راهنمای کامل تکثیر و نگهداری گیاه لیندا در خانه

به گزارش تور تایلند، گیاه لیندا یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب با ظاهری شبیه نخل ها است. اگر بتوانید نور مورد نیاز برای لیندا را تامین می کنید، نگهداری از آن کار سختی نیست. لیندا گیاهی نسبتا مقاوم است و با کمی مراقبت می توانید از زیبایی بی نظیر آن در خانه لذت ببرید. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید و در مورد لیندا و روش نهگداری از آن بیشتر بخوانید.

راهنمای کامل تکثیر و نگهداری گیاه لیندا در خانه

گیاه لیندا چیست؟

لیندا یک گیاه آپارتمانی شگفت انگیز است که هر جایی آن را قرار دهید منظره ای چشم نواز ایجاد می کند. وقتی لیندا در فضای باز زندگی می کند می تواند به مقدار یک درخت بلند رشد کند و ارتفاع آن از خانه ها هم بلند تر می شود. با توجه به شکل ظاهری ساقه و برگ های لیندا، معمولاً این گیاه را با نام نخل دم اسبی می شناسند اما از نظر گیاه شناسی لیندا نوعی نخل نیست. در واقع لیندا از تیره گیاهانی با عنوان مارچوبگان است که مارچوبه خوراکی هم از همین تیره است. لیندا گیاه بومی منطقه ها خشک در آمریکای مرکزی است.

در فضای بسته، معمولاً از لیندا در گلدان های کم عمق نگهداری می شود. در انتهای ساقه این درخت کوچک یک پیاز واقع شده است که به نظر می رسد بیرون از خاک رشد کرده است. یکی از نام های لیندا نخل پافیلی است که به دلیل وجود همین پیاز در انتهای ساقه گیاه این نام را برای آن انتخاب کرده اند. برگ های لیندا برگ هایی نواری شکل و سبزرنگ هستند که به شکل دسته ای از ساقه اصلی منشعب می شوند. اگر شرایط مطلوبی برای رشد لیندا فراهم کنید، لیندا به یک گیاه شگفت انگیز تبدیل می شود که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. اگر لیندا در شرایط مطلوبی رشد کند، ارتفاع آن تا دو متر و حتی بیشتر هم می رسد. اگر به نگهداری از درختان کوچک آپارتمانی علاقه دارید، لیندا یکی از آسان ترین گزینه ها برای نگهداری در فضای بسته است.

در فضای باز، معمولاً در بهار و به روش سنتی برای تکثیر لیندا اقدام می شود اما این گیاه تقریباً در هر زمانی قابل تکثیر است. لیندا رشدی آهسته و عمری طولانی دارد. اگر گیاه شما 30 سانتی متر ارتفاع داشته باشد، ممکن است پنج سال و یا حتی بیشتر طول بکشد که 30 سانتی متر دیگر رشد کند.

جدول اطلاعات کلی در مورد گیاه لیندا

نام علمیBeaucarnea recurvata
نام رایجلیندا، نخل دم اسبی
نوع گیاهدرختچه/درخت همیشه سبز پهن برگ
نیاز به نور آفتابآفتاب کامل
نوع خاکشنی، خاک با زه کشی خوب
pH خاک خنثی
زمان گل دهیگل دهی فصلی
رنگ گلسفید مایل به کرم
منطقه بومیمنطقه ها نیمه بیابانی آمریکای مرکزی

روش نگهداری و پرورش لیندا

اگر بخواهید در فضای باز از لیندا نگهداری کنید، این گیاه منطقه های را که خاک شنی دارند و کاملاً آفتابی هستند ترجیح می دهد. اگر می خواهید این گیاه را در گلدان بکارید و گلدان را در فضای باز قرار دهید، برای کاشت این گیاه از خاک های مخلوطی که مناسب کاکتوس و گیاهان گوشتی (ساکیولنت) هستند استفاده کنید و گلدان را در آفتاب گیرترین مکان قرار دهید. اگر مکان مناسبی انتخاب کنید و برنامه منظمی برای آبکمک داشته باشید، در نگهداری از لیندا با مشکل چندانی روبرو نمی شوید. اگر چه این گیاه به آب نسبتاً کمی نیاز دارد اما منظم بودن آبکمک مهم است.

برای نگهداری در فضای بسته، لیندا از گیاهانی است که درباره آن ها می گویند بکارید و فراموش کنید، چرا که اگر نور کافی دریافت کند و در طول فصل رشد به صورت منظم آبکمک شود به مراقبت دیگری نیاز ندارد. البته باید بدانید که لیندا رشد بسیار آهسته ای دارد، بنابراین انتظار نداشته باشید که بعد از یک یا دو سال به یک گیاه شگفت انگیز تبدیل شود.

نور

لیندا مکان های آفتابی و پرنور را می پسندد اما ترجیح می دهد در معرض نور مستقیم قرار نگیرد. اگر می خواهید در فضای بسته از لیندا نگهداری کنید، پرنورترین مکان را انتخاب کنید. کنار پنجره هایی که رو به آفتاب هستند یا پنجره هایی که به صورت غیرمستقیم نور زیادی دریافت می کنند، مکان های مناسبی برای نگهداری از لیندا هستند.

خاک

از آن جایی که لیندا گیاه بومی اقلیم نیمه خشک در آمریکای مرکزی است، هنگامی که می خواهید در فضای باز از آن نگهداری کنید، بهتر است از خاک های نسبتاً شنی که به صورت طبیعی غنی هستند برای کاشت گیاه استفاده کنید. برای کاشت لیندا در گلدان و نگهداری از آن در فضای بسته، خاک های مخلوطی که مناسب کاکتوس و گیاهان گوشتی هستند به همراه مقداری پیت ماس برای غنی تر شدن خاک، ترکیب خوبی است و باعث می شود گیاه به خوبی رشد کند.

آب

لیندا در برابر کمبود آب بسیار مقاوم است و می تواند هفته ها بدون آب زندگی کند. بنابراین شاید در تشخیص اینکه چه زمانی گیاه به آب نیاز دارد با مشکل روبرو شوید. از طرفی دیگر، آبکمک بیش از حد هم می تواند برای لیندا مشکلاتی جدی ایجاد کند. بنابراین توصیه می شود برای آبکمک لیندا برنامه زیر را اجرا کنید:

برای لینداهایی که در گلدان از آن ها نگهداری می شود، هر یک تا دو هفته یک بار آبکمک در طول فصل رشد کافی است. پیازی که در انتهای ساقه لیندا واقع شده است آب را ذخیره می کند، بنابراین مراقب باشید که در آبکمک گیاه زیاده روی نکنید. در زمستان نوبت های آبکمک را کاهش دهید و ماهی یک بار گیاه را آبکمک کنید.

اگر لیندا را در باغچه کاشته اید و در جایی که زندگی می کنید به شکل نسبتاً منظمی باران می بارد، گیاه به ندرت به آبکمک نیاز پیدا می کند. در اقلیم خشک یا در دوره خشکسالی، هر دو هفته یک بار گیاه را آبکمک کنید. در هر نوبت، مقدار نسبتاً کمی آب برای گیاه کافی است.

دما و رطوبت

لیندا ترجیح می دهد در محیطی گرم و بدون رطوبت که دمای آن بالاتر از 15 درجه سانتی گراد است زندگی کند. البته لیندا می تواند دمای پایین تر از 10 درجه سانتی گراد را تحمل کند، به شرطی که برای طولانی مدت در محیطی با این دما قرار نگیرد.

کود

در طول فصل رشد، هفته ای یک بار لیندا را با استفاده از کودهای مایع تغذیه کنید. همچنین می توانید برای کوددهی در بهار از کوددهای آهسته رهش استفاده کنید. در طول زمستان کوددهی را کاهش دهید.

تعویض گلدان

اگر می خواهید لیندا را در گلدان بکارید، یک گلدان کوچک انتخاب کنید. در بهار برای تعویض گلدان اقدام کنید. اگر می خواهید لیندای شما به مقدار یک نخل بزرگ رشد کند، هر سال گلدان آن را عوض کنید. اما اگر می خواهید یک نخل کوچک تر داشته باشید، هر دو یا سه سال یک بار گلدان لیندا را عوض کنید. زمانی که فضای گلدان برای ریشه های لیندا محدود شود و مقداری از آن ها از سوراخ های زهکشی انتهای گلدان خارج شوند، لیندا به مقدار ای رشد کرده است که می توانید برای تعویض گلدان اقدام کنید اما در همین شرایط هم به رشد خود ادامه می دهد.

تکثیر گیاه لیندا

در بعضی از گیاهان گیاهچه هایی از انتهای ساقه اصلی منشعب می شوند که به آن ها پاگیاه گفته می شود. برای تکثیر این نوع از گیاهان، می توانید پاگیاه را جدا کنید و در گلدان دیگری بکارید. لیندا هم از گیاهانی است که پاگیاه دارند. البته تکثیر گیاه با استفاده از پاگیاه کار دشواری است چرا که پاگیاه ریشه ندارد. اگر می خواهید این روش را امتحان کنید، از هورمون ریشه زایی استفاده کنید تا ریشه های تازه پاگیاه سریع تر رشد کنند.

تکثیر لیندا با استفاده از بذر امکان پذیر نیست چرا که معمولاً لیندا در فضای بسته گل نمی دهد. بسیار نادر است که لیندا در فضای بسته گل بدهد و به همین دلیل بذر قابل کشت لیندا تقریباً در دسترس نیست.

هرس گیاه لیندا

برگ های آسیب دیده را از جایی که آسیب ها شروع شده اند قطع کنید. برای اینکه لیندا تنها یک ساقه اصلی و ظاهری مانند یک نخل داشته باشد، می توانید پاگیاه هایی را که رشد آن ها باعث می شود گیاه شما بیش از یک ساقه داشته باشد هرس کنید. البته از آن جایی که بعضی از مردم نخلی را که چند ساقه دارد می پسندند، نه تنها این پاگیاه ها را جدا نمی کنند بلکه از رشد آن ها استقبال هم می کنند.

آفت ها و بیماری های رایج

مانند بسکمک از گیاهان آپارتمانی، لیندا هم در معرض هجوم آفت هایی مانند شپشک، شپشک آردی و کنه عنکبوتی واقع شده است. برای دفع این آفت ها، می توانید از روش های غیر سمی استفاده کنید. صابون های حشره کش و روغن های باغبانی گزینه های مؤثری هستند.

بیماری هایی که احتمال دارد لیندا به آن ها دچار شود عبارتند از: بیماری باکتریایی به نام لکه نواری، پوسیدگی ساقه و لکه دار شدن برگ ها. البته جای نگرانی نیست چرا که لیندا به ندرت دچار این بیماری ها می شود. معمولاً گیاه به دلیل زیاده روی در آبکمک دچار بیماری های قارچی و پوسیدگی ساقه می شود اما اگر برای مدتی طولانی آبکمک انجام نشود و گیاه در خاک کاملاً خشک زندگی کند، لیندا با ریزش برگ، پیچ خوردگی برگ ها، قهوه ای شدن برگ ها و پژمردگی و شل شدن ساقه روبرو می شود.

کمک به گیاهان آسیب دیده

ابتدا با استفاده از یک قیچی باغبانی تیز قسمت های آسیب دیده را جدا کنید چرا که این قسمت ها سالم نمی شوند. اگر می خواهید قسمت های مختلفی از یک گیاه را قطع کنید، بعد از قطع کردن هر قسمت، لبه های قیچی را با استفاده از الکل تمیز کنید.

اگر قسمت های آسیب دیده را در چند مرحله از گیاه جدا کنید، برای گیاه بهتر است. اگر همه یا بیشتر قسمت های آسیب دیده را در یک مرحله جدا کنید به گیاه فشار زیادی وارد می شود. اگر در هر مرحله 20 درصد از قسمت های آسیب دیده را جدا کنید گیاه می تواند شرایط تازه را تحمل کند. نگران نباشید؛ گیاه شما به زودی دوباره رشد می کند.

اما اگر لیندا به دلیل کمبود طولانی مدت آب دچار مشکل شده باشد باید بعد از هرس قسمت های آسیب دیده، از روش خیساندن استفاده کنید.

نحوه اجرای روش خیساندن

گلدان گیاه را بدون زیرگلدانی درون یک لگن قرار دهید. بین 7 تا 10 سانتی متر از لگن را با آب پر کنید. نباید از آب گرم استفاده کنید.

باید حداقل به مدت 45 دقیقه به گیاه فرصت دهید تا آب را از طریق سوراخ های زهکشی ته گلدان جذب کند.

بعد از این مدت، سطح بالایی خاک گلدان را بررسی کنید. باید تنها بین 5 تا 7 سانتی متر از سطح رویی خاک خشک باشد و بقیه خاک گلدان خیس شده باشد.

اگر تمام خاک گلدان خیس نمی شود، می توانید گلدان را از بالا به آرامی آبکمک کنید تا خیس شدن خاک با سرعت بیشتری انجام شود.

وقتی تمام خاک گلدان به صورت یکنواخت خیس شد، آب درون لگن را تخلیه کنید. البته باید برای مدتی گلدان درون لگن بماند تا رطوبت اضافی خاک از طریق سوراخ های زهکشی خارج شود.

بعد از خارج شدن رطوبت اضافی، گلدان را روی زیرگلدانی بگذارید و آن را به مکان مناسب انتقال دهید.

جمع بندی

اگر به گیاهان آپارتمانی که ظاهری بشیه درختچه دارند علاقه مند هستید، گیاه لیندا گزینه مناسبی برای نگهداری در خانه است. این گیاه به مراقبت کمی نیاز دارد و البته برای نگهداری از آن باید مکانی پرنور در اختیار داشته باشید.

منبع: Thespruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 اسفند 1400 بروزرسانی: 4 اسفند 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1998

به "راهنمای کامل تکثیر و نگهداری گیاه لیندا در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل تکثیر و نگهداری گیاه لیندا در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید