شعار بی ربط سازمان دنیای گردشگری با شرایط فعلی سفر در دنیا

به گزارش تور تایلند، محمد دنیاشاهی، کارشناس گردشگری در یادداشتی نوشت: سازمان دنیای دنیاگردی از 1980 هر ساله 27 سپتامبر به پاسداشت روز دنیای دنیاگردی بر اساس شرایط و چشم انداز، شعاری را پیش روی فعالان و دست اندرکاران این صنعت قرار می دهد. در واقع شروع سال گردشگری در ماه های پایانی سال میلادی قرار می گیرد یعنی با شعار سال 2020 وارد سال 2021 می شویم. سال جاری، چهلمین شعار این سازمان گردشگری و توسعه روستایی اعلام شد. این شعار اشاره به نقش و تأثیرگذاری زیادی که این صنعت می تواند در بهبود کیفیت زندگی در روستاها با بهره گیری از مولفه های توسعه پایدار داشته باشد می نماید، این شعار یکی از مهمترین کارکردهای گردشگری در روزگار ماست. اما به نظر می رسد با توجه به شرایط حاکم بر سال 2020 و زمین گیر شدن بخش عمده ای از صنعت گردشگری در سراسر دنیا تحت تاثیر کرونا ویروس، بهتر و منطقی تر بود شعاری مناسب این شرایط فوق قرمز طراحی می شد. گردشگری، صنعت خدماتی است که رفته رفته از فعالیتی فراغتی به سمت جریانی استراتژیک می رود تا به یکی از اصلی ترین فعالیت های اثرگذار بر کیفیت زندگی امروز ما و یکی از فاکتورهای مهم در مباحث آینده پژوهی تبدیل گردد.

شعار بی ربط سازمان دنیای گردشگری با شرایط فعلی سفر در دنیا

ماهیت گسترده، انعطاف پذیر و فراگیر این صنعت به گونه ای بود که به نظر می رسید زمین گیر شدنش به این سادگی نباشد چرا که پیوند این فعالیت با زندگی میلیاردها میهمان و میزبان در گوشه و کنار دنیا گره خورده و تا جریان معمول زندگی این انسان ها برقرار باشد دنیاگردی هم جریان خواهد داشت. پیش از این هم صنعت دنیاگردی، در بدترین سال های تاریخ به نسبت نوپا تحت تأثیر اپیدمی ویروس سارس در سال 2003 و رکود شدید مالی 2009 و حتی حملات 11 سپتامبر به برج های دوقلو قرار گرفته بود اما توان خود را برای عبور از این بحران ها نشان داد. چرا که هر چالش و مانعی در گوشه ای از دنیا پیش پای آن قرار گیرد در گوشه ای دیگر از دنیا این صنعت راه خود را می پیماید. در سال 2019 تعداد دنیاگردان با رشد 4 درصدی نسبت به 2018 به عددی بیش از یک ونیم میلیارد نفر رسید و پیش بینی نهادهای بین المللی ادامه این رشد در سال 2020 و تحقق تعداد یک میلیارد و 600 میلیون دنیاگرد بود سازمان دنیای دنیاگردی نیز در برنامه ای میان مدت و تا سرانجام 2021 در جهت حمایت از جهت توسعه موجود چهار هدف و 5 اولویت را محور قرار داده بود و می خواست سهم خود در شاخص های مهمی چون اشتغال و فراوری ناخالص و… را افزایش دهد و در تثبیت صندلی خود به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای پیشرفت و توسعه دنیا امروز، پیروز عمل کند غافل از اینکه از دل بزرگترین مبدا دنیاگردان دنیا یعنی سرزمین اژدها، ویروسی پا می گیرد و دنیاگردی را از پا می اندازد تا رکورد خوب و بد هر دو به نام چین رقم بخورد.

چین به تنهایی حدود 10 درصد دنیاگردان بین المللی را فراوری می کرد، عددی بیش از 120 میلیون نفر در سال. اکنون تمام معادلات و پیش بینی ها به هم خورده است. سال دنیاگردی 2019 با شعار اشتغال و آینده بهتر آغاز شد. دنیاگردی که با هزار و 700 میلیارد دلار درآمد بعد از سوخت با 2 هزار و 400 میلیارد دلار و صنایع شیمیایی 2 هزار و 200 میلیاردی سومین صنعت به لحاظ مالی محسوب می شد، اکنون سخت ترین روزهای تاریخش را تجربه می نماید. در 8 ماه گذشته بیش از 840 میلیارد دلار خسارت به این صنعت وارد آمد و با ادامه این فرایند طی 3 ماه آینده رکودی غیرقابل تحمل را تجربه خواهد نمود، یعنی بیش از 80 درصد.

اکنون بیکاری بیش از 100 میلیون شاغل دنیاگردی اتفاقی عجیب نیست. تاب آوری مالی و برنامه های حمایتی دولت ها توانسته بخش هایی از این صنعت را حفظ کند اما واقعیت این است که شاهد حذف بخشی از بدنه دنیاگردی دنیا هستیم چون رکوردی تاریخی به ثبت رسیده است. با توجه به شرایط، به نظر می رسد 5 سال، زمان حداقلی برای بازگشت دوباره دنیاگردی به حالت اول باشد از دیگر سو شاهد تغییر رفتار و نگرش هایی در سیاست ها و استراتژی ها، نوزایی دنیاگردی و تقسیم دنیاگردی به پیش و بعد از کرونا خواهیم بود. در این شرایط، همگرایی و ایجاد بستری برای هم افزایی فکری یک احتیاج اساسی به حساب می آید که توجه به این مهم وظیفه سازمان دنیای دنیاگردی به عنوان نهاد مادر است. شعار سال جاری این سازمان می توانست چراغی پیش روی همه دست اندرکاران این صنعت آسیب دیده باشد. شعاری که می توانست در همسو کردن دولت ها و اعضا این سازمان برای برون رفت از این شرایط و تدوین سیاست های جدید در تکرار چنین شرایطی، مؤثر واقع گردد.شعار دنیاگردی و توسعه روستایی شعاری مناسبی برای این روزهای دنیاگردی دنیا نیست.

در 40 سال گذشته اولین مرتبه ای است که هیچ کشوری به واسطه کووید 19 به عنوان میزبان این رویداد در نظر گرفته نشده و این نشان دهنده شرایط سختی است که دنیاگردی درگیر آن شده است لازم بود سازمان دنیای دنیاگردی، فرایند معمول خویش را تغییر می داد. در بیانیه سازمان دنیای به مناسبت گرامیداشت این روز، اشاره ای به نقش دنیاگردی برای ایجاد فرصت های فراوان در خارج از شهرها به ویژه مناطق روستایی و حاشیه ای شده است و اشاره ای هم به رویکرد سازمان ملل به ویژه صحبت آقای آنتونیو گوترش به عنوان دبیرکل مبنی بر نقش این صنعت در توانمند سازی و درآمد زایی این بخش از جمعیت کشورها دارد. در این بیانیه هیچ اشاره ای به شرایط فعلی دنیاگردی نشده است مگر در بند آخر که آمادگی مناطق روستایی را به واسطه عواملی از جمله پیرشدن جمعیت، پایین آمدن سطح درآمد و شکاف دیجیتالی، برای مقابله با کووید 19 ضعیف اعلام نموده است.

شعار سال جاری، هیچ علامت و نشانی از شرایط ویروسی ندارد درحالی که می توانست یک شعار خوب در شرایط معمول قلمداد گردد، شعاری در ادامه 39 شعار پیش از اینکه از ابتدا تا قبل از تجربه کویید 19 اعلام نموده و قابل پذیرش و اثربخش بوده است.

اکنون بیش از 50 درصد مقاصد سفر ر حال کاهش محدویت های سفر خود هستند و در جریان این آغاز دوباره، منطقی تر آن بود سازمان دنیای، شعار سال جاری را با هدف عزم دنیای و همبستگی جوامع در جهت مبارزه با این شرایط متمرکز می کرد تا حرکت دوباره این جریان در جهت اهداف بلند پیش روی این صنعت قرار گیرد. اهدافی که مبتنی بر صلح و دوستی، تعاملات، فقر زدایی، ایجاد اشتغال، ارتقا سطح آموزش و حفظ محیط زیست و میراث فرهنگی و … شکل گرفته است.

مهر

منبع: گردشبان
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1261

به "شعار بی ربط سازمان دنیای گردشگری با شرایط فعلی سفر در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعار بی ربط سازمان دنیای گردشگری با شرایط فعلی سفر در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید