چگونه از هک مودم و سرقت رمز وای فای جلوگیری کنیم؟

به گزارش تور تایلند، اگر فکر می کنید که همسایگان در حال سوءاستفاده از رمز وای فای و بهره گیری از اینترنت خانگی شما هستند، چنین چیزی به غیر از دردسرهای مربوط به اتمام ترافیک و کاهش سرعت، چالش های حقوقی هم برای شما ایجاد می نماید. اما با بهره گیری از نکات ساده می توانید جلوی این کار را بگیرید.

چگونه از هک مودم و سرقت رمز وای فای جلوگیری کنیم؟

آنالیز نفراتی که از وای فای شما استفاده می نمایند

اگر فکر می کنید که شخصی بدون اجازه در حال استفاده از شبکه وای فای شما است ولی در این زمینه 100% مطمئن نیستید، می توانید وارد تنظیمات مودم خود شوید و فهرست گجت هایی که به مودم شما وصل شده را مشاهده کنید. برای ورود به پنل ادمین مودم هم با توجه به شرکت سازنده تفاوت هایی وجود دارد. ولی به زبان ساده، در پشت مودم یا جعبه آن می توانید یک IP را مشاهده کنید که با وارد کردن آن و سپس نام کاربری و رمز عبور، قادر به ورود به این محیط خواهید بود. نام کاربری و رمز عبور هم پشت مودم نوشته شده ولی در بیشتر مواقع برای هر دو می توانید از عبارت admin استفاده کنید.

بعد از مشاهده فهرست، باید دنبال نام های ناآشنا بگردید. بعضی از مودم ها به شما اجازه می دهند که گجت های مشکوک را از مودم بیرون بیندازید و حتی ارتباط آن ها را مسدود کنید. البته مسدود کردن برای گجت هایی مانند آیفون جواب نمی دهد زیرا کاربران آن ها به راحتی می توانند آدرس MAC دستگاه خود را تغییر دهند. بعلاوه بعضی از گجت ها نام تعیینی ندارند و بنابراین قبل از مسدود کردن، باید آدرس های مک موجود در فهرست مودم را با آدرس مک دستگاه های موجود در خانه مقایسه کنید. در غیر این صورت ممکن است ارتباط وای فای تعدادی از گجت های داخل خانه را به طور تصادفی مسدود کنید.

راه چاره کوتاه مدت؛ خاموش کردن مودم یا روتر

اگر به هر دلیلی می خواهید هر چه زودتر فرایند سوءاستفاده از مودم وای فای خود را پایان دهید، سریع ترین راه چاره این است که مودم یا روتر خود را خاموش کنید. از طرف دیگر اگر هم می خواهید تنظیمات مودم را تغییر دهید ولی حین انجام این کار دسترسی همسایگان به اینترنت را بگیرید، می توانید کابل اینترنت را قطع کنید و بعد از اعمال تغییرات موردنظر، این کابل را دوباره وصل کنید.

غیرفعال کردن قابلیت اتصال بدون احتیاج به پسورد

بعضی از کاربران تازه وارد هنگام راه اندازی شبکه وای فای، هیچ پسوردی برای شبکه معین نمی نمایند. به همین دلیل اطرافیان و همسایگان هم به راحتی می توانند به مودم شما وصل شوند و حتی کارهای غیرقانونی انجام دهند و شما را به دردسر بیندازند. به همین دلیل باید به تنظیمات مودم سر بزنید و بعد از معین یک پسورد مناسب، روش رمزگذاری WPA2 Personal یا حتی WPA3 Personal را معین کنید تا امنیت شبکه افزایش پیدا کند. بعد از معین یا تغییر پسورد هم باید برای تمام گجت های موجود در خانه این رمز عبور را وارد کنید.

استفاده از استاندارد رمزگذاری تازه

بعضی از روش های قدیمی رمزگذاری مانند WEP، WPA1 و WPA2-TKIP امنیت بسیار پایینی دارند. به عنوان مثال پسوردهای مبتنی بر استاندارد WEP در عرض چند ثانیه به راحتی هک می شوند. به همین دلیل اگر برای مودم خود همچنان از این استانداردها استفاده می کنید، دیگر وقت آن رسیده که از استانداردهای تازهی مانند WPA2 Personal یا WPA3 Personal (در صورت پشتیبانی مودم) استفاده کنید.

هرچقدر استانداردهای استفاده شده برای رمز عبور وای فای بهتر باشد، احتمال هک و سرقت رمز هم کاهش پیدا می نماید. بعلاوه بهتر است قابلیت WPS را هم غیرفعال کنید. اگرچه امنیت این قابلیت طی سال های اخیر بسیار بهتر شده، ولی حقیقت این است که بیشتر کاربران از امکانات مربوط به این تعیینه استفاده نمی نمایند و در نتیجه با غیرفعال کردن آن، احتمال هک شدن را کاهش می دهید. اگر هم مودم شما بسیار قدیمی است و از استانداردهای تازه پشتیبانی نمی نماید، بهتر است به فکر خرید مودم تازه باشید.

غیرفعال کردن اکانت مهمان

بسیاری از مودم ها از قابلیت اکانت مهمان بهره می برند که به شما اجازه می دهند اکانت های جداگانه ای را برای شبکه وای فای تعیین کنید. بعضی از مودم ها این اکانت ها را به طور پیش فرض فعال می نمایند و ممکن است همسایگان این اکانت را هک نموده باشند. حتی اگر این اکانت ها هک نشده اند، در کل بهتر است آن ها را هک کنید زیرا امنیت چندان بالایی ندارند.

تغییر رمز وای فای

ممکن است یکی از همسایگان برای انجام کاری از شما پسورد وای فای گرفته باشد و سپس به استفاده از اینترنت شما ادامه داده است. حتی اگر هم پسورد وای فای شما به هر روشی هک شده باشد، با تغییر پسورد و استفاده از استاندارد رمزگذاری تازه می توانید از این مشکل رهایی پیدا کنید. همان طور که کمی پیش تر گفتیم، با تغییر پسورد باید برای تمام گجت های متصل به وای فای، باید پسورد تازه را وارد کنید.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2096

به "چگونه از هک مودم و سرقت رمز وای فای جلوگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از هک مودم و سرقت رمز وای فای جلوگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید