برگزاری دومین نشست مجازی خیرین آموزش عالی برای ارتقای خوابگاه های دانشگاهی کشور

به گزارش تور تایلند، پس از برگزاری اولین نشست مجازی خیرین آموزش عالی با موضوع طرح ارتقای خوابگاه های دانشگاهی با مشارکت صندوق رفاه دانشجویان و بنیاد های خیریه دانشگاه ها، دومین نشست مجازی این ستاد وزارت علوم برگزار شد.

برگزاری دومین نشست مجازی خیرین آموزش عالی برای ارتقای خوابگاه های دانشگاهی کشور

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، دومین نشست مجازی ستاد خیرین وزارت علوم شروع شد.

پیش از این، اولین نشست مجازی خیرین آموزش عالی با موضوع طرح ارتقای خوابگاه های دانشگاهی با مشارکت صندوق رفاه دانشجویان و بنیاد های خیریه دانشگاه ها، 29 اردیبهشت ماه سال جاری در محل ستاد خیرین وزارت علوم برگزار شده بود و در این نشست بر سهم 40 درصدی صندوق رفاه دانشجویان در ارتقای سراهای دانشجویی و احداث 100 کارگاه به منظور اشتغالزایی دانشجویان در خوابگاه ها تاکید شد.

نشست دوم با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان، روسای دانشگاه ها و جمعی از خیرین در حال برگزاری است. این نشست جلسه همفکری خیرین و وزارت علوم برای ارتقای ظرفیت های خدمات دانشجویی در دانشگاه های کشور است.

919 خوابگاه در سطح کشور رتبه بندی شده است

در این نشست، مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم گفت: 919 خوابگاه در سطح کشور رتبه بندی شده که 59 خوابگاه در سطح پنج قرار دارند و در نظر داریم این تعداد باقی مانده را در سال جاری با کمک خیرین ارتقاء دهیم.

وی تاکید کرد: هیچ دانشجویی نباید به خاطر مسائل رفاهی و نداشتن سرپناه از تحصیل در دانشگاه های خوب محروم شود و عملکرد پنج تا شش سال اخیر آموزش عالی برای کاهش دغدغه خوابگاه و اسکان دانشجویان بود.

به گفته رییس سازمان امور دانشجویان، در سال 93 رتبه بندی سطح خوابگاه ها شروع شد و خوابگاه ها بین رتبه یک تا پنج تقسیم بندی شدند. اما دو عامل فرسودگی ساختمان خوابگاه ها و تراکم در خوابگاه ها باعث عقب ماندگی این برنامه شده است؛ از سال 95 تا سال 98 مبلغ 209 میلیارد تومان صرف تعمیر و تجهیز خوابگاه ها کردیم.

صدیقی گفت: برای ساخت خوابگاه از تسهیلات بانکی استفاده می کنیم و صندوق رفاه هم در پرداخت سود این تسهیلات کمک کرده است. سال جاری هم اجازه دریافت وام به منظور ساخت خوابگاه برای 28 دانشگاه صادر شده است. به روز کردن ساختمان خوابگاه های موجود زمان و منابع کمتری می خواهد.

2 میلیون و 375 هزار مترمربع مساحت خوابگاه های دانشجویی

صدیقی گفت: مساحت خوابگاهی 2 میلیون و 375 هزار مترمربع است و برای ارتقا به 236 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم تا به رتبه یک یا دو برسند. از تعداد 919 خوابگاه ارتقایافته، 278 خوابگاه در رتبه چهار، 146 خوابگاه در رتبه سه، 121 خوابگاه در رتبه 2 و 296 خوابگاه در رتبه یک قرار گرفته است. برای ارتقای خوابگاه های رتبه چهار هم 738 میلیارد تومان بودجه نیاز است. اولویت ما این است که خیرین با همکاری وزارت علوم به ارتقای خوابگاه های سطح پنج با اولویت ساخت در شهرها و دانشگاه های محروم کمک کنند و سامانه حامیان صندوق رفاه دانشجویان امروز افتتاح شد.

رییس سازمان امور دانشجویان از اعطای 344 میلیارد تسهیلات دانشجویی در سال 98 خبر داد.

تکمیل 460 هزار متر مربع فضای دانشگاهی با کمک خیرین

در این نشست، منصور غلامی وزیر علوم، گفت: نمی توان همت عالی خیرین را در چارچوب اعداد و ارقام مادی تعریف کرد؛ مردم ما خاطره خوبی از خیرین تعلیم و تربیت دارند و دانشگاه های ما قبل و بعد از انقلاب از خدمات خیرین بهره مند شده اند. اخیر هم ستاد خیرین آموزش عالی در بدنه وزارت علوم تشکیل شده است.

وی گفت: در برهه ای از زمان با توسعه آموزش عالی از نظر صدور مجوز روبرو بودیم و دانشگاه های کوچک و بزرگ ما در حوزه های امکانات و رفاهی نیازمندی هایی دارند که مشارکت خیرین می تواند در رفع نیازها تاثیر گذار باشد. در حوزه خدمات رفاهی 460 هزار متر مربع فضا توسط خیرین تکمیل شده و 355 هزار متر مربع هم در حال تکمیل است. جلسه امروز به منظور مشارکت خیرین در تکمیل و تعمیر خوابگاه های دانشجویی در تابستان سال جاری برگزار گشت تا دانشجویان بتوانند در محیط های استاندارد خوابگاهی حضور پیدا کنند.

همچنین در این مراسم، محمدتقی نظرپور معاون اداری مالی وزارت علوم با بیان اینکه چه خوابگاهی و با چه معماری باید احداث شود، گفت: فضای معماری تأثیر زیادی بر سلامت دانشجویان ما دارد.

وی گفت: برخی از مواقع سلامت دانشجویان خوابگاهی نسبت به سال های ابتدایی که در خوابگاه ها حضور داشتند، به جای اینکه مثبت شود، منفی شده است.

نظرپور شرح داد: تعمیرات اساسی خوابگاه ها می تواند با مداخلات معماری همراه باشد و یک تغییر جزئی در معماری، نتیجه بسیار مطلوبی را رقم خواهد زد.

معاون اداری مالی وزارت علوم شرح داد: باید در احداث فضای خوابگاهی و تعمیر خوابگاه ها به معماری توجه شود.

ترم آینده دانشگاه ها به صورت حضوری و مجازی است

در حاشیه این مراسم هم غلامی با اشاره به شروع سال تحصیلی از 15 شهریورماه گفت: با توجه به تاخیر افتادن زمان برگزاری کنکور سراسری و اعلام نتایج کنکور در نیمه دوم مهرماه، سال تحصیلی برای دانشجویان نوورود دیرتر از انتها مهرماه شروع نمی شود. بلافاصله در اولین فرصت نیمسال تحصیلی برای دانشجویان جدیدالورود شروع خواهد شد که قطعا دیرتر از آخر مهر نخواهد بود.

غلامی گفت: با توجه به اینکه اواخر ترم تحصیلی جاری هستیم و باقی مانده آن به صورت مجازی در حال برگزاری است، سال جاری ترم تابستانی نداشتیم. اگر هر دانشگاهی بخواهد ترم آینده خود را زودتر شروع کند منعی برای آن وجود ندارد اما قطعا باید تلاش کنیم دیرتر از 16 شهریور دانشگاه ها بازگشایی نشود. برای دانشجویان فعلی سال تحصیلی به صورت مجازی و حضوری شروع می شود و دانشگاه ها درباره نحوه برگزاری کلاس ها تصمیم گیری می کنند. باید ظرفیت خوابگاه ها از نظر تعداد دانشجو کاهش یابد و به حداقل یک سوم تقلیل یابد. هر دانشگاه باید شرایط ظرفیت خوابگاه را اعلام و دانشجو باید نحوه آموزش ترکیبی را پیگیری کند.

وی همچنین درباره شهریه دانشجویان در نیمسال کرونایی، گفت: تصمیم گیری در این باره بر عهده هیات امنای دانشگاه ها است؛ دانشگاه ها مستقل هستند و وزارت علوم برای دانشگاه ها تصمیم گیری نمی کند.

برنامه عمومی نحوه فعالیت خوابگاه ها در ترم بعدی اعلام نخواهد شد

وی گفت: برای دانشگاه ها یک نسخه تعیین نمی پیچیم و برنامه عمومی برای نحوه فعالیت دانشگاه ها در ترم بعدی اعلام نخواهد شد؛ بلکه هر دانشگاه اختیار دارد بسته به شرایط و امکانات دانشگاه، حضور دانشجویان در خوابگاه را مدیریت کند؛ دانشجویان باید اطلاعات درباره اینکه آموزش آنها با چه ترکیبی شروع خواهد شد را از دانشگاه خود کسب کنند.

شرایط آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی

وزیر علوم گفت: دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که مشغول رساله و یا انتها نامه خود هستند در حال حاضر در دانشگاه ها حضور دارند و کسانی که نیاز به آزمایشگاه و کارگاه دارند برنامه ریزی های لازم انجام شده است. امیدواریم در ترم بعدی دانشجویان ارشد و دکتری که واحدهای درسی دارند در اولویت پذیرش قرار بگیرند.

وزیر علوم همچنین در خصوص احتمال افزایش اجاره بهای خوابگاه و ژتون تغذیه گفت: در جلسه ای که به این منظور تشکیل خواهد شد حساسیت ها را درک کرده و آنها بررسی خواهیم کرد. در عین حال که عموما صندوق رفاه حداقل هزینه ها را پیشنهاد می کند و در این زمینه مراقب دانشجویان است.

رویکرد ترم آینده، استفاده 50 درصدی از ظرفیت خوابگاه ها است

همچنین مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم هم در حاشیه این نشست، گفت: محور اصلی برنامه ریزی وزارت علوم برای سال تحصیلی آینده، تاکید رییس جمهوری مبنی بر برقراری کلاس و خوابگاه خلوت است و طرح اصلی وزارت علوم حضور نداشتن همه دانشجویان در محیط خوابگاه و دانشگاه است و حضور دانشجویان در دانشگاه برای تکمیل آموزش های مجازی است.

وی اظهارداشت: در ترم بعد، رویکرد استفاده 50 درصدی از ظرفیت خوابگاه ها در دستور کار است و مقرر شد دانشجویان از 15 شهریور به صورت چرخشی از خوابگاه ها استفاده کنند و دانشجویانی که واحدهای عملی دارند یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی که انتها نامه دارند، برای حضور در دانشگاه و خوابگاه در اولویت هستند. فقط یک طبقه از تخت های دو طبقه قابل استفاده است.

معاون وزیر علوم گفت: دانشجویان کارشناسی با تشخیص دانشگاه و برای گذراندن واحدهای عملی می توانند در دانشگاه حاضر شوند.

معاون وزیر علوم یادآور شد: در ترم آینده غذا به صورت بسته بندی و بیرون بر و در صورت نیاز با رعایت فاصله گذاری در رستوران سرو می شود؛ اما درباره نرخ ژتون غذا هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1110

به "برگزاری دومین نشست مجازی خیرین آموزش عالی برای ارتقای خوابگاه های دانشگاهی کشور" امتیاز دهید

1 کاربر به "برگزاری دومین نشست مجازی خیرین آموزش عالی برای ارتقای خوابگاه های دانشگاهی کشور" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری دومین نشست مجازی خیرین آموزش عالی برای ارتقای خوابگاه های دانشگاهی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید