بازدید از معبد سپید در تور چیانگ رای تایلند

به گزارش تور تایلند، معبد Wat Rong Khun در چیانگ رای که به معبد سپید معروف است از سال 1997 توریست‌ها و گردشگران زیادی را برای بازدید از یکی از شاهکارهای هنری حماسه‌ای به این مکان جذب کرده است. هنرمند محلی، آجان چالرمچای کوسیتپیپات (Arjan Chalermchai Kositpipat) با بودجه و سرمایه خود اقدام به طراحی و ساخت این معبد کرد. او حتی از فروش بلیط برای بازدید از این معبد نیز خودداری کرد.

بازدید از معبد سپید در تور چیانگ رای تایلند

با وجود اینکه این معبد خارق‌العاده کاملا نمایانگر تم بودایی است، هنرمند خالق این بنا خود و این شاهکارش را چندان جدی نمی‌گیرد. بازدیدکنندگان از این معبد ابتدا با تصویر آقای Kositpipat در اندازه طبیعی یک شخص، روبرو شده و سپس نظاره‌گر دیگر آثار هنری موجود در معبد خواهند بود. آثاری که شامل قهرمان‌های کتاب‌های مصور، فیلم‌های علمی و تخیلی و دیگر تم‌های مدرن می‌شود.

درباره معبد سپید (Wat Rong Khun) تایلند

رنگ سفید به این خاطر برای Wat Rong Khun انتخاب شد که هنرمند خالق این بنا فکر می‌کرد رنگ طلایی (که رنگ معمول معابد تایلند است) برای افرادی که به دنبال هوسرانی و انجام کارهای شیطانی هستند، مناسب است. پل چرخه حیات (The Bridge of the Cycle of Rebirth) به دروازه بهشت می‌رسد؛ و دو فرشته نگهبان خشن از این مسیر محافظت می‌کنند. دستان کشیده شده به سمت آسمان نماد تمایلات دنیوی نظیر حرص و طمع، شهوت، الکل، دخانیات و دیگر تمایلات بشری است. به صورت خلاصه می‌توان گفت این دست‌ها نمایانگر افرادی هستند که از ورود آن‌ها به بهشت جلوگیری شده است.

معبد سپید در سال 2014 توسط زلزله آسیب دید و خالق این بنا ادعا کرد که قصد دارد به دلایل امنیتی تمام این معبد را نابود کند، بنایی که حاصل تمام عمر او بود. پس از بررسی دقیق، اعلام شد که بازدید از معبد برای بازدیدکنندگان هیچ خطری ندارد و فرایند بازسازی و مرمت آن همچنان در دست اجرا است.

گردشگران تور چیانگ رای فقط از محوطه بیرون اجازه عکس گرفتن از معبد سپید را دارند. متاسفانه در حال حاضر بازدید از بنای اصلی که به ubosot معروف است، امکان‌پذیر نبوده و این بنا غیرقابل دسترس است اما ubosot شامل دیوار نماهایی است که شخصیت‌های متفاوتی از هری پاتر و شخصیت hello Kitty گرفته تا مایکل جکسون (Michael Jackson) و شخصیت نئو (Neo) در سری فیلم‌های ماتریکس را به تصویر می‌کشند.

بازدید از معبد Wat Rong Khun در تور تایلند

اگر مشتاق شرکت در تور تایلند و بازدید از این معبد هستید باید بدانید که معبد سپید همه روزه از ساعت 8 صبح تا 5 بعداز ظهر و در روزهای تعطیل تا ساعت 5:30 بعداز ظهر برای بازدید عموم باز است.

با وجود اینکه معبد سپید از مهمترین و اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تور چیانگ رای به حساب می‌آید. ورودی و استفاده از سرویس بهداشتی در معبد سپید رایگان است. هنرمند خالق بنا نمی‌خواست که در این پروژه پول عامل اصلی باشد و حتی برای میزان بودجه‌ای که سازمان‌ها می‌توانند به این معبد اهدا کنند محدودیت‌هایی قائل شد.

با وجود اینکه دکور و تزئینات شامل شخصت‌هایی همچون بت من (Batman)، پاندای کونگ فو کار (Kung Fu Panda) و دیگر شخصیت‌های هالیوودی می‌شود، اما با این حال معبد سپید یک مکان مذهبی به شمار می‌آید. در ورودی معبد به زنان پوشش‌هایی به نام sarong داده می‌شود تا زانوان خود را با آن بپوشانند، مردان نیز اجازه پوشیدن شلوارک را دارند. اما شانه‌ها باید حتما پوشیده باشد و پوشیدن پیراهن‌هایی که دارای تصاویر نامناسب هستند، ممنوع است. برای اینکه بیشتر درباره بایدها و نبایدها هنگام بازدید از معابد در تور تایلند بدانید می‌توان به دیگر مقالات سایت بورالان مراجعه کنید.

بازدید از اطراف معبد سپید در تور تایلند

معبد سپید چیانگ رای در دل مجموعه‌ای از بناهای زیبا قرار دارد و حتی ساختمان طلایی که سرویس‌های بهداشتی در آن واقع شده‌اند دارای تزئینات و دکور زیبایی است. حتی سرویس بهداشتی این معبد نیز در مقایسه با دیگر معابد تایلند بسیار تمیز و شیک است.

درون محوطه معبد یک چاه آرزوها همراه با چندین پاگودا و بنای زیبا و هنری دیگر قرار دارد. یکی از ساختمان‌هایی که معمولا کمتر از آن بازدید می‌شود، در پشت ساختمان‌های اصلی معبد سپید واقع شده و مکانی است که در آن آثار هنری مذهبی ساخته دست Chalermchai Kositpipat نگهداری می‌شود. سالن محل نگهداری آثار مقدس و باستانی بسیار جالب است و حتی اجناس موجود در مغازه خرید سوغاتی نیز دارای قیمت مناسبی بوده و ارزش نگاه کردن را دارند.

می‌توانید در میان شخصیت‌های نفرین‌شده‌ای که دو فرشته نگهبان اجازه ورود به بهشت را به آن‌ها نداده‌اند، به دنبال تم‌ها و شخصیت‌های پنهانی باشید.

در این میان می‌توانید شاهد دستی با شکلی بد، یک دست Wolverine، آدم فضایی‌ها، نمادهای صلح، تفنگ و دیگر کنایه‌ها، اشارات و تلویحات جالبی باشید.

درباره هنرمند خالق معبد سپید

معبد سپید در چیانگ‌ رای تایلند مهم‌ترین اثر هنری هنرمند شهیر چالرمچای کوسیتپیپات (Chalermchai Kositpipat) است که از دیگر آثار وی می‌توان به Black House و برج ساعت رنگارنگ در مرکز شهر چیانگ رای اشاره کرد. وی با بودجه شخصی خود و با هزینه‌ای بالغ بر 1.2 میلیون دلار با همکاری 60 نفر معبد سپید را بنا کرد. وی خود را به شدت وقف کارش کرد و زمانی بیش از 200 نقاشی در یک سال می‌کشید. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هر روز از ساعت 2 صبح از خواب برمی‌خیزد و روز خود را با مدیتیشن آغاز می‌کند.

برج ساعت مشهور شهر چیانگ رای در تور تایلند در طول سه سال به پایان رسید و همانند دیگر آثار Kositpipat این برج نیز با هزینه شخصی هنرمند و به خاطر عشق او به استان و محل زادگاهش ساخته شد.

برنامه‌ رقص نور هر شب ساعت 7، 8 و 9 شب انجام می‌شود و یکی از جاذبه‌های تور تایلند در این شهر به حساب می‌آید.

کارهای عجیب و غریب این هنرمند شامل آثار هنری مذهبی زیبا تا دکور و تزئینات و حتی آثاری که دارای پیام‌های قوی و مشهودی هستند می‌شود.

کارهایی نظیر آنکه جورج دبلیو بوش و اوسامه بن لادن را سوار بر یک موشک هسته‌ای در فضا نشان می‌دهد. حتی شاه Bhumibol Adulyadej نیز یکی از مشتریان این هنرمند بود.

نکاتی برای بازدید از معبد سپید چیانگ رای در تور تایلند

معبد سپید کمی بیش از شش مایل (حدود 13 کیلومتر) به سمت جنوب شهر چیانگ رای در تقاطع بزرگراه 1 و 1208 قرار دارد.

یکی از ساده‌ترین روش‌های رفتن به معبد سپید این است که در تورهای محلی گردشگری (که در اغلب هتل‌ها و مهمانخانه‌ها وجود دارند) شرکت کنید. در غیر اینصورت می‌توانید با کرایه یک اسکوتر خودتان در بزرگراه به سمت جنوب رانندگی کنید. مسلما احتمال اینکه معبد سپید درخشان را در سمت راست خود نبینید خیلی کم است. ماشین‌هایی که در بزرگراه 1 بین دو شهر چیانگ مای و چیانگ رای در تردد هستند، بسیار سریع حرکت می‌کنند بنابراین حتما در سمت چپ حرکت کرده و مراقب باشید.

یکی دیگر از راه‌های ساده برای رسیدن به معبد سپید در تور تایلند استفاده از اتوبوس حمل و نقل عمومی است که از ایستگاه اتوبوس واقع در شهر چیانگ رای حرکت می‌کند. حتما به راننده بگویید که می‌خواهید در معبد Wat Rong Khun پیاده شوید. برای بازگشت به شهر یا باید یک تاکسی tuk-tuk (تاکسی مخصوص تایلند) بگیرید و یا با اتوبوس به شهر برگردید.

پس از بازدید از معبد سپید در تور تایلند

بهترین گزینه در تور تایلند پس از بازدید از معبد سپید، این است که حدود 12.5 مایل به سمت شمال در بزرگراه 1 رانندگی کرده و از بنایی که نقطه مقابل معبد سپید است و به خانه سیاه (Black House) معروف است بازدید کنید. افراد محلی به این بنا Baan Dam می‌گویند. در حالی که معبد سپید (White House) نمادی از بهشت است، خانه سیاه (Black House) که به اشتباه به آن "معبد سیاه" (Black Temple) می‌گویند، نمادی از جهنم است. یافتن بنای Black House کمی مشکل‌تر است. برای رسیدن به این بنا در تور تایلند باید در بزرگراه شماره 1 به سمت شمال رانندگی کرده و در سمت چپ به دنبال یک دور برگردان کوچک باشید. علائم و تابلوها را دنبال کرده و یا از افراد بومی آدرس Baan Dam را بپرسید.

می‌توانید برای جذاب‌تر شدن تور تایلند خود، پس از بازدید از معبد سپید (White Temple) در شهر چیانگ رای، کمی پیاده‌روی و کوه نوردی کرده و از آبشار 70 متری زیبای Khun Kon در پارک ملی این منطقه دیدن کنید. برای این منظور پس از خروج از معبد سپید به سمت چپ پیچیده و به بزرگراه 1208 بروید، سپس دوباره به سمت چپ به بزرگراه 1211 پیچیده و به رانندگی ادامه دهید تا جاده پایان یابد. سپس علائم و تابلوها را تا رسیدن به آبشار دنبال کنید. در راه بازگشت برای عکس گرفتن با شیر طلایی عظیم‌الجثه‌ این منطقه در شهر Singha Park توقف کوتاهی داشته باشید.

انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 263

به "بازدید از معبد سپید در تور چیانگ رای تایلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از معبد سپید در تور چیانگ رای تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید