خودروهایی که حرکات راننده خود را زیر نظر دارند
به گزارش تور تایلند، بسیاری از شرکت های فناوری در نمایشگاه بین المللی CES، دوربین هایی ارائه داده اند که امکان آنالیز حرکات راننده را در خودرو فراهم می نمایند.
به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، خودروها روز به روز هوشمندتر می شوند و بسیاری از آنها طوری طراحی می شوند که علاوه بر حرکت در مسیر، رانندگان و مسافران را نیز تحلیل نمایند.
سال جاری نمایشگاه بین المللی سی ای اس(CES)، میزبان استارتاپ های بسیاری است که دوربین هایی را با قابلیت آنالیز و تحلیل رانندگان، مسافران و اشیای داخل خودرو به نمایش گذاشته اند.
شرکت های خودروسازی باور دارند که این دوربین ها می توانند ایمنی رانندگی را افزایش دهند اما مدافعان حریم خصوصی هشدار می دهند که ممکن است این فناوری، به راهی برای کسب عایدی شرکت های تبلیغاتی منجر گردد که کاربران را به تماشای آگهی های تبلیغاتی وادار می نمایند.
نکته دیگری که این افراد مطرح می نمایند، امکان آنالیز احساسات افراد از روی حالت های چهره آنها و حتی گوش دادن به مکالمات شخصی است. اگرچه سیستم های کنونی، توانایی گوش کردن مکالمات را ندارند اما ممکن است این قابلیت نیز به نسخه های آینده اضافه گردد.
استفاده از حسگر داخلی برای خودروهای خودران، حیاتی به نظر می رسد. به گفته تحلیلگران، سال ها طول می کشد تا خودروهای خودران آماده استفاده شوند و در حال حاضر هنوز در مرحله آزمایشی به سر می برند.
بسیاری از منتقدان باور دارند که استفاده از فناوری خودران در خودروها، می تواند دقت رانندگان و آمادگی آنها در کنترل خودرو را کاهش دهد. در هر حال، وجود دوربین های آنالیز و نرم افزار هوش مصنوعی ورای آنها، می تواند امکان رانندگی دقیق تر را برای کاربران فراهم کند.
اگرچه این دوربین ها برای افزایش ایمنی به کار می روند اما هنوز کارآیی بالایی ندارند. دوربین داخلی خودرو که هنوز یک پدیده تازه به شمار می رود، فقط در خودروی کادیلاک (Cadillac) مدل CT62018 وجود دارد. شرکت های آئودی و تسلا نیز چنین سیستم هایی ابداع نموده اند اما این سیستم ها هنوز فعال نشده اند. شرکت های مزدا و سوبارو و استارتاپ تولیدنماینده وسایل نقلیه الکتریکی بایتون، قصد دارند در سال 2019 خودروهایی را معرفی نمایند که به دوربین هایی برای سنجش عدم توجه راننده مجهز هستند. دوربین های این خودروها، با نرم افزار تشخیص تصویر تحلیل می گردد تا توجه یا عدم توجه کاربر را معین نمایند.
هنوز معین نیست که شرکت های بزرگی مانند الکسا چه واکنشی به ایده دیده شدن راننده در خودرو به خصوص خودروهای خودران نشان می دهند اما این ایده به دلایل گوناگون، مورد توجه شرکت های خودروسازی قرار گرفته است.
گیل دوتان (Gil Dotan)، مدیرعامل شرکت فناوری گاردین اپتیکال (Guardian Optical) گفت: هدف خودروسازان برای استقبال از این ایده، هم فروش خودروها و هم عمل به صحبت های تنظیم نمایندگان است.
آینده این فناوری، در گرو خواسته های مسافران این وسایل نقلیه است تا بتوانند امکان یک رانندگی شخصی سازی شده را فراهم نمایند.
اریک مونتاگو (Eric Montague)، مدیر ارشد راهبرد شرکت فناوری نانس اتوماتیو (Nuance Automotive) گفت: هر چه بیشتر در خصوص کاربران بدانیم، توانایی ما در برآوردن خواسته هایشان بیشتر می گردد.
تحلیل های مبتنی بر فناوری آنالیز راننده، می توانند در تنظیم شرایط رانندگی مانند گرما، ارتفاع صندلی یا پخش یک موسیقی خاص به او یاری نمایند. بعلاوه این فناوری می تواند در برآوردن نیازهای مسافران نیز به آنها یاری کند.
منبع: انتخاب