کاخ گلستان تهران میزبان رییس موزه لوور پاریس

به گزارش تور تایلند، موزه لوور سالانه 230 میلیون یورو از دولت فرانسه اعتبار می گیرد. این موزه از تمام فرهنگ ها صحبت می نماید و مجموعه ای از فرهنگ های مختلف در آن نگهداری می گردد، به همین دلیل است که تا کنون در دنیا پیروز بوده است و رئیس آن را مستقیما رئیس جمهور انتخاب می نماید. این موزه هیچ شیء قاچاقی از ایران در انبارهایش ندارد.

جان لوک مارتنیس (شنبه 21 فروردین) با هیات همراه 7 نفره اش از کاخ گلستان بازدید می کرد، صحبت هایی را بیان کرد.

کاخ گلستان تهران میزبان رییس موزه لوور پاریس

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

ایشان رمز موفقت و شهرت جهانی موزه لوور را سرمایه گذاری زیاد و مناسب دولت فرانسه برای این موزه بیان می نماید و می گوید: این موزه نخست یک کاخ بود و شاید یکی از دلایل آن همین باشد، چون ابتدا برای گردشگران و حتی فرانسوی ها، تاریخ فرانسه را بیان می کرد.

مارتنیس همچنین درباره تعداد آثار ایرانی موجود در گنجینه لوور اظهار کرد: تعداد 550 هزار اثر در کل گنجینه موزه لوور وجود دارد که هزاران اثر آن متعلق به ایران است، اما آمار دقیقی در حال حاضر از این آثار نداریم.

به گفته وی، آثاری که در حال حاضر از ایران در فرانسه وجود دارد، نتیجه همکاری ها، کاوش ها و حفاری های قرن نوزدهم از سایت هایی تاریخی مانند شوش یا کاخ داریوش است که بیشتر آثار ایرانی این موزه از آن محوطه به دست آمده اند.رئیس موزه لوور اظهار کرد: براساس توافقی که در قرن 19 بین ایران و فرانسه امضا شد، قرار شد تا بعضی از آثار بدست آمده از کاوش های شوش در ایران بمانند و دولت فرانسه براساس حقی که گرفت، بعضی از آثار را به کشور خود ببرد.

مارتینس گفت: تا کنون دولت ایران هیچگاه درخواست بازگشت آثار موجود در فرانسه را نداده است، در صورتی که طرف ایرانی درخواست نمایش آثار ایرانی موجود در موزه لوور را در ایران داشته باشد، این کار را انجام می دهیم.

مارتنیس درباره نقش موزه لوور برای حفاظت از آثار تاریخی در زمان وقوع تهدیدات مخاطره آمیزی مانند حمله گروه های تندرو به مکان های تاریخی از جمله لوور با توجه به تجربه ای که مدتی پیش در این زمینه بوجود آمد گفت: موزه ها ساخته شده اند تا آثار را از نابودی نجات دهند. موزه لوور و موزه ملی ایران نقش مهمی در این زمینه دارند. علاوه بر حفظ آثار، آموزش علیه نابودی در مقابل کسانی که قصد نابود کردن تاریخ را دارند نیز مساله مهمی است که ما به آن توجه داریم.

او تاکید نمود: موزه لوور تمهیداتی برای احتمال بروز چنین اتفاقاتی اندیشیده است. با توجه به کاخ بودن موزه لوور، حملات تروریستی که در پاریس رخ داد، خوشبختانه بهتر از این موزه مراقبت کرد. همچنین موزه لوور، از نظارت ارتش فرانسه برخوردار است.

وی همچنین با اشاره به نصب درهای حفاظتی و جست وجوی کامل بازدیدنمایندگان و اندیشیدن تمهیدات امنیتی در سطوح بسیار بالا، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم از این آثار و گنجینه ارزشمند آن به خوبی محافظت کنیم.

مارتنیس همچنین در پاسخ به سوالی درباره آموزش زبان فارسی به کارکنان موزه لوور گفت: ما متاسفانه هیچ هدایت که به زبان فارسی مسلط باشد در موزه لوور نداریم و در حال حاضر راهنمای شنیداری برای بازدیدنمایندگان فارسی زبان موزه پخش می کنیم.او ادامه داد: هرچه بازدیدنمایندگان ایرانی بیشتر به موزه لوور بیایند، ما نیز می توانیم زبان فارسی را به راهنمایان خود آموزش دهیم به صورتی که آمادگی کار پیدا نمایند.

رئیس موزه لوور همچنین درباره امکان ایجاد یک بخش به صورت کامل در موزه لوور جدای از بخش هنر شرقی گفت: ما مجموعه هایی را براساس زمان ارائه می دهیم، در بخش باستان شرق ایران نیز گنجانده شده است، اما امکان اینکه بخشی را به طور کامل به ایران اختصاص دهیم، نداریم.

او همچنین درباره اتفاقاتی که قرار است در ایران در طول دو روز سفرش انجام گردد گفت: این حضور یک همکاری دو جانبه است. در این همکاری، کارشناسان فرانسوی می توانند به ایران می آیند و بالعکس. همچنین آثار موزه های دو کشور می توانند به کشور دیگر برده شوند. ما می توانیم تبادل اطلاعات کنیم و آثار لوور را به ایران بیاوریم. ما تازه اول راه هستیم.

او اظهار کرد : این موزه سالانه 230 میلیون یورو اعتبار دارد و حدود دو هزار و 300 نفر پرسنل آن هستند. ما دولتی هستیم و قانون دولتی را احترام می گذاریم .مارتینس همچنین درباره دادن آثار تاریخی موزه لوور به بخش خصوصی گفت: این از جمله اتفاقاتی است که نمی توان در فرانسه انجام داد. نمی توانیم آثار تاریخی خود را به فروش برسانیم یا به بخش های خصوصی بدهیم. هرچند در آمریکا این کار را انجام می دهند، اما ما نمی توانیم آثار را قرض دهیم.

برای ارتقای موزه داری در ایران آمده ام

او در ادامه درباره تغییرات و تحولات و مناسبات فرهنگی بین دو کشور پس از برجام اظهار کرد: من یک شخص فرهنگی هستم و نباید درباره سیاست صحبت کنم. من به ایران آمده ام تا موزه های ایران را ارزش گذاری کنم و برنامه ای برای ارتقای سطح موزه داری در کشور داشته باشیم.

براساس صحبت های طالبیان، معاون میراث فرهنگی، در ضیافت ناهار جان لوک مارتنیس و هیات همراهش، صحبت هایی نیز درباره آموزش موزه داران و اعضای ایکوم از سوی موزه لوور صورت گرفته و تفاهم نامه ای به امضا رسیده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 828

به "کاخ گلستان تهران میزبان رییس موزه لوور پاریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ گلستان تهران میزبان رییس موزه لوور پاریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید