ارتباط عجیب نحوه نشستن و طول عمر

به گزارش تور تایلند، یکی از چیزهایی که ارتباط جدی با طول عمر ما دارد، نشستن و نحوه و مدت زمان آن است.

ارتباط عجیب نحوه نشستن و طول عمر

نشریه بریتانیایی تلگراف می نویسد که نشستن طولانی مدت-از خم شدن روی رایانه گرفته تا رفت وآمد با خودرو یا قطار و تماشای برنامه های تلویزیون-برای سلامتی زیان بار است. به گفته سازمان ملی خدمات سلامت بریتانیا، ان اچ اس، بسیاری از بزرگسالان روزانه حدود 9 ساعت از وقت خود را به این شکل می گذرانند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت گروهی از پژوهشگران طی مطالعه ای که در آن نتایج 13 مطالعه قبلی را آنالیز نموده اند، دریافتند کسانی که روزانه بیش از 8 ساعت می نشینند و تحرک کمی دارند، خطر مرگی مانند سیگاری ها تهدیدشان می نماید (برای همین می گویند نشستن طولانی مدت مانند سیگارکشیدن است).

مطالعه ای دیگر در دانشگاه لستر و دانشکده علوم ورزش نروژ نیز در سال 2019 نشان داد خطر مرگ زودهنگام در بزرگسالانی که بیش از 9 ساعت در روز می نشینند، دو برابر بیشتر است (خبر خوب اینکه دریافتند راه رفتن سریع روزانه، به مدت 24 دقیقه، می تواند در جبران بخشی از این آسیب موثر باشد). و البته فشاری را که نشستن به ستون فقرات و سایر مفاصل، به ویژه شانه، گردن و باسن، وارد می نماید نیز نباید نادیده گرفت، چیزی که در کارمندان ادارات به شکل کمردرد بروز می نماید.

اما اگر مشکل نشستن نباشد و نحوه نشستن باشد چه؟ دکتر کلی استارت، متخصص فیزیوتراپی، و همسرش جولیت که پیش تر ورزشکار حرفه ای بود و اکنون درباره تناسب اندام می نویسد، یک گروه تناسب اندام تشکیل داده اند و در کتاب تازه خود به نام ساخته شده برای تحرک تاکید نموده اند که دو نوع نشستن وجود دارد.

جولیت با اشاره به اینکه کاهش تحرک یکی از دلایل اصلی بستری شدن در منزل است، می گوید: نشستن روی زمین، اگر به شکل منظم انجام گردد، از کارهایی است که یاری می نماید بدون یاری گرفتن از جایی یا کسی، بتوانیم بنشینیم و بلند شویم.

چهارزانو نشستن روی زمین در جلوگیری از کاهش تحرک و ضعف عضلات موثر است و یکی از 10 عادت سالمی است که این زوج در کتابشان بر آن تاکید نموده اند.

کلی می افزاید: نشستن روی زمین بعضی شرایط های القاکننده درد را که بدن به علت نشستن طولانی روی صندلی، کاناپه یا صندلی خودرو متحمل می گردد، جبران می نماید. بدن ما طوری ساخته شده است که روی زمین بنشیند، بنابراین وقتی هر روز مدتی روی زمین بنشینید، به تقویت مفاصل یاری می کنید. به عبارت دیگر، نشستن روی زمین در موقعیت های مختلف، به بازیابی دامنه حرکات لگن می انجامد و استخوان ها، مفاصل و بافت ها را در برترین حالت برای فعالیت نگه می دارد. نشستن روی زمین نه تنها نشست و برخاست را ساده تر می نماید (چون این کار را تمرین می کنید)، بلکه مسائل اسکلتی-عضلانی احتمالی مرتبط با نشستن طولانی روی صندلی را نیز رفع می نماید.

نشانگر طول عمر

آزمون نشست و برخاست یکی از مواردی است که شاید درباره آن شنیده باشید و حتی کوشش نموده باشید که انجامش بدهید. پژوهشگران طی مطالعه ای معروف که سال 2014 در نشریه اروپایی کاردیولوژی پیشگیرانه منتشر شد، از مردان و زنان 51 تا 80 ساله خواستند آزمون نشست و برخاست انجام دهند، تا ببینند می توانند روی زمین بنشینند و دوباره بی هیچ حمایتی، یعنی بدون یاری دست یا گرفتن صندلی، از جایشان بلند شوند یا خیر. و به این نتیجه رسیدند که همین تمرین ساده نشان دهنده انعطاف پذیری، قدرت بدنی فرد و طول عمر است.

عادت های سالم

به گفته نویسندگان این مطالعه، روی زمین نشستن به مدت طولانی، شبیه کاری که بچه ها انجام می دهند، عادتی سالم است. جولیت می گوید: بچه ها می توانند ساعت ها روی زمین بنشینند و با این کار هیچ مسئله ای ندارند. عجیب نیست که همان قدر هم راحت از جا بلند می شوند.

کلی می گوید: البته فقط بچه ها این طور نیستند. مردم کشورهای غیرغربی نیز حین انتظار برای اتوبوس یا موقع غذا خوردن چهارزانو روی زمین می نشینند. شاید به همین علت باشد که مثلا مردم چین 80 تا 90 درصد کمتر از غربی ها دچار درد مفاصل می شوند.

نسخه حاضر و آماده این است که کمتر روی صندلی بنشینید، نشست و برخاست را تمرین کنید و زمان بیشتری را به نشستن روی زمین بگذرانید. به توصیه کلی، در طول روز مرتب حرکت کنید، راه بروید، موقعیت خودتان را مرتب تغییر دهید. از میزهای ایستاده بهره ببرید، اما اگر نبود، سعی کنید طولانی مدت جایی ننشینید و حتما تغییری در شرایط نشستن خود ایجاد کنید.

کلی پیشنهاد می نماید: تمرین کنید تا روزی 30 دقیقه روی زمین بنشینید. این کار را با تمرین و ممارست می توانید انجام دهید. ده دقیقه از این زمان را به روزنامه خواندن یا نوشیدن چای بپردازید.

در نهایت فقط چهارزانو نشستن را تمرین نکنید، روش های دیگر را نیز امتحان کنید، مثلا پاهایتان را دراز یا به پهلو جمع کنید تا تحرکتان بیشتر گردد.

این کار بدن را برای اتفاق های بعدی آماده می نماید، خواه پیری باشد یا آسیب جسمی یا صرفا دردهایی که ناشی از زندگی در این دنیای پر از کافئین، وابسته به صندلی و دوستدار فناوری است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 6 خرداد 1402 بروزرسانی: 6 خرداد 1402 گردآورنده: tour-thailand.ir شناسه مطلب: 2278

به "ارتباط عجیب نحوه نشستن و طول عمر" امتیاز دهید

4 کاربر به "ارتباط عجیب نحوه نشستن و طول عمر" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط عجیب نحوه نشستن و طول عمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید