آب زرشک و یبوست چه ارتباطی با هم دارند؟

به گزارش تور تایلند، شاید شما هم درباره ارتباط شگفت انگیز آب زرشک و یبوست شنیده باشید. زرشک از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک و طبیعت پوست ریشه آن گرم و خشک است. از ترکیبات این گیاه می توان آلکالوییدهای بربرین، اکسیاکانتین و بربامین را نام برد. در این مطلب قصد داریم نحوه استفاده از آب زرشک به منظور درمان یبوست را آموزش دهیم.

آب زرشک و یبوست چه ارتباطی با هم دارند؟

طرز تهیه آب زرشک

به چند طریق متفاوت می توانید آب زرشک خانگی و طبیعی تهیه کنید زیرا تهیه آب زرشک آماده به علت داشتن مواد نگهدارنده و استفاده از اسانس های شیمیایی، خود باعث ایجاد یک مشکل نو می شود. اگر برای درمان از آب زرشک استفاده می کنید حتما خودتان آن را تهیه کنید تا از کیفیت و تازگی آن اطمینان کامل را داشته باشید.

1. تهیه آب زرشک با روش طبیعی

میزانی زرشک سیاه را پس از تهیه و پاکسازی با آب سرد به صورت کامل شستشو دهید. سپس آن را در ظرفی پلاستیکی یا شیشه ای قرار دهید (از ظروف فلزی استفاده نکنید) و میزان آب را طوری تنظیم کنید که تمام زرشک ها داخل آب باشند. بگذارید زرشک ها یک روز داخل آب بمانند. سپس آن را مخلوط کرده و از صافی رد کنید. این مخلوط را داخل بطری بریزید به طوری که در آن کاملا بسته شود. هر روز بعد از غذا یک فنجان آن را میل کنید تا مشکل یبوست برطرف شود.

2. جوشاندن آب زرشک

یک روش دیگر برای تهیه آب زرشک، جوشاندن آن است. برای این کار پس از تمیز کردن زرشک ها و شستشوی کامل، آنها را داخل یک ظرف آب که قبلا آن را به نقطه جوش رسانده ایم می گذاریم. زرشک ها را هیچگاه مستقیم روی شعله با آب نگذارید زیرا باعث از بین رفتن خواص و تلخ شدن آن می شود. آنها را در ظرف را بگذارید و پس از سرد شدن به مدت 24 ساعت درون یخچال قرار دهید. سپس آن را صاف کرده و مانند روش قبل هر روز یک فنجان آن را میل کنید.

3. دمنوش آب زرشک

یک قاشق چایخوری پودر زرشک را به همراه یک فنجان آب در یک قوری ریخته و صبر کنید که آب کاملا جوش آید. سپس 5 دقیقه زمان دهید تا دم بکشد و آن را با شکر یا عسل مخلوط کنید. میزان مصرف این دمنوش سه فنجان در روز و در فاصله بین وعده های غذاییست. نتیجه این برنامه برطرف شدن یبوست خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با خواص خاکشیر برای یبوست

نکات مهم در مصرف آب زرشک

  • برای افرادی که مبتلا به سرفه های خشک هستند ضرر دارد.
  • عوارض زرشک شامل گیجی، خون دماغی، اسهال، تهوع، تحریک کلیوی و کاهش ضربان قلب است.
  • مصرف زیاد این گیاه به مدت طولانی می تواند موجب ناراحتی معده و روده شود و جذب ویتامین های گروه B را در بدن مختل کند. بنابراین پس از برطرف شدن یبوست آن را نباید به صورت روزانه مصرف کرد.
  • بهترین زمان مصرف این ماده هر روز صبح ناشتا (قبل از طلوع آفتاب) و شب موقع خواب است تا بدن در هضم آن دچار مشکل نشود.
  • بچه ها زیر 5 سال باید با اجازه پزشک از آن استفاده کنند.

شما چه برنامه دیگری را برای استفاده از آب زرشک به منظور یبوست پیشنهاد می کنید؟ دیدگاه ها و تجربیات خود را از طریق بخش ارسال نظربا مخاطبان درمیان بگذارید

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 1 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1402 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2264

به "آب زرشک و یبوست چه ارتباطی با هم دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب زرشک و یبوست چه ارتباطی با هم دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید