طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته های علوم تغذیه ایرادات فنی دارد

به گزارش تور تایلند، یک کارشناس و فعال صنفی تغذیه به طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته های علوم تغذیه تا سال 1404 که توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان تدوین شده را دارای ایرادات فنی دانست و از وزارت بهداشت خواست تا به این موضوع رسیدگی کند.

طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته های علوم تغذیه ایرادات فنی دارد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته های علوم تغذیه تا سال 1404 توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان تدوین شد که این موضوع در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرده و کارشناسان تغذیه به این طرح به شدت اعتراض دارند.

در این زمینه حسین زروک در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران در مورد اعتراضات کارشناسان تغذیه به وزارت بهداشت اظهار کرد: در پی قانون و آیین نامه مصوب وزرات بهداشت که توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان تنظیم شده است ورود دانشجویان پزشکی عمومی به رشته های علوم تغذیه آسان شد که این موضوع مورد اعتراض شدید کارشناسان تغذیه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: پس از مدتی در پی اعتراضات شدید و گسترده فعالان صنفی تغذیه و حمایت دانشجویان و جامعه تغذیه کشور، لغو اعطای شماره نظام پزشکی، ایجاد تدریس واحد های جبرانی و کاهش رشته های مجاز به ورود در مقاطع تکمیلی این فضا به سمتی سوق داده شد که ناگاه متوجه داستان فاجعه بار و خطای استراتژیک و وحشتناک در اداره انجمن تغذیه ایران شدیم.

کارشناس تغذیه ادامه داد: انجمنی با قدمت 30 ساله با 6 هزار عضو و به شدت مؤثر و معتبر در وزارت بهداشت به یک باره تبدیل به انجمن مردم نهاد در وزارت کشور با حدود 800 نفر عضو شد که به دلیل ماهیت انجمن های مردم نهاد به شدت از نفوذ و قدرت در وزارت بهداشت افت کرد.

وی شرح داد: مجموعه این تحولات ریز و درشت و در آخر این داستان پرماجرا انتصاب ناخوشایند در ریاست انستیتوی تغذیه دانشگاه شهید بهشتی بود که موجب اعتراضات وسیع و تعطیلی چند هفته ای کلاس ها توسط دانشجویان شد و جامعه تغذیه کشور را نگران کرد.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمان استان کرمان طی یک تحقیق کاملاً ناقص و فاقد پایه های علمی قوی نظر به ایجاد رشته تخصصی تغذیه برای پزشکان عمومی را نیز دارد.

زروک گفت: سؤال فعالان و کارشناسان تغذیه این است که آیا اصولاً و منطقاً صحیح است کاری که توسط یک کارشناس یا کارشناس ارشد تغذیه به خوبی و به نحو احسن در حال انجام است را به یک پزشک عمومی متخصص بسپاریم؟ آن هم زمانی که حدود چند سالی است مقطع تکمیلی تغذیه بالینی راه اندازی شده و امسال فارغ التحصیلان این رشته را داریم و واحد های آن توسط برد و معاونت آموزشی وزارت بهداشت، طی جلسات متعدد و نفس گیر علمی تدوین شده چه لزومی است که به کشور در این فضا فشار مالی مضاعف، سنگین و طاقت فرسا وارد گردد.

این فعال صنفی تغذیه شرح داد: ایرادات بسیاری به طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته های علوم تغذیه تا سال 1404 وارد است. یکی از این ایرادات این است که در این طرح افراد فارغ التحصیلان فیزیولوژی ورزشی در حوزه تغذیه به کار گرفته می شوند که این موضوع در هیچ جای دنیا سابقه و پیشینه ندارد و با توجه به واحدهای درسی این افراد، کاملاً و منطقاً از نظر علمی مردود است.

وی ادامه داد: حدود 9 هزار دانش آموخته این رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در حال خدمت رسانی به هم وطنان خود در حوزه های پیشگیری و درمان هستند که به خوبی و به نحو احسن از پس وظایف محوله برآمدند و باید مانند تمام دنیا و تمام رشته های زیرگروه علوم پزشکی به روز شده و از مطالب جدید این علم آگاه شوند .

فعال صنفی تغذیه در سرانجام گفت: طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته های علوم تغذیه تا سال 1404 به شدت فاقد ارجاعات علمی و مرسوم گزارشات این چنینی در سایر مراکز علمی است و انتشار آن به شدت موجب نگرانی دانش آموختگان و دانشجویان و اساتید رشته تغذیه شده و اعتراضات شدید آن ها را به همراه دارد.

414

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1023

به "طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته های علوم تغذیه ایرادات فنی دارد" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته های علوم تغذیه ایرادات فنی دارد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته های علوم تغذیه ایرادات فنی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید