پیوند صورتک هایی که حس دارند

به گزارش تور تایلند، زمان نمایش فیلم تغییر چهره (face off) در سال 1997، کسی فکر نمی کرد ایده این فیلم روزی به حقیقت بپیوندد. اما تنها 8 سال پس از خلق این فیلم، با پیوند قسمتی از صورت یک زن فرانسوی، اولین قدم برای تحقق این رویا برداشته شد. البته تا اجرای کامل ایده این فیلم، یعنی پیوند کامل صورت، راستا طولانی ای به جای مانده بود که آن هم با

پیوند صورتک هایی که حس دارند

پیوند صورتک هایی که حس دارند

زمان نمایش فیلم تغییر چهره (face off) در سال 1997، کسی فکر نمی کرد ایده این فیلم روزی به حقیقت بپیوندد. اما تنها 8 سال پس از خلق این فیلم، با پیوند قسمتی از صورت یک زن فرانسوی، اولین قدم برای تحقق این رویا برداشته شد. البته تا اجرای کامل ایده این فیلم، یعنی پیوند کامل صورت، جهت طولانی ای به جای مانده بود که آن هم با کوشش و رقابت متخصصان مطرح پیوند اعضا درسراسر دنیا، عملی شد وهفته گذشته دستاورد آنها به نمایش عموم عایدی.

سال 1954 با پیوند یک کلیه اهدایی به بیمار داوطلب، اولین پیوند پیروزیت آمیز اعضای بدن انسان انجام شد و خیلی سریع پیوند اعضای دیگر بدن هم امکان پذیر شدند. به طور کلی اعضای قابل پیوند شامل قلب، کلیه، ریه، پانکراس، غده تیموس، تخمدان و رحم و نسوج قابل پیوند هم شامل استخوان، تاندون ها، قرنیه، پوست، رگ های قلب و عروق خونی می شوند. اما پیوند زدن دست و پا و از آنها مهم تر صورت را باید پیروزیتی استثنایی در علم جراحی دانست.

● گام به گام تا پیوند کامل صورت

اولین جراحی پیوند جزیی صورت سال 2005 در فرانسه انجام شد و طی آن زنی 38 ساله که صورتش به وسیله حمله سگ بشدت آسیب دیده بود، مورد جراحی نهاده شد و گونه، بینی و لب های تازهی دریافت کرد. البته جراحان این بیمار تاکید داشتند این یک عمل پیوند کامل صورت نبوده، بلکه تنها شامل بخش هایی از صورت این بیمار می شده است. آنها هدف نهایی خود را، استفاده از تکنیک پیوند کامل جراحی برای قربانیان سوختگی های شدید بیان داشتند و در عین حال اعتراف کردند هنوز راه حلی برای مسائل این نوع پیوند پیدا ننموده اند.

بعد از این جراحی، چندین جراحی پیوند جزیی صورت در ایالات متحده آمریکا و چین هم انجام شد. در واقع تنها 4 ماه بعد از انجام اولین پیوند صورت در فرانسه، جراحان چینی خبری منتشر کردند که نشان از یک مسابقه علمی و پزشکی در دنیا داشت. آنها اعلام کردند دومین عمل جراحی پیوند صورت دنیا را روی یک مرد چینی انجام داده اند. در این پیوند هم که بافت پیوندی صورت از یک مرد دچار مرگ مغزی گرفته شده بود، بافت تازه در قسمت میانی صورت، زیر چشم ها و بالای دهان نهاده شد.

بعد از فرانسه و چین، جراحان برای اولین بار در آمریکا توانستند80 درصد از صورت یک زن را با استفاده از پوست و ماهیچه های گرفته شده یک جسد بازسازی نمایند. به این ترتیب و با انجام این عمل جراحی، کل صورت این زن عوض و انسان یک گام دیگر به ایده تخیلی فیلم مشهور Face Off نزدیک تر شد. البته طی این سال ها، در دنیای پیوند صورت تا حدی پیشرفت ایجاد شد که در دستاوردی تازه، پزشکان نه تنها پیروز شده اند رویای پیوند کامل صورت را تحقق ببخشند، بلکه حس بویایی بیمار را هم به او بازگرداندند. به این ترتیب در کمال ناباوری، دریافت نماینده اولین پیوند کامل صورت در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و گفت برای نخستین بار حس بویایی را بازیافته است.

در طول دست کم 20 نوبت جراحی که به تعبیر بسیاری از جراحان مطرح دنیا به معنی درنوردیدن حد و مرزهای تازه در زمینه جراحی ترمیمی بوده است دالاس وینز آمریکایی که صورتش سال 2008 در اثر اتصال برق سوخت، صورتی تازه پیدا کرد. نکته جالب این که وینز اعلام نموده صورتش احساسی طبیعی دارد و حس می نماید صورت خودش است. البته با آن که پزشکان نتوانستند بینایی وینز را به او بازگردانند و او با عینک آفتابی سیاهرنگی در اجتماع حاضر می گردد، اما معتقد است بازیافتن حس بویایی و توانایی نفس کشیدن به وسیله بینی، برترین بخش درمان بوده است.

● چالش های جدی پیوند صورت

عمل پیوند صورت دست کم 15 ساعت طول می کشد، چراکه جراحان باید برای این پیوند، تمامی رگ های خونی، ماهیچه ها و پوست اعطانماینده را به بیمار پیوند بزنند. البته کار پیوند در همین جا ختم نمی گردد، چون ممکن است ماه ها طول بکشد تا اعصاب کاملا بهبود یابند، بنابراین تا آن موقع نمی توان با قطعیت از پیروزیت کامل صحبت کرد.

نکته: در طول دست کم 20 نوبت جراحی که به تعبیر بسیاری از جراحان مطرح دنیا به معنی درنوردیدن حد و مرزهای تازه در زمینه جراحی ترمیمی بوده است، دالاس وینز آمریکایی که صورتش سال 2008 در اثر اتصال برق سوخت، صورتی تازه پیدا کرد

البته حتی وقتی تمامی ورم های صورت خوابید، چهره بیمار کاملا شبیه صورت اعطانماینده نخواهد بود، چراکه ساختار استخوان متعلق به خود بیمار است و تنها پوست متعلق به شخص دیگری است. اما با وجود این، جراحی های صورت با چالش های اساسی روبرو است که از اصلی ترین آنها باید به نارضایتی اهدانمایندگان اشاره نمود. در واقع داوطلبان انجام چنین پیوندی باید منتظر اعطانماینده صورت باشند و این اصلا آسان نیست، چراکه خانواده اعطانماینده وقتی در شوک و اندوه شدید است باید راضی به اهدای قسمتی از بدن او گردد که بخشی اساسی از هویت عزیز از دست رفته شان است.

نکته دیگر این که حتی پیدا کردن بیماری که چنین جراحی ای روی صورتش امکان پذیر باشد هم کار سختی است. در واقع حالات روانی بیمار پیوندی بسیار مهم است، چون طول دوره درمان بیمار بیشتر از هر چیز به تمایل وی به تطبیق با شرایط تازه بستگی دارد. به همین علت هم داوطلبان انجام این عمل، تحت سخت ترین آزمایش های روان شناسی و جسمی قرار می گیرند.

اما مسائل این بیماران فقط به مراحل قبل از عمل یا حتی دوران نقاهت خلاصه نمی گردد، چرا که تمامی بیماران پیوندی باید برای همواره، داروهایی مصرف نمایند تا به یاری آنها بدن شان بافت پیوندی را رد نکند؛ در حالی که بر اثر مصرف این داروها، سیستم ایمنی بدن بشدت ضعیف می گردد. ضمناً در مقایسه با پیوند اعضایی نظیر کلیه یا کبد، خطر پس زدن پیوند پوست بسیار زیاد است و در نهایت هم علاوه بر مصرف داروهای جلوگیری از پس زدن، عمل پیوند، عمر بیمار را نزدیک به 10 سال کم می نماید.

● اخلاق پزشکی در برابر ماسک های بیگانه

بیمارانی که صورت آنها بر اثر سرطان، سوختگی یا تصادف از شکل افتاده است می توانند از پیوند صورت بهره مند شوند. مطمئنا بازسازی صورت برای جراح بسیار سخت است، چراکه ناحیه بازسازی شده باید امکان حرکت داشته باشد تا بیمار بتواند احساسات و عواطف خود را به وسیله صورت بویژه لب، چشم و گونه بیان کند. به همین علت هم پیوند پوست سایر بخش های بدن بیمار به صورت او اجازه حرکت یا حساسیت را نمی دهد و در واقع تنها نقش ماسک را بازی می نماید، پس این جراحی علاوه بر پوست، پیوند عضلات و اعصاب را هم باید در بر بگیرد.

در پیوند عصب های این جراحی از فرآیندی به نام مایکرو سرجری (microsurgery) بهره می برند (نوعی جراحی که در آن از ابزار پیشرفته و ظریف و بعلاوه یک میکروسکوپ استفاده می گردد). بعلاوه لازم است سرخرگ ها و سیاهرگ ها از صورت فرد اهدانماینده جدا شوند. در همین حال پزشکان باید ماهیچه های صورت، پوست و چربی زیر پوست را هم از صورت دریافت نماینده جدا نمایند.

برای این که پیوند صورت پیروزیت آمیز باشد باید اعصابی که احساس و حرکت را کنترل می نمایند به درستی پیوند زده شوند. ناگفته پیداست، پیشرفت های پزشکی که به فرونشاندن واکنش سیستم دفاعی بدن نسبت به بافت های خارجی یاری می نماید، احتمال پیروزیت پیوند صورت را افزایش می دهد.باوجود انجام چنین اعمال سخت وحساسی برای پیوند پیروز صورت، حتی پیش از آن که از نظر عملی پیوند صورت ممکن گردد هم بسیاری از جراحان آن را کاری شدنی می دانستند، اما در عین حال تاکید می کردند پیش از آن که کسی عملا برای دریافت صورت از شخصی دیگر، زیر عمل جراحی قرار گیرد، لازم است درباره جنبه های اخلاقی این موضوع تازه و متفاوت بحث گردد. به عبارت دیگر، آنها معتقد بودند مساله این نیست که آیا می توان صورت را پیوند زد یا خیر، بلکه سوال این است که آیا اصولا باید چنین عملی را انجام داد یا نه.

بنابراین درحالی که مردم به طور کلی پیوند صورت را اگر به آن احتیاج داشته باشند می پذیرند، اما عملا مایل نیستند صورت خود را پس از مرگ اهدا نمایند.

به نظر می رسد پیش از آن که این شیوه درمان توسعه پیدا کند باید جنبه های اخلاقی آن را میان مردم به بحث گذاشت تا موانعی که سر راه اعطای صورتی تازه به بیماران قرار گرفته است معین گردد

منبع:www.aftabir.com

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : msjmsj77

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1847

به "پیوند صورتک هایی که حس دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیوند صورتک هایی که حس دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید