18 اکتبر؛ شکستی دیگر برای واشنگتن

به گزارش تور تایلند، ایرنا نوشت: در آستانه فرارسیدن موعد لغو تحریم تسلیحاتی ایران، رسانه های فرانسوی با اشاره به ناکامی کوشش واشنگتن در شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی درماه های گذشته، بر خاتمه تحریم تسلیحاتی ایران در 18 اکتبر (27 مهر) بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت، به عنوان دستاورد مهم برجام تاکید کردند.

18 اکتبر؛ شکستی دیگر برای واشنگتن

خبرگزاری فرانسه نوشت: بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت که مهر تاییدی بر توافق بین المللی هسته ای ایران (برجام) ژوئیه 2015 است؛ تحریم ایران در خصوص ممنوعیت فروش سلاح و تجهیزات نظامی سنگین؛ در 18 اکتبر (27 مهر) لغو خواهد شد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه هفته جاری از انتها نظام مجوز خواهی صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی ایران در بامداد 27 مهرماه جاری اطلاع داد و گفت: 27 مهر، روز شکست آمریکاست که علیرغم گردن کشی و حیله گری ها نتوانست کار خود را جلو ببرد.

وی توضیح داد: پنج سال بعد از تصویب برجام این اتفاق می افتد و هفته بعد، پنجمین سالگرد تصویب برجام است. در 27 مهر، هم مجوزخواهی صادرات و واردات تسلیحاتی ملغی شده و هم محدودیت سفر 23 شخصیت حقوقی هم برطرف می گردد.

خطیب زاده یادآورشد: مهمترین بعد لغو تحریم های تسلیحاتی ایران، باور شکست تاریخی ایالات متحده است که به رغم تمام گردنکشی ها و حیله گری ها و اقدامات فراقانونی نتوانست در دنیای متنوع شده کار خود را جلو ببرد و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نشان داد که آمریکا آن قدرها هم که اعلام می نماید قدر قدرت نیست.

میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین نیز گفت: تمام کوشش های آمریکا برای ادامه تحریم تسلیحاتی ایران شکست خورده است و در آینده نیز بی نتیجه خواهد ماند.

اولیانوف اخیرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده با توجه لغو محدودیت تسلیحاتی ایران روز 18 اکتبر (27 مهر) می تواند از آن ممانعت کند، گفت: کوشش های اخیر آمریکا در شورای امنیت برای این اقدام (ادامه تحریم تسلیحاتی ایران) ناتوانی این کشور را نشان داد.

ایگور کوروتچنکو سردبیر نشریه دفاع ملی روسیه هم معتقد است که هیچ محدودیت حقوقی برای فروش تسلیحات به ایران باتوجه به این واقعیت که محدودیت تسلیحاتی در خصوص تهران تمدید نشده، وجود ندارد.

کوروتچنکو که از کارشناسان نظامی مطرح در روسیه است روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا توضیح داد: براساس قوانین بین المللی هیچ ممنوعیتی در خصوص همکاری تسلیحاتی با ایران وجود ندارد و روسیه بر این امر مهم تاکید دارد.

وی ادامه داد: ایران و روسیه می توانند همکاری بلند مدت در حوزه فنی -نظامی داشته باشند.

کارشناس ارشد روس ادامه داد: روسیه می تواند هر چیزی که ممنوع نیست بفروشد و ایران هم هر چیزی که لازم دارد می تواند برای خرید به روسیه پیشنهاد بدهد.

ایگور کوروتچنکو که سابق عضو شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه بود در خصوص ناکامی آمریکا در تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل گفت: این شرایط نشان داد که سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران ناموفق و بی اثر است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: در ماه اوت گذشته، کوشش ایالات متحده برای تحت فشار قرار دادن شورای امنیت به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و بازگرداندن تحریم های بین المللی ضد ایرانی که طبق قطعنامه 2231 لغو شده بودند، ناکام ماند.

مسکو در ماه سپتامبر از تمایل خود به توسعه همکاری های نظامی با ایران پس از برطرف تحریم تسلیحاتی اطلاع داد و چین نیز گفت میخواهد پس از 18 اکتبر (27 مهر) به ایران سلاح بفروشد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، پیش تر با صدور بیانیه ای و به رغم مخالفت جهانی، در اقدامی یکجانبه مدعی شده بود که تمام تحریم های سازمان ملل از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته می گردد در حالی که هیچ کشوری حاضر به شنیدن استدلال های غیرقانونی وی نشد.

پیشتر نیز همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به جز دومینیکن با رد قاطعانه پیش نویس قطعنامه آمریکا، به همراه ریاست این شورا اعلام نموده اند که آمریکا به دلیل خروج از برجام در جایگاهی نیست که بتواند مکانیسم ماشه را فعال کند و شورای امنیت هیچ اقدامی در این خصوص نخواهد کرد.

این ادعای واهی دولت ترامپ مبنی بر بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران که به اذعان رسانه های آمریکایی با اهداف تبلیغات انتخاباتی در آستانه انتخابات سوم نوامبر /13 آبان/ آمریکا اعلام شده، همچنین موجی از نقدها جهانی را به دنبال داشته است.

این رسانه فرانسوی در ادامه یادآور شد: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در مه 2018 به طور یکجانبه از از توافق هسته ای ایران 2015 (برجام) خارج شد.

دونالد ترامپ در مقابل دیگر کشورهای عضو این توافق با ایران (آلمان، چین، فرانسه، انگلیس و روسیه) ادعا می نماید که متن توافق هسته ای ایران تضمین های کافی برای جلوگیری از دستیابی تهران به بمب اتمی را ارائه نمی دهد. این ادعا اما مورد توافق هیچ یک از این پنج کشور امضا نماینده برجام نیست و همه آنها سعی بر حفظ این توافق بین المللی و بهره مندی از فایده ها و امتیازهای آن دارند.

ترامپ پس از خروج از برجام، تمام تحریم های ضد ایرانی را که واشنگتن خود در توافق وین درباره لغو آن ها موافقت نموده بود؛ در قالب سیاستی با عنوان فشار حدکثری علیه ایران، دوباره احیا و حتی تشدید کرد و ایران را از مزایای مورد انتظار در توافق وین محروم ساخت.

تهران نیز در اقدام متقابل و مبتنی بر توافق برجام، از سال 2019 تصمیم به کاهش تدریجی و گام به گام تعهدات خود در قبال این توافق گرفت و در پنج گام، این تعهدات را کاهش داد اما گفت هر زمان طرف های مقابل برجام به تعهدات خود عمل نمایند به گونه ای ایران از امتیازهای این توافق برخورد گردد، همه گام های برداشته شده از سوی تهران در راستا کاهش تعهدات، در مدت بسیار کوتاهی قابل برگشت خواهد بود.

شبکه رادیو و تلویزیونی آر. تی. بی. اف بلژیک نیز با اعلام انتها تحریم های تسلیحاتی ایران در 18 اکتبر (27 مهر) گزارش داد: ایران همواره اعلام نموده که به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست؛ توافق نامه وین، لغو تحریم های بین المللی را که اقتصاد این کشور را تحت فشار قرار داده بود در ازای تضمین های تأیید شده از سوی سازمان ملل متحد در ارتباط با ماهیت صرفا صلح آمیز فعالیت های هسته ای ایران پیش بینی نموده است.

همچنین نشریه فرانسوی لوریان لوژور در بخشی از گزارش خود با عنوان روسیاهی حداکثری نوشت رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، با اشاره به تحریم های اعلام شده از سوی واشنگتن علیه بانک های ایرانی در سخنرانی خود تاکید نمود این تحریم های خباثت آمیز [آمریکا]، جنایت است به معنای واقعی کلمه؛ حالا ما مقاومت می کنیم، ما می ایستیم و ان شاءالله این فشار حدّاکثری او به روسیاهی حدّاکثری آمریکا منتهی خواهد شد؛ این کار را ما خواهیم کرد به توفیق الهی و او را پشیمان می کنیم.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 1291

به "18 اکتبر؛ شکستی دیگر برای واشنگتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 اکتبر؛ شکستی دیگر برای واشنگتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید