صدها تابوت چوبی و مجسمه برنزی 2500 ساله در گورستان باستانی سقاره کشف شد

به گزارش تور تایلند، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، صدها تابوت چوبی و مجسمه برنزی 2500 ساله در گورستان باستانی سقاره کشف شد.

صدها تابوت چوبی و مجسمه برنزی 2500 ساله در گورستان باستانی سقاره کشف شد

دو ماه بعد از کشف 5 مقبره تاریخی در سقاره، مصر در ادامه عملیات کاوش خود در این گورستان باستانی واقع در نزدیکی قاهره، یک گنجینه تاریخی دیگر کشف کرد.

مصطفی وزیری، رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر در جمع خبرنگاران گفت: بزرگترین نهانگاه مجسمه های برنز در قبرستان بوباستیان کشف شد که نامش را از ایزدبانوی باستانی به نام باستت میگیرد، ایزدبانویی که معمولا به عنوان زنی با سر گربه تصویر میشد.

در این عملیات کاوش، 150 مجسمه برنزی از خدایان مصر باستان از جمله باستت، آنوبیس، اوزیریس، آمون، ایزیس، نفرتوم و حاثور کشف شد.

وزیری اضافه نمود: ما همچنین یک مجسمه از ایمهوتپ پیدا کردیم و امیدواریم بزودی مقبره وی را نیز کشف کنیم.

ایمهوتپ یک معمار معروف در دوران مصر باستان بود که گفته می شود هرم پلکانی چهار هزار و 700 ساله را در قرن بیست و هفتم قبل از میلاد طراحی کرده است.

سه هفته پس از کشف این مجسمه ها، باستان شناسان مصری دو گور چاهی حاوی 250 تابوت چوبی را نیز کشف کردند که هنوز مهروموم و حاوی اجساد مومیایی ها بودند. قدمت این تابوت ها به چیزی حدود 747 تا 332 سال قبل از میلاد باز میشود.

یکی از مهمترین یافته های این عملیات، کشف اولین پاپیروس سالم در بیش از 100 سال گذشته است که احتمالا آیاتی از کتاب مردگان روی آن حک شده اند. کتاب مردگان مجموعه ای از متون تدفینی است که در آیین خاکسپاری مصریان مورد استفاده قرار میگرفت.

وزیری در این باره گفت: یافته های اولیه حاکی از آن است که این پاپیروس لوله شده 9 متر طول دارد. این پاپیروس برای مطالعات بیشتر به آزمایشگاه های موزه مصر فرستاده شده است.

عملیات کاوش در سقاره در سالهای اخیر به رشته ای از اکتشافات هیجان انگیز منجر شده است که از آن جمله میتوان به کشف آرامگاه 4400 ساله یک کشیش سلطنتی به نام Wahtye در سال 2018 و کشف صدها حیوان مومیایی شده و مجسمه در سال 2019 اشاره کرد.

باستان شناسان مصری سال گذشته نیز 52 گور چاهی شامل بیش از 50 تابوت چوبی را در سقاره کشف کردند که قدمت آنها به 3 هزار سال پیش بر میشود. این باستان شناسان همچنین پیروز به کشف آرامگاه ملکه نیریت، همسر شاه تتی شدند که اولین فرعون دودمان ششم مصر بود.

منبع: همگردی
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2116

به "صدها تابوت چوبی و مجسمه برنزی 2500 ساله در گورستان باستانی سقاره کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدها تابوت چوبی و مجسمه برنزی 2500 ساله در گورستان باستانی سقاره کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید