10 عادت مخرب که باعث آسیب به موهایتان می گردد

به گزارش تور تایلند، قوانین نگهداری و مراقبت از مو بسیار ساده است ولی گاهی اوقات، ما کارهایی با موهایمان می کنیم که به مرور زمان به عادت تبدیل شده اند و آسیب زیادی به مو می زنند. اگر دوست دارید موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید، باید این چند عادت مخرب در مراقبت از مو را ترک کنید.

10 عادت مخرب که باعث آسیب به موهایتان می گردد

1. استفاده از شانه ها و برس های قدیمی

یکی از چند عادت مخرب در مراقبت از مو استفاده کردن از شانه ها و برس های قدیمی است. البته صرفا قدیمی بودن یک شانه یا برس مهم نیست بلکه شانه ها و برس ها را بسیاری از افراد به ندرت می شویند. موهای گره خورده در برس و آلودگی هایی که به دندانه های آن می چسبد باعث می گردد که موهای شما بیشتر گره بخورد و زودتر کثیف گردد.

هر بار بعد از شانه کردن موها، آن را تمیز کنید و موهای لابه لای دندانه ها را بردارید. ماهی یک بار، برس ها و شانه ها را برای چند دقیقه در ترکیب آب و جوش شیرین خیس کنید و بعد آب بکشید. می توانید از شامپو هم برای شستن برس بهره ببرید. جوش شیرین، چربی ها و محصولات مراقبتی به جای مانده بین دندانه های برس را حل می نماید و آن را تمیز می نماید.

تمیز کردن برس ها فقط به برس های پلاستیکی و چوبی محدود نمی گردد. اگر برس حرارتی دارید، باید آن را هم تمیز کنید. فقط برای تمیز کردن برس حرارتی امکان استفاده از آب و جوش شیرین نیست. برای تمیز کردن این برس ها، میزانی پنبه یا دستمال نرم را به ترکیب آب و جوش شیرین آغشته کنید و بعد دندانه های برس را با آن تمیز کنید.

  • 11 ترفند عالی برای پرپشت تر و ضخیم تر کردن مو

2. استفاده از کش های سفت و خشن

هنوز هم بسیاری از افراد از کش های سفت برای بستن موهای خود استفاده می نمایند. برترین نوع کش برای بستن موها، کشی است که با یک روکش پارچه ای پوشانده شده باشد. کش های خیلی محکم و بدون پوشش، موها را دچار آسیب می نمایند و ایجاد موخوره یکی از آسیب های آن ها است.

برای کنار زدن موهای خود و بستن آن ها به جای کش می توانید از کلیپس بهره ببرید یا با گیره آن ها را از صورت دور کنید. هر چیزی که موهای شما را بکشد، می تواند آسیب زا باشد؛ پس با کلیپس و سایر اکسسوری های مو هم همواره سعی کنید موهایتان را شل ببندید.

3. استفاده ی زیاد از محصولات شیمیایی

استفاده زیاد از مواد شیمیایی متعدد برای هیچ از اندام ها و اعضای بدن خوب نیست و مو هم از این قاعده مستثنی نیست. مو بسیار حساس است و استفاده زیاد از محصولاتی مثل رنگ مو، کراتین و سایر مواد شیمیایی، باعث ایجاد موخوره و آسیب رسیدن به مو می گردد.

تا جایی که می توانید میزان و تعداد دفعات استفاده از این مواد را به حداقل برسانید. قبل از انجام کارهایی مثل کراتین و رنگ مو، یک روتین برای مراقبت از مو داشته باشید. این روتین شامل استفاده از شامپوهای تقویت نماینده، روغن های مفید و ماسک هایی برای پوست سر است.

در خصوص تمام کارهای زیبایی که برای مو انجام می گردد و موادی که برای آن استفاده می گردد، تحقیق کنید. اگر واقعا ضرورتی ندارد، از انجام آن ها صرف نظر کنید.

4. استفاده از حرارت بالای سشوار

بسیاری از وسایلی که برای حالت دادن به موها از آن ها استفاده می کنیم، این کار را با حرارت زیاد انجام می دهند. حرارت زیاد باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی مو می گردد. از دست رفتن رطوبت مو، آن را خشک و شنماینده می نماید و کدر و مات به نظر می رسد. خشکی مو باعث می گردد که موها درخشندگی و جذابیت خود را از دست بدهند.

اما گاهی اوقات ضروری است از وسایل حالت دهنده مو استفاده کنیم. در استفاده از این وسایل سعی کنید دمای آن ها را زیاد بالا نبرید. در واقع هر دمایی بالاتر از دمای میانه، برای مو زیاد است. حرارتی برای موهای شما مناسب است که پوست شما در برابر آن حرارت، اذیت نگردد.

اگر موهای شما در برابر حرارت کم مقاوم اند و زود حالت نمی گیرند، چاره ای ندارید جز اینکه از حرارت بالا بهره ببرید. در این صورت، حتما قبل از استفاده از سشوار و حالت دهنده ها، از محصولات مراقبت از مو در برابر حرارت بهره ببرید. در مجموع هرچقدر حرارت کمتر باشد، برای موهای شما بهتر است.

اجازه دهید موها خشک شوند و فقط کمی رطوبت داشته باشند و بعد از وسایل حرارتی بهره ببرید.

5. استفاده نکردن از محصولات مراقبت از مو در برابر حرارت

اسپری ها و محصولاتی که برای مراقبت از مو در برابر حرارت هستند، می توانند یک لایه محافظ روی تارهای مو ایجاد نمایند که مانع از دست رفتن رطوبت مو می گردد. حتی اگر موهای سالمی دارید، قبل از استفاده از وسایل حرارتی مثل سشوار و حالت دهنده ها، از این اسپری های محافظ بهره ببرید.

قبل از استفاده از سشوار، اتو مو، فرنماینده و… در حالی که موهای شما کمی رطوبت دارد، از فاصله ای 30 سانتی متری، این محصولات محافظ را روی مو اسپری کنید. دقت کنید که تمام قسمت های مو که قرار است با سشوار یا اتو حالت داده شوند، حتما به اسپری آغشته شده باشند. البته در استفاده از آن نباید به میزان ای زیاده روی کنید که موهای شما دوباره کاملا خیس شوند.

  • 9 روش برای فر کردن مو بدون استفاده از حرارت

6. انداختن فاصله زیاد بین هر بار کوتاهی مو

کوتاه کردن موخوره ها کاری است که معمولا پشت گوش می اندازیم اما ایجاد موخوره، یک علامت هشدار است که می گوید وقت کوتاه کردن مو فرا رسیده است. به مرور زمان اگر موخوره ها را به حال خود رها کنید، عمیق تر و بلندتر می شوند و موها را ضعیف و نازک می نمایند.

برای اینکه موهایتان همواره سالم و زیبا بمانند، هر ماه تقریبا دو سه سانتی متر از انتهای آن را کوتاه کنید. اگر می خواهید موهای خود را بلند کنید، هر دو ماه یک بار این کار را انجام دهید. در هر صورت موخوره ها ظاهر بدی به موهای شما می دهند. پس داشتن موی بلند با میزان زیادی موخوره، زیبا نیست اما کوتاه کردن مو، به آن ها جانی دوباره می دهد.

7. شانه کردن نادرست مو

شانه کردن موهایی که گره دارند از ریشه به سمت پایین، باعث آسیب رسیدن به مو می گردد. برای راحت تر شانه شدن موها، آن را به سه چهار دسته تقسیم کنید. هر دسته را از پایین و کم کم شانه کنید. ابتدا مثلا پنج سانتی متر پایین مو را شانه کنید و گره های آن را باز کنید. کم کم بالا تر بروید و در نهایت وقتی تمام گره ها باز شد، موها را از بالا تا پایین شانه کنید.

قبل از شانه کردن هر قسمت از مو را با دست های خود محکم بگیرید و از پایین دست های خود آغاز به شانه زدن کنید تا موهای شما کشیده نشوند.

8. شانه کردن محکم موهای خیس

وقتی موهای شما خیس است، بیشتر از همواره حساس می گردد و احتمال آسیب تماشا آن بیشتر می گردد. اگر می خواهید گره موهای نم دار را باز کنید، از شانه هایی با دندانه های درشت بهره ببرید. موقع خشک کردن موها با حوله هم مراقب مو باشید. ماساژ دادن زیاد موها با حوله، باعث ایجاد موخوره می گردد. حوله را فقط روی مو بگذارید و بردارید و اجازه دهید بیشتر رطوبت مو در هوای آزاد خشک گردد.

9. استفاده از محصولات زیاد و متعدد برای مراقبت از مو

یکی از چندین عادت مخرب در مراقبت از مو که بسیاری از افراد آن را تکرار می نمایند، استفاده از محصولات مراقبتی متعدد و به میزان زیاد است. پوشاندن تار موها با این محصولات، مانع از این می گردد که رطوبت طبیعی خود مو از تار موها حفاظت کند. اگر موهای نازک داشته باشید، استفاده زیاد از این محصولات باعث سنگین شدن موها و ریزش آن می گردد. در واقع با زیاده روی کردن در استفاده از این محصولات و خصوصا روغن ها، نتیجه عکس می گیرید.

از بین محصولات مراقبت از مو، یکی دو مورد را که برای موهای شما مورد احتیاج است، انتخاب کنید. مثلا یک اسپری ضدحرارت اگر زیاد از سشوار استفاده می کنید و یک سرم حالت دهنده برای روزهایی که موهایتان وز می شوند و خوب حالت نمی گیرند.

10. عوض نکردن شامپو در شرایط متغیر

بسیاری از افراد فکر می نمایند باید دائما شامپوی خود را تغییر دهند تا موهای آن ها نسبت به یک شامپوی خاص، مقاوم نگردد؛ اما این طرز فکر صحیح نیست. البته شما باید شامپوی خود را عوض کنید ولی فقط زمانی که شرایط محیط یا شرایط خودتان تغییر نموده باشد. مثلا اگر از محیط مرطوب به محیط خشک می روید یا اگر باردار شده اید و ریزش مو را تجربه می کنید، شاید بهتر است شامپوی تازهی برای شرایط تازه خودتان امتحان کنید.

با ترک کردن این چند عادت مخرب در مراقبت از مو می توانید موهایی سالم تر و زیباتر داشته باشید.

منبع: Redbookmag

منبع: دیجی استایل
انتشار: 28 تیر 1401 بروزرسانی: 28 تیر 1401 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2125

به "10 عادت مخرب که باعث آسیب به موهایتان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 عادت مخرب که باعث آسیب به موهایتان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید