگری نسبت به سایر نقاط دنیا دارد. دوستان، ذی نفعان و فعالان حوزه فضای مجازی در اتحادیه قرار گذاشته اند تا در این زمینه فعالیت نمایند و برهمین اساس درحال اجرا و پیاده سازی حوزه مشاوره حاکمیتی نیز هستیم.
مشهدی تاکید نمود: یکی از کارکردهای اتحادیه، بحث اقتصاد محتوا است و ما علاقه مند به ایجاد و توسعه همکاری های ساترا و اتحادیه فراوری و نشر محتوا برای رونق اقتصاد محتوا هستیم. اتحادیه فراوری و نشر محتوا، یکی از حلقه های وصل حاکمیت و بخش خصوصی است
سیدعلی علوی، رییس هیئت مدیره اتحادیه و مدیر عامل پلتفرم آخرین خبر درباره معرفی ظرفیت های اتحادیه فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی گفت: دو سال پیش بعضی مسئولان وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی این ایده را مطرح کردند که ضروری است یک اتحادیه فراگیر ایجاد گردد تا حلقه وصلی میان حاکمیت و بخش خصوصی ایجاد گردد. این اتحادیه با هدف توزیع ظرفیت حاکمیت در بخش خصوصی و انتقال ملاحظات بخش خصوصی در حوزه تصمیمات حاکمیتی، تشکیل شد.
او اعلام کرد: در همکاری با ساترا اگر بدانیم شبکه مسائل این سازمان چیست، ظرفیت اتحادیه، در حل مسائل یاری نماینده خواهند بود.
فراوری محتوا برای کودک و نوجوان
در ادامه جلسه نظری منش، نایب رییس مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان و عضو هیئت مدیره اتحادیه گفت: هم افزایی در جهت فراوری محتوای مالی با رویکرد کاملا فرهنگی و متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی، مهم ترین هدف تشکیل مجمع ناشران دیجیتال کودک بوده است و این مجمع در حوزه زنجیره ارزش محتوای کودک، اقدامات قابل توجهی داشته است.
در ادامه دکتر امید علی مسعودی، رییس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران و دیگر عضو هیئت مدیره اتحادیه فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی، هم اندیشی ساترا با فعالان حوزه فراوری و نشر محتوا را اقدامی بسیار مطلوب مطرح کرد و گفت: امیدوارم اتحادیه ها همکاری های بسیار خوبی با ساترا داشته باشند.
او اضافه کرد: تاکید من روی آموزش و فرهنگ سازی در حوزه کاربران است که با یاری ساترا و هم افزایی میان ساترا و انجمن سواد رسانه ای ایران، انشاالله اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد.
مسعودی با اشاره به ضرورت افزایش سواد رسانه ای کاربران پلتفرم های صوت و تصویر فراگیر تاکید نمود: ضروری است حاکمیت برای ارتقای سواد رسانه ای کاربران پلتفرم ها برنامه ریزی کند و از ظرفیت پلتفرم ها نیز استفاده گردد.
او با اشاره به برگزاری دوره های همایش های سواد رسانه ای گفت: توجه به موضوع حقوق مصرف نمایندگان پلتفرم های صوت و تصویر فراگیر و سواد رسانه ای، کاربران می توانند یکی از محورهای همایش چهارم باشند و می گردد برای برگزاری این همایش با مشارکت انجمن سواد رسانه ای ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساترا برنامه ریزی کرد.
اتحادیه فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی یکی از اتحادیه های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر اساس اساسنامه، اعضای شورای راهبری آن به وسیله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می شوند.
منبع: روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر(ساترا)
منبع: همشهری آنلاین