هدف چونک کم کردن فاصله هنرمند تولید کننده و مخاطب است

به گزارش تور تایلند، مؤسس استارتاپ چونک، مهمترین دلیل ایجاد و فعالیت این استارتاپ را نبود برند ایرانی در این حوزه و حذف واسطه های دلال بین هنرمند و مخاطب اعلام کرد.

هدف چونک کم کردن فاصله هنرمند تولید کننده و مخاطب است

سیدمرتضی نقیبی در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شده است، در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران به تشریح فعالیت های این استارت آپ در حوزه صنایع دستی پرداخت و به سوالات مختلف در این خصوص پاسخ داد.

ایده اصلی و هدف تاسیس چونک چه بود و آیا امروز به هدف خود رسیده است؟

در مهرماه سال 93 استارتاپ چونک شروع به فعالیت کرد. نبود برند ایرانی در حوزه صنایع دستی در فضای مجازی یکی از دلایل و ایده های اصلی تشکیل برند چونک بود.

یکی از مسائل هنرمندان و تولیدکنندگان روستایی دسترسی نداشتن آسان به بازار است، به خاطر دور بودن راه ها، یک روستایی نمی تواند محصولاتش را با هزینه پایین به شهر بفرستد. اگر این مرحله را رد کند، در زمینه بازاریابی به مشکل می خورد. بعد از این مرحله دلال ها سر می رسند و محصول را به قیمت بسیار پایین از تولیدکننده خریده و آن را با بهایی بالامی فروشند. کاری که چونک انجام می دهد، کم کردن فاصله هنرمند تولید کننده و مخاطب است.

چونک محصولات را به طور مستقیم از تولیدکننده خریده و به صورت آنلاین می فروشد، در این راستا و برای جذب مخاطب بیشتر، نوآوری هایی در زمینه طراحی و تولید محصولات جدید اجرا می شود.

هدف ابتدایی این بود که در حوزه صنایع دستی برندسازی و تجاری سازی صورت بگیرد؛ از اینرو چونک برای شروع به فعالیت با تولیدکنندگان سراسر کشور شروع به همکاری کرد.

در حال حاضر چونک با تولید محتوا، تولید تصاویر فاخر از محصولات و در نهایت معرفی و تجاری سازی محصولات صنایع دستی پیش می رود.

در راستای نمایش و معرفی صنایع دستی چه فعالیتهایی در چونک اجرا شده است؟

در حال حاضر با ایجاد و تجمع شبکه گسترده ای از تولیدکنندگان و ایجاد فضایی برای معرفی نمایش و فروش این آثار در داخل و خارج از کشور صنایع دستی را به مخاطب معرفی می کنیم.

چونک با توجه به سلیقه مخاطب و نیاز بازار که از طریق تقاضاها رصد می شود، به هنرمندان تولید کننده طرح و سمت و سوی خواست مخاطب پیشنهاد می شود.

در مورد بعضی از تولیدات مثل آثار خاتم کاری، طرح و ایده آثار بسیار فاخر و انحصاری به تولیدکننده پیشنهاد شده و در حال حاضر به مخاطب عرضه می شود، این آثار صرفا توسط تولیدکنندگانی که با چونک همکاری می کنند تولید و عرضه می شود و در هیچ کجای کشور نمونه مشابه آن تولید نمی شود و انحصارا در اختیارا چونک می باشد.

آیا صنایع دستی می تواند نیازهای بک سرمایه گذار با یک کارآفرین در این حوزه را برآورده کند؟

حوزه صنایع دستی و گردشگری بخاطر ارزش افزوده بالایی که دارد از پربازده ترین حوزه هاست.

چرا که برای مثال شاید برای ساخت یک ظرف سفالی متریال آماده اولیه زیاد بالایی استفاده نشود، ارزش افزوده هنر دست هنرمندی ست که یک اثر را تولید می کند و به این دلیل این حوزه صنعت در رده صنایع ارزآور و سودده کشور است.

طبیعتا با این وضعیت در کنار ارزش هنری صنایع دستی، می توان به عنوان یک اثر قابل سرمایه گذاری نیز به آن نگاه کرد.

آیا رکود اقتصادی تاثیری بر بازار داخلی داشته است؟ و آیا این رکود شما را به بازار خارجی سوق داده است؟

تمرکز چونک بر بازار داخلی صنایع دستی است و خوشبختانه در این مدت فعالیت توانسته ایم مخاطب خود را پیدا کنیم و درصدد افزایش مخاطبان هستیم.

در قرن ها و سالیان دور هیچ وقت بازار صنایع دستی متوقف نشده است، از آنجایی که بطور غریزی همه ما ایرانیان عاشق هنر و محصولاتی هستیم که بر پایه هنر و صنایع دستی شکل گرفته است.

ممکن است شرایط اقتصادی تاثیر منفی بر روند بازار بگذارد که تا حدودی هم گذاشته است اما با توجه مخاطب شناسی چونک و اعتماد متقابل مخاطب به چونک این روند منفی کمتر آزار دهنده بوده و تاثیری در کلیت فعالیت نداشته است

صنایع دستی که در چونک ارائه می شود به چه اندازه در زندگی روزمره کاربرد دارد؟

در حاضر با مفهوم چیدمان و خانه ایرانی پیش می رویم و تمام سعی ما بر نشان دادن جلوه ای کاربردی برای محصولات صنایع دستی است، و به همین دلیل که همگام با سلیقه مخاطب پیش میرویم استقبال مخابان بسیار خوب بوده و این نشانه اطمینان خاطریست که چونک بر پایه سلیقه مخاطب بدست آورده است.

فعالیت های آینده چونک در راستای حمایت از هنرمندان و معرفی هرچه بیشتر صنایع دستی کشور چیست و چه برنامه هایی را دنبال می کند؟

امیدواریم در سال 98 بزرگترین بازار فروش صنایع دستی را ایجاد کنیم، قرار است در ماههای اولیه سال 98 پلت فرم مارکت پلی چونک رونمایی شود تا بتوانیم شبکه گسترده ای از تولیدکنندگان و هنرمندان را پوشش دهیم.

رشد کسب و کار در این چهار سال فعالیت به چه میزان بوده و آیا نویدبخش اتفاقات روشنی در حوزه صنایع دستی می باشد؟

در حوزه استارتاپ آمار و ارقام عادتا بالاست، امسال نسبت به سال گذشته با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر جامعه، از نظر تعداد جذب تعداد مخاطب رشد بالای 500 درصدی داشتیم و از نظر رشد فروش بین 40 تا 50 درصد افزایش داشتیم.

آیا جدای از حمایت و سفارش به تولید کنندگان، ایده ایی برای تولید و خلق اثر توسط چونک برای سال آینده در ذهن دارید؟

ایده ای بنام خانه خلاق صنایع دستی را در دست اجرا داریم، قرار است اولین پروژه چونک در شهر یزد و در خانه حیرانی رقم بخورد و اولین خانه خلاق صنایع دستی با تمرکز بر نساجی و زیلوی یزد شروع به فعالیت کند و چونک با این فعالیت وارد فاز تولید نیز بشود.

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 649

به "هدف چونک کم کردن فاصله هنرمند تولید کننده و مخاطب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف چونک کم کردن فاصله هنرمند تولید کننده و مخاطب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید