مهر به روایت آمار

به گزارش تور تایلند، مهر دوباره به پشت درهای مدارس رسیده و فردا 14.6 میلیون دانش آموز به استقبالش می روند؛ هرچند گرانی لوازم التحریر و پوشاک بسیاری از خانواده ها را آزار داد و مسائل آموزشی مناطق محروم همچنان به قوت خود باقیست؛ با وجود همه سختی ها، آموزش و پرورش آماده بازگشایی مدارس است و روز اول مهر همچنان برای همه ما روز خاطره انگیزی است.

مهر به روایت آمار

به گزارش خبرنگاران، سال تحصیلی 97ـ 98 هم از آن سال های پرفراز و نشیبی بود که از خاطره آموزش و پرورش پاک نمی گردد؛ رفت و آمدهای مدیریتی و انباشت مطالبات فرهنگیان در این سال تحصیلی نیز نارضایتی هایی را به دنبال داشت.

سیدمحمدبطحایی چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش پس از پیروزی انقلاب پس از 650 روز فعالیت اواسط خرداد ماه کناره گیری کرد و سرپرستی وزارتخانه به سیدجوادحسینی سپرده شد. با این حال محسن حاجی میرزایی 12 شهریور از نمایندگان رای اعتماد گرفت و بر جایگاه وزارت آموزش و پرورش تکیه زد.

فارغ از تبعات تغییرات مدیریتی اتفاق افتاده، وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته برنامه هایی را به اجرا درآورد که از جمله آنها می توان به برنامه ویژه بوم، حذف مشق شب و راه اندازی اتاق اسباب بازی اشاره نمود. بطحایی تاکید دولت برای تغییرات ساختاری و چابک سازی وزارتخانه را اجرا کرد و دست به ادغام هایی زد که از جمله چالش برانگیزترین آنها ادغام مرکز روابط عمومی با حوزه ریاستی بود که البته در دوره سرپرستی سید جواد حسینی احیا شد.

آتش سوزی مدرسه غیردولتی اسوه حسنه زاهدان در آذرماه 97 و مرگ سه دختر دبستانی نیز از جمله حوادث تلخ سال تحصیلی گذشته بودند، همچنین اردیبهشت ماه جاری انتشار کلیپی از همخوانی دسته جمعی موسیقی مبتذل در چند مدرسه حاشیه ساز شد و بازتاب های فراوانی در جامعه به دنبال داشت.

آمارهایی از تعداد دانش آموزان، معلم ها و فضای آموزشی در سال تحصیلی جدید

به گزارش خبرنگاران، پروژه مهر برای بازگشایی مدارس در وزارت آموزش و پرورش در تابستان جاری به اجرا درآمد و آنطور که حاجی میرزایی بیان کرد، آخرین آمارهای ثبت نامی حاکی از آغاز سال تحصیلی با 14 میلیون و 600 هزار دانش آموز است که افزایش حدود 500 هزار نفری را نسبت به سال گذشته نشان می دهد و از این تعداد، هشت میلیون و 196 هزار نفر در دوره ابتدایی ثبت نام نموده اند.

همچنین بازگشایی مدارس ایرانی در 110 مدرسه، 77 شهر و 49 کشور انجام می گردد. شمار دانش آموزان اتباع در سال تحصیلی جاری به حدود 500 هزار نفر می رسد که 123 هزار نفر آنها بدون مجوز و مدارک هویتی و حدود 370 هزار نفر با مجوز هستند که در 28 هزار مدرسه ثبت نام شده اند.

بازگشایی مدارس با 870 هزار نیروی شاغل

همچنین آنطور که الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع می گوید از870 هزار نفر نیروی شاغل درآموزش و پرورش؛ 64 درصد معلمان، 11درصد نیروهای حق التدریسی، 5 درصد نیروی کیفیت بخشی و20 درصد مدیریت آموزشگاهی هستند که کلیت شاکله نیروی انسانی در آموزش و پرورش را تشکیل می دهند. با توجه به آمار بالای بازنشستگی ها با کمبود نیرو روبرو بودیم که با راهکارهایی رفع شده و به این ترتیب هیچ کلاسی در آغاز سال تحصیلی بدون معلم نیست.

اخیرا وزیر آموزش و پرورش نیز بر این موضع صحه گذاشت و با تاکید بر کمبود نیروی معلم در این وزارتخانه گفت: حدود 100 هزار معلم در کل کشور احتیاجمند داریم، اما در کوششیم تا با استفاده از معلمان حق التدریس، آموزش یاران، معلمان پیش دبستانی و خروجی های دانشگاه فرهنگیان این مشکل را رفع کنیم و می توانیم این اطمینان را به مردم بدهیم که برای مهر، هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد بود.

وجود 3000 کلاس درس ابتدایی بالای 41 نفره

هرچند نگرانی از افزایش تراکم کلاس های درسی و دو یا سه شیفته شدن مدارس در بعضی مناطق به علت کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی وجود دارد و امسال نیز شاهد تشکیل کلاس های 40 نفره به بالا بویژه در حاشیه کلانشهرهایی چون تهران خواهیم بود حکیم زاده معاون اموزش ابتدایی وزارت اموزش و پرورش نیز به تراکم بالای دانش آموزی در کلاس های درس اذعان دارد و در این باره می گوید: عدالت آموزشی باید در مناطق محروم و کم برخوردار هم اتفاق بیفتد چراکه در آن مناطق عدالت آموزشی فرصت ها و دسترسی را با مشکل روبرو نموده است و حتی در بعضی مناطق تراکم دانش آموزی از حد استاندارد بالاتر است. باوجود آنکه تراکم کلاسی نباید بالای 26 نفر در دوره ابتدایی باشد؛ 62 درصد جمعیت دانش آموزان ابتدایی در کلاس های بالای 26 نفر تحصیل می نمایند و 3022 کلاس درس نیز بالای 41 نفر هستند.

آغاز سال تحصیلی در 570 هزار کلاس درس

برای آغاز سال تحصیلی 570 هزار کلاس درس در 110 هزار واحد آموزشگاهی پیش بینی شده است و آنطور که رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس می گوید 10 هزار کلاس درس برای سال جدید آماده بهره برداری است که عمده آن در استان خوزستان واقع شده است.

وی در این باره توضیحاتی ارائه نموده و می گوید: کوشش کردیم به سمت احداث مدارس بزرگ برویم و استانداردهای لازم را رعایت کنیم، بنابراین ساخت مدارس بزرگ و مجتمع های آموزشی در دستور کار است که اغلب مجهز به سالن های ورزشی؛ نمازخانه و کتابخانه است؛ همچنین توجه به معماری مدارس ازجمله دیگر برنامه ها است. 16 استخر و 149 سالن ورزشی در اوایل سال تحصیلی جدید به بهره برداری می رسد.

رخشانی مهر با بیان اینکه 30 درصد پروژه ها را بنیاد برکت و30 درصد را سازمان نوسازی در مناطق سیل زده تأمین کردند، می گوید: اوایل سال تحصیلی جدید افتتاح متمرکز مدارس سیل زده را خواهیم داشت. همچنین افتتاح 10 هزارکلاس درس را نیز در استان تهران خواهیم داشت.

بازسازی و ساخت مدارس جدید در مناطق سیل و زلزله زده

سازمان نوسازی مدارس در یک ساله گذشته روزهای سخت و پرکاری در مناطق سیل زده برای بازسازی مدارس و تکمیل پروژه های آموزشی مناطق زلزله زده کرمانشاه داشت. به گفته مرزبان نظری مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه، در اثر حادثه زلزله که در 21 آبانماه 96 در کرمانشاه رخ داد، 78 مدرسه با 415 کلاس درس آسیب دیده بودند که با مشارکت خیرین حقیقی و حقوقی مدرسه ساز و اعتبارات دولتی 179 پروژه با 773 کلاس درس به فضاهای آموزشی استان اضافه شد و سهم خیرین در این بین بیش از 115 میلیارد تومان بود.

ورناصری، معاون فنی و نظارت سازمان از اتمام کلیه پروژه های در حال ساخت باقی مانده کرمانشاه تا مهرماه خبر داده است.

محمدرضا حیدری، مدیرکل نوسازی مدارس استان لرستان نیز با اشاره به فرا رسیدن سال تحصیلی جدید اعلام نموده است که در سیل فروردین ماه 423 فضای آموزشی آسیب دیدند که از این تعداد 310 پروژه احتیاجمند تعمیر و 113 پروژه دیگر احتیاجمند تخریب و بازسازی شدند. پس از سیل شاهد کوشش های شبانه روزی و جهادی مجموعه سازمان نوسازی مدارس بودیم به نحوی که با انجام عملیات اجرایی پروژه ها به صورت 3 شیفتی، شاهد اتمام و تعمیر 310 مدرسه سیل زده هستیم.

وی ادامه داد: همچنین در بحث ساخت مدارس تخریب شده از سیل، با آغاز به کار 62 پروژه و اتمام مدارس یک، دو و سه کلاسه تا خاتمه مهرماه، مشکل تأمین فضاهای آموزشی مناطق سیل زده تا حد بسیار زیادی حل خواهد شد، همچنین کار ساخت مدارس شش کلاسه نیز تا خاتمه امسال به اتمام خواهد رسید.

یاسر لیوانی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گلستان نیز از آماده سازی همه مدارس تعمیراتی استان تا مهر ماه خبر داده و گفته است: حدود 160کلاس درس در گلستان در حال بازسازی است که تا آغاز سال تحصیلی جدید آماده و به آموزش و پرورش تحویل داده خواهد شد.

وی درباره 324 مدرسه آسیب دیده از سیل اخیر استان نیز گفت: 24مدرسه احتیاج به تخریب داشت که عملیات تخریب آنها اجرا شده و روند بازسازی آنها آغاز شده است و 300مدرسه دیگر که احتیاج به تعمیر دارد، در حال تعمیر و تجهیز هستند.

حذف بخاری های نفتی و مدارس خشت و گلی

مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین خبر از برچیده شدن بخاری های نفتی در اول مهر داده و گفته است 24 هزار بخاری نفتی کاملاً جمع آوری می شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال 97 تخصیص 110 درصدی بودجه عمرانی را داشتیم که نشان از عزم دولت برای توسعه مدارس است، گفت: 300 میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی کشور به مدرسه سازی تخصیص داده شده است و همچنین تعهدات خیرین 1500 میلیارد تومان بوده است. 210 میلیارد تومان برای مدارس سیل زده هزینه شده و10 هزار کلاس درس برای سال جدید آماده بهره برداری است که بیشتر آن در استان خوزستان است.

وی اضافه نمود: همچنین مدارس خشت و گلی در استان های کشور در مهر ماه حذف و مدارس جدید جایگزین خواهند شد و حذف مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان نیز تا خاتمه آبان ماه به اتمام می رسد و هیچ کلاس خشتی و گلی درکشور نخواهیم داشت، باید مدارس مذکور حتماً تخریب و بازسازی شوند.

توزیع 142 میلیون جلد کتاب درسی با 1000 عنوان

علی باقرزاده، معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به انتشار 142 میلیون جلد کتاب درسی در قالب یک هزار عنوان برای سال تحصیلی جدید، اظهارکرد: کتاب های درسی دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان به صورت رایگان توزیع و در مناطق محروم نیز به صورت نصف قیمت ارائه می گردد.

وی اضافه نمود: البته هنوز حدود یک میلیون نفر از دانش آموزان در پایه های تحصیلی مختلف برای ثبت نام در سامانه سفارش کتاب های درسی اقدام ننموده اند. مجدد به مدت یک هفته امکان ویرایش ثبت سفارش کتاب های درسی را فعال می کنیم و در این مدت فقط دانش آموزانی که مدرسه محل تحصیل خود را تغییر داده اند، می توانند برای ویرایش سفارش خود اقدام نمایند. توزیع کتاب های درسی دانش آموزان دوره متوسطه اول نیز به وسیله 6000 کتاب فروشی سراسر کشور انجام شد.

وعده های پرتکرار رتبه بندی و پرداخت معوقات معلمان

طی چند ماه اخیر دو موضوع اجرای رتبه بندی معلمان و پرداخت معوقات چندماهه فرهنگیان به صدر اخبار آموزش و پرورش رفته و هر روز اخباری در این باره از سوی مسئولان دولت، آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس اعلام می گردد که بعضا تناقضاتی نیز با یکدیگر دارند. اما آنچه از آخرین اخبار اعلامی از سوی وزیر جدید آموزش و پرورش بر می آید قرار است رتبه بندی معلمان اول مهر اجرایی گردد. وی در این باره گفت: 2000 میلیارد تومان تخصیص داده شده، آیین نامه آن تنظیم شده و آموزش و پرورش به دولت تقدیم نموده است و اکنون در فرایند آنالیز دولت است و حتما امسال بودجه مربوط برای اینکار اختصاص می یابد. رتبه بندی در فرایند تصویب است و اجرای آن از اول مهر است.

وی همچنین درباره زمان پرداخت معوقات حق التدریسی نیز گفت: توافقاتی کردیم و اعتباراتی تامین شده و امیدواریم در هفته های اول مهر بتوانیم بخشی از مطالبات را پرداخت کنیم.

البته در 28 شهریور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیشترین مقدار معوقات فرهنگیان پرداخت شده است، معوقات سایر نیروهای حق التدریس نیز به زودی پرداخت می گردد گفت: با توجه به پرداخت مطالبات فرهنگیان واژه معوقات دیگر مفهوم چندانی ندارد، در حال حاضر تنها عده ای از نیروهای حق التدریس مقداری از مطالبات خود را دریافت ننموده اند.

این در حالی است که هنوز بسیاری از فرهنگیان معوقات خود را دریافت ننموده اند و به نظر می رسد اظهارنظرهای کلی در این باره موجبات نارضایتی فرهنگیان را به دنبال داشته باشد.

برنامه های جدید آموزشی، ورزشی و پرورشی در سال جدید

ارسال تجهیزات ورزشی به استان ها و اجرای طرح های مدرسه پویا، مدرسه میزبان، یک دقیقه حرکات ورزشی در ساعات درسی، مسابقات ورزشی، 20 طرح در حوزه پپیشگیری از آسیب های ورزشی، طرح اتاق بازی و یادگیری، طرح معلم تمام وقت، طرح بوم، تبدیل صندوق ذخیره فرهنگیان به بانک، برنامه تعالی مدیریت مدارس، ساماندهی املاک مازاد و برنامه جامع خشونت زدایی در مدارس ابتدایی برای سال تحصیلی جدید در دست اقدام، توسعه و یا برنامه ریزی هستند.

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: 100 هزار آموزگار تحت آموزش های تربیت بدنی قرار گرفتند، توسعه تجهیزات و فضاهای ورزشی نیز در دستور کار واقع شده است و همچنین در آستانه بازگشایی مدارس 35 میلیارد تومان تجهیزات ورزشی به مدارس ارسال شده است. موضوع ایمن سازی، خط کشی فضای مدارس و بهداشت مدارس ازجمله فعالیت های اجرا شده است. مدارس پویا نیز در پروژه مهر دیده شده است، بنابراین کوشش کردیم حیاط پویا را به مدرسه پویا تبدیل کنیم لذا دستورالعمل ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه در طرحی جدید در ساعات درسی دانش آموزان یک دقیقه حرکات ورزشی انجام می دهند، اظهار کرد: سالن های ورزشی در380 مدرسه دخترانه مطابق با برنامه های درسی ایجاد شده است. دستورالعمل مدرسه میزبان نیز ابلاغ شده و از هم اکنون مدرسه ها برای اجرای مسابقات ورزشی آماده می شوند. 150 زمین چمن مصنوعی برای اول مهر آماده شده و 82 درصد ابلاغ مربیان تربیت بدنی صادرشده است.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه آسیب های اجتماعی جزو اولویت های نظام جمهوری اسلامی ایران است گفت: به همین دلیل 20 طرح برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی برنامه ریزی شده است که یک طرح آن میز نماد است. انتظار داریم تمام مدیران و معلمان به سامانه نماد متصل شوند. همچنین دستورالعمل اردوها بازنگری و ابلاغ شده است و صدور مجوز اردوهای استانی به استان ها تفویض خواهد شد.

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه برنامه های سال گذشته با قوت ادامه می یابد گفت: امیدواریم مدارس بیشتری را مشمول طرح تکالیف مهارت محور نموده و اتاق بازی و یادگیری را در مدارس بیشتری راه اندازی کنیم. یک طرح جدید نیز داریم و امسال برنامه جامع خشونت زدایی را در مدارس ابتدایی اجرا می کنیم.

به گزارش خبرنگاران، راه های نرفته بسیاری پیش روی آموزش و پرورش واقع شده است و وزیر جدید آموزش و پرورش باید کوشش کند در عمر باقی مانده دولت دوازدهم ضمن حرکت در ریل سندتحول بنیادین، اصلاحاتی در سیستم آموزش و پرورشی کشور رقم بزند. مدت زمان باقی مانده، زیاد نیست اما برای بعضی گام های اساسی می تواند کافی و مناسب باشد. روشن است که وعده های پرتکرار دست نیافتنی به جامعه فرهنگیان در این جهت از آفات مدیریتی است که می تواند این قطار را از جهتش منحرف کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 773

به "مهر به روایت آمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهر به روایت آمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید