چرا گیاهان خانگی ام می میرند؟!

به گزارش تور تایلند، گاهی همه شرایط را برای گیاه تان فراهم کرده اید، اما به نظر می رسد گیاه تان دوست دارد بمیرد و بدون هیچ گونه دلیلی جان به جان آفرین می سپارد! متن زیر را بخوانید تا بفهمید مرگش خیلی هم بی دلیل نبوده!

چرا گیاهان خانگی ام می میرند؟!

این مشکل به خصوص برای افرادی که باغبانی را تازه شروع کرده اند پیش می آید و آنها را کاملا سر در گم می کند. خبر خوب این است که گیاهان بدون دلیل نمی میرند! در حقیقت گیاهان خانگی بسیار قابل پیش بینی هستند و از شرایطی که الان دارند، مشخص است که تا ماه دیگر چه حال و احوالی خواهند داشت.

در متن زیر، اصلی ترین دلایل مرگ گیاهان خانگی را بررسی می کنیم.

1- آبیاری بیش از حد

این شاید اصلی ترین دلیل مرگ گیاهان باشد. در حقیقت گیاهان گلدانی کمی وجود دارند که می توانند آبیاری روزانه را تحمل کنند. حتی گیاهان استوایی هم آبیاری روزانه را دوست ندارند. بهترین روش برای آبیاری مجدد گیاه این است که اجازه دهیم چند سانتی متر سطحی خاک خشک شود و سپس گیاه را مجددا آبیاری کینم. این قانون برای بیشتر گیاهان جواب می دهد. روش دیگر توجه به نشانه های تشنگی در گیاه است. نشانه هایی مانند پژمردگی یا شل شدن برگ ها. نباید تا وقتی که گیاه تان به آب نیاز دارد آن را آبیاری کنید.

2- زهکشی ضعیف

آبیاری و زهکشی رابطه تنگاتنگی دارند. هیج شکی نیست که زهکشی ضعیف گیاهان را می کشد. گلدانی با زهکش های بسته شده و یا خاک قدیمی که زهکشی قبل را ندارد، می تواند آب را در کف گلدان نگه دارد، حتی اگر سطح خاک خشک باشد. نتیجه این خواهد شد که ریشه ها می پوسید. یک شرایط مشابه دیگر این است که، بسیاری از افراد گیاه را تا زمانی آبیاری می کنند که آب از زیر گلدانی آن خارج شود و سپس زیر گلدانی را خالی نمی کنند و گلدان را در زیر گلدانی پر از آب باقی می گذارند.

برای جلوگیری از این مشکل، قبل از آبیاری گیاه سوراخ های زهکش گلدان را چک کنید و اگر بسته شده بودند آنها را باز کنید و همچنین در صورتی که خاک گلدان تجزیه شده بود، خاک را هم عوض کنید. هیچ وقت اجازه ندهید گیاه در زیر گلدانی پر از آب باقی بماند.

3- عوض نکردن گلدان

این شرایط بسیار معمول است که شخصی گیاهی را برای 1 الی 2 سال نگهداری می کند و در طول این مدت گیاه بسیار سرحال است اما بعد از مدتی بدون هیچ دلیلی شروع به برگ ریزی و پژمرده شدن می کند. از میان همه دلایل، دلیل این یکی کم بودن فضای خاک برای ریشه است. در این هنگام ریشه گیاه دیگر نمی تواند مواد غذایی را از خاک دریافت کند. البته مواد غذایی اندکی هم در خاک مانده است. همه گیاهان به تعویض گلدان هر ساله نیاز ندارند اما گلدان شان باید هر از گاهی عوض شود.

4- خاک گلدان قدیمی

این مورد مستقیما در رابطه با عدم تعویض گلدان است. بیشتر خاک های گلدانی پایه پیت دارند که بعد از مدتی تجزیه می شود و خاصیت اسیدی بیشتری پیدا می کند. وقتی پیت موجود در خاک تجزیه شد، برای آب و اکسیژن سخت تر است که خود را به ناحیه ریشه برسانند و آن را تغذیه کنند. در نتیجه این شرایط، گیاه بدون هیچ گونه نشانه و دلیل دیگری از گرسنگی خواهد مرد. بهترین روش آن است که گیاه را تعویض گلدان کنید و یا اگر برای تعویض گلدان زود است، تنها خاک آن را عوض کنید. برای درمان گیاهان بسیار مسن، از کل گیاه قلمه بگیرید و گیاه مادر را دور بیاندازید.

5- آبیاری کم

این مورد معمولا به خاطر بی توجهی به وقوع می پیوندد. آبیاری مورد نیاز گیاه تان را در اینترنت و یا کتاب جستجو کنید و طبق آن برنامه ای برای آبیاری گیاه تهیه کنید و به دیوار در کنار گیاه تان بچسبانید. به این طریق دیگر آبیاری آن را فراموش نخواهید کرد.

حتما متوجه شدید که جای نور آفتاب و کود دهی در این لیست خالی است. حقیقت این است که اگر به گیاه تان خوب رسیدگی کنید و آبیاری و زهکشی آن را درست انجام دهید، گیاه می تواند شرایط نوری و تغذیه ای بسیاری را تحمل کند.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2145

به "چرا گیاهان خانگی ام می میرند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گیاهان خانگی ام می میرند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید