خبرنگاران مدیر کل میراث استان: باستان شناسی یزد، فقیر است

به گزارش تور تایلند، یزد- خبرنگاران- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: هرچند آثار تاریخی این استان متعدد و بیش از 200 هزار اثر است و از این نظر غنی محسوب می گردد ولی به لحاظ باستان شناسی و مطالعات تاریخی یکی از فقیرترین استان های کشور هستیم.

خبرنگاران مدیر کل میراث استان: باستان شناسی یزد، فقیر است

مصطفی فاطمی در نشست شورای شهرستان تفت اضافه نمود: شهرستان تفت هم در استان غنی ترین آثار تاریخی را دارد ولی به لحاظ باستان شناسی و مطالعات تاریخی بسیار فقیر است.

وی ادامه داد: شیرکوهٍ، خاستگاه تمدنی استان است و سنگ نگاره هایی که در آن وجود دارد بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه 95 درصد معادن در استان اصفهان دست نخورده اند و در استان یزد این موضوع فرق دارد، گفت: باید فعالیت ها در شهرستان تفت به سمت فعالیت های هایتک، پاک و تجاری برود.

وی اضافه نمود: وظیفه ما حفظ اماکن تاریخی است و در فرو ریختن قلعه تاریخی رشکوئیه شهرستان تفت من خود را مقصر می دانم و گروه جهادی برای بازسازی آن راه اندازی کردیم.

فاطمی از کمبود اعتبار میراث فرهنگی در استان گلایه کرد و گفت: اعتبار امسال میراث فرهنگی 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده در حالی که حقوق پرسنل این اداره 14 میلیارد تومان می گردد و ما حقوق کارمندان خود را هم نداریم که پرداخت کنیم چگونه می گردد دست به کار عمرانی بزنیم؟.

نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه نگاه نمایندگان مجلس یازدهم به میراث فرهنگی مثبت است، گفت: چنانچه به سمت کاربردی کردن میراث فرهنگی برویم میراث ما حفظ می گردد.

سید جلیل میرمحمدی با اشاره به موضوع راه اندازی معدن مس دره زرشک در شهرستان تفت یادآور شد: موضع من در راه اندازی معدن همان موضع مردم است، مردم از من خواسته اند تا این معدن راه اندازی گردد.

میرمحمدی اضافه نمود: تا به امروز بیش از 50 ساعت جلسه درباره معدن دره زرشک برگزار و با افراد مختلف و مسئولان صحبت نموده ام.

فرماندار تفت هم در این نشست گفت: در زمینه تخریب میراث فرهنگی در اثر بارندگی های اخیر در ستاد مدیریت بحران شهرستان تصمیم گیری شد تا خسارت وارده احصاء و اعتباری برای آن در نظر گرفته گردد.

علیرضا نوکار تکمیل پروژه چهارباغ در شهرستان و ساماندهی تفرجگاه دره گاهان را جزو 10 اولویت اول شهرستان تفت عنوان نمود که اعتبار خاصی برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی اضافه نمود: هر ساله در شهرستان تفت جشنواره های متعددی در مناطق مختلف برگزار می شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا امسال این جشنواره ها تعطیل شدند.

رئیس شورای شهرستان تفت نیز گفت: ویروس کرونا سبب آسیب رساندن به مجموعه های گردشگری در شهرستان تفت شده و همچنین بعضی از بناهای تاریخی شهرستان به واسطه بارندگی های اخیر دچار آسیب شدند.

محمد حسین بهارستان با بیان اینکه محور توسعه شهرستان تفت گردشگری است، اضافه نمود: شهرستان تفت همه انواع جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری را در خود جای داده است.

وی به مشکل کمبود اعتبارات میراث فرهنگی در شهرستان تفت اشاره نمود و گفت: سال گذشته کل اعتباری که برای شهرستان تفت در نظر گرفته شده 200 میلیون تومان بود.

نماینده شورای شهر تفت در شورای شهرستان ادامه داد: در ایام تعطیل هزاران نفر در مناطق ییلاقی شهرستان حضور می یابند که فرصتی کم نظیر برای شهرستان محسوب می گردد ولی اکنون به تهدید تبدیل شده و بیشتر دهیاری ها با مشکل روبرو اند.

بهارستان بر استفاده از پتانسیل مردمی در مباحث میراث فرهنگی و گردشگری اشاره نمود و تأکید کرد: تعریف مسیرهای گردشگری و تدوین طرح جامع گردشگری دو راه حل جذب اعتبار و توسعه گردشگری شهرستان است.

رئیس شورای شهرستان مشکل معدن مس دره زرشک را یکی دیگر از مسائلی عنوان نمود که بر اساس نظر کارشناسان به ویژه دکتر رئیسی مشاور طرح، سبب نابودی آب های زیرزمینی شهرستان تفت و نابودی محیط زیست می گردد.

تفت در 20 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1093

به "خبرنگاران مدیر کل میراث استان: باستان شناسی یزد، فقیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مدیر کل میراث استان: باستان شناسی یزد، فقیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید