متخصص ارتودنسی چه فرقی با دندانپزشک دارد؟

به گزارش تور تایلند، متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) و دندانپزشک هر دو به بیماران یاری می نمایند تا سلامت دهان و دندان خود را ارتقا دهند؛ اما با روش های مختلف.

متخصص ارتودنسی چه فرقی با دندانپزشک دارد؟

دندانپزشکی یک تخصص پزشکی گسترده است که به دندان ها، لثه ها، اعصاب و فک می پردازد، در حالی که ارتودنسی دندان یک تخصص در دندانپزشکی است که بر اصلاح بایت، اکلوژن و صافی دندان ها تمرکز دارد. یک تفاوت مهم این است که همه ارتودنتیست ها دندانپزشک هستند، اما همه دندانپزشکان دارای مجوز ارتودنتیستی نیستند.

شباهت ارتودنتیست و دندانپزشک در چیست؟

شباهت اصلی بین دندانپزشک و ارتودنتیست این است که هر دو بر مراقبت از دهان تمرکز می نمایند. برای مثال یک متخصص ارتودنسی در کرج می تواند در مطب دندانپزشکی کار کند و مراقبت های مشابه دندانپزشک در کرج را ارائه دهد. بنابراین از این نظر کاملا شبیه هم هستند. آنها هر دو پزشک محسوب می شوند و با دندان ها و لثه ها سر و کار دارند.

تفاوت متخصص ارتودنسی و دندانپزشک در چیست؟

تفاوت های بین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک بیشتر از شباهت های آنها است. یک متخصص ارتودنسی به عنوان یک تخصص دندانپزشکی پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی به تحصیلات اضافی 3 الی 4 ساله در حوزه تخصص ارتودنسی احتیاج دارد.

تفاوت دیگر این است که متخصصین ارتودنسی در یاری به بیماران در تراز کردن دندان هایشان، بهبود بایت یا نصب بریس ها و دستگاه های اصلاحی در آنها تخصص دارند. اگر بیمار مسائل اوربایت داشته باشد، دندانپزشک او را به متخصص ارتودنسی ارجاع می دهد.

از بسیاری جهات، یک دندانپزشک بسیار شبیه به یک پزشک عمومی است، زیرا آنها در زمینه خود دانش دارند. از طرف دیگر، یک متخصص ارتودنسی مانند هر متخصص پزشکی دیگری است که آموزش و تحصیلات بیشتری را گذرانده است که به نسبت پزشکان عمومی اطلاعات و مهارت بیشتری در زمینه تشخیص و درمان بیماری ها دارند. دندانپزشک برای یاری به شما در حفظ سلامت دهان، پیشگیری از مسائل و برطرف مسائلی که ممکن است ایجاد گردد تمرکز می نماید.

دندانپزشکان معمولاً بهداشت دهان و دندان را تشویق می نمایند و خدمات مربوط به موارد زیر را ارائه می دهند:

  • درمان پوسیدگی دندان

  • عصب کشی دندان

  • تشخیص بیماری لثه

  • پر کردن دندان

  • کشیدن دندان

  • روکش دندان

  • سفید کردن دندان

  • جرم گیری دندان

  • و ....

بعضی از متخصصان ارتودنسی در محیط وسیع تری کار می نمایند و علاوه بر صاف کردن دندان ها، روش های دندانپزشکی عمومی و زیبایی را نیز ارائه می دهند، در حالی که بعضی دیگر به طور انحصاری روی ارتودنسی تمرکز می نمایند تا بتوانند با موارد پیچیده تر مقابله نمایند و طیف وسیع تری از خدمات ارتودنسی دندان را ارائه دهند. ارتودنتیست ها دندانپزشکانی هستند که در تراز کردن دندان ها تخصص دارند و خدمات مربوط به موارد زیر را ارائه می دهند:

  • اصلاح دندان های نامرتب

  • اصلاح دندان های شلوغ

  • درمان مسائل اوربایت

  • درمان مسائل آندربایت

  • اصلاح فاصله بین دندانی

  • درمان اختلالات گیجگاهی فکی (TMD)

به کدام یک باید مراجعه کنم؟

بیشتر افراد با مراجعه به دندانپزشک عمومی یا زیبایی آغاز به کار می نمایند و در صورتی که معین گردد مسائل مربوط به ارتودنسی دندان دارند به متخصص ارتودنسی ارجاع داده می شوند. به عنوان مثال، اگر سردرد یا مسائل فک را تجربه می کنید که می تواند ناشی از نیش شما باشد، دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

با این حال، اگر به طور خاص می خواهید در خصوص مسائل مربوط به بایت و مرتب کردن دندان های خود صحبت کنید، لازم نیست منتظر ارجاع باشید. شما می توانید برای مشاوره در پی یک متخصص ارتودنسی خوب در شهر و منطقه خود باشید.

ارتودنتیست به شما یاری می نماید دندان های مرتب داشته باشید

لبخند زیبا با دندان های مرتب و سفید یکی از عوامل بسیار مهم در بالا رفتن اعتماد به نفس افراد است. متاسفانه بسیاری از مردم آن را در نظر نمی گیرند؛ اما لبخند زیبا فواید جسمی و سلامتی بی شماری را نیز به همراه دارد. چیدمان مناسب دندان ها و فک ها بر سلامت و تندرستی کلی شما تأثیر می گذارد. متخصص ارتودنسی شما این را می داند و به کاهش فشار، سردرد و درد ناشی از TMJ، تراز غیرطبیعی فک، دندان های کج و نیش نامناسب که می تواند جویدن را سخت کند یا باعث ساییدگی غیرطبیعی مینای دندان یا سایر بیماری ها گردد، یاری می نماید. اما چگونه؟

امروزه راه های بسیاری برای رسیدن به لبخند بی نقص و دندان های مرتب وجود دارد که یکی از موثرترین و پیشرفته ترین گزینه های درمانی، ارتودنسی است. دو مورد از رایج ترین انواع ارتودنسی دندان عبارتند از:

بریس های ارتودنسی

بریس های ارتودنسی به دو دسته بریس های فلزی معمولی و بریس های سرامیکی تقسیم بندی می شوند. این روزها، بریس های فلزی (همان سیم کشی دندان) کوچک تر و راحت تر از بریس های قدیمی هستند. آنها در درمان سریع بیشتر مسائل مربوط به ارتودنسی دندان بسیار موثر هستند.

بریس های سرامیکی یکی از جدیدترین انواع ارتودنسی دندان است که به رنگ طبیعی دندان های شما نزدیک تر هستند، بنابراین کمتر به چشم می آیند و در واقع نوعی ارتودنسی نامرئی هستند.

هر دو روش، یک راهکار عالی برای یاری به دستیابی به یک لبخند زیبا و سالم برای تمام سنین هستند.

ترازهای شفاف اینویزیلاین

این مخفیانه ترین روش برای حرکت دادن دندان ها به موقعیت صحیح است زیرا عملاً نامرئی هستند. تفاوت آن ها با بریس ها از این جهت است که متخصص ارتودنسی شما مجموعه ای از ترازنماینده های شفاف و متناسب را در اختیار شما قرار می دهد تا دندان هایتان را به آرامی صاف نموده و در جای خود هل دهد.

از جمله فواید اینویزیلاین ها می توان به متحرک بودن و البته نامرئی بودن آنها اشاره نمود. البته باید بدانید که الاینرها تنها برای درمان ناهنجاری ها و مسائل جزئی تا میانه دندانی کاربردی هستند و در صورتی که اندازه مسائل شما شدید باشد تنها به یاری بریس های ثابت ارتودنسی قابل درمان هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 خرداد 1402 بروزرسانی: 24 خرداد 1402 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2286

به "متخصص ارتودنسی چه فرقی با دندانپزشک دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "متخصص ارتودنسی چه فرقی با دندانپزشک دارد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متخصص ارتودنسی چه فرقی با دندانپزشک دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید